چه داروهایی مادران باردار می توانند برای دندان درد استفاده کنند؟

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چه داروهایی مادران باردار می توانند برای دندان درد استفاده کنند؟
یکی دیگر از نگرانی‌های مرتبط به بارداری مربوط به داروها و مواد شیمیایی مورد استفاده در طول درمان است، در باب داروهای مورد استفاده دندانپزشکی برای مادران باردار و در مورد اثرات جانبی و آسیب‌زای این داروها مطالعات متناقضی وجود دارد. سه دسته دارو در درمان های دندانپزشکی مادران باردار استفاده می شود که با هم آن ها را بررسی می کنیم.

اجتناب از درد دندان در دوران بارداری همواره امکان پذیر نیست و مطمئناً نمی توان نسبت به آن بی توجهی کرد. ابتلا به درد دندان در طول دوره بارداری تحت تاثیر دو عامل اصلی می باشد. اولین عامل مربوط به یک حقیقت بوده، ولی عامل دوم فقط یک تفکر نادرست است. حقیقت موجود در این رابطه مربوط به احتمال بالاتر دچار شدن زنان به مشکلات دندان در طول دوره بارداری می باشد که در عمل این شرایط می تواند با درد دندان یا لق شدن آن برای بیمار همراه باشد. تفکر نادرست مطرح در این رابطه مربوط به اجتناب از دندانپزشکی در بارداری به خاطر خطر احتمالی آن برای جنین است.

برای تسکین دندان درد در بارداری چه کنیم؟

تغییرات فیزیکی بدن در دوران بارداری ممکن است باعث برخی مشکلات دندانی و دندان درد در بارداری شود. دندان درد در بارداری معمولا به علت عفونت، پوسیدگی دندان، دندان های حساس و تورم لثه رخ می دهد. درمان دندان درد در بارداری برای بیمار و دندانپزشک یک چالش خواهد بود، زیرا نباید از اشعه ایکس برای عکس گرفتن استفاده شود و از خوردن داروهای خاصی در طول حاملگی باید اجتناب شود. با این حال، برای درمان دندان درد در بارداری راه حل هایی وجود دارد.

قدم اول: معاینه شوید!

اگر از دندان درد در بارداری رنج می برید راه حل نخست و مطمئن این است که به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین به دندانپزشک اطلاع دهید که باردار هستید تا مطمئن باشید که درمان و توصیه های درمانی او برای شما و نوزاد شما بی خطر باشد.

قدم دوم: مسواک و نخ دندان

مراقبت های دندانی در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا می تواند مانع از پوسیدگی دندان و تورم لثه شود که علت اصلی دندان درد در بارداری است. همچنین استفراغ حاوی اسید معده است که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. در این صورت هم بهداشت دهان و دندان باید یکی از اولویت های شما باشد. دندان هایتان را حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم و حاوی فلوراید بشویید و بین دندان هایتان حداقل یک بار در روز با نخ دندان تمیز کنید.

قدم سوم: شست وشو

اگر هنگام مسواک زدن دائما دچار تهوع می شوید به جای آن دندان ها و لثه های خود را پس از غذا با استفاده از آب یا دهانشویه حاوی فلوراید بشویید. به شما پیشنهاد می کنیم که پس از استفراغ، یک فنجان آب را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید و به جای دهانشویه های صنعتی از آن استفاده کنید. فقط مراقب باشید که دهانشویه را قورت ندهید.

قدم چهارم: دارو

اگر درد دندان در بارداری با رعایت بهداشت مناسب و شستشوی مناسب تسکین پیدا نکند، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است یک مسکّن موضعی را برای شما تجویز کند. از آنجا که تأثیر بسیاری از داروها در دوران بارداری مورد بررسی قرار نگرفته است، قبل از استفاده از ژل های مسکن یا داروی دندان درد در دوران بارداری با پزشک و دندانپزشک خود در مورد خطرات و عوارض آنها مشورت کنید.

چه داروهایی برای مادران باردار می تواند استفاده شود؟

یکی دیگر از نگرانی های مرتبط به بارداری مربوط به داروها و مواد شیمیایی مورد استفاده در طول درمان است، در باب داروهای مورد استفاده دندانپزشکی برای مادران باردار و در مورد اثرات جانبی و آسیب زای این داروها مطالعات متناقضی وجود دارد. سه دسته دارو در درمان های دندانپزشکی مادران باردار استفاده می شود که با هم آن ها را بررسی می کنیم.

بی حسی دندان در بارداری

داروهای بی حسی که دندانپزشکان برای زنان باردار استفاده می کنند کاملاً بی خطر هستند با این حال، دوز داروی مورد استفاده برای زنان باردار در کمترین حد ممکن است.

خطر فلیپرسینداروهای بی حسی حاوی فلیپرسین نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرند زیرا این ماده ی شیمیایی عروق را تنگ می کند. تنگی عروق مادر می تواند خون رسانی به جفت را مختل کرده و در مواردی موجب سقط جنین شود.

لیدوکائین

لیدوکائین (دسته ی B) رایج ترین داروی مورد استفاده در دندانپزشکی است که بعد از مصرف امکان دارد از جفت عبور کرده و به جنین برسد. به همین علت در صورتی که درمان دندانپزشکی اورژانسی پیش بیاید، میزان استفاده از داروی بی حسی باید در کمترین حالت ممکن باشد و البته همچنان بتواند بی حسی ایجاد کند. در صورتی که احساس درد کردید، آن وقت باید دوز دارو را کمی افزایش داد.

آنتی بیوتیک ها

برای جلوگیری از عفونت دندان ها معمولاً از آنتی بیوتیک استفاده می شود. می توان از آنتی بیوتیک هایی مانند پنیسیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین، که در دسته ی B و ایمن برای بارداری هستند، در دوران بارداری با تجویز پزشک استفاده کرد.

مواد شیمیایی دیگر

نه شوینده ی دهانی مورد استفاده در طول درمان (معمولاً سدیم هیدروکلرید یا نوعی سفیدکننده) و نه مواد پرکننده هیچ کدام خطری برای جنین ندارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (530 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (546 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (178 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (231 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (6 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...