بیماری زخم روده و نکات مهم پیرامون آن

  سه شنبه، 04 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
بیماری زخم روده و نکات مهم پیرامون آن
زخم روده از بیماری هایی است که می تواند باعث ایجاد عفونت مزمن در رکتوم و کولون گردد. زخم روده یا همان کولیت اولسراتیو یک عارضه ای منحصر به فرد است، به عبارتی علائم آن در اشخاص به یک صورت مشاهده نمی شوند، در حقیقت زخم روده بنا به شدت آن علائم متفاوتی دارد.

زخم روده یک بیماری مزمن است که می تواند نقاط مختلف رکتوم و کولون را درگیر کند و بر اساس وسعت زخم ایجاد شده و نوع زخم روده شما علائم و نشانه ها و عوارض متعددی را تجربه خواهید کرد. تشخیص بیماری مزمن و شناخت علائم و نشانه های آن بسیار ضروری است پزشک می تواند به شما کمک کند انواع مختلف کولیت زخمی روده و همچنین علائم و نشانه ها و عوارض آن را بشناسید.

علل زخم روده

علت ایجاد زخم روده مشخص نیست، بااین حال پزشکان معتقدند که ترکیبی از عامل های مختلف از جمله سیستم ایمنی بیش فعال، ژنتیک و محیط موجب ابتلا به زخم روده می شود.

  • سیستم ایمنی بیش فعال: سیستم ایمنی به اشتباه تحریک می شود تا به لایه پوشش دهنده داخلی روده بزرگ حمله کند، در نتیجه التهاب ایجاد می شود و علائم زخم روده بروز می یابد.
  • ژنتیک: کولیت زخمی روده می تواند ارثی باشد. ارتباط ژنتیکی هنوز کاملاً مشخص نیست، اما مطالعات نشان می دهد که بیش از 20 درصد بیماران دچار زخم روده یکی از اعضای نزدیک خانواده شان نیز مبتلا به این بیماری است.
  • محیط: عامل های محیطی خاصی از قبیل مصرف بعضی داروها (داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب یا NSAIDs، آنتی بیوتیک ها و قرص ضدبارداری) و رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به زخم روده را اندکی افزایش می دهد.

استرس و فشار فیزیکی یا روانی و مصرف بعضی غذاها نیز باعث ابتلا به زخم روده می شود، و همچنین علائم بیمار دچار این عارضه را تشدید می کند.

علائم زخم روده

دل درد یکی از علائم شایع کولیت زخمی روده است. اسهال معمولاً نخستین علامت زخم روده است. مدفوع به تدریج شل تر می شود و بیمار دچار دل درد همراه با انقباض های شکمی می شود و فوریت شدیدی را برای دفع مدفوع احساس می کند. اسهال به آهستگی یا ناگهان شروع می شود. علائم به میزان گستردگی و انتشار التهاب بستگی دارد.

شایع ترین علائم زخم روده عبارت است از:

  • دل درد
  • اسهال خونی همراه با مخاط

همچنین ممکن است بیماران علائم زیر را نیز تجربه کنند:

  • خستگی شدید
  • کاهش وزن
  • بی اشتهایی
  • کم خونی
  • بالا رفتن دمای بدن
  • از دست دادن آب بدن
  • احساس نیاز مداوم به دفع مدفوع

علائم غالباً صبح زود تشدید می شود. ممکن است علائم بعد از چند ماه یا چند سال خفیف شود یا کاملاً از بین برود. بااین حال چنانچه درمان مناسب انجام نشود، علائم عود می کند. بسته به این که کدام بخش از روده درگیر شده است، علائم متفاوتی بروز می یابد.

چه افرادی دچار زخم روده می شوند؟

  • در هر سنی احتمال ابتلا به این اختلال وجود دارد اما اکثراً افراد در سنین 30 تا 40 سال دچار زخم روده می شوند.
  • زنان و مردان به طور یکسان دچار این اختلال می شوند اما ریسک ابتلا در مردان مسن بیشتر از زنان است.
  • ریسک ابتلا به زخم روده در افرادی که سابقه ژنتیکی این بیماری را دارند، وجود دارد.

چگونگی تشخیص زخم روده

  1. معاینات و آزمایشات اولیه:پزشک پس از انجام معاینات لازم از شما در رابطه با سطح عمومی سلامت، رژیم غذایی، سابقه خانوادگی زخم روده و… سوال می پرسد سپس درخواست انجام یک سری آزمایشات را از شما دارد که شامل: آزمایش خون و مدفوع و گاهاً پزشک درخواست عکس برداری از روده توسط اشعه عکس را پیشنهاد می دهد.
  2. آندوسکوپی: پزشک توسط اندوسکوپی که از طریق مقعد وارد بدن می شود می تواند داخل کولون و رکتوم را معاینه کند. در صورت مشاهده زخم روده از دو نوع اندوسکوپی سیگموئیدسکوپی و کولونوسکوپی برای ارزیابی دقیق تر استفاده می شود.
  3. کرومواندوسکوپی:ممکن است پزشک در حین انجام کولونوسکوپی برای بررسی پولیپ و یا تغییرات پیش سرطانی از این روش استفاده نماید.
  4. نمونه برداری از روده:امکان دارد پزشک در حین انجام کولونوسکوپی قسمت کوچکی از بافت داخلی روده را به منظور آزمایشات بیشتر بردارد.

تفاوت کولیت روده زخمی با بیماری کرون چیست؟

کولیت روده زخمی و بیماری کرون علائم و نشانه های مشابهی دارند و هر دو جزء بیماری های التهابی روده محسوب می شود اما یک بیماری یکسان نیستند و می توانند بر روی نقاط مختلف دستگاه گوارش تاثیر بگذارند.

بیماری کرون

  1. بیماری کرون می تواند هر قسمت از دستگاه گوارش از ناحیه دهان تا مقعد را درگیر کند.
  2. بیماری کرون می تواند بر روی ضخامت دیواره روده ها تاثیر بگذارد.

کولیت روده زخمی

  1. زخم روده فقط کولون و رکتوم که تحت عنوان روده بزرگ شناخته می شود را درگیر خواهد کرد.
  2. دیواره داخلی روده بزرگ را درگیر می کند.

درمان زخم روده

اگرچه هیچ راهی برای درمان قطعی زخم روده وجود ندارد اما از طریق روش های درمانی مناسب می تواند به کنترل و عدم افزایش کیفیت بیماری کمک نمود. رایج ترین روش های درمان زخم روده به شرح ذیل است:

دارو درمانی

استفاده از داروهای مخصوص این اختلال زیر نظر پزشک می تواند باعث از بین رفتن التهاب کولون شود و امکان ترمیم بافت را فراهم می کند. علائمی چون اسهال خونی و درد شکم به کمک مصرف داروهای مفید می تواند کاهش پیدا کند و کنترل گردد.مصرف دارو علاوه بر کنترل و سرکوب علائم باعث کاهش تعداد دفعات عود بیمار می شود.

درمان ترکیبی

گاهاً ممکن است پزشک در کنار روش های درمانی از روش های درمانی دیگری مانند روش های بیولوژیک استفاده کند.

انتخاب رژیم غذایی مناسب

افرادی که دچار بیماری زخم روده هستند بدلیل بروز برخی علائم مانند اسهال که می تواند باعث کاهش انرژی آنها شود باید با مصرف مواد غذایی مغذیی و رژیم غذایی مناسب این خلا را در بدنشان پر کنند.

انجام عمل جراحی

در تعداد کمی از بیماران روش های درمانی گفته شده باعث بهبود آنها نمی شود که در این صورت پزشک انجام عمل جراحی را توصیه می کند.این عمل جراحی شامل تخلیه کولون است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان