چرا حتما باید غذاهای تخمیر شده خورد؟

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا حتما باید غذاهای تخمیر شده خورد؟
استفاده و مصرف غذاهای تخمیر شده یا اصطلاحا غذاهای زنده فواید سلامتی مختلفی برای بدن دارد و قرار دادن آن در رژیم غذایی افراد باعث افزایش سلامت روده و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

آیا شما هم کنجکاوید که در مورد غذا های تخمیر شده اطلاعات داشته باشید و بدانید که آن ها چگونه به سلامتی تان کمک می کنند؟ در این قسمت موارد پایه در مورد غذا های تخمیر شده و خواص آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در نتیجه می توانید تصمیم بگیرید تا از این غذاها استفاده کنید یا خیر.

تخمیر چیست؟

زمانی که راجع به غذاهای تخمیر شده صحبت می کنیم، منظور ما تخمیر لاکتوز است. به معنای این که نشاسته و شکر در سبزیجات و میوه ها به لاکتیک اسید تبدیل می شود.تخمیر فرآیندی است که در آن از میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها یا مخمر، برای تبدیل کربوهیدرات به الکل یا اسیدهای آلی تحت شرایط بی هوازی استفاده می شود. میکروارگانیسم ها یا باکتری های مفید برای زندگی حیاتی می باشند و تأثیرات مهمی بر روی سلامت انسان و حیوان دارند.لاکتیک اسید یک ماده نگهدارنده طبیعی است که مانع از عملکرد باکتری مضر می شود. تخمیر لاکتوز انواع باکتری های بدن را از بین می برد و باعث می شود که باکتری های خوب بهتر عمل کنند.وجود یک محیط بدون اکسیژن نقش مهمی در فرآیند تخمیر شدگی غذا دارد زیرا اکسیژن ممکن است اثر تخمیر سازی را از بین ببرد.

چرا غذاهای تخمیر شده در برنامه غذایی مان جایی ندارند؟

متاسفانه فرهنگ غذایی در کل جهان دستخوش تغییر شده و امروز خیلی ها دیگر غذاهای تخمیر شده را کمتر استفاده می کنند. فرهنگ غذایی غربی یکی از عوامل برچیده شدن چنین غذاهای سودمندی است. این فرهنگ غذایی بیشتر شامل شیر و ماست پاستوریزه شده به جای دست نخورده است، همچنین ترشی هایی که امروزه به فروش می رسد بر پایه سرکه هستند و تخمیر شده نیستند. متاسفانه چنین وضعیتی باعث شده ما یک قسمت مهم از مواد غذایی خود را از دست دهیم: باکتری های زنده ای که روده برای مطلوب ماندن سلامت نیاز دارد.

فواید غذاهای تخمیر شده چیست؟

۱- پایدار هستند: یکی از نکات بسیار مثبتی که غذاهای تخمیر شده دارند کارآمد بودنشان است. فرآیند تخمیر شدن کمترین انرژی را لازم دارد، عمر غذا با تخمیر شدن بسیار بالا می رود و در عین حال نیازی هم به نگهداری اش در یخچال نیست.

۲- با بیماری ها مبارزه می کنند: روده سیستمی قدرتمند است و حدود ۸۰ درصد از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد. پس زمانی که با باکتری های مضر رفتاری بد با آن داشته باشیم، تنها به سلامت کوتاه مدت و بلند مدت خود آسیب وارد کرده ایم. غذاهای تخمیر شده مجموعه کاملی از باکتری های مفید هستند که به روده کمک می کنند و بیماری ها را دور نگه می دارند.

۳- مقرون به صرفه هستند: با اینکه بسیاری فکر می کنند خوردن غذای سالم نیاز به صرف هزینه های بالا است، اما همیشه هم اینطور نیست، مخصوصا درباره غذاهای تخمیر شده. غذاهای تخمیر شده را وقتی در خانه درست می کنید تا ماه ها برایتان باقی خواهند ماند. یک مقدار از این غذا ۱۰۰ برابر بیشتر از مکمل ها پروبیوتیک دارد.

۴- زنده و مفید هستند: بر خلاف غذاهای مرده، غذاهای تخمیر شده بلافاصله با آنزیم هایی که به سیستم گوارشی کمک می کنند میزان باکتری های روده و اسید معده را متعادل کرده و مقدار جذب مواد مغذی توسط روده را نیز افزایش می دهند. وقتی روده متعادل باشد مزایای زیادی برایتان خواهد داشت، التهاب، یبوست، رفلاکس اسید و دیگر مشکلات گوارشی کاهش می یابد.

سرکه، حرف اول را در خاصیت می زند

بخش اصلی و وجه مشترک تمام ترشی ها حضور سرکه است. سرکه بر اثر تخمیر قند میوه ها به وسیله باکتری تولید می شود. سرکه اسید استیک دارد واز رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند و جلوی فساد خوراکی ها را می گیرد.خود سرکه بر اثر تخمیر به وجود می آید و مقدار زیادی از خواص خوراکی های تخمیری مثل آنتی اکسیدان را داراست. باکتری های مفید که باعث تخمیر غذا ها می شوند موجب به وجود آمدن ترکیبات شیمیایی خاصی شده که برای سلامت مفید هستند. اسید سیتریک موجود در سرکه جذب کلسیم را بهبود می بخشد و در افزایش سوخت و ساز بدن موثر است. سرکه می تواند باکتری های مضر دستگاه گوارش را از بین ببرد و از بروز گاز معده جلوگیری کند. علاوه بر این سرکه به عملکرد سم زدایی کبد هم کمک می کند و صفرا را از بین می برد.

به ترشی های روباز اعتماد نکنید

درستی در پاسخ به این سوال که آیا ترشی های بیرون قابل اعتماد هستند یا خیر بیان کرد: ترشی های آماده هم به صورت کارخانه ای و هم به صورت باز در مغازه ها قابل خرید هستند. در ترشی های کارخانه ای امکان استفاده از مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی زیاد است.
این ترشی ها به احتمال قوی میکروب ندارند و سالم هستند اما ممکن است خواص آن ها به اندازه خواص ترشی تازه نباشد. از طرفی روی ترشی های باز که در مغازه ها فروخته می شود نظارتی وجود ندارد. این ترشی ها ممکن است آلوده به قارچ باشند، بنابراین بهتر است ترشی را خود افراد در خانه آن را درست کنند و در تهیه آن از سبزیجات تازه استفاده کنند نعناع و جعفری تازه هم بوی خوبی به ترشی شما می دهند و هم خواص بیشتری دارند.

شورها و ترشی های با نمک بلای جان هستند!

شور و ترشی هر دو، حاوی میزان بالای نمک است و برای مبتلایان به نارسایی کلیوی، بیماران قلبی ـ عروقی و افراد با فشار خون بالا محدودیت مصرف داردوبا توجه به این که در تخمیر، مزه ترش و اسیدی در شور و ترشی غالب می شود برخی افراد با این گمان که محصول ترش است و نمک کمی دارد بیش از حد آن را می خورند.
بهتراست همیشه این مساله را به یاد داشته باشیم در کنار هر یک ماده غذایی که ممکن است ضرر داشته باشد نقش فایده آن هم کمرنگ نیست نظیر غذاهای تخمیر شده که شامل ترشیجاتی هستند که دانستن مزایای آن ها یک چیز است و استفاده از آنها به صورت دیگری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان