سرخوردگی و جابجایی مهره های کمر چیست؟

  پنجشنبه، 09 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
سرخوردگی و جابجایی مهره های کمر چیست؟
سرخوردگی، لیزخوردگی، لغزندگی، لقی، جابجایی یا دررفتگی مهره کمری، همه به معنی ناپایداری مهره‌ها در ناحیه کمر است و در اصطلاح تخصصی به آن “لیستزیس” یا “اسپوندیلولیستزیس” می‌گویند. در واقع تک تک مهره‌های ستون فقرات با کمک دیسکها، تاندونها، رباطها و عضلات روی هم ثابت و پایدار می‌مانند و حرکتی کنترل شده دارند.

سرخوردگی یا جابجایی مهره های کمری یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) یکی از مشکلات ستون فقرات است که بر روی مهره های پایینی ستون فقرات تاثیر می گذارد. این بیماری که گاهی با دیسک کمر یا دیسک گردن اشتباه گرفته می شود ، باعث می گردد که یکی از مهره های قسمت پایینی ستون فقرات روی استخوان زیرین خود سر بخورد. سرخوردگی مهره ها یک وضعیت دردناک بوده اما در بیشتر موارد قابل درمان است. هر دو روش درمانی محافظه کارانه و روش درمانی جراحی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. تکنیک های مناسب ورزش می تواند به شما در جلوگیری از این وضعیت کمک کند.

علائم اسپوندیلولیستزی (سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر)

علائم اسپوندیلولیستزی متفاوت هستند. افراد مبتلا به موارد خفیف احتمالا علائم خاصی ندارند. با این حال، کسانی که دچار موارد شدید سرخوردگی مهره ها هستند ممکن است حتی قادر به انجام فعالیت های روزانه نباشند. برخی از نشانه های رایج عبارتند از:

  • کمردرد مداوم
  • سفتی در کمر و پاها
  • احساس درد هنگام لمس قسمت پایینی کمر
  • درد در ران
  • انقباض عضلات همسترینگ و ماهیچه های سرینی

ستون فقرات و آناتومی انسان

علل اسپوندیلولیستزی (سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر)

علل اسپوندیلولیستزی (سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر) بر اساس سن، وراثت، و شیوه زندگی متفاوت است. کودکان ممکن است به علت نقص مادرزادی یا جراحات دچار سرخوردگی مهره های کمر شوند. با این حال، در صورت وجود این بیماری در خانواده، افراد در تمام سنین در معرض مبتلا شدن به اسپوندیلولیستزی هستند. رشد سریع در دوران نوجوانی نیز می تواند احتمال ابتلا به سرخوردگی مهره ها را افزایش دهد.ورزش کردن ممکن است سبب کشیدگی بیش از حد عضلات شود و به قسمت پایینی کمر فشار وارد کند. ورزش های زیر به احتمال زیاد می توانند باعث ایجاد این وضعیت شوند:

  • فوتبال
  • ژیمناستیک
  • دو و میدانی
  • وزنه برداری

مُهره کاف یا اسپوندیلولیزیس (Spondylolysis) اغلب پیش آمد سرخوردگی مهره هاست. مهره کاف زمانی اتفاق می افتد که در یکی از مهره ها شکستگی وجود دارد، اما هنوز روی استخوان پایین تر خود در ستون فقرات سر نخورده است.

اسپوندیلولیستزی (سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر)

تشخیص اسپوندیلولیستزی (سرخوردگی یا جابجایی مهره کمر)

معاینه فیزیکی اولین گام در تشخیص این بیماری است. اگر شما دچار سرخوردگی مهره ها شده باشید، ممکن است در طول تمرینات ساده دچار مشکل شده و به سختی بتوانید پای خود را به طور مستقیم بالا آورید. عکسبرداری اشعه ایکس ستون فقرات تحتانی برای مشخص شدن جابه جایی مهره ها خارج از محل است، حائز اهمیت است. پزشک شما همچنین می تواند وجود هر گونه شکستگی استخوان را نیز در تصاویر اشعه ایکس چک کند.اگر استخوان جابه جا شده روی اعصاب شما فشار وارد آورد، پزشک شما ممکن است برای بررسی دقیق تر درخواست سی تی اسکن دهد.

روند بیماری سرخوردگی مهره کمر چگونه است؟

به تدریج و با گذر ماهها و سالها معمولا سرخوردگی بیشتر و بیشتر میشود و طبیعتا علائم بیمار هم به تدریج و آهستگی شدیدتر می گردد؛ چراکه در طول زندگی روزمره حرکت در ستون فقرات مکرر رخ میدهد و کم کم جابجایی و سرخوردگی مهره های ناپایدار هم افزایش می یابد.
خصوصا اگر این سرخوردگی در سن جوانی رخ دهد احتمال پیشرفت آن و رسیدن به مراحل شدیدتر در سالهای بعد بیشتر میشود. در سنین بالاتر، هم فعالیت فرد کمتر است و هم از طرفی ستون فقرات در ماهیت خود به سمت سفت شدن پیش میرود و به این دلیل احتمال پیشرفت در بالای ۶۰ سال بسیار کمتر از دوران میانسالی است.

آسیب دیدگی ستون فقرات

درمان در رفتگی مهره کمری

  • درمان بدون جراحی: هنگامی که اقدامات معمولی شامل استراحت نسبی، ورزش درمانی، رعایت نکات پیشگیری کننده و… باعث بهبودی بیمار مبتلا به در رفتگی مهره کمری شوند، همین اقدامات کفایت کرده و به درمان بیشتری نیاز نخواهد بود.
  • درمان جراحی: اما اگر مشکلات بیمار رو به افزایش باشند و زندگی او تحت تأثیر قرار گرفته باشد یا به استراحت های طولانی مدت نیاز باشد، و از همه مهمتری علائم عصبی پیشرونده مثل ضعف و کاهش قدرت عضلانی بخشی از پا یا کل پا، اختلال در دفع ادرار و مدفوع (بی اختیاری یا گیرکردن یا هردو) پدید آمده باشد، عمل جراحی و فیکس کرده مهره ی لق یا جابجا شده بسیار ارزشمند و اغلب راه حل نهایی درمان در رفتگی مهره کمری خواهد بود.در صورت انجام جراحی صحیح، پاسخ این بیماران به عمل بسیار عالی خواهد بود و قریب به اتفاق موارد به زندگی عادی و بدون درد و مشکل خود باز خواهند گشت.

درمان در رفتگی مهره کمری با جراحی چگونه است؟

همانطور که ذکر شد درمان نهایی این بیماری قرار دادن پروتز برای ثابت کردن مهره های لق است. این عمل جراحی گرچه در ظاهر خیلی پیچیده به نظر نمیرسد و بطور شایع انجام میشود اما در دل خود ظرافت های زیادی دارد که ممکن است با غفلت از آنها نتیجه معکوس از جراحی بگیریم. خود این جراحی با تکنیکهای مختلف و متفاوتی انجام میشود و تطبیق نوع عمل جراحی با علائم بیمار و یافته های تصویربرداری و بکارگیری تکنیک صحیح، کلید موفقیت این درمان است. امروزه پلاتین گذاری در سطح وسیعی انجام میشود اما اینکه چقدر دقت برای آن بکار رود تا پلاتینها درست و در جای مناسب قرار داده شوند مساله دیگریست که کمتر مورد توجه واقع می شود. با عمل جراحی موفق و صحیح انتظار می رود به کمک برداشته شدن فشار از روی عصبها و ثابت شدن مهره های ناپایدار و لق، به تدریج علائم بیمار رو به بهبود برود.

مراقبت های بعد از جراحی سرخوردگی مهره کمر

با توجه به سنگین بودن عمل جراحی و بکار گیری پلاتین ستون فقرات، درد بعد از عمل در کمر احتمالا کم نخواهد بود اما این درد به تدریج رو به بهبود خواهد رفت. درد انتشار یابنده به پاها و گزگز هم ممکن است تا مدتی وجود داشته باشد اما انتظار میرود کم کم برطرف گردد.
معمولا تا زمانی که مهره های لیزخورده به هم جوش نخورده باشند لازم است بیمار از کمربند استفاده کند و بعد از اطمینان از استحکام کافی که ممکن است چند ماه به طول بینجامد میتوان کمربند را باز کرد.
رها کردن ستون فقرات جراحی شده اشتباه بزرگی است که بسیاری از افراد مرتکب میشوند و فکر میکنند با بهبودی دردها دیگر نیازی به پیگیری نیست و این در حالی است که ادامه ورزش و حتی انجام چندین جلسه فیزیوتراپی و آب درمانی در زمانی که جراح صلاح بداند قسمتی از درمان است.
طبیعتا پروتز ها هرگز جایگزین بافت طبیعی و انعطاف پذیر ستون فقرات نمی شوند و تنها به دلیل شدت ناپایداری مجبور به استفاده از آنها هستیم و گرچه فردی که این عمل را انجام میدهد قسمتی هر چند کوچک از حرکت کمر را از دست خواهد داد ولی از سوی دیگر میتواند دوباره راه برود و بدون درد یا با دردی اندک به زندگی عادی بازگردد. این فرد لازم است بیشتر از افراد دیگر مراقب فشار روی کمر خود باشد تا از آسیب بقیه مهره ها و دیسکها جلوگیری نماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان