نکاتی درمورد شیوه ی صحیح شانه زدن مو

  شنبه، 03 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نکاتی درمورد  شیوه ی صحیح شانه زدن مو
رسیدگی به موها و حفظ تمیزی، وضعیت و استحکام آن ها ازجمله موضوعات مهم در بهداشت پوست و مو است. هرگاه که ما با مشکلی در زمینه موهای خود مواجه می شویم، اولین چاره ای که می جوئیم، عوض کردن شامپو، حالت دهنده مو، ژل ها و تافت ها یا حتی تغییر در نحوه اصلاح موی سرمان می باشد. اما ممکن است مشکل اصلی در نحوه شانه زدن مو هایمان باشد!

رسیدگی به موها و حفظ تمیزی، وضعیت و استحکام آن ها ازجمله موضوعات مهم در بهداشت پوست و مو است. هرگاه که ما با مشکلی در زمینه موهای خود مواجه می شویم، اولین چاره ای که می جوئیم، عوض کردن شامپو، حالت دهنده مو، ژل ها و تافت ها یا حتی تغییر در نحوه اصلاح موی سرمان می باشد. اما ممکن است مشکل اصلی در نحوه شانه زدن مو هایمان باشد!

شایعات و ادعاهای مختلفی درباره شیوه های صحیح شانه زدن مو و نگهداری از موها وجود دارد. به عنوان مثال بعضی اشخاص معتقد هستند چنانچه پیش از رفتن به رخت خواب صدبار موهای تان را برس بزنید، موهای تان نرم و سلامت خواهد ماند. توصیه می کنیم این شایعات را باور نکنید. شانه زدن بیش ازحد مو، علاوه بر اسیب زدن به پوست سر و فشار واردکردن به مو، درنهایت باعث شکستن یا ریزش مو می شود.شانه کردن مو تنها از بالا به پائین کشیدن شانه نیست چون شانه کردن مو هم برای خود روش های خاصی دارد که در این بخش با هم می خوانیم تا بطور صحیح موها را شانه کنیم.

اولین قدم در این فرآیند این است که یک شانه خوب و با کیفیت پیدا کنید که برای جنس موهای شما مطلوب است. یادتان باشد که بهتر است مدام موهای خویش را به آرامی شانه کنید تا چربی طبیعی موجود بر روی آنها ، بطور یکنواخت در همه جای سر پخش بشود. همچنین ، بهتر است که با ارامش و صبر و حوصله ، گره های موجود در بین موها را به خوبی باز کنید.سعی کنید حتماً روزی یک بار موهای خویش را شانه کنید و هر ۲ هفته یک بار هم شانه خویش را به خوبی تمیز کنید. به این ترتیب، مدام موهایی لطیف، سالم و تمیز خواهید داشت.برای هرچه برّاق تر شدن، در آخر شانه زنی چند مرتبه موهای تان را از ریشه به طرف نوک مو شانه بزنید.

سعی کنید از بورس های سخت استفاده نکنید

معمولا بورس های مو بسیار خشن هستند و استفاده از آنها نه برای موهای مرطوب و نه برای موهای خشک، توصیه نمی شود. مسلما شما قبل از این که بخواهید موهای خود را با شانه معمولی صاف کنید، می خواهید که گره موهای خود را باز کنید. این عمل با استفاده از شانه معمولی بسیار سخت می باشد. برای این منظور توصیه می شود از اسپری برای موهای معمولی، لوسیون برای موهای با ضخامت متوسط و از کرم برای موهای ضخیم یا درشت استفاده کنید. با انجام این امر موهای شما به سادگی شانه شده و گره های آن باز می شود.

بیش از حد شانه نزنید

یکی دیگر از عادات اشتباهی که در شانه زدن مو وجود دارد، شانه زدن بیش از حد و بسیار زیاد مو می باشد. همواره باید به یاد داشته باشید که شانه زدن زیاد می توانند باعث شکستگی موها و ریزش مو شود. این نکته قابل توجه است که تعداد شانه زدن مهم نیست، بلکه کیفیت شانه زدن مهم بوده و نباید با شانه زدن های طولانی مدت باعث تخریب موهای خود شویم.

برای هرچه براق تر شدن، در پایان شانه زنی چند بار موهای تان را از ریشه به سمت نوک مو شانه بزنید

برس کشیدن از سمت ریشه مو به پایین سبب می شود که روغن طبیعی پوست سر در بین موهای تان توزیع شود و به آن ظاهری براق و سالم بدهد. این روغن به استحکام موهای تان کمک می کند و به آن ظاهر چرب و سنگین نمی دهد.همچنین، با پخش شدن روغن در تمام سر، روغن فقط در محل ریشه ها جمع نمی شود و موهای تان تمیز و با چربی کم دیده می شود.

از شانه کثیف استفاده نکنید

یکی از عوامل اصلی در ریزش موها، رشد قارچ ها و باکتری ها در سطح سر هستند. این موجودات باعث ایجاد خارش در سطح سر و در نهایت ریزش مو می شوند. یکی از مکان های مناسب برای رشد این موجودات در سطح شانه ها و بورس هاست. برای اینکه از ورود این موجودات به سطح سر خود جلوگیری نمایید، توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار اقدام به شستشوی شانه خود نموده و سپس اقدام به شانه زدن مو هایتان با استفاده از آن ها نمایید.

زمانی که موهای تان خشک است آنها را شانه بزنید تا از شکستگی موها جلوگیری شود

بهترین زمان مرتب کردن بسیاری از انواع موها دقیقا قبل از حمام کردن است. ابتدا تمام درهم رفتگی ها و گره ها را مرتب کنید تا مجبور نباشید بعد از حمام و زمانی که موها مرطوب و در معرض آسیب و شکستگی هستند آنها را شانه بزنید. اگر مجبورید بعد از حمام موهای تان را صاف کنید، برای این کار از شانه های دندانه پهن استفاده کنید و به آرامی موها را شانه بزنید.در این مورد موهای مجعد استثنا هستند. اگر موهای تان به راحتی به هم می ریزند، باید داخل حمام با استفاده از نرم کننده و شانه های دندانه پهن آنها را مرتب کنید.

برای حفظ سلامت موها از زیاد برس کشیدن موهای تان خودداری کنید

هرچند که بسیاری از خانم ها عادت دارند روزانه حدودا با صد حرکت موی خود را برس بکشند، اما این کار به لایه خارجی مو آسیب می زند و درنتیجه موی شما خشک و کدر به نظر می رسد. تعداد دفعات برس کشیدن مو را به یک بار در روز کاهش دهید. تعداد دفعات برس کشیدن مهم نیست. کافی است با برس کشیدن درهم رفتگی موهای تان را مرتب کنید و روغن طبیعی سرتان را به طور یکدست در همه جای ساقه موها پخش کنید.

برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته، مقداری اسپری مو را روی برس خود اسپری کنید

برس کشیدن موهای خشک می تواند سبب ایجاد الکتریسیته در آنها شود. به واسطه این الکتریسیته، موها فر می خورند و به هم می ریزند. برای جلوگیری از این اتفاق، کافی است قبل از برس کشیدن موها ۲ تا ۳ بار اسپری مو را روی سطح برس اسپری کنید.

برای کاهش در هم رفتگی ها، از جداکننده (گره بازکن)، حالت دهنده مو یا روغن مو استفاده کنید

اگر می دانید که موهای شما به سادگی گره می خورد، بهتر است قبل از شانه زدن، مقداری از موادی را که در زیر توضیح می دهیم به ساقه موهای خود بزنید. ماده موردنظر را به صورت مستقیم روی موهای خود اسپری کنید یا مقداری از آن را به دست و دندانه های شانه بزنید و از میان موهای تان عبور دهید.

  • گره بازکن معمولا برای موهایی که بافت ظریف دارند بهترین انتخاب است. برای کاهش گره ها ۳ تا ۴ بار آن را روی سر خود اسپری کنید.
  • حالت دهنده مو یا کرم های نرم کننده برای موهای ضخیم، نسبتا پرپشت یا مجعد مناسب است. بسته به طول و حجم مو، تقریبا به اندازه یک سکه از آن بردارید و به موهای تان بزنید.
  • اگر از روغن های مو، مثل روغن آرگان یا روغن ماکادامیا، استفاده می کنید، ۲ تا ۵ قطره از آن استفاده کنید. 2 قطره برای موهای کوتاه و نازک و ۴ تا ۵ قطره برای موهای بلند و ضخیم مناسب است.

بین ۵ تا ۷ سانتی متر پایین موهای تان را شانه بزنید

شانه ای دندانه پهن بردارید و، با حرکات روبه پایین، ابتدا قسمت های انتهایی مو را شانه بزنید تا کم کم به ریشه ها برسید. با این کار تمام گره ها و درهم رفتگی ها را از بین می برید، بدون اینکه آنها را به سمت نوک مو بکشید و به فولیکول مو آسیب بزنید.اگر موهایی مجعد دارید، حتی اگر موهای تان مرطوب است یا در حال حمام کردن هستید، بعد از اضافه کردن نرم کننده از یک شانه دندانه پهن و انگشتان تان برای بازکردن و مرتب کردن مو استفاده کنید. این کار باعث می شود که، بدون به هم خوردن حالت طبیعی موهای تان، پیچ وتاب شان از هم باز شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (534 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (449 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (216 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...