بیماری تحلیل عضلات بدن و نکات مهم در مورد آن

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
بیماری تحلیل عضلات بدن و نکات مهم در مورد آن
بیماری تحلیل عضلانی بیماری است که سبب می شود عضلات با بالا رفتن سن قدرت خود را از دست بدهند. عضلات سالم تاثیر بسیار شگرفی بر زندگی روزمره دارند. در صورتی که عضلات ضعیف باشند و یا دچار تحلیل شوند به زودی زندگی تحت تاثیر قرار می گیرد.اما باید بدانید برای مقابله با این بیماری راهکارهای زیادی وجود دارد!

تحلیل عضلانی گروهی از بیماری هایی هستند که باعث ضعف پیشرونده واز بین رفتن توده عضلانی می شوند. در این نوع بیماری ها ژن هایی که در تولید پروتئین های لازم برای تشکیل ماهیچه سالم نقش دارند دچار جهش شده اند. شایع ترین نوع بیماری تحلیل عضلانی علائم خود را در دوران کودکی نشان داده و معمولا در پسرها مشاهده شده دیگر انواع بیماری های تحلیل عضلانی در دوران بزرگسالی مشخص می شوند. تا کنون هیچ نوع معالجه ای برای دیستروفی عضلانی وجود ندارد اما داروها و درمان ها می توانند به مدیریت علائم و کندتر شدن سیر بیماری کمک کنند.

علل تحلیل عضلانی

علل ضعف عضلات بسته به اینکه آیا ضعف عمومی است یا تنها بر عضلات خاصی تأثیر می گذارد، متفاوت است. برای ضعف عمومی، شایع ترین علل این موارد هستند:

  • کاهش آمادگی جسمانی عمومی که ممکن است ناشی از بیماری یا کاهش ذخایر فیزیکی (سستی)، مانند کاهش توده عضلانی، تراکم استخوان، و توانایی عملکرد قلب و ریه ها ، به خصوص در افراد مسن باشد.
  • از دست دادن بافت عضله (هدر رفتن، و یا آتروفی) به دلیل عدم فعالیت یا استراحت در رختخواب(مثلاً در ICU) برای مدت طولانی.
  • آسیب به اعصاب به علت یک بیماری یا آسیب شدید ، مانند سوختگی های شدید و گسترده
  • اختلالات خاص عضلانی، مانند کسانی که به دلیل مصرف بیش از حد الکل سطح پتاسیم بدنشان کم است، یا استفاده از کورتیکواستروئیدها.
  • استفاده از مواد مخدر برای فلج عضلات به عنوان مثال، برای بی حرکت نگه داشتن افراد در حین عمل جراحی یا در حالی که دستگاه تنفس مصنوعی دارند.

برای ضعف عضلات خاص ماندد ضعف رفتن عضلات دست و پا، شایع ترین علل این موارد هستند:

  • سکته مغزی (شایع ترین علت اثر ضعف بر یک طرف بدن)
  • اعصاب تحت فشار، همان طور که در سندرم تونل کارپال رخ می دهد.
  • پارگی دیسک یا فتق در ستون فقرات
  • فشار (فشردگی) بر روی نخاع که ممکن است نتیجه ی سرطانی سرایت کرده به نخاع باشد.
  • ام اس
  • در افراد مبتلابه تشنج، یک طرف از بدن پس از اینکه تشنج متوقف می شود (به نام فلج تاد) ممکن است دچار ضعف اندام ها شود.
  • کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) هم باعث ضعف می شود که پس از درمان هیپوگلیسمی، ضعف نیز برطرف می شود.

بسیاری از افرادی که فکر می کنند دچار ضعف عضلات شده اند، در واقع فقط خسته هستند. علل شایع خستگی عبارت اند از یک بیماری شدید، سرطان، عفونت مزمن (مانند HIV، هپاتیت، یا مونونوکلئوز)، نارسایی قلبی، کم خونی، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، و اختلالات خلقی (مانند افسردگی).

نشانه های تحلیل رفتن عضلات بدن

تحلیل رفتن عضلات بدن با برخی علائم خفیف شروع می شود که در صورت توجه نکردن، با گذشت زمان به آرامی پیشرفت خواهد کرد.تحلیل عضلات بدن یا دیستروفی عضلانی به طور معمول در اثر جهش ژنی ایجاد شده و منجر به آسیب تدریجی و از بین رفتن سلول های عضلانی می شود. این مشکل معمولا با برخی علائم خفیف شروع می شود که در صورت عدم توجه، با گذشت زمان به آرامی پیشرفت خواهد کرد.

درد و سفتی در عضلات یکی از نشانه های تحلیل عضلات بدن

از بین رفتن سلول های عضلانی باعث احساس ضعف در عضلات می شود؛ بنابراین اگر هنگام بلند شدن از روی صندلی، شانه زدن مو یا بلند کردن اشیا با مشکلی روبرو هستید، به احتمال زیاد از دیستروفی عضلانی رنج می برید. همچنین ممکن است متوجه انقباض، کاهش انعطاف پذیری و درد مکرر عضلانی شوید که نشان می دهد مشکلی در عضلات شما وجود دارد.

بزرگ شدن ماهیچه پشت ساق پا یکی از نشانه های تحلیل عضلات بدن

از بین رفتن سلول های عضلانی باعث احساس ضعف در عضلات می شود؛ بنابراین اگر هنگام بلند شدن از روی صندلی، شانه زدن مو یا بلند کردن اشیا با مشکلی روبرو هستید، به احتمال زیاد از دیستروفی عضلانی رنج می برید.عضلات بزرگ شده ساق پا ممکن است یکی از علائم دیستروفی عضلانی دوشن باشد. این بیماری در سنین پایین در پسران اتفاق افتاده و خیلی سریع پیشرفت می کند. اگر به این نوع تحلیل عضلات مبتلا شوید، در وهله اول عضلات ساق پا تحت تأثیر قرار می گیرند و عضلات اصلی با بافت چربی جایگزین می شوند.

انحنای ستون فقرات یکی از نشانه های تحلیل عضلات بدن

اگر عضلات شما آنقدر قوی نیستند که بتوانند ستون فقرات را صاف نگه دارند، ممکن است از وضعیت بدی که ممکن است منجر به اسکولیوز شود، رنج ببرید. در اثر تحلیل عضلات، ستون فقرات به سمت چپ یا راست منحنی می شود تا اندام های داخلی بدن موقعیت خود را تغییر دهند.

مشکلات تنفسی یکی از علائم تحلیل عضلات بدن

در موارد شدید اسکولیوز، ضعف پیشرونده عضلات می تواند روی عضلات قفسه سینه که با روند تنفس ارتباط دارند، تأثیر بگذارد. اگرچه ممکن است تنگی نفس نداشته باشید، اما امکان دارد مشکلاتی را تجربه کنید که نشان دهنده عملکرد تنفسی ضعیف هستند مانند سردرد و مشکل در تمرکز.ضعف عضلات سینه سرفه را برای شما دشوار می کند و منجر به افزایش خطر عفونت تنفسی جدی می شود؛ بنابراین اگر این مشکل به درستی درمان نشود، یک سرماخوردگی ساده می تواند به سرعت به ذات الریه تبدیل شود.

مشکلات قلبی یکی از علائم تحلیل عضلات بدن

در اشکال مختلف تحلیل عضلات، ممکن است تغییرات پیشرونده ای در عملکرد قلب ایجاد شود. به این تغییرات کاردیومیوپاتی گفته می شود و امکان دارد در مراحل اولیه علائمی نداشته باشد، گرچه برخی از افراد دچار تنگی نفس، خستگی یا تورم پا می شوند. با این حال، به دلیل این اختلال، عضله قلب شما نمی تواند به طور بهینه کار کند. به همین دلیل ممکن است علائمی مانند ضربان قلب نامنظم و سرگیجه پیدا کنید.

آب مروارید یکی از علائم تحلیل عضلات بدن

علاوه بر تحلیل عضلانی، افرادی که دچار دیستروفی میوتونیک هستند اغلب از مشکلات مختلف چشمی رنج می برند. این مشکلات شامل ضعف در عضلات چشم، فشار کم چشم و آب مروارید است. آب مروارید شایع ترین نشانه دیستروفی عضلانی است و معمولا منجر به تاری دید و مشکلات دید در شب می شود.

طاسی و ناباروری در مردان یکی از علائم تحلیل عضلات بدن

برخی از مردان مبتلا به دیستروفی میوتونیک دچار تغییرات هورمونی نیز می شوند. این عدم تعادل هورمونی به طور معمول باعث طاسی زودرس در قسمت جلوی سر مردان شده و اغلب طی ۲۰ یا ۳۰ سالگی ایجاد می شود.

تشخیص بیماری تحلیل عضلات بدن

در ابتدا نیاز به بررسی کامل سابقه خانوادگی و معاینات جسمی می باشد. اگر سابقه بیماری یا علائمی همانند آب مروارید زودرس، عدم آزاد کردن دست پس از دست دادن داشته باشید. ممکن است آزمایش ژنتیک درخواست داده بشود. اگر یافته های پزشکی به روشنی دیسرفی میوتونیک را تشخیص ندهد. ممکن است پزشک شما آزمایش الکترومیوگرافی (EMG) را درخواست کند. EMG ابزاری بسیار موثر برای شناسایی میوتونی در افراد مبتلا به دیسترفی میوتونیک می باشد. برای تایید نهایی تشخیص دیسترفی میوتونیک 1 و 2 نیاز به آزمایش ژنتیکی می باشد. تشخیص ژنتیکی دیسترفی میوتونیک 1 با استفاده از تکنیک های ساترن بلات و PCR انجام می شود. همچنین تشخیص ژنتیک دیسترفی میوتونیک 2 هم بر اساس PCR و ساترن بلات می باشد اما در برخی موارد طول توالی های تکراری در دیسترفی نوع 2 بسیار گسترده هست و با روش PCR نمیتوان تشخیص داد و باید با ساترن بلات تشخیص داده بشوند. آزمایش ژنتیک می تواند در شرایط زیر مفید باشد:

  • تشخیص تایید شده نیاز به انجام آزمایش های بیشتر را بر طرف کرده و اضطراب در مورد علت علائم را کاهش می دهد.
  • افرادی که مبتلا به دیسترفی میوتونیک هستند باید در مورد خطرات بیهوشی آگاه باشند و در صورت نیاز به جراحی پزشک خود را مطلع سازند.
  • زوجین می توانند با استفاده از آزمایش تشخیص ژنتیک قبل از تولد از عدم ابتلای جنین خود به بیماری دیسترفی میوتونیک آگاه باشند
  • مادران مبتلا به دیسترفی میوتونیک نوع 2 در دوران بارداری باید نظارت بیشتری داشته باشند چرا که در خطر تولد نوزاد مبتلا به دیسترفی میوتونیک مادرزادی هستند.

ورزشهای هوازی از تحلیل عضلات جلوگیری به عمل می آورند!

ورزشهای هوازی ورزشهای موثری هستند که از تحلیل عضلانی جلوگیری به عمل می آورند. تحلیل عضلات بیماری است که سبب می شود عضلات با بالا رفتن سن قدرت خود را از دست بدهند.بهترین روش مقابله با این بیماری حفظ تحرک عضلات است. تمامی ورزشها مفید هستند اما انجام برخی ورزشها به عدم تحلیل عضلانی بیشتر کمک می کند. یکی از این ورزشها انجام ورزشهای هوازی و مقاومتی است.

تمرینات هوازی چگونه از تحلیل عضلات جلوگیری به عمل می آورند؟

در تمرینات هوازی ضربان قلب افزایش می یابد و از تحلیل عضلات جلوگیری به عمل می آید. اغلب مطالعات می گویند علاوه بر تمرینات هوازی باید تمرینات مقاومتی و منعطف را نیز در برنامه ورزشی خود بگنجانید. این دو ورزش مکمل یکدیگر هستند.

ترکیبی از تمامی این ورزشها سبب می شود که بیماری تحلیل عضلانی کند شود و یا حتی عضلات قوی شوند. البته ذکر این نکته حایز اهمیت است که هنوز مشخص نیست آیا ورزشهای هوازی بدون تمرینات مقاومتی نیز سودمند هستند یا خیر.

یک مطالعه به بررسی اثرات ورزشهای هوازی بدون انجام تمرینات مقاومتی در 439 زن بالای 50 سال پرداخت. این زنان ورزشهای هوازی را از 15 دقیقه درروز شروع کردند و در طول مدت 12 ماه این مقدار را به 45 دقیقه رساندند.

این مطالعه نشان میداد ورزشهای هوازی مانند دوچرخه سواری و یا پیاده روی به تنهایی می توانند مقاومت عضلات را بالا ببرند. اما به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. با بالا رفتن سن، توجه به سلامت اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. در هر سنی که هستید ورزش را از زندگی خود حذف نکنید.

ورزشهای مقاومتی و جلوگیری از تحلیل عضلات!

ورزشهای مقاومتی ورزشهایی هستند که از تحلیل عضلات به ویژه در سنین بالا جلوگیری به عمل می آورند. تحلیل عضلانی بیماری است که سبب می شود عضلات با بالا رفتن سن قدرت خود را از دست بدهند.

بهترین روش مقابله با این بیماری حفظ تحرک عضلات است. ورزشهای هوازی، مقاوتی و تعادلی می توانند از تحلیل عضلات جلوگیری به عمل بیاورند و حتی آنها را قوی کنند.دست کم دو تا چهار جلسه ورزش در هفته سبب می شود بدن سالم بماند. تمامی ورزشها مفید هستند اما انجام برخی ورزشها به عدم تحلیل عضلات بیشتر کمک می کند.

ورزشهای مقاومتی برای جلوگیری از تحلیل عضلات کدامند؟

یکی از این ورزشها انجام تمرینات مقاومتی است. این تمرینات شامل وزنه برداری، کشیدن نوارهای مقاومتی و حرکت بدن بر خلاف جاذبه زمین می شوند.هنگامی که این تمرینات را انجام می دهید، فشار حاصله سبب تحریک سیگنالهای رشد و در نتیجه افزایش قوای عضلانی می شود. علاوه بر این، تمرینات مقاومتی هورمونهای رشد را افزایش می دهند.

این سیگنالها با سلولهای عضلات ترکیب می شوند و پروتین های جدید می سازند. با ساخت پروتین های جدید سلولهای ماهواره ای تحریک می شوند.همین امربه رشد و ترمیم عضلات کمک می کند (کار سلولهای ماهواره ای تقویت عضلات است). به همین دلیل انجام تمرینهای مقاوتی بهترین روش برای افزایش قوای عضلانی و جلوگیری از تحلیل آنهاست.

پژوهشی بر روی 57 نفر 65-94 ساله صورت گرفت؛ این افراد 12 هفته هر هفته سه روز ورزشهای مقاومتی انجام دادند. نتایج حاکی از آن بودند که رشد عضلانی در آنها افزایش چشم گیری داشته است.در نتیجه می توان گفت ورزشهای مقاومتی یکی از موثرترین ورزشها هستند که افراد با بالا رفتن سن باید در برنامه ورزشی خود بگنجانند. اگر به سلامتی خود اهمیت دهید و ورزش کنید و در نتیجه حفظ سلامت جامعه کمک بزرگی خواهید کرد! اهمیت به سلامتی خود یعنی اهمیت به سلامتی تمامی افراد جامعه!

رژیم غذایی برای جلوگیری از تحلیل عضلات

در کنار ورزش، رژیم غذایی سالم نیز به سالم ماندن بدن کمک می کند. برای جلوگیری از بیماری تحلیل عضلانی بهتر است پروتئین را به رژیم غذایی خود بیافزاید.محصولات لبنی و گوشت ها منبع بسیار خوبی بری تامین پروتئین به شمار می روند. اگر قصد دارید از مکمل پروتئین دار استفاده کنید بهتر است چک آپ کاملی از خود بدهید و با صلاحدید پزشک مصرف این مکملها را شروع کنید.

استفاده خودسرانه از مکملهای پروتئین دار سبب می شود مشکلات متعددی برای سلامتی رخ دهد. به همین دلیل باید زیر نظر پزشک مصرف آنها آغاز شود. سبک زندگی سالم مسئله بسیار مهمی است که به حفظ سلامتی کمک زیادی می کند و از بروز بیماری های مختلف جلوگیری به عمل می آورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان