چگونه به روشی بی ضرر برنزه کنیم؟

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه به روشی بی ضرر برنزه کنیم؟
مفهوم برنزه شدن پوست چیست؟همان طور که می دانید پوست بزرگترین اندام بدن شما است و سد اصلی بین بدن شما و محیط بیرون است. نور خورشیدحاوی دو نوع پرتو ماورای بنفش است که به پوست شما برخورد می‌کند.

مفهوم برنزه شدن پوست چیست؟ همان طور که می دانید پوست بزرگترین اندام بدن شما است و سد اصلی بین بدن شما و محیط بیرون است. نور خورشیدحاوی دو نوع پرتو ماورای بنفش است که به پوست شما برخورد می کند: اشعهماوراء بنفش آ یا UVA اشعه ماوراء بنفش ب یا UVB. نوع سومی هم وجود دارد بهاسم UVC که جو کره زمین آن را قبل از این که به شما برسد جذب می کند. پرتوهایUVB لایه بالایی پوست یا اپیدرم را می سوزانند و باعث آفتاب سوختگی می شوند،در حالی که پرتوهای UVA که به لایه عمیق تر پوست یا درم نفوذ می کنند و باعث برنزه شدن می شوند.

پرتوهای UVA که در پیری پوست مقصر محسوب می شوند و پرتوهای UVB اغلب باسرطان پوست ارتباط داده می شوند، با این حال پژوهش ها نشان داده اند که پرتوهای UVA نیز ممکن است در سرطان پوست نقش داشته باشند.هنگامی که پرتوهای ماوراءبنفش به پوست شما برخورد می کنند، سلول هایی به نام ملانوسیت را که مولد رنگدانه ای قهوه ای به نام ملانین هستند، تحریک می کنند.ملانوسیت ها با تولید هرچه بیشتر ملانین به آن پاسخ می دهند تا از پوست شمامحافظت بیشتری به عمل آید. ملانین مانند نوعی چتر برای سلول های پوست عملمی کند و در عین حال رنگ قهوه ای مشخصه برنزه شدن پوست را ایجاد می کند.ملانین تا حدی می تواند ازپوست شما محافظت کند. اگر شما مدت زیادی در معرض نور خورشید باقی بمانید، پرتوهای ماوراءبنفش نهایتا به پوست شما صدمه می زند. این آسیب به صورت چین و چروک، لکه هایقهوه ای رنگ پیری، لک و پیس و آویزان شدن پوست خود را نشان می دهد. در بدترین حالت قرارگرفتن بیش از حد در معرضنور خورشید می تواند به سرطان پوست، آسیب به چشم ها و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن در مقابله با بیماری ها بینجامد.

برنزه شدن با حمام آفتاب

برای برنزه شدن و گرفتن حمام آفتاب ابیتدا با کرم های ضدآفتاب با spfهای مختلف اشعه مضر آفتاب را گرفته و از ساعات و زمان کم آفتاب گرفتن را شروع و بعد به مرور، مدت آن را زیاد کنید و برای زودتر برنزه شدن از لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنید.پس از اتمام زمان آفتاب گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن های اضافی را خوب بشویید و چنانچه در دنیای مد گفته ایم با یک حوله به آرامی رطوبت پوست را بگیرید سپس حتما از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنیدزیرا لوسیون ها و ژل های مخصوص بعد از آفتاب پوست را خنک، ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می کنند.

بهترین زمان برای برنزه شدن

صبح بهترین زمان برای برنزه شدن است زیرا بدن پروتئین هایی را در این زمان تولید می کند که می تواند آسیب رسیدن به پوست در اثر تابش نور خورشید را ترمیم کند اما این پروتئین ها با نزدیک شدن به شب کمتر تولید می شوند.میزان این پروتئین در ساعت 8 صبح بیشتر از بقیه زمان هاست بنابراین این ساعت بهترین زمان برای استفاده از نور آفتاب برای برنزه شدن است . همچنین آفتاب گرفتن در بعد از ظهر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.برخی از کرم ها، لوسیون ها یا روغن های اتوبرنزه وجود دارند که موجب رنگ دارشدن پوست می شوند و به لایه های عمیق پوست نفوذ می کنند. برخی از این محصولات را باید همراه با آفتاب گرفتن به طریق زیر مصرف کنید :

1. ابتدا دوش بگیرید تا پوست تان مرطوب شود.

2. لیف یا دستکش لایه برداری تان را خیس کنید و سپس مقداری از اسکراب دلخواه تان را روی بدن بریزیدو با دستکش لایه برداری یا لیف برای از بین بردن سلول های مرده پوست تان ، بدن خود را لایه برداری کنید.

3. قبل از استفاده از محصولات برنزه کننده موهای زائد بدن تان را اصلاح کنید.

4. یک لایه نازک مرطوب کننده بر پایه آب، روی پوست تان بزنید زیرا مرطوب کننده موجب پخش شدن یکنواخت و راحت تر برنزه کننده روی پوست تان می شود. مرطوب کننده های بر پایه روغن نمی گذارند که برنزه کننده به پوست تان برسد.

5. برای جلوگیری از رنگی شدن دستتان دستکش بپوشید و سپس برنزه کننده را روی پوست تان بمالید تا به صورت موقتی پوست تان برنزه شود .

6. برای ماندگاری حدود یک هفته ، از یک لوسیون یا موس برنزه کننده استفاده کنید.

7.برای جلوگیری از تیره نشدن آرنج ها و زانو هایتان ، موس یا لوسیون برنزه کننده را قبل از استفاده با مرطوب کننده مخلوط کنید.

ارایش پوست

عوارض استفاده از برنزه کننده ها

ماده اصلی این کرم ها دی هیدروکسی استون است که استفاده بی اندازه و مداوم از این محصولات می تواند مشکلاتی مانند مقاومت به انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال های هورمونی در بدن یا حتی نازایی را به وجود آورد.

نواحی خشک بدن تان -مانند آرنج ها و زانو ها– را قبل از برنزه کردن لایه برداری کنید. به حمام بروید و پوست تان را با مخلوط ½ پیمانه شکر و 1 قاشق غذاخوری آب لیمو، بشویید .

در گذشته پوست تیره مربوط به کارگرها و برده ها بود و پوست روشن، مختص اشراف بنابراین اشراف پوست خود را باسرب سفید می کردند تا جایی که ملکه الیزابت اول، به خاطر مسمومیت با سرب مرده است.بئاتریس، یکی از شخصیت های نمایش در یکی از نمایشنامه های شکسپیر، گوشه ای نشسته است و گریه کنان می گوید:«و به این دلیل که من آفتاب سوخته ام باید این گونه تنها در کناری بنشینم و برای خاطر شوهر اشک بریزم.»در زمان شکسپیر و قبل از انقلاب صنعتی هنوز داشتن رنگ پوست روشن و حتی ظاهری رنگ پریده یک امتیاز محسوب می شد.در اواسط قرن دهم خانم ها همیشه از چتر استفاده می کردند و در معرض آفتاب قرار نمی گرفتند و همچنین از ترکیبات ارسنیک برای سفید کردن پوست خود استفاده می کردند که نتایج مرگباری به دنبال داشت.

در سال ١٩٣٠ مد های جدید به تدریج جای خود را بین زنان باز کرد. خانم کوکوکانل (از طراحان مد) برای شرکت در یک فستیوال مد در حین سفر از پاریس به کن خیلی اتفاقی با قرار گرفتن در فتاب برنزه شد و به همین دلیل طرفداران مد از آن به بعد برنزه شدن علاقمند شدند تا جایی که گروه های مختلف از هر رده سنی خودشان را زیر آفتاب کباب می کردند اما با افزایش میزان سرطان پوست این برنزه کردن جای خود را به روش های دیگری داد.

حمام آفتاب پرخطرتر است یا سولاریوم؟

آفتاب خطرکمتری نسبت به دستگاه های سولاریوم دارد زیرا آفتاب واکنش های حفاظتی پوست را نسبت به مقابله با عوارض نورآفتاب تحریک و پوست را ضخیم تر می کند. ابتلا به سرطان پوست در اثر تابش نور آفتاب یا اشعه های مضر دستگاه سولاریوم از عوارض برنزه کردن پوست با این روش هاست پس بهتر است بدون آفتاب و استفاده از سولاریوم به روش های زیر پوستتان را برنزه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان