بیماری میکروب معده و نکات ضروری در مورد آن

  پنجشنبه، 07 بهمن 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری میکروب معده و نکات ضروری در مورد آن
میکروب معده یا هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که وارد بدن انسان شده و در معده و دستگاه گوارش باقی می‌ماند. با گذشت چندین سال، این میکروب ها باعث ایجاد زخم در معده یا قسمت بالایی روده کوچک می‌شوند و در نهایت ممکن است سرطان روده و معده را ایجاد کنند.

برای برخی از افراد، عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری باعث ابتلا به سرطان معده می شود. عفونت معده ناشی از میکروب معده (باکتری معده) شایع است. در حدود دو سوم جمعیت جهان این باکتری را در بدن خود دارند. برای اغلب افراد، این باکتری باعث بوجود آمدن زخم یا علائم دیگر نمی شود. در صورتی که این باکتری مشکلاتی را برای شما فراهم کرد، داروهایی وجود دارد که باعث کشتن این میکروب ها و کمک به التیام درد و زخم می شوند. با دسترسی بیشتر افراد به آب سالم و بهداشت، افراد کمتری نسبت به قبل به این باکتری معده مبتلا می شوند.

پس از ورود هیلکوباکتری به بدن، به غشای معده حمله می کند،غشای معده از شما در برابر اسیدی که بدن برای هضم غذا استفاده می کند، محافظت می کند. وقتی باکتری معده آسیب قابل توجهی به غشای معده وارد کرد، اسید می تواند وارد غشا شود و باعث بوجود آمدن زخم معده گردد. زخم معده موجب خونریزی، عفونت و جلوگیری از حرکت غذا در دستگاه گوارش می شود.

علت میکروب معده غذا، آب یا ظرف آلوده می باشد. این بیماری در کشورها یا جوامعی که فاقد سیستم فاضلاب مناسب هستند یا آب سالمی ندارد بیشتر شایع است. همچنین باکتری معده از طریق تماس با بزاق یا مایعات دیگر بدن فرد مبتلا به آن قابل سرایت است.

میکروب معده در کودکان شیوع بیشتری دارد و بسیاری از افراد در دوران کودکی به این بیماری مبتلا می شوند، اما این باکتری به بزرگسالان نیز قابل سرایت است. این باکتری ها برای سالیان زیادی در بدن زندگی می کنند و در اغلب موارد افرادی که مبتلا به آن ها می شوند دچار زخم معده و علائم دیگر نمی شود. پزشکان به طور قطع نمی دانند که چرا تنها تعدادی از افراد پس از ابتلا به میکروب معده، زخم معده و غیره می گیرند.

علائم و نشانه های میکروب معده

در صورتی که زخم معده دارید، درد شدید یا خفیفی را در شکم خود احساس می کنید. این دردها موقتی هستند، اما وقتی معده شما خالی است، مثلاً بین وعده های غذایی یا در نیمه شب، این درد اغلب بیشتر حس می شود. این درد می تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. پس از غذا خوردن، نوشیدن شیر یا مصرف آنتی اسید درد تا حدودی تسکین پیدا می کند. علائم دیگر زخم معده ناشی از میکروب معده شامل موارد زیر می شود:

  • نفخ
  • آروغ
  • فقدان احساس گرسنگی
  • تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص

زخم ها باعث خونریزی معده یا روده می شود که برای سلامتی شما خطرناک است. در صورت داشتن یکی از علائم زیر، سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • مدفوع خونی، تیره یا قرمز رنگ
  • احساس خستگی بدون دلیل خاصی
  • رنگ پریدگی پوست
  • استفراغی که دارای خونی است و شبیه قهوه آسیاب شده می شابد
  • دل درد شیدد

عفونت هلیکوباکتری ممکن است منجر به سرطان معده شود، هر چند که این امر چندان شایع نیست. اگر علائم زخم معده را نداشته باشید، پزشک وجود هلیکوباکتر پیلوری را مورد ازمایش قرار نمی دهد. اما اگر اکنون یا در گذشته این علائم را داشته اید، بهتر است آزمایشاتی روی شما صورت بگیرد. داروهایی مثل داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی نیز می توانند باعث آسیب رساندن به غشای معده شما شوند، بنابراین بهتر است متوجه شوید که چه چیزی باعث بوجود آمدن علائم شما می شود تا درمان مناسب برای بهبود انها تجویز شود.

برای شروع کار، پزشک در مورد سوابق پزشکی، علائم و داروهایی که مصرف می کنید سوالاتی را می پرسد. سپس معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل فشار دادن شکم برای بررسی ورم، التهاب یا درد می شود.

میکروب معده چگونه عمل می کند؟

معده دارای یک غشای داخلی است که در برابر اسیدی که برای هضم غذا ترشح می شود، از آن محافظت می کند. وقتی هلیکوباکتر پیلوری وارد معده می شود، به مرور زمان غشای داخلی را تخریب می کند و اسید معده به دیواره آن آسیب رسانده و باعث ایجاد زخم می شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

هر یک از علائم بالا را به مدت طولانی احساس کردید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا مشکلتان تشخیص داده شود. اگر با موارد زیر روبرو شدید باید بصورت اورژانسی نزد پزشک بروید:

  • مشاهده خون در مدفوع
  • استفراغ خونی
  • مشکل در بلع
  • درد شدید و مداوم شکم
  • اسهال خونی

تشخیص میکروب معده

برای شروع، پزشک از شما در مورد سوابق پزشکی، علائم و داروهای مصرفی سؤال می کند. سپس معاینه جسمی انجام میشود و شکم از نظر تورم، حساسیت و درد مورد بررسی قرار می گیرد. سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود، به این شرح است:

  • آزمایش خون و مدفوع: این آزمایش می تواند به یافتن عفونت روده یا همان میکروب روده کمک کند.
  • تست تنفس اوره: برای این آزمایش بیمار مایع مخصوصی به نام اوره را می نوشد. سپس در کیسه ای مخصوص تنفس می کند. این کیسه برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده میشود. در صورتی که بیمار مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری باشد، باکتری ها اوره موجود در بدن شما را به دی اکسید کربن تبدیل می کنند.
  • آندوسکوپی فوقانی دستگاه گوارش: برای این آزمایش از لوله ای با دوربین کوچک به نام آندوسکوپ استفاده میشود. این لوله تا پایین گلو و معده و قسمت فوقانی روده کوچک شما را بررسی می کند. می توان از آندوسکوپی برای دریافت نمونه نیز استفاده نمود.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): این روش پرتونگاری قدرتمندی است که تصاویر واضحی را از قسمت داخلی بدن شما در اختیار پزشک قرار می دهد.

عوارض میکروب معده

میکروب معده می تواند منجر به زخم معده شود، اما عفونت یا خود زخم می تواند منجر به عوارض جدی تری شود. این عوارض عبارتند از :

  • خونریزی داخلی، ممکن است زخم معده با خونریزی همراه باشد و منجر به کم خونی و فقر آهن گردد.
  • انسداد، این وضعیت هنگامی رخ میدهد که چیزی مانند تومور از خروج غذا از معده جلوگیری کند.
  • سوراخ شدن معده، هنگامی رخ میدهد که زخم از دیواره معده عبور کرده و باعث سوراخ شدن آن گردد.
  • پریتونیت، به عفونت صفاق یا پوشش حفره شکم گفته میشود.
  • به ندرت عفونت هلیکوباکترپیلوری باعث سرطان معده میشود.

آلودگی به این عفونت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. این عفونت دلیل اصلی سرطان معده است، اما تعداد کمی از افراد مبتلا به این میکروب دچار سرطان میشوند.

درمان میکروب معده

اگر به میکروب معده و زخم معده دچار شده باشید، باید با مصرف دارو بیماری را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. چند نمونه از داروهایی که درمان این بیماری به کار می رود، به این شرح است:

  • آنتی بیوتیک ها از بین برنده باکتری های بدن، مانند آموکسی سیلین، کلاریترومایسین ( بیاکسین ) ، مترونیدازول ( Flagyl )، تتراسایکلین (Sumycin) یا تینیدازول ( Tindamax )
  • داروهایی که اسید معده را کاهش میدهند. مثل دکس لانسوپرازول ( دکسیلانت )، esomeprazole ( نکسیوم )، لانزوپرازول ( Prevacid )، امپرازول ( Prilosec )، پانتوپرازول ( Protonix ) یا رابپرازول ( Aciphe
  • ساب سالیسیلات بیسموت، مصرف این دارو همراه با آنتی بیوتیک ها میتواند به از بین بردن این باکتری کمک کند.
  • داروهایی اسید معده را افزایش میدهند. مثل سایمتیدین ( Tagamet ) ، فاموتیدین (Fluxid ، Pepcid ) ، نیزاتیدین ( Axid ) یا رانیتیدین ( Zantac )

از مصرف خودسرانه این داروها پرهیز کنید و حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید. همچنین لازم است این دارو ها مطابق با نظر و دستور پزشک مصرف شوند. در صورتی که دوره مصرف دارو را کامل نکنید، باکتری های بدن مقاوم میشوند و درمان آنها مشکل میشود.معمولاً بیماری در طی 1 الی 2 هفته برطرف میشود. پس از این مدت ممکن پزشک انجام چند آزمایش را توصیه نماید. تا نسبت به از بین رفتن عفونت اطمینان کامل پیدا کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان