با خواص شگفت انگیز چای ماچا آشنا شوید!

  چهارشنبه، 16 تیر 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
با خواص شگفت انگیز چای ماچا آشنا شوید!
ماچا نوعی پودر بدست آمده از چای سبز است و چای ماچا یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های ژاپن و آسیا می باشد که خواص و فواید باورنکردنی برای بدن انسان دارد.

چای ماچا چیست؟

چای ماچا (抹茶 Matcha) نوعی پودر چای سبز بسیار خوش رنگ و بو و دارای نوعی طعم شیرین ظریف و پنهان (Subtle Sweetness) است. رنگ آن سبز زمردی است. این چای در ژاپن با آسیاب های گرانیتی مخصوصی پودر می شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد، ژاپنی ها در پودر کردن دستی آن از هاون چوبی نیز استفاده می کنند. نکته ی مهمی که کم تر ذکر می شود این است که کلمه ی «ماچا» به فرم پودر شده ی گیاه چای «تنچا» (tencha 碾 茶 茶) گفته می شود.

علت منحصر به فرد بودن پودر ماچا نحوه کشت ویژه ی آن است. درختچه های چای سبز ماچا در طول زمستان به خواب زمستانی رفته و با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی، از طریق عمل فتوسنتز، بهترین نوع چای بهاره ی ماچا را پدید می آورند. کشاورزان ژاپنی در حدود اواسط اردیبهشت ماه، سایبان هایی چوبی با چهارچوب های آلومینیومی بر روی درختچه های ماچا ایجاد می کنند تا میزان رسیدن نور خورشید به درختچه های ماچا به حدود 60 تا 75 درصد کاهش پیدا کند. این عمل، باعث بالا رفتن طعم شیرین و خواص کیفیت چای ماچا از طریق افزایش اسیدآمینه ها در آن می شود. برداشت چای ماچا در ژاپن با مراسم خاصی همراه است.

چای ماچا

تاریخچه ی چای ماچا چیست؟

هرچند که چای سبز ماچا یک چای ژاپنی نیز معرفی می شود ولی خاستگاه اصلی آن کشور چین است. در قرن دوازدهم میلادی یک راهب متعلق به مکتب «ذن» به نام «ایساسی» (Eisai) طی سفری که به کشور چین داشت و در ضمن سیر و سیاحت در چین، انواعی از بذر انواع چای را با خود به ژاپن آورد که چای ماچا نیز یکی از آن ها بود. البته در آن زمان چای ماچا در ژاپن و در ابتدا به حالت پودر به کار نمی رفت و این موضوع، ابداع چینی ها است.

خواص چای ماچا

مطالعه روی ماچا و اجزای آن منجر به کشف فایده های گوناگونی شده است. ماچا می تواند از کبد محافظت کند، سلامت قلب را افزایش دهد و حتی به کاهش وزن هم کمک کند.برای آشنایی بیشتر با خواص چای ماچا همراه ما باشید.

غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مواد مغذی جادویی و آنزیم هایی هستند که مسئول مبارزه با اثرات منفی اشعه ماورا بنفش هستند و پوست جوانی را به ما می دهند و از برخی بیماری های مهلک جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها چیزی هستند که همه افراد آگاه از سلامتیشان از چنین غذاهایی به عنوان میوه های خام، سبزیجات سبز، و هنچنین شکلات تلخ استفاده می کنند. چای سبز ماچا تنها یک کاسه بیش از 5 برابر آنتی اکسیدان هایی است که در هر غذای دیگر وجود دارد - بالاترین میزان را از روش جذب ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن).

تقویت آرامش

برای بیش از یک هزار سال، چای سبز ماچا توسط دائوس های چینی و راهبان بودایی ژاپنی به عنوان وسیله ای برای استراحت و مدیتیشن به هنگام آماده باش به کار رفته است. اکنون می دانیم که این حالت بالای آگاهی به دلیل اسید آمینه ال - تینین موجود دراین برگ ها است. ال - تینین تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد،که باعث آرامش بدون خواب آلودگی ذاتی و ایجاد اختلال دیگر می شود.

افزایش سطوح انرژی و استقامت

سامورایی ها، جنگجویان شریف قرون وسطی و مدرن ژاپنی، قبل از وارد شدن به نبرد با توجه به خاصیت نیرو بخشی اش، چای ماچا را می نوشیدند. در حالی که همه انواع چای سبز به طور طبیعی حاوی کافئین است، اما افزایش انرژی دریافتی از ماچا تا حد زیادی به خاطر ترکیب منحصر به فرد مواد مغذی دیگری است. مقاومت افزایش یافته یک کاسه چای سبز ماچا می تواند تا 6 ساعت طول بکشد و به دلیل اثرات ال - تینین، نوشیدنی ماچا هیچ یک از اثرات جانبی معمولی محرک ها مانند اضطراب و فشار خون بالا را ندارد.

کاهش وزن

چای سبز ماچا غنی از کاتچین است که به طور خاص یک آنتی اکسیدانی است که به نام EGCg شناخته می شود. چای سبز ماچا حاوی سه برابر بیشتر از این آنتی اکسیدان در مقایسه با انواع چای سبز است. تحقیقات نشان می دهد که کاتچین تاثیر مثبتی بر شاخص توده بدنی دارند.در یک مطالعه، کاتچین بر چربی بدن در 2 گروه از مردان سالم ژاپنی ارزیابی شد. پس از دو هفته تغذیه سالم، مردان به دو گروه با شاخص های وزن بدن مشابه و دور کمر تقسیم شدند. این مطالعه 12 هفته به طول انجامید و شرکت کنندگان یک بطری چای سبز حاوی 690 میلی گرم کاتچین یا یک بطری چای سبز حاوی 22 میلی گرمی کاتچین را نوشیدند. بعد از نتایج حاصل از مطالعه معلوم شد که موارد زیر به مقدار زیادی در نوشیدن چای همراه با کاتچین کاهش یافت.

  • شاخص توده بدنی
  • دور کمر
  • جرم چربی بدن
  • ناحیه چربی زیر پوست

به همین دلیل، تصور می شود که نوشیدن چای سبز به ویژه چای سبز ماچا می تواند به کاهش اضافه وزن کمک کند. در مطالعه ای دیگر مشخص شد که EGCg موجود در ماچا می تواند متابولیسم را در طی ورزش با شدت متوسط افزایش دهد. محققان دریافتند که عصاره چای سبز می تواند به میزان 17 درصد سوختن چربی ها را افزایش دهد،زمانی که به مدت 30 دقیقه دوچرخه سواری می کنند.

سم زدایی بدن

در طول سه هفته گذشته، قبل از این که برگ های چای درست شوند، توسط گل کاملیا برای محروم کردن آن ها از نور خورشید پوشیده شده است. این باعث افزایش شدید تولید کلروفیل در رشد جدید گیاهان می شود. سطح بالای کلروفیل موجود در چای سبز ماچا تنها باعث سبز زیبای این گیاه می شود. ماچا نیز یک سم زدای قدرتمند است که می تواند به طور طبیعی فلزات سنگین و سموم شیمیایی را از بدن حذف کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

نشان داده شده است که کتچین موجود در چای سبز ماچا خاصیت آنتی بیوتیکی دارد، که سلامت کلی را ارتقا می دهند. علاوه بر این، تنها یک کاسه چای سبز ماچا مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، ویتامین های A و C، آهن، پروتئین و کلسیم را تامین می کند. مطالعات بیشتر حتی گفته اند که مواد مغذی موجود در ماچا ممکن است توانایی مهار کردن حملات HIV بر سلول های T انسان را داشته باشند.

بهبود کلسترول

محققان کاملاً مطمئن نیستند که نوشیدن چای سبز ماچا چگونه تاثیر مثبتی بر کلسترول دارد، با این حال مطالعات جمعیت های مختلف نشان می دهد افرادی که با یک پایه منظم چای ماچا را مصرف می کنند، سطح کلسترول (بد) کمتری دارند در حالی که در همان زمان سطوح بالاتری از کلسترول HDL یعنی کلسترول خوب را نشان می دهد. مردانی که چای سبز ماچا را می نوشند، حدود 11 درصد کم تر از آن هایی که نمی نوشند، دچار بیماری های قلبی می شوند.

محافظت از کبد

کبد برای سلامتی بسیار حیاتی است و نقش مهمی در بیرون راندن سموم،متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی دارد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که چای ماچا ممکن است به سلامت کبد شما کمک کند.

تقویت عملکرد مغز

برخی تحقیقات نشان می دهد که چندین مؤلفه موجود در چای ماچا می توانند به تقویت عملکرد مغز کمک کنند. چای ماچا حاوی مقادیر غلیظ تر کافئین نسبت به چای سبز است. مطالعات متعدد ، مصرف کافئین را به بهبود عملکرد مغز مرتبط کرده است. چای ماچا همچنین حاوی ترکیبی به نام الآنانین است که اثرات کافئین را تغییر می دهد ، هوشیاری را تقویت می کند و به جلوگیری از افت انرژی که می تواند در پی مصرف کافئین ایجاد شود کمک می کند.

جلوگیری از سرطان

چای ماچا مملو از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است. ماچا حاوی مقدار زیادی اپی گالوکاتچین -3-گالات (EGCG) است ، نوعی کاتچین است که به نظر می رسد دارای خواص ضد سرطان قدرتمند است.

لوله های آزمایش و مطالعات حیوانات نشان داده اند که ترکیبات موجود در کونیا می توانند رشد سلول های سرطانی را مهار کنند

ارتقا سلامت قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و تقریباً یک سوم از مرگ و میرها در افراد بالای 35 سال ایجاد می شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز ، که دارای یک ماده مغذی مشابه ماچا است ، ممکن است به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند. مطالعات نشان داده شده است که چای سبز میزان کلسترول LDL و همچنین تری گلیسیریدها را کاهش می دهد. همچنین ممکن است به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL ، یکی دیگر از عوامل محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

موارد استفاده از چای ماچا

پودر ماچا را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد، از بستنی های خنک و متنوع تابستانی گرفته تا نوشیدنی های داغ زمستانی، حتی میتوان از آن در تهیه کیک و غذا هم استفاده نمود و یا به صورت ماسک های زیبایی از فواید بی نظیر این چای سبز منحصر به فرد استفاده کرد.
همانطور که قبلا توضیح دادیم چای ماچا یک نوع خاص از چای سبز است که نحوه فرآوری و آماده سازی خاصی دارد و در نتیجه خواص آن از چای سبز معمولی بسیار بیشتر است.
چای سبز ماچا را می توان به صورت گرم و سرد استفاده نمود و در هر دو روش مصرف، کلیه خواص پودر ماچا حفظ می شود و روش مصرف تنها به ذائقه و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد.

معمول ترین نوشیدنی گرمی که با استفاده از چای ماچا می توان تهیه کرد انواع لاته ماچا است که ترکیبی گرم، لطیف و دوست داشتنی دارد به این صورت که یک لیوان شیر گرم را با نیم تا 1 گرم پودر چای ماچا مخلوط می کنیم. برای شیرین کننده این نوشیدنی هم میتوان از عسل استفاده نمود.
اما نکته خیلی مهم در تهیه نوشیدنی با پودر چای ماچا مرحله ترکیب مواد با یکدیگر است. چرا که در زمان مصرف ماچا باید چای ماچا کاملا در شیر، آب و یا هر نوشیدنی دیگری که می خواهید به عنوان پایه از آن استفاده کنید حل شود. در غیر اینصورت پودر چای ماچا در انتهای لیوان ته نشین می شود.

برای حل کردن پودر چای ماچا حتما از همزن مناسب استفاده کنید. هرچه ماچا بهتر در شیر یا آب و یا… حل شود نتیجه دلچسب تر و مناسب تری را تجربه خواهید کرد.
در واقع برای مصرف ماچا نیاز به طی کردن مراحل سخت نیست و هر کسی میتواند یک لاته ماچای حرفه ای درست کند.
در واقع لاته ماچا یکی از ساده ترین روش ها برای استفاده از این سوپرفود بی نظیر است.

به صورت کلی مقدار مناسب برای استفاده در روز چه میزان است؟

بدن انسان در روز میتواند 400 میلی گرم کافئین دریافت کند و بیشتر از این مقدار برای بدن مضر خواهد بود و موجب پرخاشگری، استرس و … میشود
با احتساب عدد 400 میلی گرم در روز و با توجه به اینکه به ازای هر 250 میلی لیتر شیر و یا آب میتوان 0.5 تا 1 گرم پودر چای ماچا در هر وعده استفاده نمود که حدودا شامل 50 – 70 میلی گرم کافئین است. پس هر فرد میتواند تا 5 فنجان چای ماچا در روز استفاده کند.
اما با توجه به اینکه بازه زمانی افزایش انرژی با مصرف ماچا بین 6 تا 8 ساعت ادامه دارد (یعنی با نوشیدن یک فنجان چای ماچا (بسته به بدن هر شخص) تا 8 ساعت انرژی لازم برای بدن تامین میشود.) به طور متوسط برای آنکه انرژی لازم در طول روز تامین شود نوشیدن 2-3 فنجان چای ماچا توصیه میشود که البته از فردی به فرد دیگر متغیر است. برخی افراد با نوشیدن یک فنجان ماچا در روز تا 8 ساعت انرژی لازم را بدست می آورند.

بهترین زمان مصرف چای ماچا

بهترین زمان مصرف چای ماچا یک یا دو ساعت بعد از میل کردن غذاست. نوشیدن ماچا با معده خالی توصیه نمی شود زیرا معمولا باعث حالت تهوع و معده درد به خصوص در افراد مبتلا به زخم معده و رفلاکس معده می شود.

ماچا بهتر است یا قهوه؟

میزان کافئین موجود در هر فنجان قهوه بین 80 تا 200 میلی گرم است. اما در مورد مصرف قهوه چند نکته حائز اهمیت است. عموما مصرف قهوه در افراد به دلیل حجم بالای کافئین موجود در هر وعده مصرف و افزایش ناگهانی انرژی در افراد پر مشغله یا کسانی که وقت کافی برای استراحت ندارند و یا به هر دلیل دیگر قهوه می نوشند ایجاد اعتیاد می کند. اما نکته جالب توجه در مورد مصرف قهوه این است که هر فنجان قهوه بین 1 تا 3 ساعت پس از نوشیدن افزایش انرژی به همراه دارد و این افزایش سینوسی و کاهش ناگهانی به مرور باعث افزایش مصرف افراد می شود.
تا اینجا با کافئین موجود در قهوه و نحوه عملکردش در بدن آشنا شدیم. همانطور که قبل تر اشاره کردیم ماچا نیز دارای کافئین است اما میزان کافئین آن در هر فنجان بین 35 تا 70 میلی گرم می باشد. شاید در ابتدا این تصور ایجاد شود که این میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کمتر است پس اثر آن هم به همین میزان کمتر خواهد بود. اما خوشبختانه نحوه عملکرد کافئین در ماچا به صورت سینوسی نیست و در بازه زمانی 4 تا 6 ساعت بدن افزایش انرژی، افزایش تمرکز و شادابی را تجربه می کند، به این معنی که پس از نوشیدن یک فنجان چای ماچا بدن حداقل تا 4 ساعت آینده سرشار از انرژی خواهد بود در صورتی که این افزایش انرژی با قهوه حداکثر تا 3 ساعت ادامه دارد. به علاوه افزایش ناگهانی کافئین در خون منجر به ایجاد استرس، تنش و در برخی افراد به صورت دلشوره نمایان می شود. در صورتی که به دلیل کمتر بود میزان کافئین در ماچا و همچنین ماندگاری طولانی تر آن پس از مصرف این مشکلات برای افراد ایجاد نمی شود. ماچا از همان گیاه چای سبز می آید، اما چون از برگ کامل ساخته شده، مقدار آنتی اکسیدان و ترکیب های گیاهی مفید بیشتری دارد. مطالعات نشان داده اند ماچا و ترکیب های آن فایده های فراوانی برای سلامتی دارند؛ از کمک به کاهش وزن گرفته، تا کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی. بهتر از همه اینکه، چای ماچا به راحتی آماده می شود، بنابراین می توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و طعم جدیدی به زندگی خود اضافه کنید.

چای ماچا و قهوه

مضرات چای ماچا

چای ماچا علیرغم خواص بی نظیری که دارد شامل مضراتی هم برای بدن است. مضرات چای ماچا برای بدن عبارتند از:

توصیه شده که زنان باردار، شیرده و کودکان چای ماچا مصرف نکنند. کافئین و گاهی اندکی سرب موجود در چای ماچا (به خصوص اگر محصول کشور چین باشد، نه ژاپن، پس در خرید چای ماچا دقت کنید) برای کودکان و زنان باردار و شیرده مضر است. علاوه بر این اگر به طور مرتب داروی خاصی مصرف می کنید چای ماچا ممکن است تداخل دارویی داشته باشد، پس حتما با پزشک خود مشورت کنید. نوشیدن چای ماچا جذب آهن را کاهش می دهد بنابراین برای افراد مبتلا به کم خونی مناسب نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...