چگونگی شستن صحیح دندان‌ها با وجود ارتودنسی

  چهارشنبه، 21 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونگی شستن صحیح دندان‌ها با وجود ارتودنسی
باکتری ها و پلاک هایی که روی دندان قرار می گیرند باعث پوسیدگی شده و با تولید نوعی اسید به تدریج سطح دندان را نابود می کنند. در نتیجه بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی، رعایت بهداشت دهان و دندان و دنبال کردن دستورالعمل های بهداشتی می باشد که باید توسط روش های مناسب اجرا شود.

باکتری ها و پلاک هایی که روی دندان قرار می گیرند باعث پوسیدگی شده و با تولید نوعی اسید به تدریج سطح دندان را نابود می کنند. در نتیجه بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی، رعایت بهداشت دهان و دندان و دنبال کردن دستورالعمل های بهداشتی می باشد که باید توسط روش های مناسب اجرا شود. افرادی که دارای براکت های ارتودنسی هستند نیاز به مراقبت های بهداشتی ویژه و دقیق تری دارند و باید به مسواک زدن در زمان ارتودنسی اهمیت دهند. ارتودنسی گرچه علت اصلی پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نیست اما از آنجایی که عاملی برای به دام انداختن مواد غذایی می باشد، می تواند زمینه را برای این امر آماده نماید. اگر چه ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها بسیار کاربردی است، اما وجود آن ها رعایت استانداردهای مراقت بهداشت دهان و دندان را سخت تر می کند، زیرا برای تمیز کردن اطراف براکت ها و سیم ها، تلاشی مضاعف لازم است.
پاک کردن نامناسب پلاک و مواد غذایی و یا استفاده از لوازم بهداشتی ضعیف می تواند بعضی از افراد را در معرض مشکلات دندانی مانند ورم لثه و پوسیدگی دندان قرار دهد. بنابراين استفاده از مسواک مناسب براي جلوگيري از تجمع و انباشت پلاک در اطراف دندان ضروري است. توصیه می شود ابتدا مسواکی مناسب برای بهداشت دهان و دندان های ارتودنسی شده برگزینید و به طور منظم در طول درمان ارتودنسی به راهنمایی های دندانپزشک خود اهمیت داده و جهت معاینات دندان ها مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

چرا مسواک زدن دندان های دارای بریس مهم است؟

وقت گذاشتن و تلاش برای تمیز نگه داشتن بریس ها و دندان ها مهم است. انجام این کار از ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، التهاب لثه و از بین رفتن کلیسم دندان ها جلوگیری می کند. اگر دندان های خود را به درستی مسواک نزنید، خطر بروز تغییر رنگ در دندان ها، ایجاد حفره یا عفونت و التهاب لثه وجود دارد. ما می دانیم که این را نمی خواهید. بنابراین چیزی که باید بدانید اینجاست: سالم نگه داشتن دهان به خود شما بستگی دارد. فقط خود شما می توانید متعهد به مسواک زدن روزانه دندان های خود باشید. و برای بچه های دارای بریس، والدین باید اهمیت مراقبت از دندان ها را به آن ها آموزش داده و آن ها را تشویق کنند که دهان خود را هر روز تمیز کنند.

زمانی که شما بریس دارید، اگر لبخند زیبا و خوبی می خواهید مسواک زدن دندان ها یک کار ضروری است. پزشک شما می داند که مسواک زدن دندان های دارای بریس در ابتدا تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد. شما ممکن است این احساس را داشته باشید که نمی توانید به تمام فضاهای بین براکت ها دست پیدا کنید. یا اینکه مسواک زدن دندان ها زمان زیادی می برد. به همین دلیل است که در ارتودنسی Jordan ما برخی نکات کلیدی تخصصی را با شما در میان میگذاریم. برای مسواک زدن دندان های دارای بریس، اگر این هفت نکته را دنبال کرده بچه شما از نتایح راضی خواهد بود.

مسواک زدن در دوران ارتودنسی

  • مسواک خود را انتخاب کنید. اگرچه یک مسواک معمولی کار شما را انجام می دهد، با این حال ممکن است گاهی بخواهید از یک مسواک برقی معمولی و یا از یک مسواکی که مخصوص تمیز کردن براکت ها طراحی شده است استفاده کنید. بعلاوه اطمینان حاصل کنید که از مقدار مناسب فشار بر روی مسواک استفاده می کنید و برس سری آن را به طور کامل دایره ای وار می چرخانید. این کار باعث تمیزی بیشتر دهان و دندان خواهد شد و در وقت نیز صرفه جویی می شود.

  • از یک مسواک بین دندانی با زاویه سری مناسب استفاده کنید که بتواند اطراف براکت های ارتودنسی را تمیز کند.

  • اگر شما یک مسواک برقی معمولی را انتخاب کرده اید، باید بدانید که حرکت دادن آن در دهان بین براکت ها بسیار مشکل می باشد. همچنین برس سر آن به احتمال زیاد به این دلیل که با براکت های ارتودنسی روی دندان ها برخورد می کند سریعتر از حرکت می ایستد.

  • اگر شما از یک مسواک معمولی استفاده می کنید، می بایست برای داشتن دندان ها و براکت های تمیز ارتودنسی ، برس سر مسواک را با زاویه مناسب به سمت بالا و پایین تنظیم کنید و سپس مسواک بزنید.

  • به یاد داشته باشید که دندان های شما دارای چندین سطح هستند. سطح بیرونی (نزدیک گونه و لب شما) – سطح درونی (در کنار زبان شما) – تاج (در دندان های پایین، سطحی از دندان می باشد که در مقابل دندان های بالا قرار دارد). این بخشی است که زبان را به خود مشغول کرده است. بنابراین همه سطوح دندان ها باید تمیز شوند، پس یک مسواک کوچک و انعطاف پذیر تهیه کنید که براحتی در اطراف دندان هایتان حرکت کند

مسواک زدن را با سطح بیرونی دندان های پایین شروع کنید. دندان هایتان را روی هم بگذارید. مسواک را روی دندان هایتان به جلو و عقب حرکت دهید در حالی که به تدریج مسواک را روی دندان های پایین حرکت می دهید اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح دندان های آسیاب خود را نیز مسواک می زنید.

  • حالا سطح بیرونی دندان های بالا را مسواک بزنید. هنوز دندان هایتان روی هم باشد، به آرامی به طور دایره ای وار مسواک بزنید. توجه داشته باشید که مسواک را در امتداد همه سطوح دندان های جلو و عقب (دندان های آسیاب) حرکت بدهید. اگر کمی دهان خود را باز کنید، ممکن است مسواک زدن دندان های عقب آسان تر باشد.

  • اگر شما از یک مسواک معمولی استفاده می کنید، می توانید برس سر مسواک را بطور کمی کج بین دندان و خط لثه قرار دهید. این کار کمک می کند تا هر ذره موادغذایی که به طور مستقیم در بالا یا پایین براکت های ارتودنسی قرار گرفته اند، بیرون بیایند.

  • برای مسواک زدن براکت ها از حرکت های دورانی و دایره ای شکل استفاده کنید. حداقل 25 تا 30 ثانیه برای هر براکت وقت صرف کنید. شما همچنین می توانید با استفاده از مسواک بین دندانی سطح اطراف و بالای براکت های ارتودنسی را تمیز کنید. در داخل اکثر براکت ها سوراخی می باشد (زیاد مشخص نیست) بنابراین سعی کنید با استفاده از سر مسواک بین دندانی داخل براکت های ارتودنسی را تمیز کنید.

  • سطح داخلی دندان هایتان را مسواک بزنید. مسواک را به جلو و عقب، بالا و پایین حرکت دهید سپس با حرکات دایره ای شکل سطح داخلی دندان های بالا و پایین را مسواک بزنید. وقتی که شما براکت بر روی دندان هایتان دارید، سطح داخلی دندان هایتان معمولاً ساده ترین سطح برای مسواک زدن است چرا که براکت ها بر روی آن ها چسبیده نشده اند.

  • تاج دندان هایتان را مسواک بزنید. فضای بین دندان هایتان را به طور عمودی مسواک بزنید، مسواک را به جلو وعقب و همچنین با حرکات دایره ای وار بر روی دندان هایتان بمالید. این کار کمک می کند تا سخت ترین پلاک های دندانی و یا ذره های کوچک موادغذایی را از بین شکاف دندان ها بیرون بیاورید.

  • بر روی مناطق دیگر دهان خود متمرکز شوید. دهان شما پر از میکروب ها و پلاک هایی است که منجر به التهاب لثه می شوند. شما می بایست لثه ها، گونه ها و زبان خود را نیز بخوبی مسواک بزنید.

  • با استفاده از مسواک، به آرامی شروع به تمیز کردن لثه های دندان های بالا (یا پایین) کنید، مسواک را بطور عمودی بر روی براکت ها و با آرامی حرکت دهید.

  • بعد از این، مسواک را 180 درجه بچرخانید تا بوسیله آن گونه ها را از داخل تمیز کنید. تمیز کردن گونه از داخل مشکل است، اگر خیلی سخت است می توانید با دست دیگر خود گونه را نگه دارید و سپس آن را با مسواک از داخل تمیز کنید.

  • مسواک را به پایین بچرخانید و قسمت نرم زیر زبان و لثه های کنار زبان را تمیز کنید. پس از آن بالای زبان و سقف بالای دهان را نیز بخوبی مسواک بزنید.

  • در آخر زبان خود را بیرون بیاورید و آن را بشویید. اطمینان حاصل کنید که از دهان خود نفس می کشد، در غیر اینصورت ممکن است حالت تهوع به شما دست دهد.

  • پس از پایان مسواک زدن، مسواک و دهان خود را بشویید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (559 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان