دانستنی های کاربردی در مورد سازهای بادی

  یکشنبه، 10 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دانستنی های کاربردی در مورد سازهای بادی
ساز بادی به طور کلی به هر سازی که با استفاده از دمش انسان به داخل یک ساز برای ایجاد صدا و نت های مختلف استفاده شود اطلاق می شود. سازهای بادی به دو گروه سازهای بادی چوبی و برنجی تقسیم می شوند. اغلب به علاقمندان یادگیری موسیقی توصیه می شود نوازندگی را با یک ساز ساده آغاز کنند. در این بین برخی از سازهای بادی این ویژگی را دارند.

موسیقی یکی از هنرهای خارق العاده ساخت دست بشر است. هنری زنده و پویا که از گذشته تا به امروز مورد استفاده بشر بوده است و تا به امروز نیز ادامه دارد و هنوز بشر هر از گاهی دست به اختراع سازی جدید می زند.

یک از انواع سازها، سازهای بادی هستند که تنوع مختلفی دارند. انسان ها از دورانی دور متوجه شدند که با دمش به داخل برخی منافذ مثل ساقه های تو خالی گیاهان و شاخ و استخوان برخی حیوانات می توانند صداهایی تولید کنند. یک قطعه استخوان سوراخ مربوط به دوره انسان نئاندرتال را قدیمی ترین ساز بشری شناخته اند.این صداهای اولیه که شاید برخی از آن ها گوشنواز هم نبودند به اعتقاد کارشناسان مبنای اختراع انواع سازهای بادی شدند. در این مقاله سعی شده است که به اختصار به چگونگی ایجاد اصوات با استفاده از سازهای بادی و نحوه کار با آن ها و همچنین انواع سازهای بادی و نیز سازهایی که به لحاظ طبقه بندی در دسته سازهای بادی قرار می گیرند بپردازیم.

سازهای بادی

ساز بادی چیست و چگونه کار می کند؟

ساز بادی به طور کلی به هر سازی که با استفاده از دمش انسان به داخل یک ساز برای ایجاد صدا و نت های مختلف استفاده شود اطلاق می شود. اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم که یک ساز بادی چگونه کار می کند، می توان گفت: وقتی نوازنده از طریق دهان خود به داخل یک ساز بادی می دمد، مجرای این ساز به عنوان یک تشدید کننده عمل می کند و سپس کلیدهای مختلف سازهای بادی و یا سوراخ های موجود در برخی از آن ها و یا حتی حرکت لب و دهن نوازنده، باعث می شود در برخی مقاطع هوا فشرده شود و یا تغییر مسیر دهد و یا حتی سرعت آن تغییر کند که در نهایت به عنوان یک صدا با نتی خاص به گوش برسد. البته اینکه صدای خروجی چقدر زیبا باشد بستگی به هنر موسیقی دارد که با ظرایف و لطافتی که دارد و نیز با ترکیب نت های مختلف در کنار هم این صدا های خروجی را بدل به یک صدای گوشنواز کند.

سازهای بادی

انواع ساز های بادی

سازهای بادی به دو گروه سازهای بادی چوبی و برنجی تقسیم می شوند.

سازهای بادی چوبی

تولید صوت در این سازها مکانیزم ساده دارد. در این سازها نوازنده به داخل ساز می دهد و در اثر عبور هوا از آن ها صوت ایجاد می شود. سازهای بادی چوبی نیز خود به دو دسته سازهای زبانه دار و بی زبانه تقسیم می شوند.

ساز های بادی چوبی زبانه دار

همانگونه که از نام این سازها مشخص است عبور هوا در این سازها از قسمتی به نام زبانه یا قمیش باعث ارتعاش هوا شده و صوت ایجاد می کند.

سازهای بادی چوبی بی زبانه

در این سازها عبور هوا از قسمتی تیغه ای شکل باعث تولید صوت می شود.

از انواع سازهای بادی زبانه دار می توان به کلارینت و از انواع بی زبانه می توان به فلوت اشاره کرد.

انواع سازهای چوبی بادی ایرانی عبارتند از: بالابان، دوزله، دونی،سرنا، شمشال، قومشه،کرنا ونی انبان. در اقسام جهانی آن می توان به ساکسوفون، تنور، رکورد، کلارینت و هارمونیکا اشاره کرد.

سازهای بادی برنجی

در این سازها دمش هوا به درون ساز همراه با لرزش سریع لب ها تولید صدا می کند. به این دسته از سازها سازهای بادی فلزی نیز گفته می شود. این سازها نوعی شیپور هستند و بنابراین نقش مهمی در ارکستراسیون سبک های مختلف دارند.

این سازها به دلیل پیچیدگی فرم دهی فلزات و سایر محدودیت های تکنیکالشان کمتر وارد موسیقی ملل شده آمد. از جمله سازهای بادی فلزی می توان به ترومپت، کلاریون، سوسافون، اولا ساکس هورن و هورن اشاره کرد.

یاد گیری ساز های بادی

اغلب انسان ها وقتی به یک موسیقی روحنواز گوش می دهند در ذهن شان تصویری از خود هنگام نواختن سازهای موجود در ملودی را ترسیم می کنند. انسان ها همواره علاقه مند هستند سازی را برای نواختن بیاموزند و از نواختن و صدای آن لذت ببرند. اما وقتی با سختی های یادگیری و نواختن آن مواجه می شوند عقب نشینی می کنند. چه بسیارند افرادی که سازی را خریداری کرده اند اما بعد از مدتی آن ساز تبدیل به یکی از لوازم دکوری منزل شده است. لذا اغلب به علاقمندان یادگیری موسیقی توصیه می شود نوازندگی را با یک ساز ساده آغاز کنند. در این بین برخی از سازهای بادی این ویژگی را دارند.

فلوت رکوردر

فلوت رکوردر یکی از ساده ترین سازها است. اغلب برای آشنایی اولیه کودکان با موسیقی از این ساز استفاده می شوند. معمولا یک علاقه مند به نوازندگی بعد از حدود حدود ۳ ماه آموزش فلوت رکوردر قادر به نواختن قطعه ای ساده و زیبا خواهد بود.

فلوت رکوردر

ساز دهنی یا هارمونیکا

ساز دهنی یا هارمونیکا دیگر سازی است که برای شروع آموختن موسیقی معمولا به هنرجویان توصیه می شود. این امر دلایل فنی دارد. در سازدهنی یا هارمونیکا کروماتیک یک کلید در کنار ساز تعبیه شده است که هنرجو می تواند فواصل نیم پرده را به راحتی بنوازد. این بدان معناست تمام گام ها برای فرد مبتدی قابل اجرا خواهد بود و یادگیری را برای هنرجو آسان می کند. معمولا به طور میانگین یک هنرجو بعد از ۶ ماه قادر خواهد بود تا یک قطعه ساده را با این ساز بنوازد.

سازدهنی

ساز ملودیکا

این ساز دارای یک لوله پلاستیکی و یک کیبورد است که اخیرا در آموزشگاه های موسیقی مورد توجه قرار گرفته و تدریس می شود. با این ساز نیز می توان بعد از ۶ ماه یک قطعه ساده را نواخت.

ملودیکار

فرد ریش نیچه فیلسوف بزرگ می گوید زندگی بدون موسیقی اشتباهی بیش نیست. در این مقاله سعی شد به طور کوتاه سازهای بادی توضیح داده شود. امیدواریم این مطلب محرکی برای شما جهت حرکت به سمت آموختن یک ساز باشد. وارد دنیای موسیقی بشوید و از جذابیت های این دنیا لذت ببرید چرا که زندگی بدون موسیقی اشتباهی بیش نیست. ساز زندگیتان کوک...


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان