درمان های کم هزینه و آسان برای تبخال

  چهارشنبه، 11 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان های کم هزینه و آسان برای تبخال
تبخال یک عفونت، ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. که موجب مشکلاتی از جمله خارش و درد است که به طور کلی در هر دو جنس مردان و زنان دیده می شود. تبخال به صورت تاول های کوچک قرمز، متورم و آبکی یا زخم اطراف چشم ،دهان، لب ها، و آلت تناسلی ظاهر می شود.

هیچ کس از بروز تبخال روی صورت یا نقاط دیگر بدن استقبال نمی کند زیرا علاوه بر آنکه دردناک بوده و توام با خارش است، می تواند زیبایی فرد را هم تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر ازجمله افرادی هستید که هرازگاهی با تبخال دست و پنجه نرم می کنید، باید بگوییم که اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش شیوع، شدت و طول مدت این مشکل وجود دارد.علاوه بر پمادها و داروهایی که برای بهبود تبخال ها وجود دارد، درمان های خانگی هم در بسیاری از موارد جوابگو خواهند بود. همچنین برخی روش های درمانی باعث کمرنگ شدن علائم تبخال می شوند، البته اگر به محض بروز نخستین نشانه ها بتوانید آنها را اعمال کنید. برای شناسایی، پیشگیری و درمان تبخال ها بهتر است از راهنمایی های ما استفاده کنید.
تبخال ها به خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی کنند. تبخال به خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال ها به واسطه نوع یک ایجاد می شوند. نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می شود و تبخالی که ایجاد می شود تا یک هفته روی پوست می ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا به لای سلول های عصبی پنهان می شود، بنابراین هیچ وقت به طور کامل درمان نمی شود.

انواع ویروس HSV

تبخال تناسلی که با عنوان هرپس تناسلی نیز شناخته می شود یک بیماری شایع است که از راه جنسی منتقل شده و توسط یک عامل عفونی به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به وجود می آید. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد:

HSV1

بیشتر با زخم ها و تاول هایی ارتباط دارد که در اطراف دهان بوده و تحت عنوان تبخال نیز شناخته می شوند.

HSV2

با ضایعات و تاول های نواحی تناسلی ارتباط دارد که در حین ارتباط جنسی در معرض ویروس قرار گرفته اند.با این حال، هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس می توانند نواحی تناسلی و اطراف دهان را آلوده کنند، یعنی تماس جنسی با یک تبخال در اطراف دهان می تواند به تبخال تناسلی منجر شود. همچنین، بوسیدن فردی که به تبخال مبتلا است، می تواند سبب انتشار ویروس هرپس سیمپلکس شود.پس از بروز اولیه هرپس، ویروس از طریق سلول های عصبی به جاهای دیگر رفته و در بافت عصبی بدن باقی می ماند. فعال شدن دوباره و تکرار بروز تاول ها می تواند در طول زندگی فرد اتفاق افتد. به طور تخمینی، در افراد 14 تا 49 ساله از هر 6 نفر 1 نفر به این بیماری مبتلا می باشد.تبخال تناسلی با زگیل تناسلی یکسان نیست و این دو با هم تفاوت دارند. زگیل های تناسلی زائده هایی همرنگ با پوست بدن هستند که در نواحی ظاهر می شوند که در حین ارتباط جنسی در معرض ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسان) قرار گرفته اند.

درمان های خانگی برای تبخال

در اینجا برخی از درمان های طبیعی، آسان و سریع برای تبخال را مشاهده می کنید :

1. روغن زیتون

روغن زیتون بعنوان مرطوب کننده پوست شناخته شده است. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و یکی از بهترین داروهای خانگی برای زخم تب خال است. یک فنجان روغن زیتون به اضافه ی روغن اسطوخودوس و موم زنبور عسل را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت گرم کنید . اجازه دهید مخلوط خنک شود. پس از خنک شدن روی موضع مورد نظر بمالید.

2. اکیناسه

اکیناسه یک گیاه دارویی است و دارای خواص ضد ویروسی است که برای افزایش سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. تمام قطعات اکیناسه، یعنی گل، برگ و ریشه می تواند برای درمان تبخال استفاده شود. می توان آن را به شکل چای، آب میوه، و یا قرص مصرف کرد.

3. یخ

ساده ترین روش در خانه برای درمان تبخال یخ است. یخ ، درد بسیار زیادِ تبخال را تسکین میدهد. یخ خرد شده را در کیسه های پلاستیکی پر میکنیم. کیسه ی پلاستیکی را در یک پارچه ضخیم ورق مانند قرار میدهیم و روی محل زخم به مدت 10-15 دقیقه برای خلاص شدن از تورم و خارش میگذاریم. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

4.جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان موثر برای خلاص شدن سریع از شر تبخال است.که امدادی موثر در خارش زخم و درد آن است. توپ پنبه خیس را در جوش شیرین فرو برده و به طور مستقیم روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار کمک می کند به خشک کردن تاول و تراوشات آن.

5. روغن درخت چای

برای شیوع بیماری زخم تبخال، روغن درخت چای یک درمان مفید است. مقداری آب در یک استکان ریخته و چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید ،سپس محلول را غرغره کنید.این روش به حذف زخم از دهان کمک میکند. برای تبخال تناسلی، از یک قطره چکان چشم استفاده کنید و چند قطره ازمحلول را روی منطقه آلوده بچکانی

6. بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از داروهای گیاهی موثر برای تبخال است. فلاونوئیدها، اسید فنولیک، و رزمارینیک اسید، به بهبود زخم ها و یا تاول کمک می کند. استفاده به صورت چای بادرنجبویه یا استفاده ی مستقیم بر روی زخم. 2-3 میلی لیتر از شربت بادرنجبویه را به آب اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و بنوشید. این عصاره مایع و با پایه ی الکل برای زخم موثر است. نوشیدن سه بار در روز توصیه میشود.
بادرنجبویه به شکل کرم و پماد نیز در دسترس است. کرم را به طور مستقیم روی تبخال استعمال کنید.

7. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان ازخواص درمانی که برای درمان عفونت کمک می کنند تشکیل شده است. شیرین بیان حاوی اسید glycyrrhizic است، که با ویروس تبخال مبارزه می کند. برای درمان تبخال، 2 کپسول از عصاره ریشه شیرین بیان می تواند موثر باشد.
تبصره: استفاده بیش از حد شیرین بیان ممکن است منجر به فشار خون بالا و کاهش پتاسیم شود. بنابراین، افراد مبتلا به مشکلات قلبی و زنان باردار باید از مصرف شیرین بیان، اجتناب کنند.

8. کیسه چای

چای سیاه و سفید بسیار غنی از تانن هستند. و برای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی شناخته شده است. یک فنجان چای سیاه و سفید با کمک چای کیسه ای آماده کنید. اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، چای کیسه ای را به مدت 5 دقیقه بر روی زخم منطقه آلوده قرار دهید. برای گرفتن بهترین نتایج، دو یا سه بار در روز تکرار شود.

9. آرد ذرت

یکی از بهترین راه حل ها برای تبخال، نشاسته ذرت است. آرد ذرت به جذب رطوبت بیش از حد از پوست و کاهش سایش و خارش کمک می کند. نشاسته ذرت را میتوان به طور مستقیم روی زخم خشک تبخال قرار داد. و یا میتوان پنبه خیس را به آرد ذرت آغشته کرد و به آرامی بر روی زخم قرار داد.
توجه: برای جلوگیری از آلودگی ، توپ پنبه را دوباره در آرد ذرت تمیز فرو نبرید.

10. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا بهترین خواص درمانی طبیعی را داراست که می تواند برای تاول موثر باشد. برای تسکین خارش و قرمزی، ژل آلوئه ورا خالص را باید روی زخم قرار داد .
برای این کار برگ تازه از آلوئه ورا ،را به دو نیمه برش داده. یکی از قطعات ژل را به طور مستقیم در منطقه آلوده قرار میدهیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان