علل تشکیل لکه های پوستی روی بدن

  یکشنبه، 04 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علل تشکیل لکه های پوستی روی بدن
لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتیشن (بیش‌رنگ‌ریز)، به‌دلیل تولید بیش‌ازاندازه‌ٔ ملانین از ملانوسیت‌ها یا سیاه‌یاخته‌ها در پوست به وجود می‌آیند.» تولید این ملانینِ اضافه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌توانند میزان ملانین را افزایش دهند. به همین دلیل، این لکه‌ها در خانم‌های باردار در دوران بارداری به وجود می‌آیند و بعد

لکه های قهوه ای بیشتر در نواحی صورت، گردن، پشت، سینه، شانه و دست ها مشاهده می شوند. پیری، عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از مهم ترین دلایل ایجاد لکه های قهوه ای است. عوامل دیگری از جمله استرس، بارداری، کمبود ویتامین و ضعف کبد نیز می توانند از دلایل وقوع این پدیده باشند.معمولا لکه های پوستی ضرری ندارند، ولی باعث کاهش جذابیت ظاهری می شوند. راه هایی برای رفع لکه های قهوه ای صورت وجود دارند که می توانند به طور طبیعی و بدون عوارض، اثربخش باشند.

آسیب هایی که در اثر التهاب، پرتوهای فرابنفش آفتاب و سایر عوامل محیطی ایجاد می شوند، سلول های پوستی را وادار می کنند برای محافظت از خود، رنگدانه های بیشتری تولید کنند. البته تغییر در سطح هورمون استروژن (در اثر بارداری یا مصرف قرص های ضدبارداری) نیز می تواند در بروز این عارضه مؤثر باشد.نتیجه ی تولید غیریکنواخت رنگدانه ها می تواند بر روی رنگ پوست تأثیراتی بگذارد. این تأثیرات به اشکال متفاوتی نمایان می شوند. آسیب ها در پوست های روشن بیشتر به شکل کک ومک و آفتاب سوختگی نمایان می شود.

توزیع نامتوازن رنگدانه ها و به دنبال آن لکه های پوستی اتفاق شایعی است، به همین دلیل روش های درمانی زیادی برای حل این مشکل به وجود آمده است. ولی به یاد داشته باشید که همه ی لکه های پوستی با یک روش درمان نمی شوند. برای انتخاب روش درمانی مناسب نزد متخصص پوست بروید. زیرا داروها می توانند حاوی ترکیبات التهاب آور یا حساسیت زا باشند.

لکه های تیره یا هایپرپیگمنتیشن (بیش رنگ ریز)، به دلیل تولید بیش ازاندازه ٔ ملانین از ملانوسیت ها یا سیاه یاخته ها در پوست به وجود می آیند.» تولید این ملانینِ اضافه می تواند دلایل مختلفی داشتهباشد .هورمون های استروژن و پروژسترون می توانند میزان ملانین را افزایش دهند. به همین دلیل، این لکه ها در خانم های باردار در دوران بارداری به وجود می آیند و بعد از زایمان بی رنگ می شوند. آفتاب هم میزان ملانین را افزایش می دهد. به همین دلیل، بعد از تابستان تعداد این لکه ها بیشتر می شود. ملانوسیت ها با افزایش سن بزرگ تر می شوند. به همین دلیل، این لکه ها در افراد مسن بیشتر دیده می شوند. عوامل دیگری مانند التهاب پوستی نیز در تشکیل لکه های تیره روی پوست مؤثر هستند. التهابات پوستی معمولا براثر جوش، اپیلاسیون یا خارش شدید پدیدار می شوند.

آسیب به پوست با تابش آفتاب

افرادی که به مدت طولانی در معرض تابش اشعه خورشید قرار دارند یا مدت طولانی از دستگاه های سولاریوم استفاده می­کنند بیشتر به لک­های پوستی مبتلا می ­شوند . احتمال تشکیل لک­های پوستی در مناطقی از بدن مانند صورت، دست یا بازو که بیشتر در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند بیشتر است.

تغییرات هورمونی

ملاسما یک بیماری پوستی است که منجر به ایجاد لک ­ها یا نواحی تیره رنگ کوچکی در سطح پوست می شود. این بیماری در خانم ها به ویژه در دوران بارداری شایع تر است. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، هورمون ها ممکن است باعث تحریک ایجاد ملاسما در افراد شوند.

عوارض جانبی دارو

برخی از داروهای خاص می توانند میزان تولید رنگ دانه های پوستی را افزایش داده و منجر به تشکیل لکه های تیره در پوست شوند. شایع ترین نوع این داروها، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، تتراسایکلین­ها و داروهای روان گردان است.

التهاب

لکه های تیره می توانند پس از گذشت یک دوره التهاب روی پوست ایجاد شوند. التهاب ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله اگزما، پسوریازیس، آسیب به پوست و آکنه در سطح پوست ایجاد شوند.

التیام زخم

لک­های تیره ممکن است بعد از نیش حشرات، سوختگی یا بریدگی­ های بهبودیافته در سطح پوست باقی بماند. این نوع از لک­ ها ممکن است با گذشت زمان محو شوند.

تحریک و خارش

محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو می توانند سطح پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد لکه های تیره در آن شوند.

دیابت

دیابت می تواند باعث تیره تر شدن مناطقی از پوست شود. شرایط پوستی مرتبط با دیابت شامل acanthosis nigrican بوده که موجب تیرگی، پوسته پوسته شدن و درموپاتی پوست شده که اکثر مردم آن ها با لکه های ناشی از افزایش سن اشتباه می­ گیرند.

ملاسما یا لک حاملگی :

ملاسما یکی از رایج ترین دلایل ایجاد لک صورت است و اغلب در خانم های مراجعه کننده برای درمان لک صورت دیده میشود که یک لک اکتسابی قهوه ای رنگ است که بصورت اهسته بوجود می اید .
به علت این که این لک ها بیش تر در زنان باردار ظاهر میشود یا عود میکند ، به لک های حاملگی شهرت دارد، ولی میتواند در خانم های مجرد و به ندرت در مردان هم دیده شود. این لک ها بیش تر در انواع ، پیشانی و چانه دیده میشود و در اشخاص سبزه مشخص است.
تیرگی یا لک پوست معمولاً بعد از زایمان ناپدید میشود ، ولی ممکن است برای ماهها یا سالها باقی بماند. این نوع لک صورت ممکن است بدون علت مشخص یا بصورت خانوادگی، مخصوصا در افرادی که حتی در تماس با نور افتاب خفیف تیره میشوند ، دیده شود.
برخی خانم ها متوجه میشوند که درست پیش از قائدگی، لک ها واضح تر میشود . ملاسما یا لک حاملگی بطور شایع در خانم هایی که قرص ضد بارداری استفاده میکنند ، دیده میشود که در تماس با نور آشکارتر میشود .
این خانم ها زمانی که باردار شوند، همین لک را پیدا میکنند . زمان زیادی طول میکشد تا بعد از قطع قرص ضد بارداری، این لک بر طرف شود و یا امکان دارد که هیچوقت بطور کامل برطرف نشود.
علت لک صورت,علت لکه های قهوه ای روی صورت,کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود

  • عطرها و ادوکلن هایی که حاوی 5- متوکسی پورالن و برگاموت هستند، اگر پس از استعمال روی پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرند، باعث لک های تیره در پشت گوش، گردن و صورت می شوند.
  • لک های شغلی نیز در اثر تماس با ترکیبات حاوی تار مانند: آسفالت و روغن های معدنی، و تماس با نور آفتاب به وجود می آیند.
  • هورمون های زنانه، تشعشعات ماورای بنفش و عوام ارثی از عوامل موثر در بروز لک های صورت می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (528 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (402 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...