دلیل منع لیزر در بارداری چیست؟

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دلیل منع لیزر در بارداری چیست؟
با اینکه بسیاری از متخصصین پوست و مراکز زیبایی ممکن است شما را از انجام لیزر موهای زائد منع کنند با این حال تحقیقات و مطالعاتی مبنی بر تاثیرات نامطلوب این روش بر روی جنین و یا افراد باردار اعلام نشده است اما به علت حساس بودن بدن در این دوره‌ی زمانی، بهتر است زنان باردار از انجام آن پرهیز کرده و زمان آن را به تعویق بیاندازند.

رشد مو در گونه ها، چانه و پشت لب های زنان باردار، به طور کلی با آغاز پایان سه ماهه دوم بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد؛ اما جایی برای نگرانی وجود ندارد! چون همه مادران باردار در این دوره از زندگی خود با تغییرات جسمی و روحی فراوانی مواجه می شوند. در ابتدا، به یاد داشته باشید که اگر رشد موهای موجود در ناحیه صورت شما افزایش یافته است، این تغییر ناشی از ترشح هورمون های خاص بارداری در بدن شما می باشد. مطمئناً همه زنان جوان دوست دارند که با احساس خوبی این دوران سخت را پشت سر بگذارند. بر این اساس، این افراد دوست دارند تا با روش های مختلف، همه موهای زائد موجود در سطح بدن خود را از بین ببرند

لیزر و بارداری

با اینکه بسیاری از متخصصین پوست و مراکز زیبایی ممکن است شما را از انجام لیزر موهای زائد منع کنند با این حال تحقیقات و مطالعاتی مبنی بر تاثیرات نامطلوب این روش بر روی جنین و یا افراد باردار اعلام نشده است اما به علت حساس بودن بدن در این دوره ی زمانی، بهتر است زنان باردار از انجام آن پرهیز کرده و زمان آن را به تعویق بیاندازند.

دلایلی وجود دارد که موجب شده تا پزشکان انجام لیزر درمانی برای رفع موهای زائد در دوران بارداری را ممنوع کنند از جمله:

  • تغییرات هورمونی
  • آسیب پذیر بودن پوست
  • کم شدن آستانه ی درد

تغییرات هورمونی

در دوران بارداری علاوه بر تغییرات فیزیکی، در داخل بدن نیز تغییرات هورمونی بسیاری رخ می دهد که این تغییرات می تواند باعث افزایش رشد مو، تغییر رنگدانه های پوستی و حتی تیره شدن پوست در برخی نواحی بدن شود. میزان این تغییرات در افراد متفاوت است اما اغلب افراد باردار با این تغییرات مواجه خواهند شد.

تغییرات هورمونی ممکن است منجر به رویش موهای زائد در صورت، بدن، سینه، شکم و… شود. قبل از برطرف نشدن این تغییرات انجام هرگونه لیزر درمانی نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه احتمال می رود تاثیرات نامطلوبی نیز روی بدن و موها داشته باشد، از این رو توصیه می شود در دوران بارداری و شیردهی از انجام هر گونه لیزر درمانی پرهیز شود به عبارت بهتر تا زمانی که هورمون ها به تعادل برسند و بتوان محل دقیق، تعداد و ضخامت موهای زائد را تعیین کرد، اندکی باید صبر نمود.

آسیب پذیر بودن پوست

زنان باردار ممکن است به علت افزایش حجم شکم و بدن خود نتوانند به راحتی موهای زائد خود را رفع کنند و دوست داشته باشند تا برای رفع آن ها به سراغ لیزر درمانی بروند. در این دوران با رشد جنین در بدن مادر تغییرات بسیاری در بدن رخ می دهد یکی از این تغییرات آسیب پذیر بودن پوست و حساس شدن آن است. برای افراد باردار نه تنها لیزر بلکه حتی انجام اپیلاسیون نیز توصیه نمی شود چرا که ممکن است التهابات پوستی، خارش، سوزش و تورم به وجود آورد و اثرات نامطلوبش روی پوست ماندگار شود.

کم شدن آستانه ی درد

در این دوران علاوه بر پوست و ظاهر، از لحاظ روانی نیز تغییرات بسیاری در خلق و خوی افراد باردار رخ می دهد و آستانه ی درد فرد را پایین می آورد، از این رو ممکن است این افراد حتی برای تحمل دردهای جزئی لیزر درمانی نیز تحمل کافی نداشته باشند و این موضوع درمان لیزر را بسیار دشوار می کند. به همین علت به زنان باردار توصیه می شود که لیزر درمانی خود را به بعد از زایمان موکول کنند.

لیزر و تاثیرات آن روی جنین در دوران بارداری

با وجود اینکه تحقیقات کامل و اثبات شده ای روی این موضوع صورت نگرفته و نمی توان گفت که لیزر برای فرد باردار و جنین تاثیرات نامطلوبی خواهد گذاشت یا خیر، با این حال به علت اینکه بدن فرد باردار و جنین در این دوران در حساس ترین حالت ممکن خود قرار دارند توصیه می شود از روش ها و عمل های زیبایی که انجام آن ها ضرورت ندارد پرهیز کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

آیا از بین بردن موهای زاید با لیزر بر توانایی بارداری تاثیر میگذارد؟

شواهدی وجود ندارد که چنین چیزی را نشان دهد. اگر می خواهید باردار شوید پیش از لیزر کردن با از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

برای بیشتر افراد، کاهش موفقیت آمیز مو های زائد طی چند جلسه درمانی انجام می شود که در یک دوره نه ماهه برنامه ریزی می شود. این امکان وجود دارد که پیش از این که بفهمید باردار هستید، لیزر درمانی کرده باشید. عوارض احتمالی این درمان عبارتند از:

  • تحریک پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • تاول زدن
  • اسکار (جای زخم)
  • رشد مجدد و زیاد مو (در موارد نادری این اتفاق می افتد)

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)