علت مزه فلز دهان در افراد مختلف چیست؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
علت مزه فلز دهان در افراد مختلف چیست؟
چرا گاهی اوقات در دهانمان طعم فلز احساس می کنیم؟ این مزه چگونه در دهان ایجاد می شود؟ رعایت نکردن بهداشت دهان و مشکلات کلیوی و کبدی می توانند عامل این وضعیت در دهان باشند. شاید کمی عجیب به نظر بیاید، اما احساس طعم فلز در دهان امری رایج است و می توان آن را به مشکلات مختلفی در سلامتی ارتباط داد.

چرا گاهی اوقات در دهانمان طعم فلز احساس می کنیم؟ این مزه چگونه در دهان ایجاد می شود؟ رعایت نکردن بهداشت دهان و مشکلات کلیوی و کبدی می توانند عامل این وضعیت در دهان باشند. شاید کمی عجیب به نظر بیاید، اما احساس طعم فلز در دهان امری رایج است و می توان آن را به مشکلات مختلفی در سلامتی ارتباط داد. گاهی به دلیل بروز مشکلاتی در کلیه ها یا کبد و غیره دهان مزه فلز می دهد.مدت زمان و یا شدت و ضعف این مزه در دهان نیز به علت آن بستگی دارد. این مشکل گاهی به دلیل مشکلات مختلف پیشرفت می کند و حتی ممکن است به از بین رفتن کامل اشتها منجر شود. بنابراین نباید منتظر ماند تا زمان مشکل را برطرف کند. در این مواقع لازم است که به پزشک مراجعه شود تا علت اصلی مشکل قبل از پیچیده شدن آن تشخیص داده شود. در این مطلب عوامل متعدد احساس مزه فلز در دهان را بررسی می کنیم.

علت مزه فلز دهان در افراد مختلف چه می تواند باشد؟

1. داروها:اختلال در درک طعم و مزه عارضه جانبی متداولی از مصرف برخی داروها مانند:

  • آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین (بیاکسین) یا مترونیدازول (فلاجیل)
  • دارو های فشار خون مانند کاپتوپریل ( کاپوتن)
  • دارو های گلوکوم مانند متازولامید ( نپتازان)
  • دارو های پوکی استخوان
  • دارو های شیمی درمانی و پرتودرمانی

طبق گزارش انجمن سرطان، انواعی از شیمی درمانی و پرتودرمانی می توانند سبب ایجاد طعم فلز در دهان شوند که این عارضه جانبی را دهان شیمیایی نیز می نامند.مطالعات نشان می دهد که مصرف برخی مکمل های ویتامین مانند ویتامین D و روی می توانند در جلوگیری از نابه هنجاری چشایی در افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارند کمک کند. این امر همچنین نشان می دهد که کمبود برخی ویتامین ها سبب ایجاد این مشکل خواهد شد.

مشکلات سینوسی :

درک طعم و مزه با حس بویایی ارتباط تنگاتنگی دارد. هنگامی که حس بویایی از حالت طبیعی خارج شود می تواند در درک طعم و مزه نیز تداخل ایجاد کند. مشکلات سینوسی یک علت شایع طعم فلز در دهان می باشد که می تواند نتیجه یه سرماخوردگی های رایج، عفونت های سینوسی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی باشد.

اختلالات سیستم عصبی مرکزی :

سیستم عصبی مرکزی پیام هایی را به بدن ارسال می کند از جمله پیام هایی در مورد طعم و مزه که اختلال در این سیستم به دنبال سکته مغزی و فلج بِل میتواند سبب نابه هنجاری چشایی شود.

بارداری :

برخی از خانم های باردار از احساس طعم فلز در دهان به خصوص در اوایل بارداری گزارش می دهند. علت آن نیز ناشناخته است اما برخی بر این باورند که این امر ناشی از تغییرات هورمونی است که در اوایل بارداری رخ می دهد. برخی دیگر نیز به افزایش حس بویایی که در این دوران شایع است اشاره کرده اند.

اختلال در سیستم عصبی

اختلال در منطقه ای از مغز که حس چشایی را کنترل می کند می تواند باعث بروز احساس مزه فلز در دهان شود. از آنجایی که مغز فرمانده بدن است بی شک هر نوع اختلال در عملکرد سلول های آن در دیگر اعضای بدن نیز تاثیر می گذارد.

میزان بالای مواد معدنی در بدن

مزه فلز در دهان می تواند از بالا بودن مواد معدنی مانند آهن یا مس در بدن ناشی شود. همانطور که کمبود یا میزان بالای زینک (عنصر روی) نیز می تواند عاملی برای بروز این احساس ناخوشایند در دهان شود. بنابراین اگر با این مشکل مواجه هستید می توانید آزمایش خون بدهید تا میزان مواد معدنی موجود در خون تان مشخص شود.

عوامل سمی

تنفس برخی ترکیبات سمی مانند بنزن، کبالت و غیره یا قرار گرفتن در معرض جیوه و سرب و تنفس میزان زیادی از این ترکیبات می تواند باعث ایجاد مزه فلز در دهان شود. متاسفانه با وجود آلودگی هوا خیلی از افراد در معرض این ترکیبات سمی هستند.

عوامل دیگر

عوامل دیگری نیز هستند که باعث ایجاد مزه فلز در دهان می شوند که از آن جمله می توان به مسمومیت غذایی بخصوص با مصرف ماهی و غذاهای دریایی اشاره کرد. متخصصان عامل دیگر را به کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی نسبت می دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (376 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (104 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (81 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (30 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز