چگونه ممکن است به عفونت قارچی کرم حلقوی سر مبتلا شوید؟

  پنجشنبه، 13 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه ممکن است به عفونت قارچی کرم حلقوی سر مبتلا شوید؟
نام “عفونت قارچی کرم حلقوی” به معنای وجود کرم یا انگل در بدن فرد نیست بلکه دلیل این نام گذاری این است که روی پوست سر مبتلایان، بخش هایی دایره ای شکل ایجاد می شود.

یکی از بیماری های شایعی که در ناحیه پوست سر بروز می کند و موجب خارش می شود، درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک است. عامل به وجود آورنده این بیماری، نوعی قارچ است که در شرایط معمولی منجر به بروز بیماری نمی شود، اما در وضعیت خاص و در پوست سر برخی افراد به شکل بیماری زا در می آید.

بیماری زا شدن این قارچ باعث تکثیر پوسته و خارش سر می شود و برای برخی افراد در تمام کف سر و برای برخی دیگر تنها در قسمت هایی از آن ایجاد می شود. این قارچ فقط روی سطح پوست سر شما فعالیت نمی کند، بلکه در عمق فولیکول مو هم فعال است. قارچ های پوستی ممکن است در همه افراد به ویژه اطفال دیده شود.

چگونه ممکن است به عفونت قارچی کرم حلقوی مبتلا شوید؟

تماس با افراد ناقل و وسایل آنان

عفونت قارچی تینه آ کپیتیس بیشتر از طریق تماس با فرد مبتلا و استفاده ی مشترک از حوله ی آلوده منتقل می شود. اما این تمام ماجرا نیست و کرم حلقوی پوست سر در شرایط زیر نیز منتقل می شود:

  • قارچ و هاگ (اسپور) آن تا مدتی طولانی بر وسایلی نظیر شانه ، برس، حوله ی کثیف، مبل و ملحفه زنده باقی می ماند.
  • برخی افراد بدون اینکه به این بیماری مبتلا باشند، ناقل قارچ هستند. بدین معنا که آنها بر پوست و موی خود این قارچ ها را دارند، اما این قارچ ها به پوست آنها حمله نکرده است و هیچ نشانه و عفونتی روی پوست آنها دیده نمی شود. با وجود این، ممکن است قارچ را به فرد دیگری منتقل کنند.
  • گاهی این بیماری در یک خانواده یا یک مدرسه شایع می شود.

تماس با حیوانات آلوده

برخی از سگ ها، گربه ها و حیوانات خانگی دیگر بر پوست خود عفونت های قارچی دارند و آن را، به ویژه به کودکان، منتقل می کنند. (اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما به این بیماری مبتلاست، با دامپزشک مشورت کنید، زیرا درمان حیوانات هم امکان پذیر است). حیوانات مزرعه هم ممکن است منبع این عفونت باشند. حتی لمس کردن در مزرعه ای که حیوانات آلوده به این عفونت از آن گذشته اند، کافی است تا پوست شما هم به آن عفونت آلوده شود.

بدون دلیل مشهود

قارچ ها شایع هستند و به شکل غیرمنتظره ای سبب عفونت می شوند. مثلاً هاگ های قارچ ممکن است از طریق هوا از یک فرد آلوده منتقل شود و بر پوست سر فرد دیگری بنشیند. اسپورها ممکن است به قارچ تبدیل شوند و عفونت ایجاد کنند.عفونت قارچی کرم حلقوی سر اساساً بر کودکان کوچکتر تأثیر می گذارد و در بین بزرگسالان زیاد شایع نیست.
برخی متخصصان حدس می زنند به دلیل افزایش چربی طبیعی پوست سر (سبوم) بعد از دوره ی نوجوانی، بزرگسالان تا حدی به این قارچ مقاوم می شوند. زیرا سبوم ویژگی هایی دارد که پوست سر را نسبت به قارچ مقاوم می سازد.

علائم بیماری قارچ پوست سر :

قارچ کف سر طرحی مانند کرم های حلقوی دارد، البته باید بدانید انواع آن دارای شکل های متنوع می باشند که تنها پزشک می تواند آنها را به خوبی تشخیص دهد و بهترین راه درمان را برای آنها به شما معرفی کند. از جمله علائم اصلی که در قارچ های پوست سر وجود دارد قرمزی پوست و خارش است که البته علائم دیگری هم نیز دارد و این دسته از علائم عبارت هستند از :

  1. گاهی اوقات امکان دارد که قارچ پوست سر شما مانند شوره باشد و شما آن را به صورت پوسته در سر خود مشاهده نمایید. در این حالت امکان دارد که پوست سر پوسته پوسته شود و شوره هایی هم در سر مشاهده گردد. خارش که در این قسمت ها وجود دارد بسیار زیاد است و برخی از مواقع امکان دارد که جای آن زخم شود
  2. ریزش مو از جمله دیگر علائم قارچ کف سر است و به همین دلیل بسیاری از پزشکان از آن به عنوان کچلی نام می برند. پوست سر در این حالت به رنگ خاکستری در می آید و نقاط سیاه دیگری سر را پوشش می دهد. در واقع باید بدانید قارچ هایی خطرناک تر هستند که کچلی به همراه داشته باشند، در صورتی که شما این علائم را در سر خود مشاهده نمودید بدون شک باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که پزشک در زمینه شناخت قارچ ها تخصص بیشتری دارد و بر همین اساس بهترین روش درمان را برای کچلی و از بین بردن قارچ سر به شما معرفی خواهد کرد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (583 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (557 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...