در مورد رژیم مایر چه می دانید؟

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
در مورد رژیم مایر چه می دانید؟
روش مایر (Mayr Method) یک رژیم غذایی محبوب است که تقریبا 100 سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. این برنامه که اغلب به عنوان یک روش سریع و راحت برای کاهش وزن شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر مورد حمایت افراد مشهور و کارشناسان سلامتی قرار گرفته است. با این حال، در حالی که برخی ادعا می‌کنند که این طرح موثر و آسان است.

روش مایر یک برنامه غذایی است که توسط دکتر اتریشی دکتر مایر در دهه ۱۹۲۰ طراحی شده است. با توجه به نتایج مثبت این رژیم غذایی در سال های اخیر، این روش دوباره مورد توجه قرار گرفته است. این برنامه بر اساس این ایده است که سلامت روده، کلیدی در تسریع کاهش وزن و تقویت سلامتی محسوب می شود. این روش بر حذف برخی غذاها از رژیم غذایی شما برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و استفاده از روش های غذایی آگاهانه مانند جویدن کامل غذا و جلوگیری از حواس پرتی هنگام خوردن غذا متمرکز است. اگرچه این طرح به گونه ای طراحی شده است که فقط برای ۱۴ روز دنبال شود، اما بسیاری از اقدامات مربوط به این رژیم غذایی برای تبدیل شدن به عادات طولانی مدت برای حمایت از سلامت کلی در نظر گرفته شده اند.

کاهش وزن در رژیم مایر چگونه است؟

هیچ مطالعه ای برای ارزیابی اثربخشی روش مایر به طور خاص وجود ندارد. با این حال چندین اصل اساسی رژیم غذایی برای کاهش وزن در آن به کار برده شده است. به عنوان مثال در این برنامه اولویت با مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و حبوبات است. این غذاها علاوه بر غنی بودن از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم سرشار از فیبر هستند که می تواند سلامت روده را بهبود ببخشد و کمک کند برای مدت طولانی تری سیر بمانید. رژیم مایر همچنین غذاهای فرآوری شده و شکر را محدود می کند. این دو گروه غذایی با افزایش وزن، ضعف سلامت روده و چندین اثر سوء دیگر بر سلامت در ارتباط هستند. به علاوه این روش باعث تمرکز حواس شما در خوردن غذا مانند جویدن کامل غذا و کاهش حواس پرتی در طول وعده ها می شود. یک بررسی انجام شده بر ۱۰ مطالعه به این نتیجه رسید که تمرین غذا خوردن آگاهانه به اندازه ی رژیم های غذایی معمول در کاهش وزن موثر است. علاوه بر این، جویدن کامل مواد غذایی می تواند باعث بهبود هضم و سلامت روده شود. این رژیم 14 روزه به شما دستور می دهد:

  • قند و کافئین را حذف کنید.
  • مقدار زیادی غذای قلیایی بخورید
  • مصرف گلوتن و لبنیات را محدود کنید.

این رژیم قوانین سختگیرانه ای راجع به چگونگی، نوع و زمان خوردن غذاها دارد و به حداقل رساندن حواس پرتی در هنگام غذا خوردن، مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن هوشمند می شود. به علاوه این رژیم غذایی شما را تشویق می کند:

  • هر لقمه غذا را حداقل ۴۰ تا ۶۰ بار بجوید
  • بزرگترین وعده غذایی خود را در اوایل روز بخورید
  • به محض اینکه احساس سیری می کنید غذا خوردن را متوقف کنید
  • فقط بعد از ساعت ۳ عصر غذای پخته بخورید
  • از خوردن آب همراه با وعده های غذایی خودداری کنید
  • بعد از ساعت ۷ بعد از ظهر غذایی نخورید

مزایای رژیم مایر

این برنامه علاوه بر افزایش وزن، می تواند با مزایای دیگری نیز همراه باشد.

تشویق به خوردن غذاهای سالم:

روش مایر بر روی غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات متمرکز است. این غذاها بسیاری از مواد مغذی مهم را تأمین کرده و به محافظت از بدن شما در برابر بیماری های خاص کمک می کنند. سایر خوراکی هایی که مصرف آن ها در این رژیم غذایی توصیه می شوند شامل آجیل، دانه ها، چربی های سالم و حبوبات، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. علاوه بر این، روش مایر، خوردن غذاهای فرآوری شده و حاوی قندهای اضافه شده را محدود می کند.

تقویت ذهن آگاهی

آگاهانه غذا خوردن با فوایدی فراتر از کاهش وزن همراه است. پیروی از یک برنامه غذایی آگاهانه به کاهش پرخوری و خوردن احساسی کمک می کند. ذهن آگاهی همچنین به شما کمک می کند که از خوردن غذا در پاسخ به محرک های خارجی مانند دیدن یا بوییدن غذا، تماشای غذا خوردن دیگران یا دیدن تبلیغات محصولات غذایی جلوگیری کنید.

ساختار ساده و قابل پیگیری

در حالی که برخی از افراد برنامه های غذایی با انعطاف پذیری بیشتر را ترجیح می دهند، دیگران از برنامه های ساختاریافته با دستورالعمل های روشن و ساده مانند روش مایر استقبال می کنند. بعلاوه، بر خلاف بسیاری از رژیم های دیگر، این برنامه به شمردن کالری های دریافتی نیازی ندارد؛ بنابراین، روش مایر برای کسانی که به دنبال کاهش وزن بدون تعهد زمانی هستند، مناسب خواهد بود.

پیروی از آن راحت است

درحالی که برخی از افراد برنامه های غذایی را با انعطاف پذیری بیشتر ترجیح می دهند، دیگران از برنامه های ساختاریافته با دستورالعمل های ساده و واضح مانند روش مایر راحت تر کنار می آیند. در این رژیم غذایی منابع زیادی برای کمک به شما در شروع کار ازجمله لیست خرید، برنامه های غذایی دقیق و دستورالعمل ها ارائه شده است. برخلاف بسیاری از رژیم های دیگر در این برنامه شما نیازی به شمارش کالری ندارید بلکه غذای خود را می سنجید یا میزان مواد مغذی کلان آن را ارزیابی می کنید. این ممکن است برای کسانی که به دنبال کاهش وزن بدون تعهد زمانی هستند قابل توجه باشد.

معایب رژیم مایر

اگرچه رژیم غذایی مایر ممکن است مزایای مختلفی داشته باشد اما معایبی نیز به دنبال دارد

بر غذاهای قلیایی تمرکز دارد

این رژیم شمارا به خوردن غذاهای قلیایی مانند میوه ها، سبزی ها، مغزها و دانه ها تشویق می کند تا سطح pH بدن را افزایش دهد. اگرچه این غذاها بسیار مغذی هستند، اما خوردن غذاهای قلیایی بعید است بر میزان PH بدن شما تأثیر بگذارد.

عادت های ناسالم ایجاد می کند

برخی از جنبه های رژیم غذایی ممکن است عادت های ناسالم را برای افرادی که سابقه ی اختلال در غذا خوردن دارند، ایجاد کند. در این رژیم مصرف برخی از غذاهای مغذی مهم مانند محصولات لبنی و غلات حاوی گلوتن محدودیت دارد. درحالی که برخی از افراد مانند مبتلایان به بیماری سلیاک، حساسیت به گلوتن، عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات ممکن است از محدود کردن مصرف این مواد غذایی سود ببرند، اما بیشتر افراد نیازی به اجتناب از آن ها ندارند.

محدودیت غذایی ایجاد می کند

همان طور که خواندید رژیم مایر یک برنامه غذایی ۱۴ روزه است که باهدف بهبود سلامت روده و اصلاح برخی رفتارهای غذایی به کاهش وزن کم می کند. اگرچه رژیم مایر شمارا به خوردن بسیاری از غذاهای مغذی تشویق می کند، اما درعین حال چندین گروه غذایی سالم را حذف می کند. به همین دلیل است که رژیم مایر برای کسانی که سابقه ی اختلال در غذا خوردن دارند مناسب نیست. به یاد داشته باشید که رژیم های این چنینی پشتوانه علمی موثقی ندارند. گنجاندن برخی از مفاهیم کلیدی این برنامه مانند تمرین هوشیاری، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و شکر اضافه شده به یک رژیم غذایی سالم و کاملاً مناسب می تواند روش بهتری برای کاهش وزن پایدار و طولانی مدت باشد.

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم غذایی به روش مایر

در رژیم غذایی به روش مایر دستورالعمل هایی برای مصرف و پرهیز از مواد غذایی ارائه شده است.

غذاهای مجاز

در رژیم غذایی مایر مصرف غذاهای قلیایی در اولویت قرار می گیرد. این مواد در هنگام هضم غذا pH بالاتری دارند.میوه ها، سبزیجات، مغزها و دانه ها از جمله این مواد غذایی هستند. مصرف چربی های مفید برای قلب، غلات بدون گلوتن و پروتئین هایی از جمله گوشت، مرغ و ماهی نیز در این رژیم مجاز است.غذاهای مجاز برای مصرف در این رژیم غذایی عبارتند از:

  • غلات: جو دوسر، ریزوتو، گندم سایه، ارزن و پولنتا
  • میوه ها: سیب، پرتقال، موز، توت ها، گلابی، هلو و آلو
  • نوشیدنی ها: آب، آب انار و چای سبز
  • سبزیجات: کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم کیل، فلفل و قارچ
  • مغزها: بادام، گردو، پسته و ماکادمیا
  • دانه ها: چیا سید، کنجد، دانه کنف و تخم کتان
  • گیاهان و ادویه ها: فلفل سیاه، دارچین، زیره، زردچوبه، گشنیز و جعفری
  • پروتئین ها: ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، توفو، بوقلمون، گوشت گوسفند، گوشت گوساله، حبوبات و تخم مرغ
  • چربی های سالم: روغن نارگیل، روغن زیتون فرابکر، روغن های پرس سرد

غذاهای غیرمجاز

مصرف موادی مانند گلوتن، قند و کافئین در رژیم غذایی مایر محدود می شود.همچنین در این رژیم مصرف محصولات لبنی و شیرین کننده های طبیعی از جمله عسل و شربت افرا محدود می شود. با این حال می توان میزان کمی از آنها را مصرف کرد.در رژیم غذایی مایر مصرف مواد غذایی زیر ممنوع است:

  • قند اضافه شده: شکر، شربت (سیروپ)، آب میوه، آب نبات و شیرینی ها
  • گلوتن: محصولات حاوی گندم، جو یا چاودار
  • نوشیدنی ها: قهوه، نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا
  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای آماده، چیپس، کلوچه، فست فود، گوشت های فرآوری شده و سریال ها (غلات صبحانه)
  • لبنیات: شیر، ماست، پنیر، کره و بستنی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (558 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان