ساعدنیوز
ساعدنیوز

چطور سوخت و ساز بدن را چند برابر کنیم؟

  پنجشنبه، 03 مهر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
چطور سوخت و ساز بدن را چند برابر کنیم؟
متابولیسم فرآیندی است که در طی آن غذا تبدیل به انرژی می‌شود و بدین ترتیب کالری سوزانده می‌شود.با افزایش متابولیسم وزن اضافی شما از دست رفته و خطر ابتلا به چاقی و مشکلات مرتبط با آن کاهش‌ می یابد.

متابولیسم یکی از کلیدهای تفاوت حالتان بین احساس روبه راه، احساس خوب و احساس عالی است. وقتی متابولیسم یا سوخت و ساز بدن تان کاهش پیدا می کند تنبل و بی حال می شوید. ولی وقتی روبراه باشد و در بالاترین سطح مطلوب عملکرد، فکر و بدنتان احساسی عالی داشته و ذهنی تیزبین و متمرکز خواهید داشت و حتی ناخواسته وزنتان کاهش پیدا می کند.

چگونه در کنار غذا خوردن متابولیسم خود را افزایش دهیم؟ با ۱۰ روش علمی

۱- به اسموتی خود پروتئین وی اضافه کنید

هنگام درست کردن اسموتی در کنار میوه، یخ و دیگر مواد آن چیزی مانند پودر آب پنیر یا پروتئین وی اضافه کنید که به سوخت و ساز بدن کمک کند. پل آرسیرو ( استاد در بخش بهداشت و درمان و علوم ورزش در کالج اسکیدمور) با انجام پژوهش بر روی پروتئین وی متوجه شد که “پروتئین وی سبب افزایش متابولیسم می شود و استفاده از چربی ها را بالا می برد. به کمک آن بدن عضلات خود را حفظ و مغز احساس سیری می کند. تمام انواع پروتئین باعث تقویت سوخت و ساز می شود ” پروتئین اثر گرمازایی دارد، یعنی سبب می شود بدن گرمای بیشتری تولید کند و درنتیجه کالری بیشتری بسوزاند اما پروتئین وی، بیشترین تاثیر را دارد. این پروتئین حیوانی نیست و در مصرف آن باید دقت کنید.

۲- آب بنوشید

بدن برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. اگر حتی کمی بدنتان کم آب شود ممکن است سرعت سوخت و ساز بدنتان افت کند. در پژوهشی ثابت شد افراد بالغی که روزانه ۸ لیوان یا بیشتر آب می نوشند سرعت سوخت و ساز بدنشان بیشتر از افراد بالغی است که در طول روز چهار لیوان آب مصرف کردند. برای اینکه بدن کم آب نشود قبل از هر وعده اصلی یا میان وعده یک لیوان آب و یا نوشیدنی های بدون شکر استفاده کنید. نتایج پژوهش ها نشان دادند رژیم گیرندگانی که قبل از وعده غذایی ۲ لیوان آب می نوشیدند در طول سه ماه نتیجه بهتر از کسانی که این کار را نمی کردند گرفتند. در طول روز، چندین بار آب بنوشید چون تامین آب بدن سوخت و ساز بدن را بالا می برد. اگر در طول روز همیشه بدن را از آب تامین کنید، احساس پر انرژی بودن خواهید داشت. همچنین سعی کنید به جای چیپس و چوب شور و دیگر غذاهای مشابه از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید چون سرشار از مایعات هستند.

۳- یک فنجان قهوه دم کنید

کافئین سبب بالا رفتن سرعت سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه تقویت سوخت و ساز می شود. امی گودسون ( متخصص تغذیه در تگزاس ) می گوید: «دانه های قهوه آنتی اکسیدان و ارزش سلامتی بالایی دارند. قهوه خود را پر از خامه و مواد شیرین کننده نکنید. قهوه به تنهایی به شما انرژی و آنتی اکسیدان می دهد. » قهوه به بهبود سطح انرژی در طول ورزش، به خصوص فعالیت های استقامتی و سخت تر کار کردن افراد در طول روز و در نتیجه سوزاندن بیشتر کالری کمک می کند. خوردن قهوه بعد از ورزش نیز مفید است. مصرف کافئین بعد از ورزش، سبب می شود گلیکوژن موجود در عضله تا ۶۶% افزایش پیدا کند. این کار سبب می شود عضلات به سرعت منابع انرژی خود را دوباره تامین کنند.” اگر جزو افرادی هستید که قهوه زیاد می خورند، حتما از انرژی که نوشیدن قهوه در هنگام صبح به شما می دهد لذت ببرید. از مزایای موقت خوردن قهوه افزایش متابولیزم بدن است. کافئین موجود در قهوه هنگام ورزش انرژی و تحمل بدن را بالا می برد. البته این را فراموش نکنید مصرف قهوه باید متعادل باشد و زیاده روی در استفاده از این نوشیدنی برای سلامت بدن خوب نیست.

۴- کافئین بیشتری نیاز دارید؟

چای سبز را جایگزین کنید اگر روزانه ۳ مرتبه قهوه می نوشید، به جای یکی از این سه مرتبه چای سبز بنوشید. علاوه بر تقویت متابولیسم، منبع غنی از آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. بررسی ها نشان دادند نوشیدن چای سبز در کنار ۳ ساعت ورزش هوازی در طول هفته طی ۳ ماه چربی شکمی را کاهش می دهد. مصرف چای سبز بدون شکر تا روزانه ۱۰۰ کالری به سوخت و ساز بدن کمک می کند. برای دریافت نتیجه بهتر است از چای سبز تازه استفاده کنید.

۵- میان وعده ماست بخورید

پروبیوتیک باکتری سالمی است که در ماست، خیارشور و دیگر غذاهای تخمیری وجود دارد. اگر خانم باشید با این کار به کاهش وزنتان کمک کردید. در پژوهشی زنان و مردانی که اضافه وزن داشتند، رژیم کاهش وزن ۱۲ هفته ای را دنبال کردند. نصف شرکت کنندگان، روزانه یک کپسول پروبیوتیک استفاده می کردند. خانم هایی که در گروه پروبیوتیک بودند بیشتر وزن کم کردند اما پروبیوتیک در مردان تغییری ایجاد نکرد. مصرف پروبیوتیک به صورت روزانه همراه با غذا مزایایی برای کاهش وزن دارد. ماست نیز مانند دیگر محصولات لبنی پر چرب دارای اسید چربی به نام اسید لینولئیک است که مطالعات نشان دادند چربی سوزی را بهبود می بخشند. همچنین از خوردن ماست های میوه ای اجتناب کنید چون قند اضافی دارند.

۶- به وعده خود کمی تندی اضافه کنید

غذاهای تند دارای ترکیبات شیمیایی هستند که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. غذایی که با اضافه شدن یک قاشق چای خوری قطعات فلفل قرمز یا سبز پخته شود می تواند کاری کند که بیشتر کالری بسوزانید. تاثیر این ماده ممکن است موقت باشد اما اگر بیشتر اوقات غذای تند استفاده می کنید ممکن است خواص آن بیشتر شود. برای مثال می توانید به ماکارونی خود پودر فلفل یا ادویه اضافه کنید و یا در خورش قطعات فلفل بریزید. اگر می خواهید به غذای خود، مزه اضافی کنید نمکدان را کنار بگذارید ( به صورت عادی زیاد نمک مصرف می کنید ) و به جای آن از سس تند یا پودر فلفل استفاده کنید. فلفل تند دارای کپسایسین شیمیایی است. کپسایسین موجود در فلفل تند اثر گرمازایی دارد و خوردن آن سبب می شود دقیقا بعد از تمام شدن وعده، ۹۰ کالری اضافی بسوزانید. در یک بررسی مشخص شد کپسایسین با فعال کردن چربی قهوه ای سبب سوزاندن کالری می شود.

۷- از وعده های کوچک استفاده کنید

ساعت ۳ ظهر است و شکم تان به صدا در آمده است. اگر بخواهید تا وعده شام منتظر بمانید، ممکن است هنگام شام پرخوری کنید و بیش از حد پیش بروید. مصرف عصرانه کوچک از این اتفاق جلوگیری می کند و سوخت و ساز بدن را تغییر می دهد. به متابولیزم بدنتان مانند یک آتش نگاه کنید. برای برپا کردن آتش با چند تکه چوب شروع می کنیم، سپس هرچند ساعت کمی چوب اضافه می کنیم تا آتش خاموش نشود و به سوختن ادامه دهد. هر موقع از میان وعده های کوچک استفاده می کنید، متابولیزم خود را شعله ور می کنید. کلید کار این است که هر بار از پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات پیچیده مانند پنیر دلمه و میوه، سیب و کره بادام زمینی، ماست و انواع توت نه غذاهای فرآوری شده یا تنقلات بی ارزش استفاده کنید. داشتن چندین وعده ی غذایی در روز کمک می کند وزنتان سریعتر کاهش پیدا کند. هنگامی که وعده غذایی پرکالری استفاده می کنید و برای میان وعده های غذایی خود فاصله زمانی زیادی می گذارید، سرعت سوخت و ساز بدنتان در بین وعده ها پایین می آید. مصرف میان وعده هر ۳ یا ۴ ساعت از کند شدن سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند. در نتیجه در طول روز کالری بیشتری می سوزانید. همچنین مطالعات نشان دادند افرادی که میان وعده های کوچک استفاده می کنند در وعده های اصلی کمتر غذا می خورند.

۸- به سالاد خود غذای دریایی اضافه کنید

داشتن سالاد سرشار از فیبر و مواد مغذی برای نهار یا شام بسیار مهم است. البته اضافه کردن چیزی دیگر به آن سوخت و ساز را تحت تاثیر قرار می دهد. با خوردن ماهی قزل آلا دوز بالایی از اسید چرب های امگا ۳ دریافت خواهید کرد. پژوهشگران به نتیجه رسیده بودند که استفاده از روغن ماهی به عنوان مکمل غذا به مدت شش هفته، سبب افزایش حجم عضلانی و کاهش چربی می شود. دانشمندان معتقدند روغن ماهی سطح آنزیم های ذخیره چربی بدن را پایین می آورد.

۹- به آرامی غذا بخورید

شاید این مورد زیاد به سوخت و ساز بدن مربوط نشود اما سریع خوردن یک غذا ممکن است میلتان به پرخوری را بیشتر کند. پژوهش ها نشان دادند کاهش استرس و آرامش فکری از چاقی پیشگیری می کند. حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا هورمون کوله سیستوکینین پیام متوقف کردن خوردن را به مغز ارسال کند. وقتی غذایی را با عجله می خورید به کوله سیستوکینین این اجازه را نمی دهید که این پیغام را برساند به همین دلیل پرخوری می کنید. سریع غذا خوردن نیز سبب بالا رفتن انسولین ذخیره چربی می شود. به همان اندازه که انجام برنامه غذایی مهم است، آرام غذا خوردن و داشتن ذهنی آرام در هنگام صرف غذا نیز مهم است.

۱۰- در رژیم غذایی از پروتئین ها هم استفاده کنید

بدن برای هضم پروتئین نسب به چربی و کربوهیدرات انرژی بیشتری مصرف می کند. همچنین ما باید رژیم متعادل داشته باشیم، پس بعضی از کربوهیدرات ها را با غذاهای سرشار از پروتئین جایگزین می کنیم. این کار می تواند سبب افزایش متابولیزم بدن شود. منابع سالم پروتئین شامل گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ، سویا، آجیل، حبوبات، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب می شود. زمانی که غذاهای پروتئینی مصرف می کنید بدن بیشتر احساس سیری می کند. در فرایندی به نام تولید حرارت، بدن حدود ۱۰ درصد از کالری مصرفی را برای هضم غذا استفاده می کند. پس زمان بیشتری طول می کشد تا پروتئین ها بسوزد. در نتیجه بدن انرژی بیشتری برای جذب مواد مغذی در یک رژیم با پروتئین بالا مصرف می کند. یک مطالعه جدید از دانشگاه پوردو نشان داد رژیم غذایی با پروتئین بالا به حفظ توده بدون چربی کمک می کند که بهترین نوع سوزاندن چربی است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (420 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (62 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا بَنّا در مقاوم سازی پی ساختمان/به این باید دکتری افتخاری بدن! +عکس (33 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (32 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (24 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (24 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (18 نظر) روایت جالب از زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب؛ از پیاده‌روی رهبری در خانه‌شان تا ماجرای عمل جراحی ایشان بدون بیهوشی عمومی (17 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شیرازی، با نوشته جالب پشت خاور اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (16 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: وقتی دختره بهش میگه به فوکول من گیر نده +ویدئو😂👌 (15 نظر) خلاقیت منحصربفرد شهرداری کرمانشاه با رنگ آمیزی پیاده راه برای زیباسازی/ماشالله به این هنر+عکس (14 نظر) حضور بازیگران در منزل اکبر عبدی برای تسلیت بابت فوت مادرشون؛ نسرین مقانلو، مرجانه گلچین، فریبا کوثری و...+عکس (13 نظر) خلاقیت و هوش کودک ایرانی در راهسازی/مهندسی تو خون این بچه ست+ عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از شوهر خوشتیپ و قدبلند یاسمن معاوی، فیروزه سریال گیلدخت/ خانم بازیگر عروس شد+عکس پشت صحنه جذاب و دیدنی بازیگران در سریال گیلدخت/ واقعا کارشون خیلی سخته+ویدیو قاب دسته جمعی و باحال بازیگران سریال نون خ در پشت صحنه/ چقدر باهم صمیمی هستن+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه لوکس ساره بیات با چیدمان منحصر به فرد و ایرانی پسند+عکس گشت و گذار سعید راد، میرزا رضای گیلدخت با نوه خوشتیپ و فوتبالیستش+عکس رونمایی از استایل دامادی شیک و اروپایی سردار آزمون ستاره تیم ملی/ با این کت و شلوار غوغا کرد+عکس فال انبیاء روزانه چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 غم بسیار بزرگ بردل حسین کنعانی زادگان/ ستاره تیم ملی عزادار شد چهره ماتم زده همسر جوان حسن جوهرچی، بازیگر محبوب سریال فاصله ها در مراسم تشییع شوهرش/ حیف جوونیش+عکس رونمایی از چهره جوان و قدِبلند دختر پریوش نظریه، طاووس الملوک سریال گیلدخت/ چقدر شبیه مامانش هست+عکس درخواست متفاوت و بداهه گویی جالب شهاب حسینی در دیدار با رهبر انقلاب+ویدیو تغییر چهره و استایل امپراطور سریال دونگی در 52 سالگی/ چه خوشتیپ و باکلاس+عکس خلاقیت جالب و خنده دار یک دانش آموز تنبل در امتحان عربی/ مرزهای تقلب رو جا به جا کردین!+عکس لباس عروس شیک و ساده مریم امیرجلالی، ناهید سریال "خانه به دوش"/ آقای داماد زیادی شبیه یوسف تیموریه، نیست؟ ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... نیم نگاهی به دکوراسیون شیک و باکلاس خانه حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ چه مبل خوشگلی داره +عکس نگاهی به مراسم تولد هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال با دیزاین شاهکار/مبارکا باشه +عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 معرفی بروکر کوتکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود زدن یک تیر و سه نشان با رزرو تور اروپا در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن! تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل روایت جالب رهبر معظم انقلاب از کتاب کرایه کردنشان به مبلغ هر شب 1 قِران+ویدیو/ کتابفروشی ناراحت شد که چرا من هر جلد رو توی یک شب میخونم! فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نگاهی به دسته گل شیک و حلقه های زیبا و باکلاس سوگل طهماسبی، ریحانه سریال فاصله ها/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ خلاقیت تحسین برآنگیز شهرداری در ترغیب کودکان به انداختن زباله در سطل آشغال+عکس/ آفرین به این ذهن توانمند👏 نگاهی به تمرینات سخت ورزشی امیرحسین زارع کشتی گیر افتخار آفرین در کنار ساحل/ هزار ماشاالله به این جوون پُر زور +فیلم توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! رونمایی از حضرت عشق امیرحسن زارع مدال آور کشتی/ همیشه کنار هم +عکس عکسی بانمک و جالب از دوران کودکی لعیا زنگنه، رعنای سریال مادرانه/ چقد ناز و دوست داشتنی بوده😍 حضور بازیگران معروف و محبوب در مراسم تشییع حسن جوهرچی، شوهرعمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ از لعیا زنگنه تا رضا توکلی و امین تارخ+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل ابر/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس
تیتر امروز   
غم بسیار بزرگ بردل حسین کنعانی زادگان/ ستاره تیم ملی عزادار شد ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی