دندان پزشکی با لیزر در چه مواردی کاربرد دارد؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دندان پزشکی با لیزر در چه مواردی کاربرد دارد؟
سالهای زیادی از کاربرد لیزر در دندان پزشکی می گذرد . در این سالها هرکدام از انواع لیزرها دارای برخی از مضرات و نقاط ضعفی بوده اند که برای سلامت محیط بدن خوب نبوده و یا نتیجه رضایت بخشی را بدست نمی آوردند .در سالهای اخیر لیزرهای جنریشن یا نسل جدید روی کار آمده اند که پاسخگوی بیشتر نیازهای دندان پزشکی می باشند

سالهای زیادی از کاربرد لیزر در دندان پزشکی می گذرد . در این سالها هرکدام از انواع لیزرها دارای برخی از مضرات و نقاط ضعفی بوده اند که برای سلامت محیط بدن خوب نبوده و یا نتیجه رضایت بخشی را بدست نمی آوردند .در سالهای اخیر لیزرهای جنریشن یا نسل جدید روی کار آمده اند که پاسخگوی بیشتر نیازهای دندان پزشکی می باشند.در ابتدا لیزر مانند یک تیغ جراحی امکان برش بافت را فراهم می کرد . مثل در سالها قبل جرح با لیزر بافت را برش می داد اما پس از آن ، از روشهای درمانی مکانیکی برای ادامه درمان استفاده می کرد . اما امروزه روش های جدید لیزری به ویژه روش لنپ یا LANAP که خیلی در آمریکا و کشورهای اروپایی روی آن ها فعالیت می شود کاربرد بیشتری دارد.در اولین مرحله از بیماری های لثه ، لثه از مکان یا حالت نرمال خود جدا می شود و به مرور تحلیل رفته و وضعیت بدتر می شود. سالهای زیادی است که از آنتی بیوتیک ها به صورت ژل، نوار، روش های جرم گیری زیر لثه استفاده می شود ، اما هیچ کدام از این روشها ، درمان 100% آنتی باکتریالی نداشتند و همیشه 15 تا 20 درصد میکروبهی بیماری زا در آن موضع باقی می ماندند.تحقیقات اخیر نشان داده است که لیزر در قسمت هایی که تابیده می شود میکروبها را به طور کامل از بین می برد و محیطی ایده آل برای چسبیدن مجدد لثه ها به طور طبیعی ایجاد می کند . در این روش اصلا جراحی ، برش با تیغ ، کنار زدن لثه ، خونریزی زیاد و بخیه زدن وجود ندارد .در این روش ، اغلب نیازی به تزریق های بی حسی وجود ندارد.امروزه روش لپیپ LAPIP برای ایمپلنت آزاد شده از لثه کاربرد بیشتری دارد . در این روش درمانی ،تابش لیزر منجر به از بین رفتن کامل میکروب ها و ایجاد یک لثه نسبتا نرمالی می شود برای اینکه ایمپلنت بتواند تا مدتی که تحت نظر است باقی بماند.

بیشتر موارد مربوط به معالجه دندان پزشکی با لیزر مربوط به لثه می شود ، اما موارد دیگری نیز وجود دارند برخی از آن ها عبارتند از:

  • درمان آفت دهان و گلودرد سرما خوردگی
  • درمان عفونت های کانال ریشه
  • درمان بیماری های لثه
  • رفع التهاب لثه
  • تغییر شکل لثه
  • از بین بردن اتصالات عضلانی که باعث محدود شدن زبان یا حرکات لب می شود
  • ترمیم مینای دندان برای اتصال کامپوزیت
  • کاهش ناراحتی زخم و سرطان های دهانی
  • نمونه برداری (بیوپسی)
  • نمایش دندان عقل
  • ازبین بردن بافت گلویی که سبب آپنه خواب می شود
  • بازسازی اعصاب آسیب دیده
  • ازبین بردن تومور های خوش خیم دهانی

تغییر رنگ لثه با لیزر:

امروزه چون لیزرها بر روی استخوان تاثیر امن و مطمئنی دارند ، تمام رنگدانه ها یا ملانین لثه با این روش برداشته شده و رنگ لثه ها ، صورتی و طبیعی می شود که در زیبایی دندانها بسیار موثر است.

تراش دندان با لیزر

امروزه لیزرهای اربیوم که در بازار دندانپزشکی وارد شده اند، میتوانند بافتهای سخت مثل دندان واستخوان را تراش دهند. و این بسیار فرایند ایمنی است اگر توسط یک فرد آشنا با علم روز انجام شود. اما ایراد کار این است که اولا سرعت کار این دستگاهها هنوز به اندازه توربین نیست. بنابراین زمان تراش دندان با این انواع لیزر دندانپزشکی هنوز طولانی است. ثانیا این دستگاهها بسیار گران هستند وجهت استفاده از آنها باید شارژ زیادی پرداخت شود. اما به هرحال راهی است برای کسانی که از ترس صدای وسایل چرخنده دندانپزشکی به ما مراجعه نمی کنند. مطمینا در دهه آینده دستگاههای لیزر دندانپزشکی بسیار ایده آلی وارد بازار دندانپزشکی میشوند که ما رو از شر بی حسی وصداهای نابهنجار دندانپزشکی رها خواهند کرد.

لیزر سفید کننده دندان (بلیچینگ با لیزر)

یکی از درمانهایی که لیزردندانپزشکی میتواند در آن یاری رساننده باشد ، استفاده از لیزر جهت تسریع فرایند بلیچینگ در مطب ( office bleaching) است. دقت کنید که در سفید کردن دندان با لیزر ، لیزر به تنهایی معجزه نمی کند. اما در فرآیندهایی مثل بلیچینگ دندان در مطب ، که فرآیندی سخت و زمان بر است، لیزر دندان بسیار کمک کننده است که سرعت درمان ما بسیار زیاد شود.یعنی یک فرایند 2 ساعته تقریبا با ده دقیقه درمان لیزری به پایان میرسد. اما بالطبع بدلیل نیاز به استفاده از ژلهای مخصوص سفید کردن دندان با لیزر و همچنین به دلیل شارژ دستگاه لیزر دندانپزشکی ، قیمت بلیچینگ دندان با لیزر از بلیچینگ مطب به طور روتین بالاتر است. لیزر دندان برای سفیدی از نوع لیزرهای آرگون و یا لیزرهای دیود و یا دایود هستند.

رفع حساسیت دندانی با لیزر

افراد زیادی هستند که دندانها حساسی دارند و همیشه شکایت از این دارند که دندان هایشان هوا میکشد و یا با خوردن آب سرد یا میوه های خنک تحریک میشود. بسیار از موارد بعد از جرم گیری یا انجام لمینیت ، دندان ها حساس میشوند. یکی از بهترین راهها برای از بین بردن این دست حساسیت های دندانی ، استفاده از لیزرهاست.

لیزر دندان و مزایای آن در دندانپزشکی

تکنولوژی نوین لیزر دندان باعث نتایج سودمندی در دندانپزشکی بخصوص برای دندانپزشک زیبایی شده است. با لیزر در زمان کوتاه درمان انجام گرفته و نتایج باور نکردنی در کمتر از یک ساعت بدست می آید. میزان تخریب بافت های مجاور با لیزر به شدت کاهش می یابد که این امر بسیار مناسب برای بیماران با مشکلات انعقاد خون است.لیزر دندان ناراحتی های پس از درمان که در درمان های قدیمی ایجاد می شد به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. لیزر میزان سطح تخریبی کمی بر روی بافت های مجاور ایجاد کرده لذا سرعت ترمیم بسیار بالاتر است. لیزر امکان برش دقیق بافت ها را مهیا کرده در حالی که در روشهای قدیمی برش بافت زیاد بود که میزان تخریب لثه زیاد بود در حالی که با لیزر دندان این مشکل بسیار کاهش یافته است.فناوری لیزر دندان استرس بیمار را کاهش می دهند. صدای نامطلوب در درمانهای قدیمی باعث استرس همچنین ناراحتی برای بیمار می شد. لیزر تشخیص را ساده تر می کند،این ویژکی بخصوص در تشخیص پوسیدگی ها بسیار مناسب است. لیزر دندان درد کمتری دارد زیرا میزان تخریب بافت ها به حداقل ممکن رسیده است. سرعت و دقت درمان با لیزر افزایش قابل ملاحظه ای دارد. درمان های دیگر صدماتی را دارند به عنوان مثال ایجاد ترک های میکروسکوپی بر روی مینای دندان بخاطر ضربه فریز یا حذف براده های ناشی از استفاده از فریز با لیزر کاهش یافته است. لیزر درد کمتری دارد لذا نیاز به بی حسی کاهش پیدا کرده است. سفید کردن دندان با لیزر دندان بسیار سودمند است زیرا گرم شدن مینای دندان با لیزر صورت نمی گیرد.

جایگاه لیزر دندان در دندانپزشکی زیبایی

لیزر برای درمان آبسه، تشخیص پوسیدگی دندان، جراحی لثه، بافت نرم،آفت دهان و تبخال، جراحی زیبایی لثه، درمان حساسیت دندانی، بیماری پریودنتال، جلوگیری از تهوع حین دندانپزشکی، سفید کردن دندان، کاشت ایمپلنت با لیزر و...استفاده می شود. لیزر در درمان زخمهای دهان نیز استفاده می شود.بسته به نوع درمان لیزر دندان ، لیزرهای مختلفی وجود دارد که با تشخیص دندانپزشک از آنها استفاده می شود به عنوان مثال جهت درمان زخمهای دهان از لیزر کم توان استفاده شده.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (353 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (247 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (123 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (103 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (88 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (71 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (46 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (40 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (35 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت