10 نکته ویژه برای جا افتادن و غلیظ و خوشمزه شدن قورمه سبزی

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
10 نکته ویژه برای جا افتادن و غلیظ و خوشمزه شدن قورمه سبزی
قورمه سبزی خورشت خوشمزه و مورد علاقه تمامی ایرانی ها می باشد که برای جا افتادن خوب و صحیح به نکات پخت حرفه ای مورد تایید سرآشپزهای خانه نیاز دارد.

10 نکته ویژه برای جا افتادن و غلیظ و خوشمزه شدن قورمه سبزی

چیزهاییکه در مورد قورمه سبزی باید بدانیم

قورمه سبزی غذایی که به جرات می توان گفت بیشتر مردم ایران آن را دوست دارند و در بین مردم طوری جا افتاده است که هر زنی که بتواند قورمه سبزی را به خوبی بپزد یک آشپز کامل و ماهر است . یعنی به عبارتی این غذا نقطه سنجش مهارت آشپزی بانوان ایرانی است. جالب است بدانید که در تمام دنیا نیز اصلالت این غذا را منتسب به ایرانی ها می دانند.

تاریخچه قرمه سبزی

قورمه سبزی از معدود غذاهایی است که در طول تاریخ به شکل دست نخورده ای از مادر به دختر و از نسل به نسل دیگر منتقل شده است . یعنی قورمه سبزی که صد سال پیش طبخ می شد با قورمه سبزی که این روزها در خانه های ایرانیان طبخ می شود تفاوت چندانی ندارد . می توان گفت این خورشت ابتدا در بین عشایری که به کار دامپروری مشغول بودند شکل گرفت ؛ آنها با ذبح گوسفندان و خرد کردن گوشت و جداسازی چربی آن مراحل اولیه پخت قرمه سبزی را طی می کردند و با اضافه کردن سبزیجات کوهی و گرد لیمو آن غذا را تهیه می کردند.

طرز تهیه قورمه سبزی

اینکه بعضی اوقات میگن قورمه سبزی فلان شخص خیلی خوب از آب در میاد شاید بخاطر رعایت نکات و استفاده از مواد مرغوب می باشد و لزوما ارتباطی با دستپخت کسی نمی تواند داشته باشد ، در ادامه برای شما سعی کرده ایم که طرز تهیه و نکات پیرامون پخت قورمه سبزی را بیان کنیم

مواد لازم برای قورمه سبزی

  • گوشت سر دست با مغز ران بدون استخوان :نیم کیلو گرم
  • پیاز سرخ کرده :3 قاشق سوپخوری
  • روغن (حیوانی یا نباتی) :250 گرم
  • لیمو عمانی (یا گرد لیمو) :5 تا 6 عدد
  • لوبیا قرمز یا لوبیای چیتی (بسته به سلیقه) :نیم لیوان
  • سبزی خورش (تره ، اسفناج ،جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و نعناع ) :1 کیلو گرم
  • نمک :به مقدار لازم
  • زردچوبه :به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت قورمه سبزی

ابتدا پس از تمیز کردن گوشت و بعد از خرد کردن پیاز این دو را با هم در یک جا تفت میدهیم . در مرحله بعدی زردچوبه را به این گوشت و پیاز افزوده و همراه با آب و لوبیا قرمز مخلوط کرده و آن را حرارت می دهیم. این حرارت را تا جایی ادامه می دهیم که گوشت نیم پز شود.

حال سبزیجات خود که شامل تره ، جعفری ، اسفناج، گشنیز ، شنبلیله و چند پر نعناع میباشد را تمیز کرده و پس از شستشو دادن آنها را خرد میکنیم

وقت آن رسیده است که این سبزی ها را نیز به غذای خود اضافه کنیم . در مرحله بعد ادویه های خود را به آن اضافه کنیم . فلفل و نمک برای قورمه سبزی کافیست . اما شما بر حسب تجربه می توانید از ادویه های دیگر استفاده کنید.

بعد از اینکه غذای ما چند بار جوش خورد ، وقت آن می رسد که لیمو عمانی را به غذا اضافه کنیم . دقت داشته باشید که بر روی لیمو عمانی چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا غذا پخش شود .

نکته:به یاد داشته باشید که اگر لیمو عمانی شما تلخ باشد تمام قرمه سبزی شما تلخ خواهد شد.

پس اگر از کیفیت لیمو عمانی خود اطمینان ندارید سعی کنید از گرد لیمو استفاده کنید . شما می توانید یک سوم پیمانه آب غوره هم به خورشت اضافه کنید که بستگی به مزاج شما دارد . حال منتظر می مانیم تا غذا پخته شود . به یاد داشته باشید زمانی متوجه می شویم که غذا پخته است که یک سطح روغنی روی غذا به وجود بیاید.

گرفتن تلخی قورمه سبزی

گرفتن تلخی قورمه سبزی بدون هیچ نگرانی، تنها با انجام چند روش ساده قابل انجام است. زیاد بودن شنبیله، لیمو عمانی یا زیاد سرخ کردن سبزی قورمه سبزی می تواند از علت های تلخ شدن خورشت شما باشد.

استفاده از رب گوجه فرنگی

یکی از راه های گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی، استفاده از یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورشت است. باید توجه داشت که اگر مقدار رب گوجه فرنگی اضافه شده زیاد شود طعم خورشت خراب خواهد شد.

نکاتی که در پختن قورمه سبزی باید به یاد داشته باشیم:

  • به خاطر اینکه در قرمه سبزی از لوبیا استفاده می شود ممکن است این غذا نفاخ باشد . اما برای جلوگیری از این مشکل شما می توانید لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کامل نفخ آن گرفته شود.
  • در انتخاب لوبیا اینکه لوبیا قرمز باشد یا چیتی بیشتر ذائقه شما مهم است زیرا برخی ها با لوبیا قرمز قورمه سبزی را می پسندند و برخی دیگر با لوبیا چیتی ، حتی در برخی از مناطق ایران از لوبیای چشم بلبلی نیز استفاده می کنند.
  • در انتخاب نوع گوشت ،گوسفندی یا گوساله؛بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید که کمی هم با خود چربی داشته باشد.
  • سعی کنید برای سرخ کردن و تفت دادن از روغن کمی استفاده کنید.
  • اگر زمانی که غذا را سرو می کنید متوجه شوید که غذا خوب جا نیفتاده است وسطح روغنی روی آن شکل نگرفته است 10 دقیقه قبل از کشیدن خورشت 3 یا 4 قالب کوچک یخ به آن اضافه کنید این عمل باعث می شود که روغن خورشت جذب شده و به روی خورشت بالا بیاید.
  • همچنین شما می توانید برای خوشمزه تر شدن و یا چرب تر شدن قرمه سبزی خود از عصاره قلم نیز استفاده کنید .
  • سبزی را بیش از حد سرخ نکنید که سیاه شود و غذا طعم سوختگی بگیرد.

و اما فوت و فن های جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی:

  • سبزی استفاده شده در خورشت قورمه سبزی حتما باید خیلی خوب خرد شده باشد و اگر ریز نباشد هر چقدر هم بجوشد غلیظ نمی شود و لعاب نمی اندازد.
  • سبزی خرد شده را حتما به خوبی سرخ کنید تا خورشت آبکی نشود و آب نیندازد.
  • سبزی سرخ شده را قبل از پخت خورشت قورمه سبزی با گوشت تفت بدهید این کار باعث لعابدار شدن خورشت می شود.
  • سبزی که برای قورمه سبزی انتخاب می کنید باید اسفناج و تره هم داشته باشد تا خورشت شما را غلیظ کند.اگر اسفناج در دسترس نبود از برگ چغندر می توانید استفاده کنید.
  • استفاده از گوشت گوسفندی باعث لعابدار شدن خورشت می شود.
  • حدود 3 الی 4 ساعت زمان نیاز است تا خورشت قورمه سبزی بپزد و به خوبی لعابدار شود.
  • وقتی خورشت شما آبکی شد می توانید با چند قالب یخ کوچک به خورشت شوک وارد کنید تا خورشت لعابدار شود و روغن آن در سطح خورشت جمع شود.
  • در هنگام شروع پخت قورمه سبزی حتما آب کافی به خورشت افزوده تا مجبور نشوید در وسط آشپزی آب به خورشت اضافه کنید چون از لعابدار شدن خورشت جلوگیری میکند و اگر مجبور شدید آب بریزید سعی کنید از آب جوش استفاده کنید.
  • لیمو و نمک را در آخر کار وقتی که خورشت آماده می شود به مواد اضافه کنید چون اگر زود اضافه شود لوبیا و گوشت دیر پخته می شود و خورشت غلیظ نمی شود.
  • در انتهای پخت خورشت قورمه سبزی وقتی اطمینان حاصل کردید که خورشت شما آماده شده و سبزی و گوشت آن پخته ولی آب زیادی دارد شما می توانید شعله را زیاد کنید و درب قابلمه را بردارید تا آب آن بخار شود و خورشت غلیظ و لعابدار شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه