در مورد کیست بیکر چه می دانید؟

  یکشنبه، 17 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
در مورد کیست بیکر چه می دانید؟
کیست بیکر با نام‌های کیست پاپلیتئال یا سینوویال نیز شناخته می‌شود. این کیست یک برآمدگی نرم و پر از مایع است که در پشت مفصل زانو شکل می‌گیرد. این برآمدگی در برخی از موارد با یک لخته‌ی خونی اشتباه گرفته می‌شود ولی در اصل با آن متفاوت است. کیست بیکر معمولاً در اثر آسیب به زانو ایجاد می‌شود.

کیست بیکر که کیست پوپلیته نیز نامیده می شود معمولا در افراد بالغ به علت وجود یک مشکل در مفصل زانو به وجود می آید. از جمله این مشکل ها می توان به التهاب مفصل، پارگی منیسک زانو یا آرتروز اشاره کرد.این شرایط می توانند سبب تولید بیش از حد مایع توسط زانو شده که این پدیده خود منجر به ایجاد کیست بیکر می شود. کیست بیکر یا کیست زانو در اطفال می تواند بدون وجود هیچ گونه مشکلی در مفصل زانو ایجاد شود.با اینکه کیست بیکر می تواند سبب ایجاد تورم شده و در فرد احساس ناراحتی به وجود آورد، معمولا درمان مشکل زمینه ای آن، رهایی از این وضعیت را ممکن می کند.

علل بروز کیست بیکر

مایع درون مفصل، به زانو کمک می کند تا زانو به نرمی حرکت کند. کیست بیکر زمانی ایجاد می شود که میزان این مایع زیاد شود. مایع اضافی مفصل، به پشت زانو هل داده می شود. دلایلی که این مایع اضافی ممکن است بر اثر آنها به وجود آید عبارتند از:

  • آرتروز یا استئوآرتریت شایع ترین نوع بیماری است که به همراه کیست بیکر دیده می شود.
  • پارگی غضروف نظیر پارگی مینیسک زانو
  • آسیب دیدگی یا تصادف
  • وجود عفونت در مفصل

بروز کیست پشت زانو در کودکان ممکن است به علت بیماری بورس باشد. بورس کیسه کوچک حاوی مایع است که در میان استخوان و بافت نرم ایجاد می شود.کیست بیکر یک برآمدگی است که بر اثر برجسته شدن در پشت زانو ایجاد میشود

علائم کیست بیکر چیست؟

علائم کیست بیکر در بعضی از موارد فقط ورم پشت زانو و یک درد مختصر در ناحیه زانو است. البته ممکن است درد ناشی از آسیب دیدگی اوليه هم از زمان وقوع مصدومیتی که باعث کیست بیکر شده است، هنوز در ناحیه زانو وجود داشته باشد. ممکن است شما یک برآمدگی نرم را مشاهده کنید که از پشت زانوی شما بیرون زده است. هر گونه فشار بر این برآمدگی یا هر تنشی که بر زانو وارد شود، باعث متورم شدن و بزرگ شدن اندازه آن می شود.ممکن است کیست بیکر به خودی خود برطرف شود. در این حالت اندازه کیست بیکر به خودی خود کاهش پیدا کرده و یا در زیر پوست پاره می شود. وقتی که کیست در زیر پوست پاره می شود، مایع داخل آن توسط بدن جذب خواهد شد. البته در اغلب موارد، کیست بیکر بعد از پاره شدن خیلی زود دوباره تشکیل می شود. بنابراین بهتر است که برای درمان اصولی این عارضه، علت اصلی به وجود آمدن آن شناخته شود و تحت درمان قرار گیرد.

کیست بیکر چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در ابتدا زانوی شما را معاینه فیزیکی می کند تا برآمدگی پشت زانو را با دست لمس کند. در صورتی که اندازه کیست کوچک باشد، پزشک، زانوی آسیب دیده را با زانوی سالم مقایسه می کند و دامنه ی حرکتی زانو را بررسی می کند. در صورتی که کیست با سرعت زیادی در حال رشد است یا موجب درد شدید یا تب شده است، پزشک انجام آزمایشات بیشتری را تجویز می کند. با انجام این آزمایشات می توان بررسی کرد که عوامل دیگری مانند تومور، موجب این برآمدگی شده اند یا خیر. این آزمایشات غیر تهاجمی عبارتند از عکسبرداری با MRI یا اولتراسوند (سونوگرافی).

هرچند تصاویر رادیوگرافی (اشعه ایکس) نمی توانند وجود کیست را نشان بدهند، اما ممکن است برای بررسی التهاب یا آرتروز زانو، انجام رادیوگرافی نیز تجویز شود.

تصاویر MRI می توانند کیست را به وضوح نشان دهند و همچنین وجود هرگونه آسیب غضروفی را نیز آشکار کنند. کیست بیکر معمولا در تصاویر MRI زانو که ممکن است به هر دلیل دیگری انجام شوند، تشخیص داده می شود. مزیت فوق العاده ی عکس های MRI در وضوح بالای تصاویر بافت های نرم داخلی و همچنین قابلیت تصویربرداری چندبعدی است، که به موجب آن می توان ترکیب بندی عناصر تشکیل دهنده ی کیست را تشخیص داد.

درمان کیست بیکر

کیست بیکر یا کیست پوپلیتئال در حقیقت تجمع مایع سینوویال مفصلی افزایش یافته در پشت زانو می باشد که نقش تعدیل فشار را در زانو ایفا می نمایند هنگامی که مایع مفصلی به علل مختلفی مانند آرتروز آسیب های مفصلی و بیماری های روماتیسمی افزایش پیدا کند با تجمع آن در پشت زانو و بورس های ناحیه ایجاد حس خشکی درد و تورم می نماید فیزیوتراپی به عنوان یکی از راهکارهای موثر در درمان این عارضه کمک بسیار زیادی به این بیماران نموده است.

جراحی برای درمان کیست بیکر

در صورتی که شما مبتلا به آرتروز زانو باشید، ممکن است حتی با درمان علت زمینه ای کیست بیکر، همچنان کیست سرجایش باقی بماند و از بین نرود. در صورتی که این کیست موجب درد زانو شده و محدوده حرکتی زانو را کاهش داده است، ممکن است پزشک شما، انجام جراحی را تجویز کند.
در صورتی که زانوی شما به علت حادثه یا ابتلا به آرتروز زانو، به شدت آسیب دیده است، ممکن است انجام جراحی برای ترمیم آن ضروری باشد. برداشتن کیست بیکر با جراحی کار ساده ای نیست، چرا که کیست بیکر بر خلاف سایر کیست ها، دارای لایه پوشاننده نیست. برای جراحی کیست بیکر، معمولا از تکنیک جراحی بسته به نام آرتروسکوپی استفاده می شود. در این روش، جراح از وسیله ای به نام آرتروسکوپ استفاده می کند که به شکل یک لوله باریک است و آن را در داخل زانو هدایت می کند. جراح با استفاده از وسایل جراحی بسیار ریزی که درون آرتروسکوپ قرار دارند، عمل جراحی را انجام می دهد.

فیزیوتراپی برای درمان کیست بیکر

انجام تمرینات سبک زانو به صورت منظم، می تواند دامنه حرکتی و قدرت عضلات اطراف زانو را افزایش دهد. می توان برای تسکین درد شدید زانو از کمک عصا استفاده کرد. شما همچنین می تواند با استفاده از بانداژ کشی و قرار دادن کمپرس سرد، درد زانوی خود را تسکین دهید.

دارودرمانی برای درمان کیست بیکر

ممکن است پزشک شما یکی از داروهای کورتیکاستروئید مانند کورتیزون را برای درمان التهاب ناشی از کیست تجویز کند. پزشک این دارو را مستقیما در کیست تزریق می کند. هرچند این روش درمانی موجب برطرف شدن درد ناشی از کیست می شود، اما نمی تواند از شکل گیری مجدد کیست جلوگیری کند.

زانوبند طبی برای درمان کیست بیکر

سعی کنید از یک زانو بند کشی تنگ که کمی به زانو فشار می آورد، استفاده کنید تا ازمیزان تورم زانو بکاهید. در صورتی که علائم ناشی از کیست بیکر به خودی خود برطرف نشدند به پزشک مراجعه کنید تا زانوی شما را معاینه کند و علت اصلی بروز کیست را تشخیص دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان