در مورد رژیم شیر و موز چه می دانید؟

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
در مورد رژیم شیر و موز چه می دانید؟
اگرچه رژیم شیر و موز یکی از بهترین رژیم‌های غذایی است و بدن شما در طول مدت استفاده از این رژیم انواع مواد مغذی را دریافت می‌کند اما ادامه دادن این رژیم غذایی به هیچ عنوان برای طولانی مدت توصیه نشده است. در حالی که شما وزن خودتان را کم می‌کنید ممکن است که برخی از نیازهای اساسی بدن خودتان را نتوانید تأمین کنید و این می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد.

حال نام رژیم شیر و موز را شنیده اید؟!شاید برای شما عجیب باشد که چنین رژیمی وجود داشته و می تواند سبب کاهش وزن شود؛ اما جالب است بدانید برای کسانی که نیاز دارند در مدت زمان سه الی چهار روز حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنند، تجربه رژیم شیر و موز پیشنهاد می شود. البته ممکن است افرادی به دلیل عدم علاقه به موز و یا به دلیل پیشنهاد مشاور تغذیه خود از رژیم شیر و خرما سه روزه نیز استفاده کنند. در این مطلب می خواهیم توضیح دهیم رژیم شیر و موز چیست و چرا به وجود آمد، آیا می توان از رژیم شیر و موز برای خروج از استپ وزنی استفاده کرد و عوارض رژیم شیر و موز چیست.

رژیم شیر و موز چگونه است؟

چاقی و اضافه وزن در بین جوامع مختلف، به دلیل زندگی شهرنشینی و کاهش فعالیت بدنی ایجاد شده است. به همین دلیل روش های مختلفی برای کاهش وزن بین جوامع مختلف تنظیم شده که برخی از آنها در بازه زمانی کوتاه نتیجه می دهند و برخی دیگر نیاز است که در مدت زمان بیشتری از آنها پیروی کرد تا نتیجه گرفت.

یکی از انواع روش ها برای لاغری، رژیم است که اکثر افراد طرفدار نوع سریع آن هستند. رژیم هایی مانند رژیم کانادایی 15 روزه، رژیم میوه 3 روزه، رژیم سیب در 5 روز، رژیم دانمارکی 15 روزه و بسیاری از انواع رژیم های لاغری دیگر، برای کاهش وزن سریع پیش گرفته می شوند. اما برخی از انواع دیگر رژیم های تغذیه ای برای مدت زمان همیشگی روندی را در اختیار افراد قرار می دهند که رژیم مدیترانه ای، رژیم کتوز و… از جمله آنها هستند.

اما رژیم شیر موز نوعی از گروه اول است که برای مدت زمان خاصی می توان از آن پیروی کرد و همانطور که از نامش مشخص است، مواد غذایی مصرفی مجاز در آن شیر و موز است. یعنی روزانه باید فقط شیر و موز مصرف شود. اما اینکه چگونه و با چه روندی باید از آن پیروی کرد را باید تحت عنوان دیگری بررسی کنیم.

خواص رژیم شیر و موز

در طی ۳ روز به کمک رژیم شیر و موز می توانید حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنید و در کنار آن بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمایید. همچنین به دلیل شوکی که این رژیم وارد می کند، استپ وزنی شکسته شده و فرد دوباره شروع به لاغر شدن می کند. در طول رژیم شیر و موز روزانه حدود ۱۰۰۰ کالری دریافت می کنید که البته کمتر از میزان کالری مورد نیاز یک فرد بالغ در روز است و همین موضوع کمک می کند تا چربی بدن سوخته و کاهش وزن اتفاق بیفتد. برای اینکه بتوانید از خواص رژیم شیر و موز بهره مند شوید، باید حتماً از شیر پرچرب استفاده نمایید تا چربی سالم مورد نیاز خود را مصرف نموده و دچار عوارض جسمانی و به خصوص عارضه پوستی نگردید. همچنین می توانید از مخلوط شیر و موز و یا هر یک به صورت جداگانه مصرف کنید. برخی از افراد با مشورت با مشاور تغذیه خود می توانند به جای تجربه رژیم شیر و موز، از رژیم شیر و خرما سه روزه استفاده کنند. در کنار آن ممکن است به دلیل ایجاد ضعف و گرسنگی، پزشک تغذیه به شما مصرف مکمل های غذایی همچون مکمل پروتئین و فیبر را پیشنهاد کند. همچنین مصرف میزان کافی آب برای افزایش چربی سوزی و حفظ سلامت بدن خود را فراموش نکنید.

خواص موز در رژیم کاهش وزن

  • حاوی فیبر، ویتامین ها و انواع مواد معدنی است. به ویژه پتاسیم که در هر موز مقدار 238 میلی گرم پتاسیم وجود دارد و برای بدن حیاتی است.
  • فیبر موجود در موز به دفع سموم بدن می انجامد. یکی از نکات مهم در رژیم شیر و موز تامین فیبر است.
  • نشاسته موجود در موز به بهبود سوخت و ساز گلوکز در بدن می انجامد.
  • به دلیل مزه خوبی که دارد می تواند گزینه مناسبی برای مصرف روزانه همه افراد باشد.

خواص شیر در رژیم کاهش وزن

  • شیر حاوی کلسیم و پروتئین است که به حفظ بافت های استخوانی و عضلانی کمک می کند.
  • کلسیم موجود در شیر، علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها به حفظ سلول های پیام رسان، هورمون پاراتیروئید و تنظیم عملکرد پروتئین منجر می شود.
  • شیر پرچرب در کاهش چربی بد خون موثر است.
  • شیر برای بهبود سوخت و ساز در طول رژیم شیر و موز بسیار موثر است.
  • کاهش فشار خون و تنظیم ترشح انسولین با مصرف شیر ممکن می شود.

معایب رژیم شیر و موز

ما بارها هنگام معرفی رژیم غذایی اعلام کردیم که بهترین روش برای شروع لاغری و رسیدن به سلامتی تغییر دادن عادت های روزانه و مخصوصاً عادت های غذایی است. اما تغییر دادن عادت غذایی به یکباره و ادامه دادن آن به مدت چند هفته می تواند شما را با کمبود مواد مغذی مواجه کند. به همین دلیل قبل از هر تغییر بزرگی در رژیم غذایی می بایست محدودیت هایی که هر رژیم غذایی به دنبال دارد را مطالعه و از آن ها اطلاع داشته باشیم.

شما ممکن است با رژیم شیر و موز به شدت در کاهش وزن موفق باشید اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید برای مدت طولانی این رژیم غذایی را ادامه دهید. شیر یا موز و ترکیب این دو با هم هیچ وقت نمی تواند جای سبد غذایی شما که برای سلامتی لازم است را پر کند.

رژیم شیر و موز بسیار کم کالری است و می توان گفت که روزانه هزار کالری حداکثر بدن شما دریافت خواهد کرد. این رژیم فاقد چربی و سرشار از کربوهیدرات است که به فعالیت های روزانه شما کمک می کند. در حالی که رژیم کم کالری به کاهش وزن شما کمک می کند اما بسیار احتمال دارد که وقتی دوباره به رژیم سابق خودتان برمی گردید، دوباره با افزایش وزن مواجه شوید.

بنابراین در مورد رژیم شیر موز دانستن دو نکته لازم و ضروری است، یک اینکه شما نمی توانید این رژیم را طولانی مدت استفاده کنید و دو اینکه با قطع رژیم و ادامه دادن به رژیم غذایی قبل آن، دوباره وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد.

شیر موز چگونه به لاغری کمک می کند ؟

رژیم شیر با موز برای کاهش وزن ، اولین بار برای افراد دیابتی تجویز شد . افراد مبتلا به دیابت ملزم شدند که به مدت سه روز از رژیم شیر و موز استفاده کنند . آن ها فقط حق داشتند که در طول روز سه بار شیر و موز بخورند . همچنین از آن ها درخواست کردند که هر روز باید فقط 1000 کالری مصرف کنند . البته که این رژیم غذایی به شدت سخت بود و انجام آن هرگز توصیه نخواهد شد.پیشنهاد می کنیم که برای کاهش وزن حتماً از شیر پرچرب استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که شیر پرچرب بهتر از شیر کم چرب به کاهش وزن شما کمک می کند.همچنین می توانید میوه موز را قبل یا بعد از مصرف شیر و یا همراه با آن مصرف کنید.در کنار شیر موز باید فیبرها و پروتئین های دیگری را نیز به بدنتان برسانید.به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن شما مرطوب نگه داشته شود و به از بین بردن سموم بدن کمک کنید.

تأثیر موز در رژیم شیر و موز

رژیم شیر و موز مزایای سلامتی زیادی به همراه دارند، هر چند باز هم توصیه می کنیم به جای اینکه کل رژیم غذایی خودتان را محدود به خوردن یک میوه و یک نوشیدنی کنید، می توانید این دو را در کنار یک رژیم متعادل انجام دهید و از کاهش وزن تدریجی خود لذت ببرید.اگر بخواهیم به تنهایی اجزای دو گانه رژیم شیر موز را بررسی کنیم باید بگوییم که موز به تنهایی در این رژیم دارای مواد مغذی به شرح زیر است:

  • ویتامین ب ۶
  • فیبر
  • منیزیم
  • ویتامین ث
  • منیزیم

اما به جز موارد فوق، موز دارای مقدار زیادی پتاسیم است. یک عدد موز متوسط دارای ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم است. شما بسته به اینکه مرد یا زن باشید به ۱۲ تا ۱۶ درصد از این پتاسیم برای انجام فعالیت های روزانه خود نیاز دارید.وجود مقادیر کافی از پتاسیم به مانند دیگر ترکیبات مغذی برای انجام فعالیت های روزانه لازم و ضروری است. این ماده معدنی بیش از دیگر اندام ها در قلب تأثیر خود را نشان می دهد و باعث خواهد شد که با داشتن رژیم شیر و موز، انتقال پیام های عصبی میان بافتی در قلب با نظم و قدرت بیشتری انجام شود.مصرف کافی پتاسیم در رژیم غذایی همانند رژیم شیر موز نه تنها به سلامتی قبل بلکه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی همانند سنگ کلیه، فشارخون و همچنین مشکل در استخوان و ابتلا به دیابت نوع دو خواهد شد.

در مورد فیبر نامحلول در رژیم شیر موز چه می توان گفت؟

موز همچنین دارای نوع خاصی از کربوهیدرات ها است که به سادگی در سیستم گوارشی هضم نمی شوند. این ترکیبات کربوهیدراتی که به فیبر نامحلول معروف هستند، فواید زیادی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به تقویت باکتری های پروبیوتیک در روده ها اشاره کرد. تعادل در محیط زندگی این باکتری ها به نوعی نشان دهنده فرایند هضم و گوارش سالم در بدن شما است.

وجود فیبر نامحلول نه تنها باعث بهبود غلظت باکتری های پروبیوتیک می شود، بلکه می تواند از بروز مشکلات دیگری به مانند یبوست، افزایش کلسترول خون و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. اما به خاطر داشته باشید که موزهای سبز و مقداری نارس بهترین گزینه های انتخابی شما برای دریافت فیبر نامحلول هستند. بنابراین اگر می خواهید به اندازه کافی از رژیم شیر موز سود ببرید، بهتر است از موزهای سبزتر استفاده کنید.

برنامه غذایی پیشنهادی رژیم لاغری

رژیم شیر و موز چنانچه تنها به مدت سه و نهایت چهار روز آن را انجام دهید، به بدن شما صدمه ای از لحاظ کمبود مواد مغذی و همچنین انرژی وارد نمی کند. با این حال ادامه دادن آن بیشتر از ۴ روز نتیجه عکس داده و شما را با مشکلات بسیاری روبرو می کند که ممکن است عوارض آن را در چند هفته یا چند ماه دیگر مشاهده کنید. یک رژیم غذایی متعادل می تواند به صورت رژیم لاغری پیشنهادی زیر باشد:

  • صبح زود یعنی حدود ۶ تا ۷:۳۰ صبح: یک فنجان آب همراه با ۲ قاشق چای خوری بذر شنبلیله میل کنید. این بذرها باید از شب پیش خیس خورده باشد.
  • صبحانه یعنی حدود ۷ تا ۸:۳۰ صبح: یک فنجان شیر پرچرب به همراه یک عدد موز
  • میان وعده یعنی حدود ۱۰ تا ۱۱ صبح: یک فنجان چای سبز همراه با دو عدد بادام
  • ناهار یعنی حدود ۱۲:۳۰ تا ۱:۳۰ ظهر: یک فنجان شیر پرچرب و یک عدد موز
  • عصرانه یعنی حدود ۴ تا ۴:۳۰ عصر: یک فنجان آب میوه تازه به همراه یک عدد موز
  • شام یعنی حدود ۷ تا ۷:۳۰ شب: یک فنجان کوچک سبزیجات کبابی یا پخته همراه با ۱۰۰ گرم ماهی کبابی و نصف پیمانه قارچ پخته شده بدون روغن
  • پیش از خواب یعنی حدود ۸ تا ۹ شب: ۱ فنجان شیر پرچرب

بذر شنبلیله که در این رژیم استفاده می شود، سبب افزایش متابولیسم در آغاز روز می گردد. همچنین مصرف میزان کافی آب به افزایش متابولیسم و سم زدایی از بدن کمک می کند. چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و نه تنها اثر رادیکال های آزاد را کنترل می کند، بلکه سبب افزایش سوخت و ساز بدن نیز می شود. بادام نیز حاوی چربی مفید و میزان بالایی پروتئین است. آبمیوه حاوی انواع ویتامین ها است که سلامت شما را حفظ می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان