چگونه جوش های سر سیاه را کاهش دهیم ؟

  جمعه، 02 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه جوش های سر سیاه را کاهش دهیم ؟
جوش سرسیاه یک نوع آکنه بسیار رایج است. تقریبا همه افراد یک بار در زندگی به جوش سرسیاه مبتلا شده اند. پس اگر شما هم جوش سرسیاه زده اید، خونسرد باشید و تصور نکنید که بدشناس ترین آدم روی زمین هستید.

جوش های صورت بر حسب منطقه ای که بروز می کنند می توانند نسبت به برخی عادت ها مانند عادت هایی غذایی، استرس و برخی مشکلات دیگر هشدار دهند. داشتن جوش های سرسیاه روی پوست صورت ناشی از مشکلات داخلی بدن است که باید به آن توجه شود. اگر شما هم دچار جوش های سرسیاه زیادی روی نواحی مختلف صورت تان هستید، در ابتدا به دنبال علت اصلی آن باشید.
جوش های سر سفید برجستگی های سفیدی هستند که از سطح پوست بیرون نزده اند. این جوش ها زمانی بروز می کنند که مازاد سبوم پوست منافذ را مسدود می کند. تمیز کردن روزانه و بادقت پوست برای کاهش مازاد سبوم و در نتیجه مقابله با جوش های سرسفید توصیه می شود.جوش های پاپول برآمدگی های قرمز رنگ روی پوست بوده و فاقد چرک هستند. در این دسته جوش هایی نیز وجود دارند که بسیار کوچک و گرد بوده و تقریبا بدون درد و اذیت هستند.علاوه بر جوش های سرسیاه و دیگر انواع جوش ها کیست ها نیز وجود دارند. در این صورت ما با انواع آکنه ها طرف هستیم که حتی ممکن است دردناک نیز باشند، چون حاصل التهاب هایی در عمق پوست هستند و ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها روی پوست باقی بمانند.در نهایت می توان به آکنه های کنگلوبوتا اشاره کرده که معمولا روی شانه ها، پشت، ران ها و سینه بروز می کنند. امکان اینکه جای این نوع آکنه ها روی پوست بماند بیشتر است.

جوش سرسیاه یک نوع آکنه بسیار رایج است. تقریبا همه افراد یک بار در زندگی به جوش سرسیاه مبتلا شده اند. پس اگر شما هم جوش سرسیاه زده اید، خونسرد باشید و تصور نکنید که بدشناس ترین آدم روی زمین هستید.

این نوع آکنه نتیجه فرایندهای طبیعی پوست به شمار می آید و به همین دلیل شایع است. برای فهمیدن راه درمان جوش صورت سرسیاه، ابتدا مهم است بدانیم که جوش سرسیاه چیست و چه عوالی باعث بروز جوش سرسیاه می شود.

جوش های سر سیاه یکی از انواع جوش صورت هستند و زمانی ظاهر می شوند که منافذ باز پوست با ترکیبی از سلول های مرده ی پوست و چربی اضافه ای که توسط غده های چربی ترشح می شود (سبوم)، مسدود شوند.

برخلاف جوش های سرسفید که منافذ بسته در پوست ایجاد می کنند، جوش های سر سیاه منافذ باز دارند. اکسید شدن در سطح این منافذ، موجب رنگ تیره ی این جوش ها می شود.

برخی از افراد سعی می کنند با فشار دادن جوش های سر سیاه، آن ها را تخلیه کنند، اما باید بدانید که این کار می تواند موجب ایجاد جای زخم یا دیگر آسیب های پوستی شود.

علت ایجاد جوش سر سیاه چیست؟

جوش سر سیاه معمولا با بسته شدن فولیکول مو شروع می شود. میلیون ها فولیکول مو روی بدن شما از جمله روی پوست صورت تان وجود دارد. فولیکول مو در واقع منفذی در پوست است که دربرگیرنده ریشه مو است.هر کدام از فولیکول ها حاوی یک مو و یک غده چربی ساز است. این غده ها، چربی لازم برای نرمی پوست تان را ترشح می کنند. وقتی پوست در حال ریزش سلول های مرده است، این سلول های مرده می توانند وارد فولیکول شده و با چربی پوست مخلوط شوندسلول های مرده و چربی پوست مانند یک توده برآمده زیر پوست تجمع پیدا می کنند و با فشار به سطح پوست باعث ایجاد یک برآمدگی به نام کومدون می شوند.اگر برآمدگی روی منفذ مسدودشده پوست تان، همچنان بسته باقی بماند، برآمدگی ایجاد شده، جوش سرسفید نامیده می شود. اما اگر پوست اطراف برآمدگی باز شود و هوا به داخل نفوذ کند، باعث خاکستری یا سیاه رنگ شدن چربی می شود. به همین دلیل به این نوع برآمدگی ها جوش سرسیاه می گویند.

چگونه این جوش های سر سیاه را کاهش دهیم و حتی از بین ببریم؟

* شما می توانید با شست شوی مکرر و با دقت تعداد این جوش های را کاهش دهید.

* قبل از اینکه جوش های چرکی و یا نقاط سر سیاه را دستکاری کنید بهتر است آن محل را ضد عفونی کنید و بعد از اتمام کارتان نیز دست هایتان را با آب و صابون به طور کامل شستشو دهید.

برای اینکه جوش های سر سیاه را خالی کنید بهتر است یک دستمال کاغذی را بین ناخن های انگشت خود قرار دهید و محل سر سیاه را بفشارید تا محتویات این جوش های خالی شوند . و در ضمن اینکه خالی می شوند محتویاتشان با نقاط دیگر پوست صورت تان تماس ندارند و قرمز نیز نمی شوند زیرا از دستمال کاغذی جهت این کار استفاده می کنید . شما حتما باید این جوش های سر سیاه را خالی کنید زیرا در غیر این صورت ظاهری زشت را به صورت شما می بخشند.

* بعد از اتمام کار بهتر است از کرم های ضد التهاب استفاده کنید.

اگر می خواهید پوست تان به درستی تمیز شود و عاری از هر گونه جوش های سر سیاه باشد بهتر است این کار را به یک متخصص پوست بسپارید تا پوست شما را تمیز کند. متخصص پوست شما اگر ضرورتی احساس کند ، پوست شما را به وسیله پیلینگ تمیز می کند . این پیشنهاد ( پیلینگ پوست صورت ) در صورتی که شما از بیماریهای پوستی حادی رنج ببرید مانند: آکنه شدید، ناراحتی های پوستی، و …. پیشنهاد نمی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان