چطور از ناخن‌ها مراقبت کنیم؟

  یکشنبه، 04 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چطور از ناخن‌ها مراقبت کنیم؟
داشتن ناخن هایی زیبا خواسته هر خانمی است در حالت طبیعی فرم، حالت، رنگ و استقامت ناخن‌ها بستگی به فاكتورهای سلامتی مختلف دارد. از همه مهم‌تر، ناخن‌ها نمایانگر وضعیت تغذیه شما هستند؛ مثلا ناخن‌های مشكل‌دار این هشدار را می‌دهند که بدن شما مواد غذایی لازم را دریافت نمی‌كند.

داشتن ناخن هایی زیبا خواسته هر خانمی است در حالت طبیعی فرم، حالت، رنگ و استقامت ناخن ها بستگی به فاكتورهای سلامتی مختلف دارد. از همه مهم تر، ناخن ها نمایانگر وضعیت تغذیه شما هستند؛ مثلا ناخن های مشكل دار این هشدار را می دهند که بدن شما مواد غذایی لازم را دریافت نمی كند.ناخن ایده آل، ناخنی است كه در برابر ضربه تا حدودی مقاوم باشد، خاصیت ارتجاعی داشته باشد و راحت خم بشود؛ نه اینكه بشكند. داشتن چنین ناخنی بستگی به نوع تغذیه شما دارد اما ما در اینجا به شما مراقبت های ساده ای را آموزش می دهیم.

ناخن ها را تمیز نگه دارید

همه مشکلات با میکروب ها و باکتری ها آغاز می شود. باید اطمینان حاصل کنید که مکانی برای آنها وجود ندارد. ناخن های را مرتب تمیز کنید و بعد از شستشو خشک کنید. این همچنین مانع از تجمع آلودگی و باکتری ها زیر ناخن ها می شود. اما اگر ناخن ها به مدت طولانی در آب بمانند ممکن است منجر به شکستگی شود.هنگام شستن ظروف، بهتر است از ناخن های خود را با دستکش محافظت کنید.

ناخن ها را نجوید

جویدن ناخن باعث آسیب زیادی می شود. علاوه بر اینکه ناخنهایتان را زشت می سازد ، تماس با بزاق آنها را ضعیف و شکننده می سازد . این باعث می شود که کوتیکول ها نیز آسیب ببینند.همچنین قرار دادن انگشتان در دهان، آلودگی و میکروب ها را از انگشتان به دهان منتقل می کند. برای ترک عادت جویدن ناخن توصیه می کنیم لاک بزنید که بوی بد آن باعث می شود آن را در دهان نکنید.

مراقبت از کوتیکولها

کوتیکول ها بسیار ظریف هستند و به آسانی پاره می شوند مراقبت خوب از کوتیکول بخش مهمی از مراقبت ناخن است. اگر پوست یا ناخن شل دارید، با دقت آن را مراقبت کنید اطمینان حاصل کنید که کوتیکول را مرطوب کنید - روغن نارگیل یا بادام را به کوتیکول ها بزنید و به آرامی ماساژ دهید تا آنها را تغذیه کند.

دستكش

در صورتی كه دستان تان با آب زیاد تماس دارد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ناخن، و نرم شدن آنها از دستكش استفاده كنید. هنگام ظرف شستن وشست و شوی منزل، استفاده از دستكش ضروری است.

آهن به بدن بزنید

اگر آهن كافی دریافت نكنید ناخن هایتان آن را نشان می دهد. كمبود آهن كه در خانم ها رایج است سبب شكنندگی ناخن ها می شود؛ بنابراین کسانی که این مشكل را دارند باید غذاهای پرآهن مصرف کنند که بهترین منبع دریافت آهن، اسفناج و گوجه فرنگی است. همچنین منابع حیوانی آهن عبارت است از گوشت گاو، بوقلمون، اردك، مرغ، میگو و تخم مرغ. منابع گیاهی آهن سویا، عدس، لوبیا و سبوس است.

با مصرف ویتامین C می توانید به جذب آهن حیوانی به بدن كمك كنید؛ البته سعی كنید مواد غذایی غنی از آهن، زینك، ویتامین B و گوگرد مصرف كنید چون مواد غذایی پروتئینی كه غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین B و گوگرد هستند، سبب سخت و زیبا شدن ناخن هایتان می شوند.

لاك ممنوع

استفاده بیش از حد از لاك سبب خشكی و شكننده شدن ناخن ها می شود. لاك موجب می شود كه سوراخ های سطح ناخن بسته شوند و ناخن با مشكل كمبود اكسیژن مواجه شود؛ بنابراین استفاده نكردن از لاك در طولانی مدت همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می تواند باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شود؛ پس تنها در شرایط خاص لاك بزنید.

رعایت بهداشت

ناخن ها را تمیز کنید و تمام ابزار ناخن ها را بطور مداوم شسته و ضد عفونی کنید. ناخن ها بیش از حد بلند نشوند چون باعث می شود آلودگی کمتری زیر ناخن جمع شود. در بخش قبلی سلامت نمناک کامل توضیح دادیدم که ضدعفونی کننده های طبیعی را روی ناخن ها مانند روغن درخت چای بزنید تا باکتری ها را دور نگه دارید و ناخن ها را از میکروب ها محافظت کنید.

کوتاه کردن منظم

همانطور که کوتاه کردن موهای شما به طور مرتب برای سلامتی مفید است، همین امر برای ناخن نیز مفید است. ناخن گیر بگیرید و آنها را به صورت منظم کوتاه کنید. هر چند هفته ناخن ها را به شکلی که دوست دارید، کوتاه کنید.

از مرطوب کردن دست خود اجتناب کنید

وقتی مثلا شما ظرف می شویید یا هر کار دیگری که با آب سر و کار دارد را انجام می دهید حتما از دستکش استفاده کنید تا از ناخن های مانیکور شده شما محافظت کند. دستکش باعث می شود رنگ لاک ناخن های شما بهتر حفظ شده و دیرتر رنگ ببازد. البته هرکسی باید روزانه چندین بار دستهایش را بشوید. بنا بر این بهترین شیوه برای شستن دستها، مالیدن کف دستها به یکدیگر و کف یک دست به پشت دست دیگر و بالعکس است به طوری که صابون اضافه روی ناخن ها نمالد. عموما کف دستها و انگشتان کثیف ترین جاهای بدن هستند و قسمت های خارجی ناخن ها کمترین میزان صابون و شستشو را احتیاج دارند.

در کیف خود یک ست وسایل ناخن داشته باشید

همراه داشتن همیشگی لوازم ناخن، باعث می شود شما بتوانید آسیب هایی را که به ناخن می رسند، هر چه سریع تر برطرف کنید. ضمن اینکه این رسیدگی به موقع، شما را از مراجعه برای مانیکور مجدد بی نیاز می کند.به جای دایم در پی مارک ها و برندهای تازه لوازم ناخن یا هر نوع لوازم آرایش دیگری بودن، بهتر است از لوازم ارزان تر در دسترس، اما به طور منظم و با رسیدگی دایمی استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (534 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (453 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (216 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (11 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...