آشنایی با بیماری گوش شناگر

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با بیماری گوش شناگر
گوش شناگر (swimmer’s ear) عفونتی است که ممکن است پس از گذراندن مدت طولانی در آب یا بیرون از خانه زیر باد و باران رخ دهد. این بیماری روی پوستی که مجرای گوش خارجی را پوشانده و به پرده گوش منتهی می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

گوش شناگر یکی از انواع عفونت های کانال گوش خارجی است که با نام otitis externa نیز شناخته می شود. این عارضه با رشد باکتری های مضر دورن گوش ایجاد می شود. باقی ماندن رطوبت در گوش محیط را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند. به همین دلیل بسیاری از شناگران از این عارضه رنج می برند. البته افرادی که زمان زیادی را در محیط مرطوب می گذرانند نیز در معرض ابتلا به گوش شناور قرار دارند. در صورت عدم درمان، عفونت به پرده ی گوش می رسد و مشکلات دیگری ایجاد می کند.

کانال خارجی گوش در شرایط عادی، قابلیت مقاومت در برابر باکتری ها و قارچ ها را دارد. اما در شرایطی که رطوبت زیاد باشد یا آلودگی زیادی وارد گوش شود، امکان مقاومت در برابر عفونت از بین می رود. البته درمان این عارضه سخت نیست و در بسیاری از موارد به راحتی بهبود پیدا می کند.

چه عواملی باعث بیماری گوش شناگر می شود؟

گوش شناگر (یا اوتیت خارجی) در کودکانی که وقت زیادی را در آب می گذرانند معمول است. رطوبت زیاد در گوش باعث تحریک و تجزیه پوست در مجرای شنوایی شده و باعث نفوذ باکتری ها یا قارچ ها می شود. این اتفاق اغلب در تابستان ، زمانی که شنا معمول است اتفاق می افتد.اما برای دچار شدن به بیماری گوش شناگر لزوما نیازی به شنا کردن نیست. هر چیزی که باعث زخم یا آسیب در مجرای گوش شود می تواند منجر به عفونت شود.خشکی پوست یا اگزما ، خراشیدن مجرای گوش ، تمیز کردن شدید گوش با پنبه یا قرار دادن اشیا خارجی مانند هندزفری یا گیره های کاغذی در گوش ، همگی می توانند خطر ابتلا به اوتیت خارجی را افزایش دهند. و اگر کسی به عفونت گوش میانی مبتلا باشد ، چرک جمع شده در گوش میانی می تواند از طریق سوراخ در لاله گوش به مجرای گوش تخلیه شده و باعث ایجاد عفونت در قسمت خارجی گوش شود.

علائم گوش شناگر

این نوع از عفونت معمولاً با 3 درجه متفاوت اتفاق می افتد:

خفیف، متوسط و حاد

با وجود اینکه عفونت گوش شناگر مسری نبوده و به راحتی درمان می شود. با این حال ممکن است علائم دردناک و آزار دهنده ای با خود به همراه داشته باشد. بهتر است با این علائم آشنا شویم.

قرمزی و خارش گوش

در مراحل ابتدایی عفونت گوش شناگر، بیمار خارش جزئی را احساس خواهد کرد. در حقیقت گاهی اوقات احساس خارش تنها چیزی است که در چند روز اولیه اتفاق می افتد. حتی گاهی اوقات قبل از اینکه فرد دچار عفونت گوش شود، ممکن است خارش شروع شده و تا آغاز عفونت ادامه داشته باشد. رنگ حفره گوش نیز تغییر کرده و صورتی یا نسبتاً قرمز شود. با پیشروی عفونت و وخیم تر شدن آن این میزان خارش بیشتر شود. حتی می تواند تمام حفره گوش را درگیر کند. در صورتی که عفونت به مراحل پیشرفته خود برسد، قرمزی گوش به بخش های بیرونی گوش نیز خواهد رسید. گاهی اوقات عفونت همراه با تورم بخش بیرونی گوش و غدد لنفاوی نیز همراه خواهد بود.

خارج شدن آب از داخل گوش

علامت قطعی تر ابتلای فرد به عفونت گوش بعد از خارش و قرمزی، خارج شدن آب از داخل گوش ها است. در مراحل اولیه و خفیف عفونت گوش فرد ممکن است هیچ تخلیه آبی از گوش اش اتفاق نیافتاده است. در صورت خروج آب، رنگ آب کاملاً شفاف و بدون بو می باشد و در سطح متوسط بیماری با پیشرفت بیشتر عفونت فرد شاهد خروج آب همراه با چرک خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است آب خارج شده از گوش ها به رنگ زرد، سبز یا ترکیبی از هر دو باشد. در بعضی از موارد مایع خارج شده از گوش بوی تعفن نیز می دهد. در صورت مشاهده چنین علائمی باید به پزشک مراجعه کنید.

کاهش قدرت شنوایی

عده کمتری از افراد بعد از ابتلا به بیماری گوش شناگر، قدرت شنوایی شان کم می شود. با این حال در مراحل متوسط و پیشرفته ممکن است قدرت شنوایی فرد ضعیف تر از گذشته شود. در مراحل ابتدایی، فرد در هنگام شنیدن صداها احساس می کند که گوش اش دچار گرفتگی شده است. اما با پیشرفت عفونت و بدتر شدن آن، فرد ممکن است احساس کند قدرت شنوایی اش تا حد زیادی کاهش یافته و ضعیف شده است. گاهی اوقات این کاهش شنوایی به قدری پیش می رود که فرد احساس می کند قدرت شنوایی یک گوش اش به کلی از دست رفته است.

متأسفانه در صورتی که عارضه گوش شناگر درمان نشود، فرد ممکن است به طور دائمی دچار مشکلات شنوایی شده و قدرت شنوایی اش برای همیشه کاهش یابد. البته میزان کاهش شنوایی بستگی به شدت عفونت و آسیب دیدگی گوش خواهد داشت. البته در صورتی که تشخیص و درمان گوش در مراحل ابتدایی آن انجام شود، قدرت شنوایی فرد به حالت عادی خود باز خواهد گشت. در صورتی که شاهد علائم عفونت گوش بودید بهتر است سریعاً برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تب و درد

با بروز بیماری گوش شناگر، درد و تب نیز می تواند به صورت همزمان یا هرکدام به تنهایی به سراغ فرد بیاید. در مراحل ابتدایی عفونت فرد ممکن است فقط کمی احساس ناخوشایند داشته باشد. ولی با پیشروی عفونت، رفته رفته این احساس ناخوشایند تبدیل به درد شدید خواهد شد. اگر درد محدود به گوش نبوده و بعد از مدتی صورت، گردن، جمجمه و پشت گوش ها را نیز درگیر کند، در این صورت این نشانه ای از پخش شدن عفونت در قسمت های مختلف بدن بوده و ممکن است نیاز به بستری شدن فرد باشد. تب نیز یکی از علائم نشان دهنده پیشرفت عفونت است. افرادی که دچار تب و درد، خصوصاً در بیرون گوش می شوند، ممکن است نیاز به درمان اورژانسی داشته باشند.

گرفتگی گوش ها

مرحله بعد از احساس درد، احساس پر شدن و گرفتگی گوش ها است. این نشانه ممکن است به شدت آزار دهنده بوده و فرد را وادار کند تا جسم خارجی ای مثل گوش پاک کن را داخل حفره گوش خود وارد کند. متأسفانه چنین کاری می تواند عفونت داخل گوش را بدتر کند. گرفتگی گوش گاهی به خاطر تجمع مایع ، تورم کانال گوش یا تجمع چرک، موم و آلودگی در داخل گوش باشد. با پیشروی عفونت در داخل گوش حتی ممکن است گوش فرد کاملاً مسدود شود. این مشکل می تواند خواب و تعادل حرکتی و راه رفتن او را نیز با مشکلات جدی ای مواجه کند. با وجود همه این شرایط به وجود آمده در صورت درمان گوش شناگر، این علائم ناپدید شده و گوش فرد به حالت اولیه خود برمی گردد.

خروج چرک از گوش

در مراحل اولیه بیماری گوش شناگر، بیمار ممکن است شاهد خروج مایع شفاف و روشنی از داخل گوش باشد. حتی با پیشروی عفونت، میزان خروج مایع از گوش بتدریج بیشتر شده و در موارد پیشرفته ممکن است همراه با مایع، چرک نیز از گوش خارج شود. پزشک برای اندازه گیری میزان تخلیه مواد اضافه از گوش، ممکن است از گوش پاک کن استفاده کند. از ساکشن برای خارج کردن مواد اضافه گوش استفاده کند. زیرا تخلیه مواد اضافه از داخل گوش به درمان سریع تر این بیماری کمک خواهد کرد.

برای درمان عفونت هایی که در اثر قارچ ها به وجود آمده است، احتمالاً پزشک از درمان های ضد قارچی استفاده کرده و برای درمان عفونت های باکتریایی از ضد باکتری ها استفاده خواهد نمود. گاهی اوقات برای کاهش التهابات نیز استروئید تجویز می کنند. بعضی از این درمان ها به صورت قرص یا قطره های داخل گوش تجویز می شود. برای حفظ تعادل باکتریایی داخل گوش ممکن است از یک محلول اسیدی در قسمت بیرونی گوش نیز استفاده شود. همچنین در طول روند درمان بیمار باید میزان و موادی که از گوش تخلیه می شوند را زیر نظر داشته و به پزشک اطلاع دهد.

عوامل خطر گوش شناگر

عوامل زیر احتمال ابتلا به گوش شناگر را افزایش می ­دهد:

  • شنا کردن، به ویژه در آب­ های دارای مقدار زیادی باکتری
  • تمیز کردن، تحریک کردن، خاراندن یا خراشیدن مجرای گوش با گوش پاک کن
  • استفاده از کلاه شنا، استفاده از سمعک یا وجود مقدار زیادی جرم گوش، که می ­تواند آب را داخل گوش به دام بیندازد
  • داشتن بیماری­ های پوستی، مانند اگزما، آکنه یا پسوریازیس
  • داشتن مجرای گوش کوچک

کودکان به ویژه در معرض ابتلا به گوش شناگر هستند.

با وجود این، نه فقط شناگران به گوش شناگر مبتلا می ­شوند، بلکه معمولا کشاورزان و سایر افرادی را که وقت زیادی را در خارج از منزل می­ گذرانند، درگیر می کند.

پیشگیری از عفونت های خارجی گوش

استراتژی های پیشگیری کننده از عفونت حاد خارجی مشابه استراتژی هایی است که برای درمان استفاده می شود.

  • اجتناب از قرار دادن و فروکردن هرگونه جسم خارجی در کانال گوش : استفاده از گوش پاک کن شایع ترین رویداد منجر به عفونت گوش خارجی حاد است. اکثر کانال های نرمال گوش یک مکانیسم خود تمیز کن و خود خشک کن دارند، که منجر به تمیز کردن کانال گوش می شود.
  • اجتناب از شنا در آب آلوده.
  • اجتناب از شستن مو یا شنا کردن اگر علائم خفیف اوتیت خارجی حاد را احساس می کنید.

هنگام شنا، از محافظ های گوش استفاده کنید تا آب وارد گوش نشود. اگر آب به گوش هایتان وارد شد حتما آنرا خشک کنید . اما چگونه ؟ به هیچ عنوان جسم اضافی مانند گوش پاک کن، دستمال و ... داخل کانال گوش نکنید. می توانید از سشوار در درجه ی کم آن استفاده کنید و سشوار را با فاصله از گوش نگاه داشته تا آب اخل مجرا خشک شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
از نذری گِلَس موبایل تا نذری 37 میلیاردی! هر کس به قدر توانش ...
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان