چند درمان خانگی خونریزی لثه

  دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چند درمان خانگی خونریزی لثه
نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه ها آسیب می رساند و استخوان فک را فرسوده می کند. محققان معتقدند که بیماری لثه، علت عمده افتادن دندان های دائمی است. باکتری لایه محافظتی ایجاد می کند که به بافت لثه آسیب می رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می دهد.

بیماری لثه چیست؟
نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه ها آسیب می رساند و استخوان فک را فرسوده می کند. محققان معتقدند که بیماری لثه، علت عمده افتادن دندان های دائمی است. باکتری لایه محافظتی ایجاد می کند که به بافت لثه آسیب می رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می دهد. هر چه مدت التهاب لثه ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری های گوناگون از جمله حساسیت و بیماری های قلبی و... بیشتر است.۸۰درصد بزرگسالان تا حدی دچار این التهاب هستند در حالی که تنها ۱۰درصد آنان، متوجه این بیماری می شوند. زیرا علایم آن به طور طبیعی در اواخر میانسالی آشکار می شود. با تغییر برخی عادت ها می توان این خطر را کاهش داد.

خونریزی لثه ها یکی از اولین نشانه های بیماری لثه هستند و باید به عنوان یک پرچم قرمز عمل کنند که یک چیزی در روال بهداشت دهان و دندان ما نیاز به تغییر دارد.به طور نگران کننده ای، آمار جدید نشان می دهد که بسیاری از افراد مایل به نادیده گرفتن لکه های خونریزی لثه ها هستند. تقریبا یک نفر از پنج نفر (19٪) بلافاصله مسواک زدن قسمتی که خونریزی کرده را متوقف می کند و تقریبا یک نفر از ده نفر (8٪) به طور کل مسواک زدن را متوقف می کند. کمی بیشتر از یک نفر از پنج نفر (21٪) تصمیم به رزرو قرار ملاقات با دندان پزشک را می گیرند و بیش از یک نفر از چهار نفر (28٪) مشکل را جدی نمی گیرند.تنها به این دلیل که ممکن است خونریزی لثه ما عادی به نظر برسد، به این معنا نیست که باید آن را نادیده بگیریم. در واقع کاملا برعکس.

انار

انار دارای خاصیت ضد باکتری قوی است که می تواند در حفظ سلامتی دهان و دندان و جلوگیری از پلاک دندان مفید باشد. شما می توانید ۳۰ میلی لیتر آب انار را در یک فنجان بریزید و هر روز دهان خود را با آن شست وشو دهید تا دندان هایتان را سالم نگه دارید. آب انار همچنین عفونت های باکتریایی را، که می توانند منجر به درد دندان شوند، از بین می برد. اطمینان حاصل کنید که آب انار تازه و به آن شکر اضافه نشده باشد.

عسل:

عسل ماده ای ضدعفونی کننده و ضد باکتری است، بنابراین می توان از آن برای درمان مشکلات لثه مورد استفاده قرار گیرد.نحوه ی استفاده: بعد از مسواک زدن، کمی عسل را با انگشت روی لثه ها بمالید. توجه داشته باشید که عسل را نباید به دندان ها بزنید زیرا ماده ای قندی است و در طولانی مدت باعث پوسیده شدن دندان ها می شود.

آب نمک:

غرغره کردن آب نمک از جمله راه های موثر برای درمان تورم و خونریزی لثه می باشد.نحوه ی استفاده: یک لیوان آب گرم به همراه یک قاشق نمک را باهم مخلوط کرده و سپس آن را به مدت دو دقیقه غرغره کنید. این کار 3 یا 4 بار در روز می توانید انجام دهید.

چای کیسه ای:

اغلب مردم بر این باورند که نوشیدن چای، خونریزی لثه را کاهش می دهد، در صورتی که نوشیدن بیش از حد چای، باعث زرد شدن دندان ها می شود. اما برای تسکین خونریزی لثه می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید.نحوه ی استفاده: ابتدا یک چای کیسه ای را در آب گرم قرار دهید، بعد از چند دقیقه آن را براشته و صبر کنید تا خنک شود، حال چای را به مدت 4 الی 5 دقیقه روی ناحیه ای که دچار خونریزی یا تورم شده است قرار دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

جوش شیرین:

جوش شیرین از جمله ماده هایی است که از فاسد شدن دندان ها و همچنین بروز بیماری های مربوط به لثه جلوگیری می کند.نحوه ی استفاده: جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا به شکل خمیر تبدیل شود. از این خمیر می توانید به عنوان خمیر دندان استفاده کنید و با آن مسواک بزنید.

زردچوبه

از آنجا که زردچوبه دارای خواص درمانی فراوانی است، در ترکیب با مواد دیگر، برای درمان مشکلات دندانی در بارداری استفاده می شود. زردچوبه حاوی کورکومین است که در مقابله با عفونت و التهاب بسیار موثر است. شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چای خوری روغن خردل و نصف قاشق نمک را مخلوط کنید. این خمیر را حداقل دو بار در روز روی لثه ها ماساژ دهید. زردچوبه نیز در کاهش رشد غدد دهان به علت داشتن کورکومین بسیار موثر است.

روغن سیاه دانه:

سیاه دانه دارای خواص ضد باکتری است که به عنوان ماده ی درمانی معجزه آسایی به کار می رود.بعد از مسواک زدن، چند قطره روغن سیاه دانه را به لثه ها بمالید و ماساژ دهید. یا می توانید مقداری روغن سیاه دانه داخل یک لیوان آب گرم ریخته و با آن دهان را شستشو دهید.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا خواص ضد باکتری دارد و می تواند باکتری هایی که منجر به تورم و خونریزی لثه می شوند را از بین ببرد.نحوه ی استفاده: مایع داخل گیاه آلوئه ورا که به ژل آلوئه ورا معروف است را به لثه ها مالیده و ماساژ دهید.

سیر و عسل:

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار قوی عمل می کند. همانطور که قبلا اشاره شد، عسل هم ماده ای ضد باکتری است. ترکیب این دو ماده می تواند درمان بسیار موثری را به همراه داشته باشد. یک حبه سیر را به دو تکه تقسیم و رنده کنید و با عسل مخلوط کنید. این خمیر را برای کاهش خونریزی به لثه ها بمالید.

سبزیجات خام:

به طور کلی، سبزیجات سرشار از ویتامین هستند و میزان کالری و چربی در آنها بسیار کم است. بنابراین خوردن سبزیجات نه تنها برای لثه ها بلکه برای کل بدن بسیار مفید است. خوردن سبزیجات خام به بهبود جریان خون در لثه کمک می کند و می تواند خونریزی لثه را کاهش دهد.

شیر:

شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است، پس در صورتی که با مصرف شیر هیچ مشکلی در بدن شما بوجود نمی آید حتما از آن برای درمان یا کاهش تورم لثه های خود استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که شیر منبع چربی است و ممکن است مصرف آن به لثه ها آسیب برساند، بنابراین پس از نوشیدن شیر حتما مسواک بزنید.

میوه های حاوی ویتامین C:

یکی از ویتامین هایی که کمبود آن باعث بروز بیماری های مربوط به لثه می شود، ویتامین C است. میوه هایی مثل لیمو، پرتقال، توت فرنگی و کیوی و همچنین سبزیجاتی مثل کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. بنابراین برای جلوگیری و درمان بیماری های لثه از این میوه ها بیشتر استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (219 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (122 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (47 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (46 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت