بیشتر از رنگ ارتودنسی، مراقبت از دستگاه ارتودنسی مهم است!

  جمعه، 14 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
بیشتر از رنگ ارتودنسی، مراقبت از دستگاه ارتودنسی مهم است!
ارتودنسی به خودی خود هیچ رنگ خاصی ندارد. در واقع تمام دستگاه های ارتودنسی دندان به عنوان بخشی از ابزار دندانپزشکی یا شفاف هستند (ارتودنسی نامرئی مانند براکت سرامیکی) و یا فلزی هستند مانند ارتودنسی ثابت فلزی. با این حال ما حلقه های کوچکی به نام اورینگ داریم که شبیه حر o انگلیسی هستند و در رنگ های مختلف ساخته میشوند.

منظور از ارتودنسی رنگی چیست؟

ارتودنسی به خودی خود هیچ رنگ خاصی ندارد. در واقع تمام دستگاه های ارتودنسی دندان به عنوان بخشی از ابزار دندانپزشکی یا شفاف هستند (ارتودنسی نامرئی مانند براکت سرامیکی) و یا فلزی هستند مانند ارتودنسی ثابت فلزی. با این حال ما حلقه های کوچکی به نام اورینگ داریم که شبیه حر o انگلیسی هستند و در رنگ های مختلف ساخته میشوند. ما به این حلقه ها ارتودنسی رنگی میگوییم.

معیارهای زیادی وجود دارند که می توانید انتخاب را بر پایه آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید که می توانید رنگ های بسیار مختلفی را در کل دوره ای که دندان هایتان سیم کشی هستند انتخاب کنید.همچنین می توانید در یک زمان چندین رنگ را انتخاب کنید. انتخاب کلی و تعداد رنگ های انتخابی بستگی به نوع کش هایی دارد که متخصص ارتودنسی استفاده می کند. راه های متعددی برای انتخاب رنگ بریس ها وجود دارد.

بر اساس ویژگی ها

شما ممکن است رنگی شبیه به رنگ چشم های خود انتخاب کنید بخصوص اگر تمایل به ست کردن لوازم دیگر بر اساس همان رنگ را داشته باشید. همچنین می توانید این رنگ را بر اساس رنگ مو یا پوست خود نیز انتخاب نمایید.پوست و موی تیره تر با رنگ های زینتی مانند فیروزه ای، زمرد، بنفش، آبی تیره، نارنجی یا صورتی خوب به نظر می رسند. رنگ های نئون و پاستل نیز می توانند کنتراست مطلوبی ایجاد کنند. پوست و موی روشن با رنگ های روشن یا تیره تر ظاهر خوبی خواهند داشت. می توانید رنگ های صورتی، آبی روشن، آبی تیره، بنفش، قرمز تیره، برنزی یا سبز تیره را انتخاب کنید.

بر اساس سبک و استایل

اگر در مورد تطابق ظاهر یا ویژگی های طبیعی خود شنیده باشید، این روش بیشتر برای شما معنی پیدا می کند. شما می توانید رنگ بریس ها را بر اساس لباس ها و سایر لوازمی که می پوشید و استفاده می کنید، انتخاب نمایید.

می توانید بریس های خود را بر اساس موارد زیر انتخاب کنید:

  • رنگی که بیشتر از همه می پوشید.
  • کفش های مورد علاقه تان
  • گوشواره ی مورد علاقه تان
  • کلاه یا گیره های سر مورد علاقه تان
  • رنگ سایه ی چشم مورد علاقه تان
  • رنگ لاک ناخن مورد علاقه تان

بیشتر از رنگ ارتودنسی، مراقبت از دستگاه ارتودنسی مهم است

بدترین رنگی که میتواند روی دستگاه ارتودنسی ثابت نقش ببندد رنگ ناشی از مواد غذایی است که نه تنها ظاهر دندان ها بلکه ظاهر دستگاه ارتودنسی را بسیار ناخوشایند نشان میدهد. این رنگ نشان دهنده بهداشت ضعیف دهان و دندان و مقدمه ای بر پوسیدگی دندان است که باید جدی گرفته شود.

  • برای اینکه رنگ مواد غذایی روی دندان ها و بریس ارتودنسی شما نقش نبندد باید از مصرف مواد چسبنده به دندان خودداری کنید.
  • خوردن شکلات و نوشیدن قهوه مهم نیست مهم مسواک زدن و تمیز کردن دهان و دندان بلافاصله بعد از خوردن این خوراکی ها است.
  • از آنجا که رعایت بهداشت دهان و دندان با کمک بریس کار دشواری است و نیازمند صرف وقت کافی است، بنابراین اگر در طول دوره درمان به درستی از دندان ها مراقبت نکنید، شاید دندان های صاف داشته باشید اما به همان اندازه دچار تغییر رنگ خواهند شد.
  • مهمترین عارضه عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در طول دوره درمان، تغییر رنگ دائمی است. برای از بین بردن این رنگ و برق انداختن دندان ها شما، باید به مراتب هزینه بیشتری بپردازید که این برای شما به صرفه نیست.

ارتباط ارتودنسی رنگی با رنگ پوست بیمار

اگر بیمار دارای پوستی روشن باشد معمولا تمامی رنگ های ارتودنسی با صورت او نمای زیبایی خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود بیشتر از رنگ های روشن استفاده کند تا دندان های او تیره و کثیف به نظر نیاید. مثلا رنگ صورتی روشن، آبی آسمانی و قرمز با پوست این دسته از بیماران هماهنگی خوبی دارد. به افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند توصیه می کنم از رنگ های شاد و براق استفاده کنند. رنگ هایی مثل آبی فیروزه ای، سرخابی و فسفری که نمای شاد و جذابی به صورت این گروه از کاندیداهای ارتودنسی رنگی می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (520 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (344 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...