مسواک زدن دندان ارتودنسی کودک

  چهارشنبه، 21 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مسواک زدن دندان ارتودنسی کودک
هنگامی که روی دندان‌هایتان بریس نصب کرده‌اید حتماً باید بعد از هر وعده غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا بهداشت دهان و دندان و سلامت دندان‌ها و لثه‌هایتان در طول دوره درمان حفظ شود.

هنگامی که روی دندان هایتان بریس نصب کرده اید حتماً باید بعد از هر وعده غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا بهداشت دهان و دندان و سلامت دندان ها و لثه هایتان در طول دوره درمان حفظ شود. اگر برای انتخاب مسواک، خمیردندان و نخ دندان مناسب به کمک نیاز دارید، لطفاً از ما بپرسید، ما به شما کمک خواهیم کرد تا محصولات مناسب دندان ها و دستگاه های ارتودنسی تان را انتخاب کنید. مسواک زدن مهمترین عاملی است که باعث می شود دوره درمان ارتودنسی را بهتر و موفق تر پشت سر بگذارید. اگر مسواک را به شکل صحیح بزنید، در تمام طول دوره درمان احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. استفاده از تکنیک های صحیح مسواک زدن به جلوگیری از التهاب لثه، خونریزی لثه ها، پیرودنتیت (بیماری لثه و استخوان های نگه دارنده دندان ها)، دکلسیفیکاسیون (به وجود آمدن لکه های سفید دائمی روی دندان ها) و ایجاد حفره در دندان ها کمک می کند.

۱- یک مسواک نرم یا خیلی نرم انتخاب کنید.
۲- از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.
۳- مسواک زدنتان باید ۲ تا ۵ دقیقه طول بکشد.
۴- ۴ تا ۵ بار، یا در صورت نیاز بیشتر، مسواک بزنید (بعد از تمام وعده های غذا و میان وعده ها و قبل از خواب).

مسواک زدن دندان ارتودنسی کودک

آیا کودک شما از بریس دندان استفاده می کند؟ نکات بعدی به شما کمک می کنند به موثر شدن برنامه مسواک زدن روزانه کودک خود کمک کنید:

  • پیش از مسواک زدن. کودک شما باید نوارها و قطعات جداشدنی را از دهان خود خارج کند. بعد از هر وعده، قطعات جداشدنی را از کودکان دریافت و آنها را تمیز کنید.
  • مسواک زدن. کودکان باید هر دندان را به صورت جداگانه مسواک کنند. ابتدا، آنها باید مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه نسب به خط لثه قرار دهند و سپس به صورت گردشی بر روی دندان ها مسواک کنند. کودکان باید در هر دندان این کار را برای ده ثانیه تکرار کنند و مسواک زدن را در هر سه سطح بیرونی، فوقانی و درونی دندان انجام دهند.
  • تمیز کردن بریس ها. کودک شما باید براکت ها و سیم های بریس خود را با زاویه ۴۵ درجه مسواک کنند. تمیز کردن هر سیم باید از بالا آغاز و به پایین برسد. کودک باید زمان کافی را صرف این کند که هیچ پلاک یا خرده مواد غذایی در دهان وی باقی نماند و این کار در دندان های بالایی و پایینی تکرار شود. برای بریس های جدا شونده، باید بریس ها در بالای ظرفی از آب تمیز شوند.این اقدام به پیشگیری از آسیب به بریس در صورت انداختن آن کمک می کند. بریس های جدا شونده نیز باید به وسیله مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز شوند تا تمامی مواد باقی مانده در بریس از آن خارج شوند. در زمان تمیز کردن بریس های جدا شونده دقت کنید که آسیبی به سیم ها وارد نکنید. زمانی که بریس به طور کامل تمیز شد، آن را به دهان کودک خود بازگردانید.
  • یک بار در روز از مسواک های بین دندانی استفاده کنید. از دندان پزشک بخواهید به کودک نشان دهد چگونه به بهترین شکل ممکن با مسواک های بین دندانی فضاهای میان بریس ها و دندان های خود را تمیز کند. همچنین باید دقت کنید که کودک به طور کامل، دستورات روی بسته بندی محصول را دنبال کند. همچنین بهتر است محصولات میان دندانی ای را انتخاب کنید که برای بریس ها و ارتودنسی کودکان مناسب هستند.
  • از دندان کودک خود مراقبت کنید. بریس ها احتمال پوسیده شدن دندان کودک شما را افزایش می دهند، بنابرین باید دندان های کودک را با استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید قوی نگه دارید. مسواک زدن باید حداقل دو بار در روز و ترجیحا پس از هر وعده غذایی انجام شود.
  • استفاده از فلوراید. اگر متخصص ارتودنسی یا دندان پزشک احساس کند خطر زیادی برای پوسیدگی دندان کودک وجود دارد، ممکن است استفاده کودک از محصولات حاوی فلوراید را با اقدامات بعدی افزایش دهند:

۱- خمیردندان های قوی تری تجویز کنند،

۲- بر روی دندان های کودک از لاک فلوراید استفاده کنند و این عمل برای دو تا چهار بار در سال انجام شود،

۳- برای کودک دهان شویه های حاوی فلوراید را تجویز کنند و البته از شما بخواهند عمل دهان شویه در ساعت هایی به غیر از زمان مسواک زدن انجام شود.

  • از کودکان بخواهید باقی مانده خمیر دندان را بعد از مسواک زدن تف کنند و از شستشوی دهان در این زمان پرهیز کنید. شستشوی دندان پس از مسواک زدن می تواند خمیر دندان حاوی فلوراید را بشوید، موضوعی که مانع از تقویت دندان به وسیله این مواد می شود. این اثر رقیق سازی باعث می شود دهان شویه پس از مسواک زدن نیز اقدام مناسبی نباشد. زیرا این عمل باعث رقیق شدن فلوراید اطراف دندان ها می شود.
  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید. به صورت منظم به دندان پزشک مراجعه کنید تا نظارت های لازم بر روی وضعیت دندان های کودک انجام شوند.

چرا باید بهداشت دندان و دهان را رعایت کنیم؟

اگر در طول درمان ارتودنسی به بهداشت دهان و دندان خود بی توجهی کنید ممکن است دچار پوسیدگی دندان ها، تغییر رنگ مینای دندان و بیماری لثه شوید، این عوارض تنها در صورت عدم رعایت بهداشت ارتودنسی است و هیچ ارتباطی به دستگاه ارتودنسی ندارد.
در صورتی که بیرون از منزل هستید و به مسواک دسترسی ندارید بهتر است مقداری آب به درون دهان خود بچرخانید تا باقی مانده غذاها از بین دندان هایتان تا حدی کم شود.

مسواک مناسب برای دندان های ارتودنسی شده کدام است؟

انواع مختلفی از مسواک ها در بازار وجود دارند اما نوعی از مسواک ها هستند که موهایی که در بخش مرکزی سر مسواک قرار دارند کوتاه تر از موهایی هستند که در محیط قرار دارند، در نتیجه می توانید سر این مسواک ها را روی براکت ها منطبق کنید تا به راحتی تمیز شوند. مسواک های برقی بیشتر برای کودکان استفاده می شود تا آن ها را به مسواک زدن تشویق کنند. فقط دقت داشته باشید که دور این وسایل را به گونه ای تنظیم کنید که به سیم ها و براکت ها آسیب وارد نشود.

نکات مهم به هنگام مسواک زدن که باید رعایت کنید:
• همیشه باید از مسواک های نرم استفاده کرد.
• در مسواک زدن ارتودنسی، ابتدا باید با یک مسواک خیس و بدون خمیر دندان مسواک زدن را آغاز کنیم.
• هدف از مسواک زدن بدون خمیر دندان این است که مواد غذایی باقی مانده در اطراف براکت و سیم ارتودنسی خارج شود. حواستان باشد اینکار را با حرکت عمودی انجام دهید و به صورت حرکت سایشی اینکار را نکنید.
• دو دقیقه کامل باید به مسواک زدن اختصاص داد به طوریکه باید هر طرف دندان را 30 ثانیه مسواک زد.
• خمیر دندان هایی که دارای طعم مناسب هستند باید انتخاب شوند که شخص بتوانند به مدت دو دقیقه کامل تحمل مسواک زدن را داشته باشد. اما مهم تر از آن باید حاوی فلوراید باشد تا به خوبی تمیز شود.
• به هنگام بیدار شدن بهتر است قبل از شروع مسواک زدن، دهان را به وسیله آب شستشو دهید.
• در طول درمان ارتودنسی مسواک زدن با مسواک های دستی راحت تر است اما مسواک های برقی امکان مسواک زدن ارتودنسی را راحت تر می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان