تست روانشناسی/ چقدر در جمع احساس راحتی می کنید؟

  جمعه، 24 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تست روانشناسی/ چقدر در جمع احساس راحتی می کنید؟
علت خجالت و ترس از جمع و ابراز وجود در آن بر می گردد به تجربیات تلخ گذشته و تربیت دوران کودکی فرد. افرادی که در دوران کودکی والدین خشن و سختگیر داشته اند و والدین در تربیت کودکان خود از آداب سختگیرانه استفاده نموده اند مستعد خجالت و ترس در جمع می شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خجالت و ترس از جمع یک حالت روانی است که فرد در بیان احساسات و خواسته های خود در بعضی از جمع ها دچار ترس و عدم تعادل روانی و جسمانی می گردد. یک مثال برای خجالت و ترس از جمع مثل ترس از وارد شدن در جمعی که تعدادی افراد آشنا و یا ناآشنا در آنجا حضور دارند. در واقع میتوان با چنین تعریفی خجالت را مترادف با ترس دانست(در این جا خجالت زیر مجموعه ترس میباشد. در واقع ترس معانی وسیعتری را دارا میباشد.). خجالت شرایط ناتـوان کنـنده ای برای افراد پـدیـدمی آورد و مانع ایفای نقش درست در موقعیتهای اجتماعـی و بیان دل مشغولیها شخص میگرددخجالت را میتوان به نوعی عدم اعتماد به نفس در روابط اجتماعی دانست.م

براي تعيين امتيازتان از راهنماي زير استفاده كنيد:

1= هرگز، 2= گاهي، 3= معمولا، 4= بيشتر اوقات، 5= هميشه

1- زماني كه نمي توانم موضوعي براي صحبت كردن بيابم مضطرب مي شوم.

2- در جمع هاي مختلف معمولا مي توانم به خوبي صحبت كنم.

3- اميدوارم خودم را فرد ناداني جلوه ندهم.

4- در جمع بيش از هنگامي كه تنها هستم احساس راحتي مي كنم.

5- از اين كه ديگران در مورد من چه فكري مي كنند مي ترسم.

6- حضور در جمع، ترس، اضطراب و نگراني ندارد.

7- در حد مرگ از حضور در جمع افراد ناشناخته مي ترسم.

8- غريبه هايي كه در جمع مرا مي بينند از من خوششان مي آيد.

9- من با صحبت ها و رفتارم مي توانم روي ديگران را هم باز كنم.

10-به جاي نگراني مي توانم بهتر با ديگران آشنا شوم.

11-از ديدن افراد غريبه خوشحال نمي شوم، شايد اوضاع خيلي خوب پيش نرود.

12-بدترين اتفاق ممكن اين است كه افراد حاضر در جمع از من خوششان نيايد.

13-شايد ديگران هم بخواهند بيشتر با من آشنا شوند.

14-اين آشنايي فرصت هاي خوبي براي من ايجاد خواهد كرد.

15-اگر نتوانم به خوبي با ديگران ارتباط برقرار كنم اعتمادبه نفسم را از دست مي دهم.

16-هر حرفي كه بر زبان بياورم احمقانه خواهد بود.

17-اگر نتوانم با ديگران ارتباط خوبي برقرار كنم، مگر چه چيزي را از دست مي دهم؟ ارزش امتحان كردن را دارد.

18-شايد موقعيت دشواري باشد اما من از پس آن برمي آيم.

19-واي نه، من نمي توانم در اين جمع حاضر شوم.

20-فاجعه است كه نتوانم با ديگران ارتباط خوبي برقرار كنم.

21-يا بايد تاثير خوبي بر ديگران بگذارم يا احساس خيلي بدي پيدا خواهم كرد.

22-من سرخورده شده ام.

23-بالاخره یک روز منفجر می شوم.

24-هر مساله ای را می توانم کنترل کنم.

25-حتی اگر کارها به خوبی پیش نروند فاجعه ای رخ نمی دهد.

26-احساس می کنم دست و پا چلفتی هستم، کسی به من توجه نمی کند.

27-سعی می کنم با کسانی که در جمع هستند نقاط مشترکی پیدا کنم.

28-شاید در این جمع بتوانم با کسی ارتباط دوستانه برقرار کنم.

29-ای کاش می توانستم در این جمع حاضر نشوم.

30-هر اتفاقی بیفتد اصلا مهم نیست.

در این تست به تفکرات مثبت و منفی که هنگام حضور در جمع به ذهن افراد خطور می کند اشاره شده است. امتیازات این آزمون نیز در دو دسته تفکر مثبت و تفکر منفی ارزیابی می شوند. شماره جملاتی که در مورد تفکرات مثبت و منفی هستند در ادامه آمده است، برای محاسبه امتیازات تان فقط کافی است امتیازات مربوط به هر دسته را با یکدیگر جمع بزنید.

تفکر مثبت: 2، 4، 6، 8، 9، 10، 13، 14، 17، 18، 24، 25، 27، 28، 30

تفکر منفی: 1،3، 5، 7، 11، 12،15، 16، 19، 20، 21، 22، 23، 26، 29

حد میانه امتیازات در این آزمون برای زنان و مردان کمی با یکدیگر متفاوت است. حد میانه برای تفکرات مثبت در مورد مردان 47 و در مورد زنان 52 است و در مورد تفکرات منفی حد میانه برای مردان 44 و برای زنان 38 است.

"بهتر است ساکت بمانم و فردی متفکر به نظر برسم تا این که صحبت کنم و تمام تردیدها را از بین ببرم." اگر شما در بخش تفکرات منفی این آزمون امتیازی بالاتر از حد میانه به دست آورده اید احتمالا با این جمله موافق هستید. معمولا کسانی که در بخش تفکرات منفی امتیاز بالایی کسب می کنند در موقعیت های اجتماعی و هنگام حضور در جمع های مختلف مضطرب می شوند و این اضطراب را با جملات منفی که دايم به خود می گویند نیز بیشتر می کنند. این افراد خود را سرکوب می کنند و کم کم به این باور می رسند که هیچ جذابیتی برای دیگران ندارند و حتما در هر جمعی که حاضر شوند از طرف دیگران رانده خواهند شد و امیدی به موفقیت در جمع های مختلف ندارند.

کسانی که در بخش تفکرات مثبت امتیاز بالایی به دست آورده اند نقطه مقابل افراد گروه اول هستند، آنها با اشتیاق در جمع های مختلف حاضر می شوند و باور دارند به راحتی در هر جمعی که حاضر شوند پذیرفته خواهند شد. آنها به خودشان می گویند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، حتی اگر از طرف افراد حاضر در جمع به خوبی پذیرفته نشوند این دلیل ناتوانی و نالایقی آنها نیست و همواره حضور در جمع های مختلف را به عنوان یک فرصت و موقعیت جالب می بینند و به خود می گویند هیچ موقعیت ترسناک و دشواری وجود ندارد برای چه باید نگران باشم. هنگام مواجه شدن با غریبه ها اگر بتوانیم این گونه بیندیشیم کار برایمان بسیار ساده تر می شود و کمتر مضطرب می شویم به این ترتیب دیگر حضور در جمع های مختلف به خصوص جمع غریبه ها برایمان به یک کابوس مبدل نمی شود.

امتیازات این آزمون برای زنان و مردان متفاوت است و دلیل آن این است که اضطراب و احساس خجالت در مورد زنان و مردان متفاوت است و آنها را به گونه متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد. در بررسی های انجام شده روان شناسان دریافته اند که میزان حضور زنان خجالتی در جمع های مختلف خیلی کمتر از زنان اجتماعي نیست و آنها در بسیاری از جمع ها حاضر می شوند، اما این مساله در مورد مردان کاملا متفاوت است. مردان خجالتی معمولا کنار گذاشته می شوند به همین دلیل بیشتر از زنان احساس تنهایی و ناراحتی می کنند. این مساله مردان را هنگام موقعیت هایی از جمله ازدواج با دشواری های بسیاری روبه رو می کند چون آنها باید اولین قدم را بردارند. آنها مدام با خود می گویند نمی توانند نظر کسی را جلب کنند و جذاب نیستند پس برداشتن اولین قدم برای آنها به یک کابوس تبدیل می شود و گاهی از این کار صرف نظر می کنند. اما زنان شرایط بهتری دارند چون می توانند منتظر بمانند تا مرد مناسبی برای ازدواج با آنها بیاید و آنها نیاز چندانی به تلاش کردن ندارند.

به این ترتیب مردان خجالتی در موقعیت های اجتماعی با مشکلات و سختی های بیشتری مواجه می شوند. در بخش تفکرات منفی زنانی که امتیاز آنها بالاتر از 59 و مردانی که امتیاز آنها بالاتر از 54 باشد معمولا نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند، بیشتر اوقات احساس ترس و اضطراب دارند و به خودشان اعتماد و باور ندارند. همین امر آنها را از دیگران دورتر می کند. این افراد معمولا ترجیح می دهند در منزل بمانند اما در جمعی که ممکن است طرد شوند حضور نداشته باشند. این روش مسلما نمی تواند زندگی رضایت بخشی را برای افراد ایجاد کند در نتیجه این افراد خیلی خوشحال و پرانرژی نیستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان