سوالات متداول توده های سفت زیر پوست

  دوشنبه، 09 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
سوالات متداول توده های سفت زیر پوست
کشف یک توده سفت زیر پوست می‌تواند نگران کننده باشد اما به ندرت علتی برای نگرانی است. چندین عامل می‌توانند باعث ایجاد این توده‎ها زیر پوست شوند و به طور معمول درمان‌پذیرند.

توده هایی که در زیر پوست صورت ایجاد می شوند، اصولا دلایل خاصی دارند. از جمله مهمترین این دلایل را می توانیم به وضعیت شایعی همچون آنژیوادما اشاره نماییم. از سوی دیگر نیش حشرات نیز می توانند منجر به بروز توده های چربی در زیر پوست گردند.

این برامدگی ها میتوانند با تورم، خارش، سوزش، درد، قرمزی و غیره همراه باشند. این برامدگی ها ممکن است مثل تاول شوند و موقع لمس کردن شان امکان دارد حس داغی کنید. در دیگر موارد، امکان دارد پر از چرک شوند یا پر از چربی هایی که مانند سنگ سفت هستند. در موارد شدیدتر، امکان دارد به تدریج به علت وجود این توده ها با مشکلات تنفس و بلع روبرو شوید.

توده ی سفت زیر پوست صورت میتواند به علت وضعیت شایعی به اسم آنژیوادما ایجاد شود؛ آنژیوادما نوعی عکس العمل حساسیتی است که سبب ایجاد تورم زیر پوست می شود؛ به خصوص در نواحی لب ها و چشم ها. این واکنش حساسیتی میتواند بر اثر تحریک بعضی غذاها یا داروها اتفاق بیفتد.کیست ها و برامدگی های کوچک هم میتوانند سبب ایجاد برامدگی های بزرگ روی صورت شوند. این برامدگی ها در صورت عفونی شدن میتوانند دردناک و آزاردهنده باشند.

نیش و گزش حشرات هم میتواند سبب بروز توده ی سفت زیر پوست شود. بعضی حشرات خاص مانند پشه ها و ساس ها سبب ایجاد برامدگی های دردناکی روی پوست تان میشوند که حتی نمیتوان به آنها دست زد. با مطالعه ی این مقاله درباره ی دلیل ایجاد توده دردناک زیر پوست، در نواحی داخلی ران ها، روی باسن، صورت، بازو، و گردن، و هم چنین نحوه ی خلاصی از شر آن ها اطلاعات زیادی به دست خواهید آورد.

وقتی یک توده سفت زیر پوست تان مشاهده می کنید، مثل شمار زیادی از آدم ها، اولین چیزی که به ذهن تان می رسد این است که به سرطان دچار شده اید. رعایت نهایت احتیاط درباره ی سلامتی تان بسیار مهم است، ولی بهتر است بدانید بسیاری از توده های کوچک زیر پوست خوش خیم هستند و به آسانی درمان می شوند.

عوامل اصلی ایجاد توده سفت زیر پوست

عوامل احتمالی بسیاری برای بروز توده های سفت زیر پوست وجود دارند. وقتی توده ی سفتی را روی پوست تان مشاهده می کنید، احتمالا یک یا چند مورد از موارد زیر اتفاق افتاده است:

۱. لیپوم

لیپوم یکی از انواع اصلی توده هایی است که زیر پوست شکل می گیرند. این توده های کوچک چربی برای سلامتی انسان بی خطر هستند. لیپوم مثل یک توده ی معمولی رشد می کند و با لمس آن، به آسانی زیر پوست حرکت می کند.

۲. کیست

کیست مانند یک کیسه ی در بسته است – مانند یک برآمدگی زیر پوست و حاوی ماده ای روان و نیمه جامد است که گفته می شود از سلول های مرده ی پوست و مقداری چربی تشکیل شده است. کیست معمولا زرد رنگ است و با لمس کردن به آسانی زیر پوست حرکت می کند. در بیش تر موارد، کیست ها برای پوست و سلامتی انسان بی ضرر هستند و نیاز به درمان ندارند.

۳. ورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی بخشی از دستگاه ایمنی هستند. وقتی بدن تان مورد حمله ی باکتری های مضر، ویروس، التهاب، یا جراحت (تروما) قرار می گیرد، ممکن است غدد لنفاوی دچار تورم شوند. این تورم ها به طور طبیعی در کشاله ی ران، زیر بغل، یا گردن اتفاق می افتند. این مورد هنگامی جدی تر می شود که خدای نکرده مبتلا به ایدز یا سرطان شده باشید.

۴. دمل (آبسه)

این حالت در اثر تجمع چرک به وجود می آید و باعث ایجاد توده ی سفت زیر پوست می شود و با التهاب همراه است. دمل یا آبسه معمولا در واکنش به ورود باکتری، انگل، یا مواد خارجی به بدن ایجاد می شود. در برخی موارد، آبسه ها ممکن است قرمز رنگ، برجسته، و به صورت توده ی دردناکی زیر پوست باشند.

۵. پینه یا ِکِبره

پینه نیز در واکنش به فشار مداوم در ناحیه ی خاصی از پوست تشکیل می شود. پینه یا کبره ممکن است روی انگشتان پا، پاها، و دست ها ایجاد شود و به طور طبیعی هنگامی که آن را لمس می کنید، پوست سفتی را زیر انگشت تان احساس می نمایید. در این حالت، پوست ظاهری ضخیم پیدا می کند و روی آن زرد رنگ می شود، و در برخی موارد ممکن است زیر آن مایع جمع شود.

سوالات متداول توده های سفت زیر پوست

1-مهمترین دلایل ایجاد شدن توده سفت زیر پوست در صورت چیست؟

توده هایی که در زیر پوست صورت ایجاد می شوند، اصولا دلایل خاصی دارند. از جمله مهمترین این دلایل را می توانیم به وضعیت شایعی همچون آنژیوادما اشاره نماییم. از سوی دیگر نیش حشرات نیز می توانند منجر به بروز توده های چربی در زیر پوست گردند. برگشت مو به داخل پوست و بافت زیر آن نیز می تواند منجر به بروز توده سفت زیر پوست و کیست مویی شود.

2-آیا لازم است توده های سفت زیر پوست را برداریم؟

بهتر است این توده های سفت زیر پوست برداشته شوند. می توان به راحتی و با استفاده از روش های درمان با لیزر، به راحتی این توده های چربی را درمان کرد. با لیزر پرتوان می توانید این توده ها را بدون خونریزی و اسکار و زخم بردارید.

3-آیا تمام توده های سفت زیر پوست دردناک هستند؟

اصولا توده سفت زیر پوست دردناک نیست. مگر آن که دارای شرایط خاصی باشد. اگر درون توده عروق خونی وجود داشته باشد، یا در محلی نزدیک به اعصاب باشد، می تواند برای بیمار درد به همراه داشته باشد. همچینین توده های کیست مویی بعد از عفونی شدن دردناک می باشند.

4-بهترین گیاهان دارویی که به درمان توده سفت زیر پوست کمک می کنند کدامند؟

از جمله گیاهان دارویی که می توانیم برای درمان لیپوم از آنها استفاده کنیم، شیر، آلوئه ورا، عسل، سرکه سیب، گیاه کاسنی و … می باشند. که استفاده از این گیاهان، می تواند در مدت زمان لازم، به درمان لیپوم کمک کند.

5-بیشتر در کدام قسمت های بدن توده سفت زیر پوستی ایجاد می شود؟

این توده ها ممکن است در قسمت های مختلف بدن به وجود آیند. اما بیشترین محل هایی که توده سفت زیر پوست در آنها ایجاد می شود، قسمت های فوقانی پشت، زیر بغل، شانه ها، عمق ران، ماهیچه های ساق، شانه و حتی باسن و مقعد و ناحیه تناسلی می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان