درمان های خانگی بسیار سریع جوش چرکی

  شنبه، 09 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان های خانگی بسیار سریع جوش چرکی
جوش های چرکی بعد از به وجود آمدن بر روی پوست ظاهری بسیار زشت و ناخوشایند را ایجاد می کنند که برای درمان سریع آن ها می توانید از روش های خانگی و طبیعی استفاده کنید.

جوش های سر سفید یا همان کمودون های مسدود شده نوعی از آکنه هستند که به دلیل آلودگی ها و سلول های مرده پوست به وجود می آیند و به آن جوش چرکی نیز گفته می شود . جوش های سر سفید اغلب روی گونه ، گردن، بینی و پیشانی ظاهر می شوند.

علت به وجود آمدن جوش های سر سفید یا همان چرکی چیست؟

علت آکنه و جوش های چرکی عموما به دلیل بسته شدن منافذ پوست است که این منافذ در اثر اتفاقات زیر بسته می شوند.

  • روغن و چربی اضافی روی پوست
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری ، زایمان و یا هنگام قاعدگی
  • استفاده از قرص های ضد بارداری
  • رطوبت بالا
  • عرق زیاد
  • لوازم آرایش خاص
  • ژن

نشانه های جوش چرکی چیست؟

جوش های چرکی معمولا قابل رویت بوده و نوک تیز و چرک از خصوصیت های آن به شمار می روند. این ضایعات ممکن است پیش از ظاهر شدن نیز در زیر پوست احساس شوند. در برخی حالات نیز برآمدگی هایی روی پوست ایجاد می شوند که دارای نوک تیزی هستند. برخی جوش های چرکی نیز وجود دارند که حالت قرمز دارند ولی روی آن ها سفید نیست. این برآمدگی های دردناک ممکن است روی نقاطی مانند صورت، قفسه سینه، بالای بازو، ران و شانه نیز رخ دهد.

درمان های خانگی برای از بین بردن جوش های چرکی

جوش های چرکین یکی از بدترین و ناخوشایندترین نوع جوش هایی که بر روی پوست به خصوص پوست صورت ظاهر می شود . راه های مختلف درمان را در این بخش از سلامت نمناک معرفی خواهیم کرد.

جوش شیرین

یک قاشق پودر جوش شیرین را با کمی آب در کاسه بریزید و با هم زدن، آن را به حالت خمیری در بیاورید و سپس خمیر را به محل هایی بزنید که در آن جوش های سر سفید وجود دارند و آن را به مدت چند دقیقه نگه دارید و دو بار در هفته این کار را انجام دهید.

آب لیمو

روش اول:

یک اسفنج تمیز بردارید و آن را به آب لیمو آغشته کنید و سپس به صورت خود بزنید و اجازه دهید که آب لیمو 20 دقیقه روی صورتتان بماند. برای شستن صورت از آب خنک استفاده کنید تا منافذ کوچک شده و خشک شوند و این فرآیند را قبل از خوابیدن انجام دهید.

روش دوم:

یک عدد لیموی تازه را به 4 قسمت تقسیم کنید و آب یکی از این 4 قسمت را بگیرید و در کاسه بریزید و سپس مقداری شیر بدون شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. با این ترکیب یک بار در روز صورت خود را بشویید.

سرکه سیب

روش اول:

یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و هم بزنید و با اسفنج ترکیب را به صورت خود بزنید و 15 دقیقه صبر کنید و بعد صورت را با آب گرم بشویید و این پروسه را هر روز تکرار کنید.

روش دوم:

آرد جوی سفید را با سرکه سیب به نسبت 3 به 1 ترکیب کنید و آن را به صورت بزنید و سپس بعد از 20 دقیقه آن را اسکراب کنید و با یک حوله تمیز آغشته به آب ولرم صورت خود را پاک کنید و سپس صورت را با آب سرد بشویید تا منافذ کم کم کوچک شوند. این روش را هر روز تکرار کنید.

خمیر دندان

مقدار کمی خمیر دندان را روی جوش های چرکی خود بزنید و اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود و سپس با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید و صورت را بشویید. این روش را هر روز انجام دهید .

تخم مرغ و عسل

یک قاشق چای خوری ماست و نصف قاشق چای خوری روغن بادام را با یک عدد سفیده تخم و عسل گرم ترکیب کنید و سپس یک لایه نازک از این ترکیب را به صورت بزنید و اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود و سپس صورتتان را بشویید. دو یا سه بار در هفته این روش را انجام دهید.

جو دو سر

روش اول:

چهار قاشق غذاخوری آرد جو را با دو قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و در نهایت کمی آب لیمو و عسل روی آن بریزید و یک حوله تمیز خیسانده شده در آب را بردارید و با همان صورتتان را مرطوب کنید و سپس ترکیب خمیری را به صورت بزنید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید و این روش را دوبار در هفته انجام دهید.

روش دوم:

مقداری آرد جو را با مقدار کمی آب در یک کاسه هم بزنید و خمیر به دست آمده را به پوست صورت خود بزنید و سپس خمیر را به مدت 10 دقیقه روی صورت نگه دارید و بعد آن را اسکراب کنید که این روش باعث از بین رفتن سلول های مرده، چربی و آلودگی روی پوست می شود. دوبار در هفته این روش را انجام دهید.

نکات دیگر

برای از بین بردن جوش چرکی، روش های دارویی بسیاری مانند قرص آکوتان وجود دارد؛ اما به دلیل عوارض بسیار آن مانند بیماری کرون، نقص مادرزادی و حتی تحریک به خودکشی، مصرف آن چندان توصیه نمی شود. در مقابل، روش های طبیعی و مفیدی برای از بین بردن جوش های چرکی وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

استفاده از یخ

با قرار دادن یخ به طور مستقیم روی جوش ها، رگ های خونی کوچک که کیست دردناک اطراف جوش ها را تغذیه می کنند، منقبض شده و بالافاصله اندازه و قرمزی جوش ها را کاهش می دهد.

عدم ترکاندن جوش ها

سعی کنید به جوش ها دست نزنید و محتویات آن را خارج نکنید. معمولا جوش های چرکی عمیق و عفونی هستند و کندن آن می تواند دوره درمان را به تعویق اندازد. با ترکاندن جوش تنها محل مورد نظر را دردناک تر و ناخوشایندتر می کند. از همه مهم تر این که ترکاندن جوش موجب پخش شدن عفونت و سرایت آن به بخش های دیگر پوست می شود. این امکان نیز وجود دارد که جای خالی جوش برای همیشه باقی بماند.

تمیز نگاه داشتن بالشت و حوله

حوله، روبالشتی، براش های آرایشی و سایر لوازمی که به طور مستقیم با صورت تان در تماس هستند را مرتب شسته یا عوض کنید. برای شستشوی این وسایل به جای مصرف شوینده های قوی می توانید از صابون های طبیعی و غیر معطر استفاده کنید.

حفظ آرامش

استرس به خودی خود باعث ایجاد همه مشکلات پوستی به ویژه جوش است. علاوه بر این، موجب آزاد شدن هورمون هایی می شود که جوش ها را بدتر می کنند. هر چه آرامش بیشتری داشته باشید، پوست زیباتر و درخشان تری نیز خواهید داشت. برای دست یافتن به آرامش می توانید از روش های طبیعی مانند مدیتیشن، نوشیدن قهوه و دمنوش و ... استفاده کنید.

خواب کافی

داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می تواند در سلامت کلی شما و تعادل سطح هورمون ها موثر واقع شود.

ورزش مداوم

انجام تمرینات ورزشی به طور منظم می تواند برای سلامت دستگاه لمفاتیک و سم زدایی کل بدن مفید باشد. علاوه بر این، در ایجاد حس خوب و غزت نفس نیز تاثیر شگرفی دارد. با ورزش کردن می توانید در کاهش جوش های چرکی نیز نقش به سزایی ایفا کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان