خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و دلایل آن

  دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و دلایل آن
خونریزی لثه‌ها هرگز طبیعی نیست، حتی زمانی که به صورت تخصصی دندان‌های خود را تمیز می‌کنید. تصور کنید هنگامی که موهای خود را شانه می‌زنید، پوست سرتان خون بیفتد. به عبارت دیگر، اگر لثه‌های تان هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی شوند، بیماری پریودنتال دارید که معمولا به عنوان بیماری لثه شناخته می‌شود.

خونریزی لثه ها هرگز طبیعی نیست، حتی زمانی که به صورت تخصصی دندان های خود را تمیز می کنید. تصور کنید هنگامی که موهای خود را شانه می زنید، پوست سرتان خون بیفتد. به عبارت دیگر، اگر لثه های تان هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی شوند، بیماری پریودنتال دارید که معمولا به عنوان بیماری لثه شناخته می شود.

آیا باید خونریزی لثه هنگام مسواک زدن را علامتی جدی بدانیم؟

بهداشت دهان و دندان ناکافی، در افرادی که به صورت روزانه مسواک و نخ دندان استفاده نمی کنند، منجر به پلاک قابل مشاهده روی دندان ها و تورم و قرمزی لثه ها می شود. و زمان زیادی طول نمی کشد تا این اتفاق رخ دهد: تحقیقات نشان می دهد که بدون مسواک زدن و مراقبت مناسب از بافت های دهان، لثه های سالم می توانند در عرض 24 تا 36 ساعت به راحتی دچار بیماری های لثه شوند.

حتی اگر هر روز به طور منظم نخ دندان بکشید (که صادقانه بگوییم، اکثر ما حتی به اندازه کافی نخ دندان نمی کشیم)، این احتمال وجود دارد که پس از نخ دندان، چند قطره خون مشاهده کنید. مسئله بزرگی نیست، درست است؟ نه خیلی سریع.به عبارت ساده، این یک عفونت باکتریایی مسری است که می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. در دهان شما، می تواند لثه ها را از بین ببرد، استخوان فک را تخریب کرده و منجر به از دست رفتن دندان شود (بیماری لثه در حقیقت یکی از دلایلی است که دندان ها می افتند).

زمانی که صحبت از بقیه بدن می شود، تصویر بهتری وجود ندارد. در اینجا چیزی است که اتفاق می افتد: دو علت برای خونریزی لثه وجود دارد. پلاک - که یک لایه نازک باکتری و مواد زائد آن است - ابتدا باعث سوزش بافت لثه می شود. سپس واکنش بدن به این زخم، یعنی پاسخ التهابی وجود دارد. این دو فاکتور کنار هم قرار می گیرند و دچار التهاب و خونریزی لثه می شوید. هرچه به مدت طولانی تری دچار التهاب باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری های سیستمیک، از آلرژی گرفته تا سرطان میشوید.و بیماری لثه رایج است. واقعا رایج است. تا 80٪ از جمعیت بزرگسال دارای برخی از بیماری های پریودنتال هستند، درحالیکه فقط حدود 10٪ از آن آگاه هستند، زیرا نشانه های مشهود خونریزی لثه، به طور معمول تا زمانی که بیماری به مراحل میانی تا پایانی برسد، خود را نشان نمی دهد.خبر خوب این است که با تغییر عادت های خاص امروز، می توانید خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید.

دلایلی که باعث خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و روش های درمانی می شود

بهداشت دهان شما زیر حد متوسط است

بهترین شرط بندی شما؟ مراقبت از دندان های تان. تعهد به تمیز کردن حرفه ای به طور مرتب و همچنین مراقبت خانگی ضروری است. این ابزارها می توانند کار شما را ساده تر کنند:

  • مسواک برقی: مسواک های برقی لثه ها را برای تحریک جریان خون ماساژ می دهند، و مواد مغذی را به بافت می رسانند و سموم را منتشر می کنند.
  • انتخاب دهان شویه و خمیردندان ضد باکتریایی: برای کاهش باکتری های موجود در دهان.
  • انتخاب واتر پیک برای نخ دندان کشیدن را در نظر بگیرید: و یا مراقب نخ دندان کشیدن روزانه به صورت قدیمی در مدرسه باشید (می خواهید به فاصله بین دندان های خود، جایی که بیماری واقعا رخ داده است، دسترسی پیدا کنید).
  • نعناع پروبیوتیک خوراکی: که در دهان حل می شوند، نیز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سفید شدن دندان ها در ادامه راه مفید هستند.

رژیم غذایی نامناسب دارید

انتخاب مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده فقط یک رویکرد نامناسب برای دور کمر شما نیست، بلکه دندان های شما نیز از آن آسیب می بینند. رژیم غذایی حاوی حداقل 6 تا 8 واحد میوه و سبزیجات سایز مچ دست همراه با مکمل های غذایی کلسیم، ویتامین D، ویتامین C، منیزیم و ضد التهاب ها مانند روغن ماهی، همه واحدهای سازنده حیاتی برای سلامت دهان هستند. خوردن غذای مناسب سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و بافت نرم دهان که آسیب پذیر ترین بافت در بدن است را تغذیه می کند.

سیگار می کشید

این دلیل عاملی برای ترک سیگار در 10،771 نفر است: افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای بیماری لثه هستند زیرا سموم زیادی در سیگار وجود دارد که موجب التهاب و کاهش پاسخ ایمنی بدن می شوند.سیگار کشیدن مزمن همچنین منجر به لثه های فیبری و بزرگ شده می شود که به درستی تغذیه نمی شوند. و این وضعیت خوبی نیست. هنگامی که لثه ها علائم خونریزی را نشان می دهند، باکتری های خطرناکی که بین دندان ها و خط لثه وجود دارند، می توانند از طریق لثه های زخمی وارد شوند و به طور مستقیم به جریان خون منتقل شوند؛ این مسئله می تواند به هر عضو بدن، به ویژه قلب و خون، آسیب برساند. خونریزی لثه اجازه می دهند که باکتری های پريودنتال خطرناک به جریان خون وارد شوند و التهاب و بیماری را در قسمت های دیگر بدن ایجاد کنند.

مصرف بعضی داروها

شاید تا به حال برایتان پیش آمده که دندان پزشک تان از شما درباره ی داروهای مصرفی جدیدتان بپرسد. بعضی داروهای تجویزی خطر خونریزی لثه را بالا می برند. داروهای ضد تشنج مثل دیلانتین می تواند باعث التهاب غیر معمول لثه شود.

بعضی داروهای مخصوص فشار خون و سرکوب کننده ی سیستم ایمنی هم باعث التهاب لثه و خونریزی می شوند. برخی دیگر از داروها هم موجب خشک شدن دهان و در نتیجه بروز مشکل برای لثه می شوند. بیشتر از ۴۰۰ نوع دارو وجود دارد که می تواند میزان بزاق دهان را تحت تأثیر قرار دهد، مثل آنتی هیستامین ها، داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و ضد روانپریشی. بزاق دهان برای پاک کردن باقیمانده ی مواد غذایی ضروری است و اسید تولیدی باکتری ها که به لثه صدمه می زند را خنثی می کند.

اگر بزاق دهان تان کم شده، لازم است که بهداشت دهانی و دندانی خود را به خوبی رعایت کنید چون دهان شما از اثرات سودمند بزاق محروم است. کم آب شدن بدن هم می تواند باعث خشک شدن دهان و درنتیجه ی بد بو شدن نفس شما می شود.

استرس دارید

حالت دائمی تحریک و اضطراب شما مانع از توانایی سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیماری لثه می شود. استرس موجب التهاب در رگ های خونی می شود که بافت نرم دهان را از بین می برد و مانع از توانایی آن برای بهبودی می شود.

سابقه خانوادگی دارید

افرادی که نشانگر ژنتیکی برای بیماری پریودنتال دارند (35٪ از جمعیت با گرایش بیشتر به بیماری پریودنتال متولد می شوند) ممکن است مجبور به تلاش بیشتری نسبت به دیگران باشند تا بتوانند سالم بمانند. مطمئن نیستید که سابقه خانوادگی دارید؟ اکنون آزمایشDNA ، به دندانپزشکان کمک می کند تا انواع باکتری هایی که باعث بیماری لثه فرد می شوند، را مشخص کنند. آگاهی از نوع 12 زنجیره ممکن، به متخصصان کمک می کند تا مدیریت و درمان هدفمند را تسریع بخشند. از دندانپزشک خود بخواهید که یک آزمایش DNA انجام دهد.اگر بیماری لثه داشته باشید، سرنوشت شما بسته نیست. در حالی که کشیدن دندان یا عمل جراحی پریودنتال برای پاسخگویی به بیماری لثه استفاده می شود، گزینه های غیر جراحی مانند درمان لیزر در مطب، امروزه شایع ترین روش ها هستند. هزینه درمان لیزر بسیار کمتر از عمل جراحی قدیمی است و به طور معمول، هیچ بیهوشی یا زمان بهبودی پس از عمل به همراه ندارد.

بایت نامتعادل دارید

اگر دندان هایی دارید که به طور کامل صاف نیستند، دچار کجی و شلوغی و همچنین عادت های دندان قروچه و کشیدن دندان ها روی هم هستید، ممکن است "بیماری نیش" داشته باشید. اساسا نیروهای مخرب روی دندان ها و بافت های محافظ لثه و استخوان وارد می شوند. هنگامی که در یک ناحیه بیش از حد فشار وارد می کنید، این کار باعث تحلیل لثه می شود و استخوان شروع به تخریب می کند و نقطه شروعی برای بروز بیماری های لثه فراهم می کند.

داروهای شما تداخل دارند

بعضی از داروها در جریان خون به بافت ها اختلال ایجاد می کنند یا جریان بزاق را مسدود می کنند که منجر به خشکی دهان و محافظت کمتری برای لثه می شوند. بزرگ شدن یا ضخیم شدن بافت لثه و خشکی دهان (عوارض جانبی احتمالی داروهای متعدد) سبب می شود که بافت لثه به وجود پلاک واکنش بیشتری نشان دهد و پیشرفت بیماری پریودنتال را افزایش دهد. از پزشک یا داروساز خود بپرسید آیا داروهای شما ممکن است لثه ها شما را تحت تاثیر قرار دهد یا باعث ایجاد خشکی دهان شود.

خمیر دندان مخصوص خونریزی لثه چطور عمل می کند؟

این نوع خمیر دندان روزانه حاوی فلوراید است و فرمول آن طوری طراحی شده که حاوی سدیم بی کربنات بیشتری نسبت به دیگر خمیر دندان ها است و بدین ترتیب پلاک های بیشتری را نسبت به خمیر دندان معمول حاوی فلوراید از بین می برد. این نوع از خمیر دندان با فرمول ویژه ای که دارد به توقف خونریزی لثه کمک می کند.

نشانه های اولیه بیماری لثه

اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید لازم است هر چه سریعتر با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید. پزشک معالج شما ممکن است آزمایشاتی برای رد کردن سایر مشکلات پزشکی و تشخیص اینکه آیا شما مبتلا به بیماری لثه هستید یا خیر انجام دهد. و در نهایت دندانپزشک شما تشخیص می دهد که چه درمانی برای خونریزی لثه شما مناسب است.

  1. خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حتی بدون اینکه درد داشته باشید.
  2. لثه سالم خونریزی نمی کند. لثه قرمز نشانه بیماری لثه است. لثه های سالم صورتی است.
  3. لثه متورم و ملتهب

چرا اقدام فوری برای درمان خونریزی لثه حائز اهمیت است

بیماری لثه مکلی شایع است که ناشی از تجمع پلاک هاست. پلاک ها لایه چسبناکی از باکتری ها هستند که همواره روی دندان های شما تشکیل می شوند. اگر پلاک ها زمان زیادی روی دندان بمانند، سموم با کتری های پلاک وارد لثه می شوند و منجر به تورم و زخم می شوند (التهاب). به این عارضه التهاب لثه می گویند.حونریزی لثه باید به صورت جدی درمان شود. خونریزی لثه هنگام مسواک زدن ممکن است از علائم التهاب لثه باشد که ناشی از باکتری پلاک های دندانی است.اگر باکتری پلاک ها را از بین نبرید، التهاب می توان به حفره لثه که محافظ دندان ها است سرایت کند. در نهایت این امر منجر به تحلیل لثه و افتادن دندان می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت