برنزه کردن پوست بدون دستگاه سولاریوم امکان پذیر است؟

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
برنزه کردن پوست بدون دستگاه سولاریوم امکان پذیر است؟
اشعه ماورای بنفش در دستگاه سولاریوم با تابیدن به پوست سبب تخریب پوست شده پس سلول هایی از پوست به نام ملانوسیت ماده ای به نام ملانین ترشح می کنند که تیره شدن پوست و برنزه شدن آن می شود . در واقع برنزه شدن واکنش دفاعی بدن انسان در مقابل اشعه است.

برنزه کردن طرفداران بسیاری در بین همه افراد به خصوص خانم ها دارد و بسیاری از این افراد برنزه کردن را یکی از ملاک های زیبایی می دانند . برای برنزه کردن پوست راه های مختلفی وجود دارد از جمله آفتاب گرفتن، سولاریوم، داروهای تیره کننده و کرم های اتوبرنز که هریک مزایا و معایب خود را دارند اما شما می توانید در خانه و بدون پرداخت هزینه هنگفت پوست خود را بدون اشعه و استفاده از سولاریوم و بدون عوارض برنزه کنید.

برنزه کردن

روش های برنزه کردن پوست

سه روش برای برنزه نمودن پوست وجود دارد که عبارتند از :

  • ماندن زیر نور آفتاب
  • استفاده از دستگاه های برنزه کننده یا سولاریوم
  • محصولات شیمیایی برنزه کننده پوست.

سولاریوم یک دستگاه برای برنزه کردن پوست بدن است که دارای تختی می باشد که در دیواره های آن لامپ های اشعه فرابنفش قرار دارد. هنگام قرار گرفتن شخص درون این وسیله ، درِ این دستگاه که حاوی لامپ های فرابنفش است ، بسته می شود و بدن درون جعبه حاوی نور فرابنفش قرار می گیرد و بدین ترتیب پوست بدن شخص پس از چند دوره تکرار برنزه شود.

علت خطرناک بودن روش سولاریوم

اشعه ماورای بنفش در دستگاه سولاریوم با تابیدن به پوست سبب تخریب پوست شده پس سلول هایی از پوست به نام ملانوسیت ماده ای به نام ملانین ترشح می کنند که تیره شدن پوست و برنزه شدن آن می شود . در واقع برنزه شدن واکنش دفاعی بدن انسان در مقابل اشعه است.

از عوارض استفاده از سولاریوم در طولانی مدت ، پیری پوست، افزایش چین و چروک های پوستی و شلی و افتادگی پوست هستند . افراد پس از قرار گیری در معرض اشعه فرابنفش خیلی زود تر گرفتار پیری پوست و بروز لکه های پوستی، کک ومک، کدرشدن پوست، چین و چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست می شوند و احتمال ابتلا آنها به سرطان های پوستی به دلیل کاهش قدرت ایمنی پوست افزایش می یابد.

در جلسه اول توصیه می شود حداکثر ۳۰ دقیقه زیر آفتاب بخوابید. بین هر جلسه آفتاب گرفتن باید یک روز به پوست تان استراحت بدهید. در جلسه دوم ۴۵ دقیقه و جلسه سوم یک ساعت زیر آفتاب بخوابید؛ یک ربع به جلو، یک ربع به پشت، یک ربع به پهلوی راست و یک ربع به پهلوی چپ. امن ترین راه برای برنزه شدن زیر آفتاب استفاده از روغن های مخصوص کارخانه ای است. این محصولات در عین حال که به برنزه شدن پوست کمک می کنند دارای مقداری ضدآفتاب هستند و از سوختگی و دردناک شدن پوست جلوگیری می کنند.

اسپری های مخصوص برنزه شدن زیر آفتاب نیز روند جذب نور را تسریع می کنند و رنگ های مختلفی به پوست می دهند از جمله طلایی، مسی، هویجی و شکلاتی. برخی از این محصولات دارای مقداری مواد اتوبرنز هستند و برای کسانی مناسبند که برای برنزه شدن عجله دارند. بعد از زدن روغن هر ۵ دقیقه یک بار با آبپاش سراسر بدن تان را مرطوب کنید. نوشیدن آب و خوردن میوه های تابستانی را هم فراموش نکنید! هر زمان احساس کردید ضربان قلب تان بالا رفته یا سردرد گرفته اید از زیر آفتاب بلند شوید، دوش بگیرید و چند دقیقه ای در سایه قدم بزنید.

اول از همه باید بدانید هیچ راه بی خطری برای برنزه کردن وجود ندارد، اما با رعایت چند نکته می توان در عین برنزه شدن تا حدودی از عوارض آفتاب سوختگی جلوگیری کرد. برنزه شدن بستگی به نوع و رنگ پوست تان دارد. در فصل تابستان بین ۹ تا ۱۱ صبح و ۳ تا ۵ بعد از ظهر مناسب ترین زمان برای برنزه شدن است. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن بهتر است در هفته ۲ تا ۳ روز (هر بار یک تا ۲ ساعت) بیشتر آفتاب نگیرید. قبل و بعد از آفتاب حتما دوش بگیرید.برای قسمت های حساس پوست از جمله صورت، سرشانه و سایر قسمت هایی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند از ضدآفتاب هایی با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید و قسمت هایی که پوست تیره تری دارند مثل سر زانو ها و آرنج و قوزک پا را با لایه غلیظی از ضد آفتاب بپوشانید تا خیلی تیره نشوند. حتما از عینک آفتابی مناسب برای چشم ها استفاده کنید و موهای تان را با روسری یا کلاه بپوشانید تا دچار موخوره و خشکی نشود و رنگش تغییر نکند.

با اتمام زمان آفتاب گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. البته لوسیون ها و ژل های مخصوص بعد از آفتاب هم هستند که پوست را خنک و ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می کنند. این لوسیون ها معمولا برای پوست بدن طراحی شده اند. برای پوست صورت تان باید از کرم های مخصوص صورت استفاده کنید. در ادامه روز نیز هر زمان احساس کردید پوست تان خشک شده دوباره به آن لوسیون بزنید.

پوست انسان نیاز به نور خورشید دارد و باید گفته شود بدون تابش آفتاب به سطح پوست، یکسری فعل و انفعالات حیاتی در بدن انجام نمی گیرد. از همه مهم تر ویتامین دی، جذب کلسیم و .. بر اثر نور خورشید صورت می پذیرد. اما در این جا یک مسئله ای وجود دارد، رنگ پوست هرچقدر کمرنگ تر باشد نیاز به مراقب بیشتر در برابر نور خورشید دارد و در واقع تیره تر بودن پوست تحمل بالاتری در مواجه با آفتاب داراست.در سال های اخیر با سوراخ شدن لایه ازون مواجه هستیم، این اتفاق باعث شده است مقدار زیادی از اشعه هایی که برای پوست مضر هستند بیشتر و مستقیم تر با بدن برخورد داشته باشند. که همان طور همه می دانند این اشعه ها به ماورای بنفش یا UV معروف هستند. متاسفانه در خیلی از جاها استفاده از نور خورشید و دستگاه های سولاریوم برای برنزه شده به عنوان یک عامل زیبایی مطرح شده و نتیجه این اقدام به اصطلاح مُد و زیبایی باعث کاهش بروز سن ابتلا به سرطان های بدخیم پوستی شده است(از 60 سال به 25 تا 30 سال کاهش داشته) که علت اصلی آن استفاده از اتاقک های سولاریوم و نور آفتاب برای تغییر رنگ است.بیشترین کشورهایی که به دلیل نورخورشید و دستگاه های سولاریوم درگیر سرطان های پوستی شده اند به ترتیب امریکا، ایتالیا و کاناداست.

ماسک صورت

کسانی که برای برنزه شدن از اتاقک های سولاریوم استفاده می کنند بی شک و می توان گفت 100 درصد در سال های آینده در معرض انواع عارضه ها و سرطان های پوستی قرار می گیرند. ناگفته نماند افرادی که از نور خورشید بصورت پی در پی برای تغییر رنگ استفاده کرده و دچار سوختگی پوست نیز می شوند از این قاعده مستثنا نیستند. افرادی که با قرار گرفتن در معرض نورخورشید دچار آفتاب سوختگی شدند اولین و بهترین اقدام گرفتن یک دوش آب سرد است چرا که بسیار بهبود دهنده و تسکین دهنده محسوب می شود. جوانان دقت کنند ممکن است با سوختگی پوست عارضه های چون تاول و زخم هایی را روی پوستشان مشاهده کنند مخصوصا افرادی که رنگ پوست روشنی دارند بیشتر درگیر تاول می شوند اما این دسته از افراد بدانند عارضه جدی آفتاب سوختگی در دراز مدت تاول و زخم نیست بلکه ابتلا به انواع سرطان های بدخیم پوستی است. پیدایش چین و چروک و ابتلا به پیری زودرس بی شک از عارضه های جانبی این دسته از اقدامات محسوب می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان