بهترین درمان تبخال تناسلی چیست ؟

  چهارشنبه، 11 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین درمان تبخال تناسلی چیست ؟
تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع است که مردان و زنان را درگیر می‌کند. خصوصیات هرپس تناسلی شامل درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی است. اما ممکن است هیچ گونه علائم یا نشانه‌ای وجود نداشته باشد.

تبخال تناسلی یک بیماری شایع جنسی است که در آمریکا حدود 16 درصد افراد بین سنین 14 تا 49 سال را درگیر می کند. در ایران آمار دقیقی از میزان شیوع این بیماری در دست نیست و گزارش های محدودی حاکی از آلودگی 40 تا 50 درصدی افراد به این بیماری است. این بیماری که در ناحیه ی تناسلی مشاهده شده و اغلب از طریق رابطه ی جنسی انتقال می یابد میتواند توسط دو نوع ویروس ایجاد شود.

عوامل خطر ابتلا به هرپس تناسلی

خطر ابتلا به تبخال تناسلی در شرایط زیر افزایش پیدا می کند:

  • زن بودن: زنان بیش تر از مردان به تبخال تناسلی مبتلا می شوند. ویروس از طریق آمیزش جنسی از مردان به زنان بسیار آسان تر از زنان به مردان منتقل می شود.
  • داشتن شریک های جنسی متعدد: داشتن شریک های جنسی متعدد خطر در معرض ویروس عامل تبخال تناسلی را افزایش می دهد.

عوارض تبخال یا هرپس تناسلی

  • ابتلا به دیگر بیماری های مقاربتی: ابتلا به تبخال تناسلی خطر ابتلا به دیگر بیماری های آمیزشی مانند ایدز را بالا می برد.
  • آلوده شدن نوزاد: نوزادان متولد شده از مادران آلوده، در حین عمل زایمان در معرض ویروس قرار می گیرند. آلوده شدن به ویروس باعث آسیب مغزی، کوری و یا مرگ نوزاد می شود.
  • مشکلات مثانه: در برخی از موارد، زخم و جراحت ناشی از تبخال تناسلی باعث بروز التهاب اطراف مجرای ادراری می شود . این التهاب حتی می تواند تا چندین روز مجرای ادراری را مسدود کند. در این حالت برای تخلیه مثانه باید از کاتر استفاده کرد.
  • مننژیت: در موارد نادر عفونت ویروس هرپس سمپلکس منجر به التهاب غشا و مایع مغزی نخاعی می شود.
  • التهاب مقعدی: تبخال تناسلی به خصوص در مردانی که با مردان دیگر رابطه ی جنسی دارند، می تواند منجر به عفونت در لایه ی پوشاننده ی رکتوم شود.

در بیماری تبخال تناسلی مانند زگیل تناسلی، خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد.

نشانه های بیماری در موارد عود تبخال تناسلی

عود عفونت در زنان ممکن است خفیف و بی سر و صدا باشد و فقط نواحی واژن و گردن رحم را درگیر کند. به همین دلیل مردانی که برای بار اول به تبخال تناسلی مبتلا می شوند از اینکه از چه کسی بیماری را گرفته اند اطلاعی ندارند. اینکه بیماری چه زمانی عود می کند قابل پیش بینی نیست ولی اغلب بدنبال رابطه ی جنسی عود می کند. معمولا خارش و درد قبل از ظهور جوش ها ایجاد می شوند. گروه کوچکی از جوش های تاول مانند با حاشیه ی قرمز و مرکز سفید ظاهر شده، ظرف یک تا دو روز مرکز آنها فرو رفته شده و سپس تاول ترکیده و خشک می شوند و ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می روند.

میزان عود بعد از اولین عفونت

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که برای اولین بار به تبخال تناسلی علامت دار نوع دو مبتلا می شون،د در طی سال اول چندین بار دچار عود عفونت می شوند. ولی در اکثر بیماران با گذشت زمان بتدریج از میزان عود کاسته می شود.

پیشگیری از تبخال تناسلی

برای جلوگیری از انتقال بیماری تا بهبود کامل جوش ها بایستی از تماس جنسی پرهیز کرد. مجرای ادراری مردان و گردن رحم در زنانی که علامت ندارند می تواند عفونت را در هر زمانی منتقل کند. استفاده از کاندوم یا فوم های اسپرم کش در افرادی که سابقه عود تبخال تناسلی دارند توصیه می شود.اگر هر دو شریک جنسی مبتلا به یک نوع ویروس HSV هستند نیازی به استفاده از کاندوم نیست.یادتان باشد داشتن تبخال در یک ناحیه تضمین کننده ی عدم ابتلا به تبخال در نواحی دیگر نیست لذا از رابطه ی جنسی در زمانی که ضایعه ی فعال بصورت جوش وجود دارد بایستی پرهیز کرد.

بهترین درمان تبخال تناسلی چیست ؟

هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد، زیرا HSV هرگز از بدن توسط سیستم ایمنی برداشته نمی شود

اما روشهای درمانی به منظور کاهش علائم و کاهش خطر انتقال به شریک جنسی در دسترس هستند این روشها شامل :

  1. پوشیدن لباس زیر نخی و اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ، زیرا آنها می توانند جریان هوا را در ناحیه تناسلی محدود کرده و باعث کاهش سرعت بهبودی ضایعات شوند.
  2. داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند درد و تب را کاهش دهند. درمانهای موضعی با بی حس کننده هایی مانند prilocaine، لیدوکائین، بنزوکائین یا تتراکائین همچنین می تواند خارش و درد ناشی از ضایعات هرپسی را تسکین دهد.
  3. داروهای ضد ویروس متعددی هستند که برای درمان تبخال مورد استفاده قرار می گیرند از جمله: aciclovir (آسیکلوویر)، valaciclovir (valacyclovir)، famciclovir، و penciclovir.
  4. داروهای ضد ویروسی می توانند فرکانس، طول مدت و شدت شیوع بیماری را نیز کاهش دهند.
  5. همچنین استفاده از کاندوم خطر انتقال را به طور قابل توجهی کاهش می دهد .

درمان دارویی تبخال جنسی :

درمان با داروهای ضد ویروس مثل aciclovir (آسیکلوویر)، valaciclovir (valacyclovir)، famciclovir، و penciclovir معمولاً به صورت خوراکی است و در اولین بار ابتلا برای ۷ تا ۱۰ روز و در موارد عود حدود ۵ روز انجام می شود و باعث کوتاه شدن دوره بیماری و بهبود سریعتر ضایعات تبخال تناسلی می شود و تحت نظر متخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژیست) این درمانها به مهار بیماری تبخال تناسلی کمک میکنند، ولی باعث درمان قطعی یا ریشه کنی ویروس نمی شوند .

آیا تبخال تناسلی واکسن دارد ؟

خیر ،هنوز واکسنی جهت جلوگیری از تبخال تناسلی ساخته نشده و بهترین روش پیشگیری ، رعایت موارد ذکر شده است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان