چگونگی مراقبت از دستگاه ارتودنسی در هفته های اول درمان

  پنجشنبه، 22 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونگی مراقبت از دستگاه ارتودنسی در هفته های اول درمان
حفظ نظم دندانها و اصلاح ناهنجاریهای فکین پس از خاتمه دوران معالجه ارتودنسی با تثبیت موقعیت آنان توسط وسایل و اتصالاتی انجام می شود که بنام دستگاه یا پلاک های نگهدارنده ثابت و متحرک شناخته می شود.

حفظ نظم دندانها و اصلاح ناهنجاریهای فکین پس از خاتمه دوران معالجه ارتودنسی با تثبیت موقعیت آنان توسط وسایل و اتصالاتی انجام می شود که بنام دستگاه یا پلاک های نگهدارنده ثابت و متحرک شناخته می شود. اینگونه پلاک های ارتودنسی برای مدتی معین استفاده شده و به انساج ” دندانی – استخوانی ” فرصت بازسازی در موقعیت جدید را داده و سپس حذف میگردند

چگونگی مراقبت از دستگاه ارتودنسی

با انجام درمان ارتودنسی، وضعیت زندگی شما تغییر چندانی نخواهد کرد ولی باید مسایلی را رعایت کرد تا در نهایت دندانهای ردیف و سالم داشته باشید.غذاهای سخت مانند آجیل، بلال، ذرت بو داده، ته دیگ خوراکی های چسبناک مانند آدامس، گز و تافی می توانند موجب آسیب به دستگاههای ارتودنسی شوند لذا باید از مصرف این مواد در طی درمان ارتودنسی خودداری کنید. برای خوردن بعضی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد. وجود مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت ها و سیم ها و تمیز نکردن آنها می تواند شانس ایجاد پوسیدگی دندانها را افزایش دهد.

در هنگام ورزشهایی که احتمال ضربه به ناحیه صورت و دندان ها وجود دارد باید از محافظ های مخصوص دندان استفاده شود.اگر دستگاه متحرک ارتودنسی دارید در ساعاتی که از آن استفاده نمی کنید حتماً آنرا در جعبه مخصوص خود قرار دهید. هیچ گاه دستگاه متحرک خود را داخل دستمال کاغذی قرار ندهید چون ممکن است آسیب ببیند.

اگر دستگاه ارتودنسی شکست و یا از جای خود خارج شد سریعاً به ارتودنتیست خود اطلاع دهید. اگر قطعه ای از سیم دستگاه، از جای خود خارج شد و لب و دهان شما را آزار داد قطعه ای موم نرم بر روی این قسمت تیز قرار دهید که تا زمان مراجعه، لب و دهان شما آسیب نبیند.

روز اول بعد از ارتودنسی شدن دندان ها

جایگذاری بریس ها به هیچ وجه دردناک نیست.
بریس ها می بایست در دهان شما تنظیم شود بنابراین ممکن است برای مدت کوتاهی غذا خوردن شما را با وقفه مواجه کند.
در بعضی موارد مشاهده شده است که دندان ها حساس شوند.

سه روز اول بعد از ارتودنسی دندان

در سه روز اول ارتودنسی به علت اینکه دندان ها به فشار ناشی از بریس ها عادت ندارند، ممکن است شما کمی احساس درد و ناراحتی در دندان ها و اطراف لب ها و گونه ها تا زمان تنظیم بریس ها حس نمایید.برای کاهش دادن درد و ناراحتی از موم یا سیلیکون استفاده می کنند که باید روی بریس ها به کار برده می شود.داروهای مسکن و ضد درد همچون ژلوفن بدون نیاز به نسخه پزشک هم مورد استفاده قرار می گیرند.شستشوی دهان با آب گرم و نمک باعث کاهش درد خواهد شد.

هفته اول بعد از ارتودنسی دندان

ناراحتی و دردی که به خاطر قرار دادن بریس ها ایجاد شده بود، از بین خواهد رفت.دندان ها به وجود بریس ها عادت کرده و در نتیجه غذا خوردن راحت تر می شود.

مراجعه منظم به پزشک متخصص ارتودنسی

یکی از مهم ترین نکات در هنگام درمان ارتودنسی این است که فردی که دندان خود را ارتودنسی کرده است، به صورت منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید. این مراجعه ها صرفاًجهت کنترل دستگاه ها نیست بلکه در هر جلسه بنا به ضرورت، دستگاهها تنظیم و فعال می شوند تا درمان ارتودنسی به بهترین شکل ممکن صورت بپزیرد.

اگر به سیم ها و براکت های ارتودنسی که در دهان قرار گرفته است دقت نمایید، یک اختلاف سطح باریک بین دستگاه فلزی یا براکت و دندان مشاهده خواهید کرد. این فضا با اینکه کوچک به نظر می آید ولی از نظر تجمع مواد غذایی و میکروبی و ایجاد پوسیدگی بسیار حساس می باشد و همچنین تمیز کردن این ناحیه بسیار سخت تر از بقیه قسمت ها است.متخصص ارتودنسی نحوه تمیز کردن این قسمت ها را برای شما توضیح خواهد داد ولی تمیز کردن دندان ها را همیشه از یک سمت شروع نمایید و تک تک دندان ها را باید پاک کنید تا به سمت دیگر برسید. اگر این نظم را رعایت کنید پاک کردن تمامی دندان ها به خوبی انجام خواهد شد. فقط این نکته را در نظر بگیرید که تمیز کردن دندانهای عقبی به درستی انجام شود. پس از تمیز کردن و یا در حین آن دندانهای خود را در آینه مشاهده نمایید که آیا تمامی قسمتها تمیز شده اند و آیا مواد غذایی در بین دستگاهها باقی مانده است یا چیزی باقی نمانده است.

ویزیت های ماهانه منظم بعد از ارتودنسی شدن دندان ها

ویزیت های منظم برای تغییر سیم قوسی ارتودنسی، تنظیم بریس و نظارت بر پیشرفت کلی درمان امری بسیار ضروری و مهم است.
ویزیت های مداوم می بایست جدی گرفته شود. جدی گرفتن این جلسه ها و حضور در کلینیک دندان پزشکی مطابق زمانبندی تعیین شده شرط لازم موفقیت درمان است. پس از هر جلسه تنظیم سیم ها ممکن است درد و ناراحتی ناچیزی برای شما به وجود آید که خیلی زود بر طرف خواهد شد.

عیب یابی ارتودنسی ثابت

عیب یابی در زمان استفاده از ارتودنسی ثابت بسیار مهم است. حتی زمانی که شما به خوبی از ارتودنسی ثابت خود محافظت می کنید ممکن است بعضی چیزها شکسته یا لق شود. واکنش های شما به این مشکلات احتمالی ممکن است متفاوت باشد. گاهی با یک مسواک ساده مشکل حل خواهد شد گاهی هم مشکل به حدی جدی است که باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. اما در مجموع حتما باید روزانه چند بار ارتودنسی ثابت خود را چک کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. گاهی ممکن است در هنگام ورزش ضربه سختی دریافت کنید یا یک براکت یا سیم از جای خود خارج می شود در این صورت باید حتما در سریع ترین زمان خود را به متخصص ارتودنسی برسانید.

زمانی که شما از ارتودنسی ثابت روی دندان های خود استفاده می کنید باید به دهان و دندان خود اهمیت بیشتری بدهید. این کار ممکن است سخت و زمان بر باشد ولی همیشه نتیجه که همان لبخند زیباست ارزشش را دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (70 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (21 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (21 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (12 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)
تیتر امروز   
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403
خداداد افشاریان همه را لو داد/ دستگیری شهاب زندی مدیر عامل باشگاه شمس آذر قزوین!