چه تفاوتی بین فوم و ژل شستشو وجود دارد؟

  دوشنبه، 14 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
چه تفاوتی بین فوم و ژل شستشو وجود دارد؟
 کدام کاربردها و تکسچرهای متفاوتی دارد. انتخاب یک شوینده خوب برای بسیاری از افراد دشوار است. برخی از افراد نمی دانند که بهتر است کدام نوع شوینده ای انتخاب کنند. مثلا فوم بهتر است یا ژل شستشو؟

کدام کاربردها و تکسچرهای متفاوتی دارد. انتخاب یک شوینده خوب برای بسیاری از افراد دشوار است. برخی از افراد نمی دانند که بهتر است کدام نوع شوینده ای انتخاب کنند. مثلا فوم بهتر است یا ژل شستشو؟ در این مطلب از میان تمام انواع شوینده به تفاوت بین فوم و شوینده اشاره میکنیم تا در هنگام خرید یک شوینده ی مناسب، بدانید که کدام برای شما بهتر است.

شستشوی پوست یکی از مهمترین اقدامات مراقبت از پوست است. شبها تا زمانی که مطمئن نشدید که پوست صورتتان کامل تمیز نشده، به رختخواب نروید. قبلا درباره "بهترین روش شستشوی صورت" صحبت کردیم. اگر آرایش میکنید، این کار اهمیت بیشتری پیدا میکند. هرچند تمیز کردن صورت در هر حال باید انجام شود. حتی اگر در طول روز بیرون از منزل نروید و هیچ کرمی هم به صورتتان نزده باشید باز هم لازم است در پایان شب صورت خود را کاملا تمیز کنید.

فوم شستشو چیست؟

فوم های شوینده ی صورت انواع بسیار مختلفی دارند، اما همگی حالتی کف آلود را بر روی پوست مرطوب صورت ایجاد می کنند. فوم های شستشو را از نظر کارایی و قدرت پاک کنندگی به دو دسته ی زیر تقسیم می کنیم.

فوم های حاوی سولفات

در برخی از فوم های شستشو، از سورفاکتانت های سولفاته مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده شده استکه نوعی شوینده ی قوی محسوب شده و ممکن است پوست های خشک و حساس را دچار تحریک، قرمزی و سوزش کنند. اما این فوم ها برای پوست های چرب و مستعد آکنه که نیاز به تمیزکردن عمقی پوست، خلاص شدن از شر چربی های اضافه (سبوم) و پاکسازی منافذ پوست از آلودگی دارند، انتخاب خوبی است و پوست این افراد را تمیز و تازه می کند.

اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوستتان در برابر SLS واکنش خوبی نشان نداده و تحریک، ملتهب و خشک می شود، از فوم هایی که حالت صابونی و سولفات دار دارند، دوری کنید. چون این مواد شوینده های خشن و قوی هستند که پوست شما را زبر، قرمز و کم آب کرده و چربی طبیعی پوستتان را حذف می کنند.

فوم های بدون سولفات

برخی دیگر از فوم های شوینده از سورفاکتانت های ملایم تری استفاده می کنند که با وجود ایجاد کف و فوم، از سفت و تحریک شدن پوست جلوگیری می کنند. این فوم های شستشو که اغلب فوم های پرطرفدار و پرفروش بازار را تشکیل می دهند، فاقد مواد صابونی بوده و پوستتان را خشک و ملتهب نخواهند کرد. بنابراین برای پوست خشک، حساس ، مختلط و معمولی انتخاب بسیار مناسبی هستند.

شوینده های فومی بدون سولفات، دارای بافتی سبک بوده و قبل از بیرون آمدن از تیوب یا هر بسته بندی دیگر، به دو حالت کرمی و کف آلود هستند. حالت کرمی به گونه ای است که وقتی آن را بر روی پوست مرطوب ماساژ می دهیم، در مدت زمان کوتاهی با مخلوط شدن با آب، کف کرده و حالت فومی به خود می گیرد. شوینده های فومی معمولا پوستی نرم، مرطوب و لطیف بر روی صورت به جا می گذارند.

امروزه فوم های شستشوی صورت توسط شرکت های متعدد در دنیا برای طیف گسترده ای از انواع مختلف پوست تولید شده است. فوم ها اسیدیته ی پوست صورت را به حالت طبیعی (۶-۴٫۵) تنظیم می کنند تا در سلامت پوست اختلالی ایجاد نشود.

ژل شستشو چیست؟

پاک کننده هایی با حالت ژلی، بافت کاملا متفاوتی نسبت به شوینده های فومی شکل دارند. ژل ها اساسا قوام و غلظت بیشتری نسبت به فوم های شوینده دارند و با مقادیر کمتری از آن نسبت به فوم، می توان پوست صورت را تمیز کرد.

اگرچه این شوینده ها اغلب فاقد سولفات هستند، اما به دلیل غلظت بالاتر و نیازی که به ماساژ بر روی پوست دارند، قدرت خوبی در تمیزکردن سطح پوست های چرب و مختلط دارند. حتی در برخی از آن ها از دانه های ریز اسکراب استفاده شده تا بتوانند تا حدودی پوست را لایه برداری کرده و عمیقا پاکسازی کنند.

ژل های شوینده این تفکر اشتباه رایج در بین مردم را که فکر می کنند یک شوینده ی موثر و خوب برای پاکسازی پوست حتما باید کف زیادی تولید کند، از بین بردند. اغلب ژل ها می توانند بدون ایجاد کف زیاد، منافذ پوست را از چربی اضافی، باکتری های مولد آکنه و ذرات آلودگی به خوبی پاک کنند.حتی برخی از آن ها خواص مفیدتری مانند ضد عفونی پوست، آبرسانی، روشن کنندگی و کنترل چربی پوست را نیز دربر دارند. برند های مختلف تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، انواع مختلف شوینده های ژلی را برای انواع مختلف پوست، از خشک و حساس گرفته تا پوست های چرب و مستعد جوش، تولید کرده اند.نکته ی دیگر آنکه ژل های شستشو هم مانند فوم ها می توانند اسیدیته یا ph پوست صورت را به خوبی تنظیم کرده و از خشکی و تحریک پوست جلوگیری کنند.

چه تفاوتی بین فوم و ژل شستشو وجود دارد؟

با وجود اینکه هدف هر دو محصول، شستشوی پوست از آلودگی ها، ذرات معلق نشسته بر روی پوست و سبوم اضافی نشسته بر روی بافت پوست است، اما تفاوت هایی بین حالت و عملکرد فوم و ژل وجود دارد.

شوینده های فوم اغلب حالتی کف آلود داشته یا در تماس با آب و ماساژ بر روی پوست، سریعا فومی می شوند. به همین دلیل، شستشوی پوست صورت با این محصول، سریع تر بوده و برای موقعیت هایی که فرصت کمی برای شستشو دارید (مانند مسافرت ها) مناسب تر هستند. اما برای استفاده از ژل، لازم است کمی حوصله ی بیشتر صرف کرده و محصول را به خوبی بر روی پوست، ماساژ دهید تا آلودگی و چربی را به خود جذب کند.

از طرفی چون ژل ها مدت زمان بیشتری روی پوست مانده و با استفاده از براش های مخصوص یا انگشتان دست ماساژ داده می شوند، امکان اینکه پوست را با ترکیبات موثر موجود در خود تغذیه و درمان کنند، بیشتر است. این امر به خصوص برای پوست های کدر (جهت روشن و شفاف کردن پوست) و پوست های چرب ( خواص ضد جوش و ضد باکتری) اهمیت بیشتری پیدا می کند. ماساژ کمک می کند مواد موجود در شوینده ها به لایه های زیرین پوست نیز نفوذ کنند.

فوم ها اغلب سبک تر بوده و استفاده از آن ها بر روی پوست، ایجاد سنگینی و تحریک نخواهد کرد. در برابر فوم، ژل ها بافت غلیظ تری دارند که باعث می شود مقدار کمتری از آن مصرف شود و محصولی به صرفه تر از فوم بنظر بیاید

اشتباه بزرگ در شستن صورت

استفاده از آب با دمای نامناسب

باورعمومی: آب گرم منافذ پوست را باز و آب سرد آن ها را می بندد. حقیقت این است که منافذ ماهیچه ای ندارند که آنها را باز کند یا ببندد. با اینکه ممکن است آب گرمی که به پوستتان می خورد حس خوبی به شما دهد اما می تواند چربی های طبیعی و محافظت کننده پوست را دچار مشکل کرده و باعث خشکی بیش از حد یا تولید بیش از اندازه سبوم شود. آب ولرم بهترین چیز برای پاک کردن مناسب و موثر پوست است.

لایه برداری بیش از حد

لایه برداری یک راه مناسب برای جداسازی سلول های مرده پوست است اما اعتدال هم در این کار مهم است. از لایه بردارهای دانه دار استفاده کنید (اسکراب های شکری یا آنهایی که اسیدهای میوه دارند انتخاب های ملایم تری هستند) و حداکثر هفته ای دو یا سه بار آنها را به کار ببرید. به جای پارچه برای کشیدن روی پوست از انگشتانتان استفاده کنید تا مانع کشیده شدن یا آزار پوستتان شوید.

آب نکشیدن خوب پوست

اگر در آب کشی صورتتان خساست کنید، باقیمانده هایی که از شوینده روی پوستتان می ماند ممکن است منافذ پوست را مسدود و پوست را خشک کند. کاملا صورتتان را آب کشی کنید حتی اگر صبح است و دیرتان شده یا شب است و به شدت خسته اید. بینی و اطراف صورتتان مانند خط رویش مو و خط فک شما از معمولترین مناطقی هستند که فراموش می شوند، پس کمی به آنها توجه کنید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان