درمان های خانگی برای مقابله با سوختگی زبان چیست؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان های خانگی برای مقابله با سوختگی زبان چیست؟
سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی‌دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می‌کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است.

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است.

فرقی نمی کند سوختگی به چه دلیل باشد، به هر حال زبانی که سوخته است، پرزهای چشایی اش آسیب دیده و طعم غذاها را کمتر حس خواهد کرد. بسته به درجه ی سوختگی، ممکن است علائمی چون درد، قرمزی روی سطح زبان، تورم و التهاب و یا حتی تاول داشته باشید. حتی یک سوختگی خفیف روی زبان هم می تواند ناراحتی های زیادی ایجاد کند، که مخصوصا با خوردن یا نوشیدن یک چیز گرم، بیشتر هم بشود. این سوختگی در نهایت التیام خواهد یافت، اما شما می توانید با چند راهکار ساده ی خانگی، این دوره را کوتاه تر کنید. سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد.

بافت گلو نیز تنها چند میلی متر ضخامت دارد، بنابراین نسبت به غذای داغ بسیار حساس است. سوختگی گلو معمولاً در اثر نوشیدن مایعات خیلى داغ، بلعیدن حلال هاى شیمیایى یا استنشاق بخار خیلى داغ اتفاق می افتد.برای درمان سوختگی گلو باید فورا اقدام شود، زیرا بافت گلو به سرعت ورم مى کند و سبب بسته شدن راه تنفسی مى شود.در سوختگی درجه یک زبان، لایه سطحی آن دچار آسیب شده و درد، قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد.در صورتی که سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند، سوختگی درجه دو با تشکیل تاول، تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد.در سوختگی درجه سه، تغییر رنگ سفید یا سیاه، درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد. در صورت ایجاد سوختگی درجه دو و سه با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد، باید به پزشک مراجعه شود.

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد.در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکهسوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است.سوختن زبان اکثرا پس از خوردن پیتزا و غذاهای این چنینی که با پنیر داغ تهیه می شوند و یا خوردن نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ، قهوه و چای اتفاق می افتد.بسیاری از دندانپزشکان می گویند که سوختگی بر روی زبان، کام و لثه به دلیل گرم کردن غذا و نوشیدنی در مایکروویو، شایع تر است. مایکروویو باعث می شود تا غذاهای به صورت یکنواخت گرم نشوند به همین دلیل گاهی نقطه ای از غذا داغ شده و باعث سوختگی زبان و دهان می شود.همزمان با عوامل خطری بسیاری که موجب سوختگی زبان می شوند، درمان های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که باعث بهبود سریع جای سوختگی خواهد شد. این درمان ها علاوه بر التیام درد و ناراحتی ناشی از سوختگی می توانند از آسیب بیشتر به بافت های زبان و دهان جلوگیری کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا با این درمان ها بیشتر آشنا شوید.

درمان های خانگی برای مقابله با سوزش زبان:

طبق روند همیشگی بخش سلامت نمناک بعد از بررسی روش های درمان نوین به روش های درمان طب سنتی و گیاهی نیز می پردازیم که برای درمان سوختگی زبان این نسخه ها شامل:

از طریق دهان نفس بکشید

بعد شما متوجه میشوید که دهانتان با چیزی خیلی داغ لمس شده است، در این مواقع زبان خود را بیرون بیاورید و مجددا عمیقا نفس بکشید تا دهانتان از هوای خنک پر شود.چنین جریانی به بهبود بیماری شما کمک خواهد کرد.

از وسیله سرد استفاده کنید:

سعی کنید زبانتان را با یک خوراکی یا جسم سرد پوشش دهید که باعث کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب بافت دهانتان میشود. همچنین دهان را مرطوب نگه میدارد و مانع از ایجاد عفونت باکتری ها میشود.سعی کنید زمانی که از آب سرد ، بستنی یا یخ استفاده میکنید، قبل از بلعیده آنها را در دهان خود نگه دارید. این درمان را تا زمانی که علائم کاهش یابد ادامه دهید.

آبگرم را در دهان خود قرقره کنید:

مطالعه ای در سال 2013 نشان میدهد که استفاده از آبگرم نیز میتواند آسیب سوختگی را محدود کند. آب نمک همراه با آبگرم نیز بهترین گزینه است که آن را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و به بیرون بریزید، این کار را تا زمانی که درد بهبود یابد ادامه دهید.

عسل:

یک قاشق چای خوری عسل را روز زبان خود اعمال کنید و تا جایی که میتوانید آن را نبلعید. این درمان را چندین بار در طول روز ادامه دهید.مقداری از عصاره آلوئه ورا را استخراج کنید وآن را روی زبان خود اعمال کنید و این کار را هر روز تکرار نمایید. و یا میتوانید ژل آلوئه ورا را فریز کنید و مکعب های یخ شده آن را روی زبان خود بگذارید.

شکر:

یک قاشق چای خوری شکر را روی زبان خود بریزید و در مقابل سقف دهان تا زمانمی که شکر ذوب شود نگه دارید. این کار را هر روز تا زمانی که درد کاهش یابد ادامه دهید.

ماست:

نصف فنجان ماست سرد را در داخل دهان خود بریزید و به مدت چند دقیقه نگه دارید. این کار را هر روز چند بار تکرار کنید.

نعنا:

از خمیر دندان نعنا استفاده کنید و آن را روی زبان خود اعمال نمایید و پس از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید. این درمان را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. همچنین میتوانید چای نعنای خنک بنوشید یا آدامس نعنا بجوید.

گیلیسیرین خوراکی:

مقداری از گیلیسیرین را روی زبان خود بگذارید و تا زمانی بتوانید آن را تحمل کنید نگه دارید. سپس آن را بیرون بیاورید و دهانتان را با آب سرد بشویید. این درمان را چندین بار در طول روز تکرار کنید. همچنین میتوانید چندین بار در طول روز از دهانشویه ای که حاوی گیلیسیرین است استفاده کنید.

روغن ویتامینE:

یک عدد کپسول ویتامین E را باز کنید و روغن آن را روی زبان خود خالی کنید و با انگشتان دست خود روی کل زبان اعمال کنید. این درمان را هر روز تکرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (373 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (117 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (100 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (57 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (38 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (24 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (15 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر)
تیتر امروز