در مورد میوه استوایی کوپواکو چه می دانید؟

  شنبه، 07 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
در مورد میوه استوایی کوپواکو چه می دانید؟
کوپوآکو (Cupuacu) اساسا در جنگل آمازون رشد می‌ کند و در برخی از مناطق پرو نیز کشت می‌ شود. این میوه با ۲۰ سانتی‌متر طول و ۲ کیلوگرم وزن کاملا شبیه به یک میوه وحشی است.در این بخش توضیح کاملی در مورد این میوه داده می شود.

پوسته ضخیمی دارد که درون آن پالپ نرم و خوشمزه ای قرار دارد. طعم کوپواکو شبیه شکلات با ته مزه میوه های گرمسیری همچون ملون یا آناناس است.کوپواکو به عنوان میوه ملی کشور برزیل شناخته شده و این کشور، بزرگ ترین تولید کننده این میوه در جهان است.

از این میوه معمولا داخل دسر یا به صورت آب میوه استفاده می شود. روغن یا کره کوپواکو نیز روغن پر خاصیتی است که با فشرده سازی دانه ها برای استخراج چربی مغذی موجود در آن ها به دست می آید و به عنوان روغن پخت و پز یا در محصولات آرایشی، زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه کوپواکو

خواص میوه کوپواکو

پالپ معطر میوه کوپوآکو، منبع ویتامین b۱ ، b۲ و b۳ است. در واقع کوپواکو از خانواده شکلات است و طعمی مشابه آن دارد. مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی نیز یکی دیگر از مزایای آن است. منبع عظیم آنتی اکسیدان در کوپوآکو باعث افزایش قدرت بافت های بدن می شود.

مرطوب کننده پوست، ضد پیری، محافظت از پوست، سلامت مو، سرشار از آنتی اکسیدان ها، سلامت روده از خواص این میوه است.

میوه کوپواکو مرطوب کننده پوست است

روغن یا کره کوپواکو سرشار از چربی های سالم است که به حفظ رطوبت طبیعی حفاظ پوست کمک کرده و به عنوان یک نرم کننده عالی عمل می کند.

این کره به دلیل نقطه ذوب پایین هنگام استفاده روی پوست به سرعت نرم شده و جذب پوست می شود و برای آب رسانی و هیدراتاسیون پوست بسیار مفید است.

خاصیت مرطوب کنندگی کره کوپواکو بسیار بیشتر از شی باتر است و گفته شده می تواند تا 440 درصد وزنش آب جذب کند.

میوه کوپواکو خاصیت ضد پیری دارد

محتوای چربی بالای کره کوپواکو باعث افزایش انعطاف پذیری پوست شده و به کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک ها کمک می کند.

محافظت از پوست با میوه کوپواکو

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در کوپواکو از پوست در مقابل پرتوهای مضر مانند اشعه ماورا بنفش خورشید، آلاینده های محیط زیست و دود سیگار محافظت می کند.

به خاطر داشته باشید استفاده از کره کوپواکو به پوست شما بستگی دارد، مثلا اگر پوست چرب دارید بهتر است از این کره فقط روی قسمت های خشک پوست مانند دست، پا و آرنج استفاده کنید.

زیبایی پوست ومو

سلامت مو با میوه کوپواکو

کوپواکو به عنوان یک ماده مرطوب کننده مو نیز شناخته شده و در محصولات مراقبت از مو از آن استفاده می شود.

خشکی مو به دلیل کمبود رطوبت در ریشه موها رخ می دهد که به آسیب دیدگی، مات و وز شدن موها منجر می شود در حالی که کوپواکو سرشار از اسیدهای چرب اشباع و تک غیر اشباع است که در ریشه موها نفوذ کرده و به آب رسانی آن ها کمک می کند.

میوه کوپواکو سرشار از آنتی اکسیدان ها

کوپواکو حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید برای سلامتی بدن است.

به عنوان مثال آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی موجود در کوپواکو با استرس اکسیداتیو – که از عوامل بروز التهاب، چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن می باشد – مقابله می کند و همان طور که می دانید یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

سلامت روده با میوه کوپواکو

کوپواکو منبع خوب فیبر محسوب می شود که از سلامت روده و سیستم گوارشی محافظت کرده و باعث ایجاد احساس سیری در افراد می شود.

این ماده مغذی برای کنترل قند خون نیز مفید است.

نحوه مصرف میوه کوپواکو

کوپواکو به فرم های مختلف عرضه می شود و می توان از آن در محصولات غذایی و زیبایی استفاده کرد. برخی موارد استفاده کوپواکو عبارتند از:

1. جایگزین خوشمزه ای برای شکلات: کوپواکو به دلیل نسبت فامیلی با خانواده کاکائو و شباهت های زیادی که با این میوه دارد به عنوان جایگزین خوشمزه ای برای کاکائو و شکلات در تهیه خوراکی های خوشمزه استفاده و به انرژی بارها، نوشیدنی ها و میان وعده های دیگر اضافه می شود.

علاوه بر این به لطف چربی طبیعی فراوان و طعم شیرین ملایمی که دارد می توان مانند شکلات تلخ، از آن بارهای خوشمزه و مغذی درست کرد.

از پودر کوپواکو نیز در پخت شیرینی جات و کیک استفاده می شود اگرچه ممکن است برای دستورالعمل هایی که پودر کاکائو شیرین شده در آن ها به کار می رود چندان مناسب نباشد.

2. در محصولات غذایی: کوپواکو به عنوان یک ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان شناخته شده و میوه خام آن طعم اسیدی ملایم و بافت جویدنی دارد اما از آن جا که میوه صادراتی محسوب نمی شود پیدا کردن آن در خارج از آمریکای جنوبی – به جز در برخی فروشگاه های خاص – سخت است.

از میوه یا پودر کوپواکو داخل دسرها و اسموتی ها استفاده می شود. در مناطقی که کوپواکو به راحتی در دسترس است گاهی آب میوه تازه را به تنهایی میل می کنند.

همان طور که قبلا اشاره کردیم کره کوپواکو نیز به عنوان روغن در پخت و پز قابل استفاده است. این کره به دلیل مقادیر زیاد اسید اولئیک از بافت نرم و نقطه ذوب پایین مشابه کره برخوردار است به همین دلیل بهتر است در پخت و پزهای با حرارت ملایم تا متوسط مانند سرخ کردن در ماهی تابه استفاده شود.

3. مکمل های کوپواکو: اگرچه مکمل های کوپواکو بیش از میوه و پودر آن در دسترس هستند و عصاره کوپواکو برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مفید است اما تحقیقات انجام شده مصرف این مکمل ها را توصیه نمی کند زیرا از نظر ایمنی و عوارض جانبی تایید نشده اند.

نکته: قبل از مصرف هر گونه مکمل حتما با پزشک مشورت کنید.

4. محصولات آرایشی:با توجه به خاصیت آب رسان و مرطوب کننده کوپواکو از این میوه در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی استفاده می شود که شامل روغن های بدن، لوسیون های پوست، صابون ها، شامپوها، نرم کننده ها، ماسک های مو و مومیایی لب می باشد.

ناگفته نماند بسیاری از این محصولات حاوی مواد دیگری همچون شی باتر، روغن آرگان و برخی روغن های گیاهی نیز بوده و ممکن است عطر، الکل، سورفکتانت ها و دیگر مواد اولیه به آن ها افزوده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (683 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (5 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان