دلایل گنبدی شدن کیک خانگی چیست؟

  پنجشنبه، 11 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل گنبدی شدن کیک خانگی چیست؟
یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام پخت کیک بخصوص کیک اسفنجی پیش بیاید، این است که کیک حالت گنبدی و برآمده بگیرد. صاف نبودن روی کیک باعث میشود هم ظاهر خوبی نداشته باشد و هم اینکه برای تزیین ان دچار مشکل شویم.

پختن کیک های خانگی، یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های آشپزی است. اگر شما هم دستی بر آتش داشته باشید و دلتان بخواهد تا هر بار کیک های متنوعی درست کنید، حتما به ذهنتان خطور کرده که روی کیک های خانگی تان را هر بار به شکلی متفاوت تزئین کنید. برای اینکه بتوانید به خوبی روی کیک ها را تزئین کنید باید کیک شما کاملا صاف باشد در غیر این صورت باید با استفاده از چاقوهای بزرگ مخصوص روی آن را ببرید. این کار چندان راحت نیست به خصوص اگر کیک شما بزرگ باشد. گنبدی شدن روی کیک، یکی از رایج ترین مسائلی است که هنگام پختن کیک های خانگی پیش می آید. با ما همراه باشید تا ترفندهای تخصصی پخت کیک را یاد بگیرید.

مشکل گنبدی و محدب شدن کیک وقتی خودنمایی می کند که قرار باشد چند لایه کیک را روی هم بگذارید و خامه کشی کنید. یک راه برای حل این مشکل این است که قسمت های برجسته کیک را جدا کنید و بعد کیک های را روی هم قرار بدهید و خامه کشی کنید. این روش ساده ترین راهی است که احتمالا به ذهن همه ما رسیده است! اصلا علت گنبدی شدن کیک حین پخت در فر چیست؟

وقتی مایه کیک درون فر در حال پخت است، دو اتفاق در حال رخ دادن است! یک اینکه مایه کیک پف می کند و حجمش زیاد می شود و دوم اینکه رطوبت خود را از دست می دهد. وقتی مایه کیک رطوبت خود را از دست داد، سفت می شود و فرآیند حجیم شدن و پف کردن آن متوقف می شود. این روند در اطراف و لبه های قالب کیک سریع تر اتفاق میافتد، چون دما در آن قسمت بالاتر است. همچنین در قسمت وسط قالب که بیشتر حجم مایه کیک در آن متمرکز است، دما پایین تر است و هنوز روند از دست دادن رطوبت آغاز نشده است. به همین دلیل فرآیند پف کردن مایه کیک در مرکز قالب ادامه پیدا می کند و کیک حالت گنبدی شکل و محدب پیدا می کند.

برای پخت کیک به طور یکنواخت، باید لبه های قالب را به شکلی عایق بندی کنید. جلوگیری از افزایش سریع دمای خمیر در لبه های قالب باعث می شود تا زمان پخت کیک در همه نقاط آن افزایش پیدا کند. زمانی که لبه های کیک با مرکز آن سرعت پخت یکسانی داشته باشند، دیگر کیک حالت گنبدی شکل پیدا نخواهد کرد. برای حل این مشکل می توانید از نوار های مخصوصی (نوار ویلتون) که برای این کار تولید می شوند استفاده کنید. این نوار های قالب کیک را باید قبل از قرار دادن قالب داخل فر خیس کنید و به دور قالب بپیچید. این نوار ها مانند یک عایق عمل می کنند و باعث می شوند تمام نقاط کیک به صورت یکسان پخته شوند.

چه کنیم کیک گنبدی نشود؟

  1. ابتدا این نکته را یادآوری می کنم که دلیل اصلی گنبدی شدن کیک این است که اطراف کیک از وسط کیک زودتر پخته می شود وجلوی پف آن گرفته می شود و بعد از پف کردن وسط کیک حالت گنبدی پیدا می کند.پس ساده ترین روش این است که به جای استفاده از دمای 180 الی 190 و پخت آن در 30 دقیقه دمای کیک را به 170 الی 180 تغییر دهید تا زمان 35 تا 40 دقیقه پخته شود و باید حداکثر 30 دقیقه قبل از پخت فر روشن شده باشد.
  2. سعی کنید دما کل قالب را به یک اندازه کنید و برای این کار شما باید حتما از طبقه وسط فر استفاده کنید و هم اینکه از یک حوله قدیمی را به خوبی تمیز کنید و به اندازه قالب خود برش دهید و با آب سرد بخیسانید و اطراف قالب ببندید و با یک سنجاق آن را محکم کنید و با قرار دادن آن درون سینی فر از رسیدن حرارت مستقیم به حوله جلوگیری کنید با این کار دما در تمام قالب به صورت یکسان تقسیم می شود.
  3. پخش یکنواخت مواد کیک درون قالب بسیار مهم است و هنگام ریختن مواد درون قالب باید دقت کنید که مواد به صورت یکسان پخش شود و بعد از ریختن مواد قالب را چند بار به یک سطح صاف بزنید تا حباب های هوا درون کیک خارج شود و اینکار باعث می شود کیک صافی داسته باشید.
  4. باید مواد کیک با قالب تناسب داشته باشد یعنی شما نباید برای مواد کیک کم یک قالب بزرگ را انتخاب کنید این کار باعث می شود کیک گنبدی شود و حتما باید مواد کیک 1/3 تا نصف قالب را پوشش دهد و اگر کمتر باشد کیک صاف نمی شود.

اگر کیک گنبدی شد برای صاف کردن آن چیکار کنیم؟

یکی از رایج ترین مشکلاتی پخت کیک خانگی گنبدی شدن کیک بعد از پخت است. بعد از صرف چند ساعت زمان برای پخت کیک، به جای اینکه کیک صاف و زیبا از درون فر بیرون بیاید، گنبدی شکل می شود و تمام زحمت های شما به هدر می رود. ناامید کننده است، نه؟ پخت کیک به صورت یکنواخت و صاف یکی از چالش هایی است که تقریبا همه افرادی که به شیرینی پزی و کیک پزی علاقه دارند با آن مواجه شده اند.

۱- حوله

یکی از راهکارها برای خواباندن پف زیادی کیک در وسط کیک و از بین بردن حالت گنبدی کیک این است که: بعد از اینکه کیک پخت اگر گنبدی است، سریعاً بعد از در آوردن کیک از فر وقتی هنوز خیلی داغ است. یک حوله تمیز را روی قسمت گنبدی کیک قرار دهید و با کف دست ۱۰ ثانیه روی آن فشار دهید تا حالت گنبدی کیک بخوابد.

توجه: این راهکار برای وقتی که حالت برآمده و گنبدی کیک کم است کارساز است. اگر کیک خیلی گنبدی شده راهکار دوم را استفاده کنید.

۲- برش

صبر کنید کیک کاملاً خنک شود. بعد کف دست خود را روی سطح کیک قرار دهید و با یک چاقوی بلند و تیز سطح برآمده کیک را ببرید تا کیک صاف شود. حالا کیک صاف و آماده شده تا آن را با خامه یا شکلات تزیین کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (62 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن