علت خارش کف دست چیست؟

  دوشنبه، 17 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت خارش کف دست چیست؟
خارش کف دست شرایطی است که همه ما هر چند وقت یک بار، آن را تجربه می کنیم. دلیل به وجود آمدن این خارش ها همیشه هم رسیدن به پول و ثروت نیست! خارش کف دست معمولا به دلیل مشکلات پوستی به وجود می آید؛ اما در مواردی نادر می تواند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشد. به همین علت بهتر است در مورد آن بیشتر بدانید.

خارش کف دست شرایطی است که همه ما هر چند وقت یک بار، آن را تجربه می کنیم. دلیل به وجود آمدن این خارش ها همیشه هم رسیدن به پول و ثروت نیست! خارش کف دست معمولا به دلیل مشکلات پوستی به وجود می آید؛ اما در مواردی نادر می تواند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشد. به همین علت بهتر است در مورد آن بیشتر بدانید.

علت خارش کف دست چیست؟

خارش بدون توجه به ناحیه ی آن می تواند آزاردهنده باشد. این امر به ویژه می تواند در دست ها تحریک زیادی را به وجود آورده در انجام امور روزمره تداخل ایجاد کند.برخی از بیماری های زیر ممکن است از شایع ترین علل خارش کف دست باشند:

۱. اگزمای دست

بر اساس گزارش های علمی، حدود ۱۰ درصد مردم کشورهای صنعتی دچار اگزمای دست هستند. این بیماری غیر مسری می تواند باعث ایجاد خارش کف دست، التهاب، پوسته ریزی، خشکی، قرمزی و حتی تاول شود.یک نوع اگزما به نام «پومفولیکس» یا «اگزمای دیس هیدروتیک» باعث به وجود آمدن تاول های کوچک و خارشی بر روی کناره های انگشتان، کف دست و حتی کف پا می شود.کسانی که احتمال بیشتری برای ابتلا به اگزمای دست دارند، عموما افرادی با مشاغل خاص هستند که در آن دستان فرد در مواجه با رطوبت یا مواد شیمیایی و عوامل تحریک کننده بیش از حد است. مشاغلی که در معرض ابتلا به اگزمای دست هستند شامل موارد زیر است:

  • کترینگ و پذیرایی
  • نظافت
  • آرایشگاه
  • کادر درمانی
  • مکانیک

کسانی که سابقه خانوادگی اگزمای دست دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۲. واکنش های آلرژیک

گاهی اوقات خارش دست بر اثر مواجه مکرر با عوامل و مواد شیمیایی تحریک کننده است به وجود می آید که در نهایت که به واکنش آلرژیک منتهی می شود و به «درماتیت تماسی» گفته می شود.یک واکنش آلرژیک ممکن است ۴۸ تا ۹۶ ساعت پس از تماس با آلرژن (عامل آلرژي زا) شروع شود.

عوامل آلرژي زای رایج عبارتند از:

  • فلزات، مانند انگشتر و سایر جواهرات
  • عطر و ادکلن یا سایر مواد معطر
  • انواع صابون
  • مواد ضدعفونی کننده
  • ترکیبات ضدمیکروبی یا باکتری کُش
  • گرد و غبار و خاک
  • آب با مقادیر بالای کُلر

ممکن است پیش از بروز واکنش آلرژیک نیاز به مواجه چندباره با آلرژی زاها باشد. در واقع، این امر به این دلیل است که بدن بعد از چند بار، شروع به ترشح هیستامین های خارش آوری می کند که موجب تحریک پوست می شوند.

۳. دیابت

هنگامی که فرد مبتلا به دیابت است، قند خون فرد بیش از حد بالا می رود که می تواند باعث خشکی پوست شود. خارش پوست ممکن است با برآمدگی های قرمز یا به رنگ پوست روی کف دست و سایر نواحی بدن نمایان شود.

۴. واکنش های دارویی

گاهی اوقات خارش کف دست ممکن است در اثر مصرف داروی خاصی به وجود آمده باشد. هنگامی که فرد نسبت به داروی جدیدی واکنش آلرژیک خفیفی داشته باشد، واکنش های هیستامین در بدن باعث خارش می شود.در این موارد، به ویژه فرد در کف دست یا پای خود احساس خارش می کند که دلیل آن تجمع بیش تر هیستامین در این نواحی است. با این حال، چنانچه برای فرد مشخص شود که علت خارش کف دست دارویی است، مگر اینکه علائم شدید باشد؛ باید پیش از قطع کامل دارو، با پزشک معالج مشورت کند.

۵. سیروز

یک اختلال خودایمنی به نام «سیروز صفراوی» یا «تشمع کبدی» می تواند باعث به وجود آمدن برخی لکه ها در کف دست و خارش آن شود. سیروز صفراوی، روی مجاری صفراوی که کبد را به معده وصل می کند، اثر می گذارد. زردابی که بین این دو عضو حرکت می کند در کبد تجمع یافته و باعث بروز آسیب و زخم می شود. فرد مبتلا به این اختلال خود ایمنی، علاوه بر خارش کف دست ممکن است که علائم دیگری نیز داشته باشد:

  • لکه های پوستی در کف دست
  • حالت تهوع
  • درد استخوان
  • اسهال
  • ادرار تیره
  • زردی یا یرقان

6. آسیب به اعصاب

گاهی اوقات بیماری هایی مانند: دیابت و … باعث به وجود آمدن آسیب های عصبی می شوند. وقتی اعصاب بدن آسیب ببینند، پیام ها به درستی به مغز نمی رسند و در نتیجه ممکن است بیمار در قسمتی از بدنش احساس خارش کند( مانند کف دست)؛ در حالی که آن قسمت از بدن هیچ مشکلی ندارد.

7.اگزمای دیسیدروئید

یک فرد مبتلا به اگزمای دیسیدروئید (که به نام اگزمای دست و پا و یا پومفولیک شناخته می شود) علایمی نظیر تاول های ریز، خارش دار و آبگونه را در دست ها، انگشتان و پاهایش مشاهده خواهد کرد. تصور می شود که این شرایط با استرس، محرک ها و آلرژی های فصلی مرتبط باشند.فرد مبتلا به اگزمای دیسیدروئید ممکن است متوجه موارد زیر باشد:

  • تاول های کوچک و آبگونه بر روی انگشتان دست
  • خارش شدید
  • پوست دردناک
  • قرمزی و التهاب
  • پوسته پوسته شدن و یا ترک خوردن پوست

افرادی که به آلرژی ها حساسیت دارند بیشتر احتمال دارد که تحت تاثیر این اگزمای پوستی قرار بگیرند و در زنان نسبت به مردان دو برابر احتمال ابتلای اگزمای دیسیدروئید وجود دارد.

8.پسوریازیس (صدفک)

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث می شود تا سلول های پوستی به سرعت رشد پیدا کنند و باعث ایجاد لکه های پوستی، پوسته پوسته شدن، و یا خارش پوست می شود. پسوریازیس می تواند بر مناطق مختلف بدن یک فرد، به ویژه در مفصل، و همچنین مناطق مانند انگشتان دست و ناخن تاثیر بگذارد.فرد مبتلا به پسوریازیس همراه با پوست خارش، همچنین ممکن است علایم زیر را داشته باشد :

  • قرمزی و التهاب پوست
  • پوسته پوسته شدن و لکه های سفید روی پوست
  • پوست بسیار خشک، ترک خورده و گاهی اوقات خونریزی پوست
  • درد در اطراف لکه های التهابی پوست

.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (608 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (547 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (313 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (251 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (120 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (8 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...