چه چیزی سبب بیماری پوست مرغی میشود؟

  یکشنبه، 16 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چه چیزی سبب بیماری پوست مرغی میشود؟
اختلال پوست مرغی (کراتوزیس پیلاریس) باعث بروز برآمدگی های قرمز، کوچک متعددی در اطراف فولیکول های مو بر روی دست ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. به طور کلی درمان مشخصی برای اختلال پوست مرغی وجود نداشته ولی به مرور زمان به طور خود به خود بهبود خواهد یافت.

اختلال پوست مرغی (کراتوزیس پیلاریس) باعث بروز برآمدگی های قرمز، کوچک متعددی در اطراف فولیکول های مو بر روی دست ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. به طور کلی درمان مشخصی برای اختلال پوست مرغی وجود نداشته ولی به مرور زمان به طور خود به خود بهبود خواهد یافت. افراد ممکن است این اختلال را همراه با بیماری های پوستی دیگر از اجداد خود به ارث برده باشند. بهبود این بیماری نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت خواهد داشت. اختلال پوست مرغی یا همان اختلال پوست مرغی یکی از مشکلات رایج پوستی است که باعث خشکی، بروز لکه، برآمدگی های ریز پوستی بر روی دست ها، پاها، گونه ها و باسن فرد می شود.این برآمدگی و لکه های پوستی بدون علامت بوده و فرد خارش یا دردی را حس نخواهد کرد.به قدری این اختلال پوستی فراگیر است که بسیاری از افراد آن را به عنوان یکی از حالت های طبیعی پوست در نظر می گیرند. متأسفانه امکان درمان یا پیشگیری دائمی از این اختلال وجود ندارد اما به طور کلی می توان با استفاده از مرطوب کننده ها و کرم ها ظاهر پوست را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید.

پوست مرغی یک بیماری شایع پوستی است که سبب ایجاد ریزش های ناگهانی در پوست می شود. این ریزه های کوچک یا جوش ها در واقع سلول های مرده پوست هستند که فولیکول های مو را متصل می کنند.عموما به رنگ قرمز یا قهوه ای هستند. پوست مرغی معمولا بر روی سینه ها، ران ها، گونه ها یا باسن قرار می گیرد.پوست مرغی مسری نیست و معمولا باعث ناراحتی یا خارش نمی شوند. این وضعیت در ماه های زمستان بدتر می شود ،زمانی که پوست تمایل به خشک شدن دارد و همچنین ممکن است در طول بارداری بدتر شود. هیچ درمانی برای این وضعیت بی ضرر و ژنتیکی پوست وجود ندارد، اما راه هایی برای جلوگیری از آن و یا از بدتر شدن آن وجود دارد . معمولا پوست مرغی به طور طبیعی در سن 30 سالگی از بین میرود .

چه کسانی در معرض این بیماری هستند و بیشتر پوست مرغی می شوند؟

پوست مرغی در افرادی است که دارای موارد زیر می باشند.

  • پوست خشک
  • اگزما
  • ایشتیوز
  • تب یونجه
  • ملانوم
  • چاقی
  • زنان
  • کودکان یا نوجوانان
  • سلسله سلتیک

چه چیزی سبب بیماری پوست مرغی میشود؟

علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد.

برآمدگی های کراتوزیس پیلاریس به نظر می رسد که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین که از لایه ی سطحی پوست در فولیکول های موی فرد منشا می گیرند به وجود آمده باشند. اگر پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد، یک ضخیم شدگی خفیف و سوراخ هایی در فولیکول مو مشاهده می شود. لایه ی فوقانی پوست ممکن است دارای گشاد شدگی عروق سطحی باشد که سبب ایجاد پوستی قرمز و یا ظاهر گُر گرفته می شود.

معمولا بیماران کراتوزیس پیلاریس با بثورات پراکنده و خفیف خیلی کوچک قرمز یا برآمدگی های تیره مشخص می شوند. ناحیه درگیر ممکن است ظاهری طبیعی یا کاغذ مانند داشته باشد. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند، حتی ممکن است هاله ای قرمز داشته باشند که به معنی التهاب است.

گاهی اوقات امکان دارد موهای کوچک در زیر برآمدگی ها وجود داشته باشند. بیماران ممکن است از پوست زبر و ظاهر نامرتب و بد پوستشان در اثر عوارض بیماری ناراضی باشند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، گرگرفته و حتی ظاهری با پوست پوست های کوچک داشته باشند.

شیوع اختلال پوست مرغی

هر فردی در هر سنی ممکن است دچار این اختلال شود. اما شیوع آن در کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار بیشتر از دیگر افراد است. میزان ابتلای خانم ها نیز نسبت به مردان بسیار بیشتر بوده و سن شروع تغییر ظاهر پوست و پوست مرغی شدن معمولاً بعد از 10 سالگی بوده و با رسیدن به سن بلوغ شدت خواهد گرفت. اختلال پوست مرغی بیشتر در افراد دارای پوست خشک و مبتلا به درماتیت آتوپیک اتفاق می افتد. این اختلال در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک، بیماران مبتلا به خشکی پوست یا دیگر سندرم های پوستی نادر شایع تر از دیگر افراد است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (528 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (398 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...