چند نکته ی مهم در مورد مشکلات پوستی فصل بهار

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چند نکته ی مهم در مورد مشکلات پوستی فصل بهار
همیشه بهترین راه درمان حساسیت دوری از عامل حساسیت‌زا است؛ بنابراین تا جایی که ممکن است از برخورد با عوامل آلرژی‌زا خودداری کنید.

اگزما یکی از انواع مشکلات پوستی شایع می باشد که این مشکل شایع بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد. اگزما یا درماتیت انواع و اقسام گوناگونی دارد که باید یک آشنایی کلی داشته باشیم تا در صورت مواجه با هر کدام از این موارد راهکار درست برای برخورد با ان را بدانیم.همان طور که فصل ها در حال تغییر هستند پوست شما هم نیز در حال تغییر است . این تغییر فصل خشکی و ترک های پوستی را به همراه دارد که باعث نفوذ مواد الرژی زا، باکتری ها و سایر مواد خارجی به بدن می شود و در این مرحله سیستم ایمنی وارد مبارزه می شود. که منجر به یک واکنش الرژیک است و به صورت اگزما خود را نشان می دهد. گوناگونی دارد که شایع ترین نوع ان همان اگزمای پوستی استفصل بهار می تواند برای کسی که بیماری اگزما را دارد یک چالش خطرناک باشد. دقت کنید که گرما، خشکی،، رطوبت و کلر موجود در استخر به هنگام شنا می تواند عوامل موثر و شناخته شده یک اگزمای پوستی باشند. پزشکان متخصص پوست معتقدند که بیماران مبتلا به اگزما، پوست بسیار حساسی دارند و باید مراقبت های جدی را به عمل اورند. فصل بهار در کنار زیبایی و لطافتی که دارد برای این قبیل بیماران می تواند بدترین فصل باشد ان هم بیشتر به خاطر الرژی وحساسیت های پوستی که به همراه دارد.

مواد شیمیایی استفاده نکنید

همیشه بهترین راه درمان حساسیت دوری از عامل حساسیت زا است؛ بنابراین تا جایی که ممکن است از برخورد با عوامل آلرژی زا خودداری کنید. در ادامه برخی از راهکارهای ساده برای جلوگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار برای شما عزیزان عنوان شده است:برای پیشگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار قبل از تماس با متخصص پوست از مصرف هر ماده شیمیایی یا طبیعی بر روی پوست خودداری کنید. سعی کنید طی فصل بهار از روغن ها و مواد شیمیایی لایه بردار یا مواد اسیدی حساسیت زا بر روی پوست خودتان استفاده نکنید و به عبارتی به پوست خودتان استراحت بدهید.

مرطوب کننده ها و شوینده ها

حتماً در طول فصل بهار از یک مرطوب کننده پوست استفاده کنید که مانند سدی بین پوست شما و مواد آلرژی زای محیطی عمل می کند. مرطوب کننده شما برای هیدراته نگهداشتن پوست باید حاوی موادی همچون و گلیسیرین، سرامید هیالورونیک اسید باشد.در طول فصل بهار از مصرف صابون های قلیایی خودداری کنید و از شوینده هایی استفاده کنید که PH آن ها به PH پوست نزدیک است.در این فصل ترجیحاً از شوینده های بدون رایحه استفاده کنید چون ممکن است رایحه های به کاررفته در ترکیب شوینده عامل حساسیت زای اصلی باشد.در فصل بهار برای در امان بودن از آلرژی های پوستی فقط از البسه نخی استفاده کنید تا امکان جریان هوا رابین پوست و محیط را فراهم کند. البسه غیر نخی ممکن است باعث تعریق و درنتیجه خارش پوستی شوند.

در این فصل اتاق خواب خودتان را عاری از گردوغبار نگهدارید و با شوینده های بدون رایحه و ملایم ملحفه های تختخوابتان را هر هفته تا بشویید تماس پوستی با گردوغبار و سلول های مرده پوست آلرژی شمارا تشدید نکند.دوش گرفتن قبل از خواب راه دیگری است که با پاک کردن گرده های گیاهان و عوامل حساسیت زا از روی پوست باعث بهبود حساسیت فصلی شما می شود.

برای درمان خارش پوست چه کنم؟

از خارش دادن آن ها اجتناب کنید! خارش دادن زخم و کهیر های روی پوست می تواند منجر به افزایش درد و اذیت آن ها شده و در نهایت مشکل عفونت را به همراه داشته باشد. استحمام زیاد که پس از آن بلافاصله پوست را مرطوب کنید می تواند به کم کردن شدت خارش و ناراحتی شما کمک کند.پزشکان متخصص آلرژی دقیقا برای همین موضوع آموزش دیده اند تا به حل مشکل شما کمک کنند. پزشک معالج شما ممکن است یک کرم یا دارویی با مصرف دهانی را پیشنهاد کند تا به کمک آن ها درد و ناراحتی کاهش یابد.آنتی هیستامین و پماد های مرطوب کننده نیز می توانند به کاهش خارش و خشکی پوست شما کمک کنند.اخیرا دارو های جدیدی توسط سازمان جهانی دارو مورد تایید قرار گرفته اند که از جمله آن ها می توان به پماد هایی برای درماتیت آتوپیک معمولی تا شدید اشاره کرد. می توانید در مورد این گزینه های پیش رو با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید.

چه چیزی احتمالا منجر به بروز زخم های پوستی و کهیر های من شده باشد؟

علل احتمالی زیادی وجود دارد که ممکن است یکی از آن ها منجر به بروز زخم های پوستی شما شده باشد. برخی از زخم و ناراحتی های پوستی بر اثر آلرژی به وجود می آیند، برخی دیگر بر اثر عفونت شکل می گیرند مثل مشکلات پوستی از قبیل اگزما و راسا سیا (rosacea) و یا شاید حتی پوست خشک و آسیب دیده.پزشک متخصص پوست شما می تواند در تشخیص علت اصلی بروز علائم شما کمک کند و متناسب با آن پروسه درمانی خاصی را جهت مدیریت کردن شرایط و از بین بردن مشکل پیشنهاد کند.

آیا نور آفتاب کهیر و زخم های پوستی را تشدید می کند؟

اگر پوست شما حالا با واکنش آلرژی همراه شده است و یا حساسیت آن بالا رفته باشد، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب (فرا بنفش) می تواند وضعیت را وخیم تر کند. برای مدیریت کردن مشکل خود حتما روی زخم و نواحی کهیر را بپوشانید و مدت زمان حضور خود در زیر نور آفتاب را به حداقل برسانید.

علاوه بر این، برخی از مشکلات پوستی و زخم ها بر اثر خورشید به وجود می آیند.درماتیت تماس فوتوآلرژی زمانی به وجود می آید که پوست شما به یک ماده آلرژی زا آغشته بوده و سپس در معرض نور آفتاب قرار گیرد. کرم های مختلف، ضد آفتاب، کرم های شیو کردن و عطر ها می توانند چنین واکنشی را آغاز کنند.حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا علت بروز علائم خود را مشخص کرده و بر اساس آن بهترین راهکار درمانی را انتخاب نمایید.

آیا ممکن است آلرژی پوست من در اثر تغذیه باشد؟

بله! واکنش شما به یک ماده آلرژی زا در غذا می تواند علت اصلی بروز کهیر و زخم بر روی پوست شما باشد.برای کهیر و زخم های پوستی علل احتمالی زیادی وجود دارند پس حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا علت بروز علائم خود را مشخص کرده و بر اساس آن بهترین راهکار درمانی را انتخاب نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (37 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!