چگونه ممکن است به عفونت قارچی سر مبتلا شوید؟

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه ممکن است به عفونت قارچی سر مبتلا شوید؟
قارچ سر همان عفونت پوسته سر است كه ساقه مو را درگير مي كند.مسري و در بين كودكان سن مدرسه بسيار شايع مي باشد.

قارچ سر همان عفونت پوسته سر است كه ساقه مو را درگير مي كند.مسري و در بين كودكان سن مدرسه بسيار شايع مي باشد.كچلي سر ممكن است هفته ها طول بكشدو گاهي تا ماه ها ادامه يابد. گونه هاي درماتوفيتي كه احتمالا باعث تينه آي سر مي شوند از كشوري به كشور ديگر متفاوتند ولي گونه اي انسان دوست دركليه مناطق غالب هستند. تينه آي سر در مناطق فقير و پر جمعيت بيشترين شيوع را دارد.

چه اثراتي روي پوست سر و موها دارد؟

اين عفونت قارچي باعث ريزش مو يا به اصطلاح كچلي قسمت هايي از موي سر يا كل موها مي شود كه پوست سر خاكستري به نظر مي رسدو نقاط سياه رنگي روي آن را مي پوشاند.اين نقاط سياه رنگ،موهايي هستند كه ريزش كرده و باقيمانده آنها به صورت نقاط سياه به نظر مي رسند .در اين حالت پوست سر پوسته پوسته شده و شوره سر در آن ديده مي شود .اين قسمت ها خارش زيادي دارند و گاهي بر اثر خارش زياد زخم مي شوند.

انواع عفونت های قارچی

با وجود این که اصطلاح "عفونت قارچی" در زبان انگلیسی واژه ی "کرم" را در خود جای می دهد اما این نوع از عفونت نه به وسیله ی کرم بلکه توسط گروهی از قارچ ها به نام درماتوفیت ها ایجاد میگردد. این ریز جان داران در سطح رویی پوست زیست میکنند که کراتین را در خود جای داده است. اصطلاح پزشکی به کار گرفته شده برای عفونت قارچی تینآ است. بر مبنای مکان ایجاد شدن تینآ، واژگان مختلفی در جهت تعریف عفونت پدید آمده به وسیله ی این قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از عفونت های قارچی شایع عبارت هستند از:

  • تینآ کورپوریس (عفونت قارچی بدن)
  • تینآ کاپیتیس (عفونت قارچی پوست سر)
  • تینآ پدیس (عفونت قارچی پا، که به نام پای قهرمان نیز شناخته میشود)
  • تینآ کروریس (عفونت قارچی ناحیه ی میانی پا، که به نام خارش ورزشکار نیز شناخته میشود)
  • تینآ اونگوئیوم (عفونت قارچی ناخنها، و یا عفونت قارچی ناخن)

چگونه ممکن است به عفونت قارچی کرم حلقوی مبتلا شوید؟

تماس با افراد ناقل و وسایل آنان

عفونت قارچی تینه آ کپیتیس بیشتر از طریق تماس با فرد مبتلا و استفاده ی مشترک از حوله ی آلوده منتقل می شود. اما این تمام ماجرا نیست و کرم حلقوی پوست سر در شرایط زیر نیز منتقل می شود:

  • قارچ و هاگ (اسپور) آن تا مدتی طولانی بر وسایلی نظیر شانه ، برس، حوله ی کثیف، مبل و ملحفه زنده باقی می ماند.
  • برخی افراد بدون اینکه به این بیماری مبتلا باشند، ناقل قارچ هستند. بدین معنا که آنها بر پوست و موی خود این قارچ ها را دارند، اما این قارچ ها به پوست آنها حمله نکرده است و هیچ نشانه و عفونتی روی پوست آنها دیده نمی شود. با وجود این، ممکن است قارچ را به فرد دیگری منتقل کنند.
  • گاهی این بیماری در یک خانواده یا یک مدرسه شایع می شود.

تماس با حیوانات آلوده

برخی از سگ ها، گربه ها و حیوانات خانگی دیگر بر پوست خود عفونت های قارچی دارند و آن را، به ویژه به کودکان، منتقل می کنند. (اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما به این بیماری مبتلاست، با دامپزشک مشورت کنید، زیرا درمان حیوانات هم امکان پذیر است). حیوانات مزرعه هم ممکن است منبع این عفونت باشند. حتی لمس کردن در مزرعه ای که حیوانات آلوده به این عفونت از آن گذشته اند، کافی است تا پوست شما هم به آن عفونت آلوده شود.

بدون دلیل مشهود

قارچ ها شایع هستند و به شکل غیرمنتظره ای سبب عفونت می شوند. مثلاً هاگ های قارچ ممکن است از طریق هوا از یک فرد آلوده منتقل شود و بر پوست سر فرد دیگری بنشیند. اسپورها ممکن است به قارچ تبدیل شوند و عفونت ایجاد کنند.

عفونت قارچی کرم حلقوی سر اساساً بر کودکان کوچکتر تأثیر می گذارد و در بین بزرگسالان زیاد شایع نیست.
برخی متخصصان حدس می زنند به دلیل افزایش چربی طبیعی پوست سر (سبوم) بعد از دوره ی نوجوانی، بزرگسالان تا حدی به این قارچ مقاوم می شوند. زیرا سبوم ویژگی هایی دارد که پوست سر را نسبت به قارچ مقاوم می سازد.

شایع ترین نشانه این بیماری، خارش بخش هایی از پوست سر است. بخش هایی از مو در نزدیکی پوست سر دچار شکستگی می شوند، پوست سر پوسته پوسته و قرمز می شود. گاهی هم ممکن است کچلی نقطه ای هم ایجاد شده باشد. ممکن است در جایی که مو دچار شکستگی شده است؛ نقاط سیاهی را ببینید. اگر این مشکل را درمان نکنید، کم کم پیشرفت می کند و پخش می شود.
نشانه های دیگر:

  • موی شکننده
  • درد در پوست سر
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب خفیف

عفونت قارچی کرم حلقوی را چگونه تشخیص می دهند؟

گاهی، نشانه ها کاملاً به عفونت قارچی اشاره دارند. با این حال، ممکن است در ابتدای امر، عفونت قارچی کرم حلقوی سر با اختلالات دیگری اشتباه گرفته شود. مثلاً در برخی موارد این علائم به پسوریازیس یا شوره شدید سر شبیه است. عفونت قارچی یکی از دلایل ایجاد طاسی نقطه ای و ریزش موست.برای تشخیص دقیق این عفونت، معمولاً پزشک نمونه ایی از مو یا بخشی از پوست درگیر شده را به آزمایشگاه می فرستد. نمونه ها در زیر میکروسکوپ قرار می گیرند و کشت می شوند تا مشخص شود که به عفونت قارچی مبتلا شده اید یا خیر.

اگر به عفونت قارچی پوست سر دچار شوید، باید چه کار کنید؟

اگر پزشک بیماری شما یا فرزندانتان را تأیید کرده است، باید:

  • وسایلی نظیر شانه، کلاه، بالش، پتو و قیچی را که به اسپور (هاگ) قارچ آلوده اند، با مواد سفید کننده ای مثل آب ژاول ضدعفونی کنید یا اینکه آنها را دور بیندازید. هدف از این کار، جلوگیری از ابتلای مجدد به عفونت و پیشگیری از انتقال آن به دیگران است.
  • از حوله ی مشترک استفاده نکنید.
  • حوله های استفاده شده را زود به زود بشویید.
  • لازم نیست کودکان را از مدرسه دور نگاه دارید، با این حال، مطمئن شوید که عفونت به دیگران منتقل نمی شود. بچه ها باید به دقت درمان های توصیه شده را دنبال کنند.
  • پوست سر کودکانی را که در یک خانه زندگی می کنند، کنترل کنید. اگر نشانی از پوسته پوسته شدن و ریزش مو مشاهده کردید، باید به دنبال درمان آن باشید.
  • اگر شک کردید که حیوان خانگی شما منبع عفونت قارچی است، به توصیه های دامپزشک عمل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (184 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!