در زبان آلمانی افعال قوی کدام ها هستند؟

  پنجشنبه، 19 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
در زبان آلمانی افعال قوی کدام ها هستند؟
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

صرف فعل به معنای تغییر شکل فعل با توجه به ضمیر جمله است. همانطور که قبلا گفته شد افعال قوی در زبان آلمانی، افعالی هستند که بن آنها در طول صرف فعل تا حدی تغییر می کند. این تغییرات معمولا در تمامی حالات صرف فعل رخ نمی دهد و معمولا جزئی است، اما از آنجایی که این فعال از قائده عمومی افعال ضعیف پیروی نمی کنند آنها را در دسته ای جداگانه طبقه بندی می کنند.

افعال قوی

افعال قوی در واقع افعال بی قائده هستند. این به این معناست که این افعال به صورت متفاوتی از افعال ضعیف و با قائده عمل می کنند. می توانید این افعال را در واژه نامه شناسایی کنید. بیشتر واژه نامه ها یک لیست از افعال قوی (معمولا در انتهای واژه نامه) دارند.

بعد از پسوندسازی صفت ها افعال قوی را می توان یکی از سخترین مباحث زبان آلمانی (با توجه به میزان کاربرد) دانست. بهتر است سعی نکنید تمامی این افعال را یک شبه یاد بگیرید. یاد گرفتن این افعال باید در طول زمان و با تمرین انجام گیرد تا از گیج کنندگی آن بکاهد. روش خوب این است که سه تا چهار فعل را در روز یاد بگیرید. یکی از مطالب مفید در یادگیری افعال قوی این است که این افعال خیلی پر کاربرد هستند از این رو در مکالمات و متون آلمانی زیاد با آنها برخورد خواهید کرد که باعث می شود این افعال را بهتر یا بگیرید.

تصویر

طریق استفاده

در یک واژه نامه برای افعال قوی سه یا چهار حالت قید شده است. که شکل فعل در زمان های زیر است.

1- شکل فعل قوی در زمان حال ساده:

شکل حال ساده هر فعل در واقع شکلیست که ما بیشتر از همه با آن آشنایی داریم. در زمان حال ما عموما مصدر فعل را فقط صرف می کنیم. اما خحالت استثنا در مورد صرف افعال ضعیف افعالی هستند که بعضی از حروف آنها (معمولا حروف صدا دار) در صرف کردن تغییر شکل غیر عادی و بی قائده دارند. این حالت فقط در برای بعضی افعال قوی وجود دارد و بیشتر آنها به صورت عادی صرف می شوند. این تغییر بی قائده نیز در واژه نامه خواهد آمد و در مورد افعالی مثل افعال زیر باید در موقع صرف فعل به این نکته دقت کنید.

نگه داشتن

er hält

du hältst

halten

خواندن

er liest

du liest

lesen

2- شکل فعل قوی در زمان ماضی: تمامی افعال قوی در این زمان به طور جدی تغییر می کنند. در موقع صرف باید توجه داشته باشید که در اول شخص مفرد هیچ پسوندی نمی گیرد.

به مثال های زیر توجه کنید:

sie hielten

Der Bus hielt

halten

wir lasen

Ich las

lesen

3- شکل فعل قوی در زمان کامل: معمولا افعال تغییرات زیادی می کنند یا اصلا تغییر نمی کنند (پسوند –(e)t نمی گیرند) اما گرفتن پیشوند ge- اغلب ثابت است.

به مثال های زیر توجه کنید:

Der bus hat gehalten.

نگه داشتن

halten

Es hat nach Fisch gerochen.

بو دادن

riechen

تصویر

آشنایی کامل با افعال قوی

برای آشنایی بیشتر با افعال قوی به جدول صرف چند فعل قوی توجه کنید:

معنای جمله صرف مصدر lesen (خواندن) ضمیر شخصی (آلمانی)
من خواندم ich lese ich
تو خواندی du liest du
او خواند er liest er
او خواند sie liest sie
او خواند es liest es
ما خواندیم wir lesen wir
شما خواندید ihr lest ihr
آنها خواندند sie lesen sie

همانطور که در رابطه با فعل قوی lesen (خواندن) می بینید این فعل تنها برای دو حالت دوم شخص مفرد و سوم شخص مفرد از قائده عمومی افعال تبعیت نمی کند. برای این حالت ها شما باید طریقه صرف شدن این فعل را به خاطر بسپارید. در بیشتر لغت نامه های آلمانی در صورتی که فعل قوی باشد نحوه صرف آن را برای حالت های خارج از قائده ذکر میکند. در پایین مثال های بیشتری از فعل های قوی می آوریم.

laufen essen schlafen mögen brechen fahren geben
قدم زدن خوردن خوابیدن دوست داشتن شکستن رانندگی کردن دادن
lauf-e ess-e schlaf-e ich mag ich breche ich fahre ich gebe
läuf -st iss-t schläf-st du magst du brichst du fährst du gibst
läuf-t iss-t schläf-t er/sie/es mag er/sie/es bricht er/sie/es fährt er/sie/es gibt
lauf-en ess-en schlaf-en wir mögen wir brechen wir fahran wir geben
lauf-t ess-t schlaf-t ihr mögt ihr brecht ihr fahrt ihr gebt
lauf-en ess-en schlaf-en sie mögen sie brechen sie fahren sie geben

چطور حالت های بی قائده افعال قوی را یاد بگیریم؟

بهترین روش یادگیری از راه تمرین است. می توانید در طول یادگیری افعال آنها را صرف کنید و فعل را به صورت صرف شده یادبگیرید. البته در طول زمان با مطالعه و گوش دادن زیاد به صورت ناخودآگاه نیز صرف این افعال را یاد خواهید گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان