چه چیز در دوران بارداری می‌تواند باعث تغییر در روند رشد موها شود؟ 

  شنبه، 19 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چه چیز در دوران بارداری می‌تواند باعث تغییر در روند رشد موها شود؟ 
وقتی فرد دچار شوک یا تغییراتی شده است که می‌تواند باعث شود بدن آنها تعادل معمول خود را از دست بدهد، رشد موها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این موضوع تعجب آور نیست زیرا که اکثر سیستم‌های بدن در صورت بروز شوک، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند

اغلب زنان باردار با 2 مشكل عمده، يكي ريزش مو و ديگري لك هاي بارداري مواجه مي شوند كه پژوهشگران نتوانستند هيچ درمان قطعي براي آن ها ارائه بدهند. ريزش مو دوران بارداري يك اتفاق طبيعي است كه به دليل تغييرات هورموني ايجاد مي شود. اين حادثه تلخ از 3 تا 6 ماه بعد از زايمان شروع مي شود و ميزان آن در زنان مختلف متفاوت است.
زنان باردار براي جلوگيري از ريزش ابرو و موي سر بايد از مواد غذايي حاوي آهن و روي بيشتر استفاده کنند. مواد حاوي آهن و روي در تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع مغزها و سبزي هاي داراي برگ سبز تيره به وفور موجود است.: هورمون ها عامل بسياري از تغييرات پوست و مو در دوران در بارداري هورمون هاي زنانه در دوران بارداري و شيردهي تأثيرات خاصي را روي بدن مي گذارد که از جمله آن ها مي توان به ريزش مو در بسياري از زنان اشاره کرد.
اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.
گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند.اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از ب6 موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، گوشت، مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم است. ..

چه چیز دیگری می تواند باعث تغییر در روند رشد موها شود؟

وقتی فرد دچار شوک یا تغییراتی شده است که می تواند باعث شود بدن آنها تعادل معمول خود را از دست بدهد، رشد موها نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این موضوع تعجب آور نیست زیرا که اکثر سیستم های بدن در صورت بروز شوک، تحت تأثیر آن قرار می گیرند. بنابراین به جای نسبت رشد معمول 85٪ در حال رشد و 15٪ ریزش مو و استراحت (موهای معمول) ، این نسبت معکوس می شود. اکثر موها می توانند به مرحله تلوژن (استراحت) بروند و فقط 15-20٪ موهای دیگر همه کارهای فعال را از جوان سازی و حجم دهی گرفته تا تعویض مو انجام می دهند.

علل شایع ریزش مو:

  • بارداری
  • زایمان
  • شیردهی
  • یک عمل جراحی
  • بیماری ، به ویژه اگر درجه حرارت بدن بالا باشد
  • تصادف
  • تأثیرات هورمونی ، به ویژه کاهش یا افزایش مقدار استروژن تولیدی

قرص های ضد بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری مبتنی بر هورمون

  • برخی از داروها
  • کاهش وزن ناگهانی
  • شوک عاطفی ناگهانی
  • نارسایی های رژیم غذایی ، به ویژه پروتئین و ویتامین B6

حدود دو ماه بین شوک عمده به سیستم بدن و زمانی که ریزش مو قابل تشخیص می شود، زمان لازم است. موهای کلوپ توسط موهای جدیدی که از طریق پوست سر بیرون می آیند ، تحت فشار قرار می گیرند. این موضوع آن قدر ها هم بد نیست زیرا در واقع ، چون موهای قدیمی می ریزند، موهای جدید نزدیک به هم هستند. مشابه آنچه که هنگام خردسالی برای یک کودک اتفاق می افتد و دندان های جدید برای رشد و افزایش فضای دندانی، برای خود فضا ایجاد می کنند.

ریزش مو به حدی می تواند زیاد شود که فرد ممکن است تعجب کند که آیا ممکن است مویی برایش باقی بماند یا خیر. ایجاد لکه های طاسی مخصوصاً در بالای گوش و روی تاج سر امری غیر معمول به حساب نمی آید. در برخی از خانم ها ریزش مو در یک طرف سر نسبت به طرف دیگر بیشتر است آنها و ممکن است احساس کنند که باید مدل موهای خود را تغییر دهند تا ریزش موی آنها کمتر دیده شود. معمولاً ریزش مو در دوران بارداری موقتی است. اگر چه در برخی از زنان بعد از به دنیا آمدن نوزادشان موهای بیشتری ریخته می شود، و این موضوع به خصوص در شش ماهه اول بعد از زایمان بیشتر دیده می ‍شود. برای بسیاری از خانم ها گرچه ریزش مو بعد از تولد نوزاد تقریباً در عرض چهار ماه به اوج می رسد و از آن زمان ، فولیکول های مو تمایل به جوان سازی دارند.به طور کلی بین 6 تا 12 ماه پس از زایمان میزان رشد مو به حالت عادی باز می گردد.

سایر دلایل ممکن برای ریزش مو عبارتند از:

  • عدم تعادل تیروئید
  • کمبود آهن و کم خونی
  • کمبود ویتامین B12
  • مصرف و جذب ناکافی اسید فولیک
  • سقط جنین یا مردن آن
  • شیمی درمانی
  • شوک ناگهانی که ممکن است جسمی یا عاطفی باشد

جلوگیری و تقویت ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو یک مورد اورژانسی پزشکی نیست، اما گاهی اوقات علت اصلی آن، مانند کمبود تغذیه ای یا بیماری خاص، می تواند برای شما و نوزاد شما جدی باشد. در نتیجه، در صورتی که در دوران بارداری دچار ریزش شدید مو شدید، با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.در عین حال، سعی کنید در دوران بارداری، از شستشوی زیاد یا شانه کردن موی سر، با برس خودداری کرده و موی سر خود را محکم نبندید؛ این کار سبب شکسته شدن موهای شما می شوند.اولین کاری که باید انجام دهید این است که با این موضوع به طور منطقی برخورد کنید زیرا با درک این موضوع که در دوران بارداری ممکن است دچار ریزش مو شوید، در درمان آن بیشتر موفق می شوید. ریزش مو در دوران بارداری به این دلیل است که فاز ریزش مو، مرحله بیشتری دارد.

منظور جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری غیر از موارد خاص و دلایل خاص آن، به طور معمول می توانید با مصرف آهن یا ویتامین ها از ریزش مو جلوگیری کنید و سپس تحت نظر متخصص مراقبت های بهداشتی مدیریت شوید.یکی از علل عمده ریزش مو در دوران بارداری، تیروئید است که اگر بدون درمان باقی بماند، می تواند در طولانی مدت برای کودک هم مشکل ایجاد کند. بنابراین اگر در مورد ریزش مو در دوران بارداری خود نگران هستید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.پزشک، ممکن است طیف وسیعی از آزمایشات خون را برای شما در نظر بگیرد، اما مهمتر از همه، آزمایش عملکرد تیروئید برای تعیین میزان هورمون تیروئید است. در صورت پایین بودن تیروئید، درمان مناسب برای شما در نظر گرفته می شود.بهتر است در دوران بارداری موهای خود را کمی کوتاه تر کنید تا هم مراقبت از آن ساده تر باشد و هم موی سبک تری در این دوران داشته باشید. از مصرف هر نوع روغن گیاهی یا داروهای گیاهی برای رفع ریزش مو در این دوران خودداری کنید، زیرا ممکن است این داروهای گیاهی برای شما یا کودک شما در دوران بارداری عوارضی داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (235 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (215 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (100 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (39 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (14 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (11 نظر)
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس