بیماری درهم رفتگی روده یا اینواژیناسیون چیست؟

  شنبه، 11 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
بیماری درهم رفتگی روده یا اینواژیناسیون چیست؟
فرایند اینواژیناسیون یا همان درهمرفتگی روده قطعه ای از روده به درون مجرای مجاور روده که به طور بالقوه باعث مختل شدن خون رسانی عروقی روده یا انسداد روده می شود.

انواژیناسیون (in-tuh-suh-SEP-shun) یک بیماری جدی است که در آن بخشی از روده به داخل قسمت مجاور روده می لغزد. این عمل تلسکوپ اغلب مانع از عبور غذا یا مایعات می شود. انواژیناسیون همچنین جریان خون بخشی از روده را که تحت تأثیر قرار گرفته است قطع می کند. این می تواند منجر به پارگی روده (سوراخ شدن)، عفونت و مرگ بافت روده شود.

درهم رفتگی شایع ترین علت انسداد روده در کودکان زیر 3 سال است. علت بیشتر موارد انواژیناسیون در کودکان ناشناخته است. اگرچه انواژیناسیون در بزرگسالان نادر است، اکثر موارد انواژیناسیون بزرگسالان نتیجه یک بیماری زمینه ای مانند تومور است.در کودکان، روده ها را معمولاً می توان با یک روش جزئی به موقعیت خود برگرداند. در بزرگسالان، اغلب برای اصلاح مشکل به جراحی نیاز است.

 اینواژیناسیون یا درهمرفتگی روده

نشانه های انواژیناسیون در بزرگسالان

کودک مبتلا به حملات متناوب درد شدید شکم مراجعه می کند که این حملات اغلب با بالا کشیدن پاها همراه است. ممکن است از رکتوم بیمار موکوس آغشته به خون دفع شود که ظاهر آن به ژله کشمش، شباهت دارد. در مراحل دیررس تر، این عارضه ممکن است به انسداد روده شباهت یابد و با استفراغ و اتساع شکم همراه شود. در بزرگسالان ممکن است علائم غیراختصاصی باشند.

از آنجایی که انواژیناسیون در بزرگسالان نادر است و علائم این اختلال اغلب با علائم سایر اختلالات همپوشانی دارند، شناسایی آن چالش برانگیزتر است. شایع ترین علامت درد شکم است که می آید و می رود. حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات افراد برای هفته ها قبل از مراجعه به پزشک علائمی دارند.

علل درهم روی روده

روده شما مانند یک لوله طولانی شکل است. در درهم رفتگی روده یک قسمت از روده شما – معمولاً روده کوچک – درون قسمت مجاور سرازیر می شود. این بیماری گاهی تلسکوپی شدن نامیده می شود زیرا شبیه به حالتی است که یک تلسکوپ جمع می شود.

در بعضی موارد درهم رفتگی روده به دلیل رشد غیر طبیعی در روده مانند پولیپ یا تومور (به نام نقطه تقدم) ایجاد می شود. انقباضات موج مانند طبیعی روده این نقطه سرب را گرفته و آن را به سمت بخش مجاور روده می کشد. با این حال در بیشتر موارد هیچ علتی را نمی توان شناسایی کرد.

علل درهم روی روده در کودکان

در اکثر موارد علت آن ناشناخته است. از آنجا که به نظر می رسد درهم رفتگی روده بیشتر در پاییز و زمستان اتفاق می افتد و از آنجا که بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری علائم شبه آنفولانزا نیز دارند برخی گمان می کنند ممکن است ویروس در این بیماری نقش داشته باشد. گاهی اوقات وجود یک نقطه تقدم می تواند به عنوان علت این بیماری شناخته شود در اغلب موارد نقطه تقدم دیورتیکولوم مکل (کیسه ای در آستر روده کوچک) است.

علل درهم روی روده در بزرگسالان

در بزرگسالان درهم رفتگی روده معمولاً نتیجه یک بیماری یا پروسه پزشکی است، از جمله:

  • پولیپ یا تومور
  • بافت زخم مانند در روده (چسبندگی)
  • جراحی کاهش وزن (بای پس معده) یا سایر جراحی های دستگاه گوارش
  • التهاب به دلیل بیماری هایی مانند بیماری کرون

عوامل خطر درهم روی روده

عوامل خطر برای درهم رفتگی روده شامل موارد زیر است:

  • سن. كودكان – به خصوص كودكان خردسال – نسبت به بزرگسالان بيشتر در معرض ابتلا قرار دارند. این وضعیت شایع ترین علت انسداد روده در کودکان بین ۶ ماه تا ۳ سال است.
  • جنسیت. درهم رفتگی روده بیشتر بر پسران تأثیر می گذارد.
  • تشکیل غیر طبیعی روده در بدو تولد. ناهنجاری روده وضعیتی است که در آن روده به درستی تشکیل نشده یا نمی چرخد ​​و خطر ابتلا به گرفتگی را افزایش می دهد.
  • سابقه درهم رفتگی روده. پس از یک بار مبتلا شدن بیشتر در معرض خطر هستید.
  • سابقه خانوادگی. خواهر و برادر کسی که درهم رفتگی روده داشته است در معرض خطر بسیار بیشتری از این اختلال قرار دارند.

عوارض درهم روی روده

تلسکوپی شدن می تواند جریان خون به قسمت آسیب دیده روده را قطع کند. در صورت عدم درمان نبود خون باعث از بین رفتن بافت دیواره روده می شود. مرگ بافت می تواند منجر به پارگی (سوراخ شدن) در دیواره روده شود که می تواند باعث عفونت پوشش حفره شکمی (پریتونیت) شود.پریتونیت یک بیماری تهدیدکننده حیات است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علائم و نشانه های پریتونیت شامل موارد زیر است:

  • درد شکم
  • تورم شکم
  • تب

پریتونیت ممکن است باعث شوک در کودک شما شود. علائم و نشانه های شوک عبارتند از:

  • پوست سرد که ممکن است رنگ پریده یا خاکستری باشد
  • نبض ضعیف و سریع
  • تنفس غیر طبیعی که ممکن است کند و سطحی باشد یا خیلی سریع باشد
  • اضطراب یا عصبی شدن
  • بی میلی عمیق

کودکی که در شوک باشد ممکن است هوشیار یا بیهوش باشد. اگر گمان می کنید کودکتان دچار شوک شده است فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تشخیص بیماری درهم رفتگی روده ها

  1. رادیوگرافی شکم: قادر به نشان دادن هوا داخل پریتوئن (در صورت سوراخ شدگی روده)
  2. تست قطعی باریم انما
  3. درصورت پرفوراسیون روده: ممنوعیت باریم انما داریم در نتیجه ابتدا باید از بیمار رادیوگرافی تهیه شود در صورتیکه روده سوراخ نباشد، مجوز استفاده از باریم انما را داریم.
  4. وجود نشانه های کلاسیک انواژیناسیون: کولیک، درد متناوب شکمی، استفراغ، مدفوع ژله ای و کشمشی شکل (مواد دفعی کم در خون دفعی زیاد)

بیماری درهم رفتگی روده

درمان بیماری درهم رفتگی روده ها

  1. غیرجراحی (فاقد علائم ضعف،شوک وتحریک صفاق): درمان با فشار هیدروستاتیک (باریم انما تحت فلوروسکوپی) و فشار هوا
  2. جراحی (دارای علائم ضعف،شوک و تحریک صفاق): باز کردن روده با دست، برداشتن قسمت گانگرن شده

مراقبت های قبل عمل درهم رفتگی روده ها

  1. ممنوعیت دادن مایعات خوراکی
  2. ثبت مایعات داخل وریدی
  3. بررسی علائم دیسترس تنفسی زیرا شکم بعداز عمل بسیار نفاخ می شود و خطرناک است
  4. آمادگی طبی برای جایگزینی مایعات، آنتی بیوتیک تراپی،NGT

مراقبت های بعداز عمل درهم رفتگی روده ها

  1. اندازه گیری ترشحات خارج شده از معده و گزارش دقیق آن
  2. کنترل علائم نفخ شکم،رنگ،بوی استشمام شده از ناحیه عمل
  3. آگاهی به علائم شوک (فشارخون پایین،نبض ضغیف و سطح هوشیاری پایین) و علائم پریتونیت (تب بالا و شکم سفت وحساس)
  4. تازمان بهبود زخم وضعیت خوابیده به پشت و پهلو ممنوع است.
  5. شنا و ورزش سنگین ممنوع.

​​​​​​


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...