درمان های خانگی برای مقابله با سوختگی زبان چیست؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان های خانگی برای مقابله با سوختگی زبان چیست؟
سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی‌دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می‌کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است.

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است.

فرقی نمی کند سوختگی به چه دلیل باشد، به هر حال زبانی که سوخته است، پرزهای چشایی اش آسیب دیده و طعم غذاها را کمتر حس خواهد کرد. بسته به درجه ی سوختگی، ممکن است علائمی چون درد، قرمزی روی سطح زبان، تورم و التهاب و یا حتی تاول داشته باشید. حتی یک سوختگی خفیف روی زبان هم می تواند ناراحتی های زیادی ایجاد کند، که مخصوصا با خوردن یا نوشیدن یک چیز گرم، بیشتر هم بشود. این سوختگی در نهایت التیام خواهد یافت، اما شما می توانید با چند راهکار ساده ی خانگی، این دوره را کوتاه تر کنید. سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد.

بافت گلو نیز تنها چند میلی متر ضخامت دارد، بنابراین نسبت به غذای داغ بسیار حساس است. سوختگی گلو معمولاً در اثر نوشیدن مایعات خیلى داغ، بلعیدن حلال هاى شیمیایى یا استنشاق بخار خیلى داغ اتفاق می افتد.برای درمان سوختگی گلو باید فورا اقدام شود، زیرا بافت گلو به سرعت ورم مى کند و سبب بسته شدن راه تنفسی مى شود.در سوختگی درجه یک زبان، لایه سطحی آن دچار آسیب شده و درد، قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد.در صورتی که سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند، سوختگی درجه دو با تشکیل تاول، تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد.در سوختگی درجه سه، تغییر رنگ سفید یا سیاه، درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد. در صورت ایجاد سوختگی درجه دو و سه با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد، باید به پزشک مراجعه شود.

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد.بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد.در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکهسوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است.سوختن زبان اکثرا پس از خوردن پیتزا و غذاهای این چنینی که با پنیر داغ تهیه می شوند و یا خوردن نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ، قهوه و چای اتفاق می افتد.بسیاری از دندانپزشکان می گویند که سوختگی بر روی زبان، کام و لثه به دلیل گرم کردن غذا و نوشیدنی در مایکروویو، شایع تر است. مایکروویو باعث می شود تا غذاهای به صورت یکنواخت گرم نشوند به همین دلیل گاهی نقطه ای از غذا داغ شده و باعث سوختگی زبان و دهان می شود.همزمان با عوامل خطری بسیاری که موجب سوختگی زبان می شوند، درمان های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که باعث بهبود سریع جای سوختگی خواهد شد. این درمان ها علاوه بر التیام درد و ناراحتی ناشی از سوختگی می توانند از آسیب بیشتر به بافت های زبان و دهان جلوگیری کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا با این درمان ها بیشتر آشنا شوید.

درمان های خانگی برای مقابله با سوزش زبان:

طبق روند همیشگی بخش سلامت نمناک بعد از بررسی روش های درمان نوین به روش های درمان طب سنتی و گیاهی نیز می پردازیم که برای درمان سوختگی زبان این نسخه ها شامل:

از طریق دهان نفس بکشید

بعد شما متوجه میشوید که دهانتان با چیزی خیلی داغ لمس شده است، در این مواقع زبان خود را بیرون بیاورید و مجددا عمیقا نفس بکشید تا دهانتان از هوای خنک پر شود.چنین جریانی به بهبود بیماری شما کمک خواهد کرد.

از وسیله سرد استفاده کنید:

سعی کنید زبانتان را با یک خوراکی یا جسم سرد پوشش دهید که باعث کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب بافت دهانتان میشود. همچنین دهان را مرطوب نگه میدارد و مانع از ایجاد عفونت باکتری ها میشود.سعی کنید زمانی که از آب سرد ، بستنی یا یخ استفاده میکنید، قبل از بلعیده آنها را در دهان خود نگه دارید. این درمان را تا زمانی که علائم کاهش یابد ادامه دهید.

آبگرم را در دهان خود قرقره کنید:

مطالعه ای در سال 2013 نشان میدهد که استفاده از آبگرم نیز میتواند آسیب سوختگی را محدود کند. آب نمک همراه با آبگرم نیز بهترین گزینه است که آن را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و به بیرون بریزید، این کار را تا زمانی که درد بهبود یابد ادامه دهید.

عسل:

یک قاشق چای خوری عسل را روز زبان خود اعمال کنید و تا جایی که میتوانید آن را نبلعید. این درمان را چندین بار در طول روز ادامه دهید.مقداری از عصاره آلوئه ورا را استخراج کنید وآن را روی زبان خود اعمال کنید و این کار را هر روز تکرار نمایید. و یا میتوانید ژل آلوئه ورا را فریز کنید و مکعب های یخ شده آن را روی زبان خود بگذارید.

شکر:

یک قاشق چای خوری شکر را روی زبان خود بریزید و در مقابل سقف دهان تا زمانمی که شکر ذوب شود نگه دارید. این کار را هر روز تا زمانی که درد کاهش یابد ادامه دهید.

ماست:

نصف فنجان ماست سرد را در داخل دهان خود بریزید و به مدت چند دقیقه نگه دارید. این کار را هر روز چند بار تکرار کنید.

نعنا:

از خمیر دندان نعنا استفاده کنید و آن را روی زبان خود اعمال نمایید و پس از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید. این درمان را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. همچنین میتوانید چای نعنای خنک بنوشید یا آدامس نعنا بجوید.

گیلیسیرین خوراکی:

مقداری از گیلیسیرین را روی زبان خود بگذارید و تا زمانی بتوانید آن را تحمل کنید نگه دارید. سپس آن را بیرون بیاورید و دهانتان را با آب سرد بشویید. این درمان را چندین بار در طول روز تکرار کنید. همچنین میتوانید چندین بار در طول روز از دهانشویه ای که حاوی گیلیسیرین است استفاده کنید.

روغن ویتامینE:

یک عدد کپسول ویتامین E را باز کنید و روغن آن را روی زبان خود خالی کنید و با انگشتان دست خود روی کل زبان اعمال کنید. این درمان را هر روز تکرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
مصاحبه خبرنگار ساعد نیوز با علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه با پیکر شهیدان راه خدمت در تبریز+ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس حضور مردم انقلابی تبریز در مراسم وداع با شهیدان راه خدمت+فیلم تصاویر تلخ از پدر سرهنگ محسن دریانوش لحظه دیدن بنر نصب شده از پسرش روی دیوار+عکس ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز آخرین ویدئو از رئیسی و همراهانش در همان هلیکوپتر و همان روز حادثه +ویدئو واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور ادای احترام مردم جمهوری آذربایجان به شهدای حادثه هلیکوپتر رییس‌جمهوری ایران +ویدئو آخرین بوسه پدر شهید آل هاشم بر رخسار پسرش+ویدئو/سلام ای غروب غریبانه ی دل... حال و هوای منزل فوق العاده ساده شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور +ویدیو/ خانه ای بدون لوستر و سراسر فرش ماشینی! صندلی سیاه پوش مزین شده به قاب عکس رئیس جمهور و آیت الله آل هاشم در مجلس خبرگان+تصاویر نخستین تصویر از تابوت وزیر امورخارجه ایران شهید حسین امیرعبداللهیان+عکس اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا(ع) : خوشحالم که برای اولین‌بار به یک شهید رأی دادم +ویدئو
تیتر امروز   
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403