درمان دررفتگی فک چیست؟

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان دررفتگی فک چیست؟
درمان دررفتگی فک به عمل جراحی نیاز ندارد مگر اینکه بر اثر شکستگی رخ اتفاق افتاده باشد. دکتر وارن خاطر نشان می کند که اکثر دررفتگی های فک خود به خود یا  طی یک پروسه ی درمانی ساده در اورژانس بهبود می یابد. این دررفتگی ها می توانند به راحتی توسط یک دندانپزشک یا جراح دهان درمان شوند، به این صورت که با دست فک را سر جای خودش هدایت می کنند

درمان دررفتگی فک

درمان دررفتگی فک به عمل جراحی نیاز ندارد مگر اینکه بر اثر شکستگی رخ اتفاق افتاده باشد. دکتر وارن خاطر نشان می کند که اکثر دررفتگی های فک خود به خود یا طی یک پروسه ی درمانی ساده در اورژانس بهبود می یابد. این دررفتگی ها می توانند به راحتی توسط یک دندانپزشک یا جراح دهان درمان شوند، به این صورت که با دست فک را سر جای خودش هدایت می کنند.شل کننده عضله و شاید بی حسی موضعی می توانند عضلات فک را شل کنند تا استخوان فک درست جا بخورد. پس از جا انداختن فک ممکن است فک را بانداژ کنند تا سر جای خودش محکم نگه داشته شود. به گفته دکتر پسکاتوره جا انداختن فک، که نام دیگرش مانور کاهش اضطراب است، به راحتی انجام می گیرد. توجه داشته باشید که این فرآیند حتما باید توسط افراد آموزش دیده اجرا شود پس سعی نکنید با تلاش برای اینکه شخصا فکتان را جا بیندازید جراحات بیشتری به خود وارد کنید.

حواستان را جمع کنید که در طول دوره ی بهبودی دهانتان را بیش از حد باز نکنید و مثلا در هنگام خمیازه کشیدن دستتان را زیر چانه تان قرار دهید. اگر دهانتان ناخودآگاه باز است و نمی توانید آن را ببندید سعی کنید با انگشتانتان فکتان را در یک محدوده حرکت دهید.کمپلکس های سرد و گرم نیز می توانند به شما کنند. برای استفاده از کمپلکس سرد باید در حالی که سعی می کنید چانه ی خود را در جهات مختلف حرکت دهید به مدت دو یا سه دقیقه آن را با ژل سرد ماساژ دهید. همین کار را پس از قرار دادن کمپلکس گرم به مدت پنج دقیقه انجام دهید.

استفاده از رژیم غذایی نرم شامل غذا های دستچین شده ای مانند برنج، پاستا، سوپ و میوه های نرم در روز های اول وقوع حادثه شدیدا توصیه می شود و البته باید از غذا های ترد و سفت نیز پرهیز کنید. برای نوشیدن مایعات مانند آب یا آب میوه از نی استفاده کنید.

بهترین راه کنترل درد استفاده از مسکن های حاوی ایبوبروفن و ناپروکسن است. تمرین کلی که پزشک برای بازی دادن فکتان به شما می دهد می توانند اسباب راحتی شما را فراهم کند. اگر دردتان تداوم یافت یا آنقدری بیشتر شد که نتوانستید شب ها بخوابید یا کار های روزمره تان را انجام دهید از پزشک کمک بگیرید. جراحان فک و دندانپزشک ها تمرینات ویژه ای برای بهبود بیمارانی که مفصل گیجگاهی زیر آرواره ای شان از حالت عادی خارج شده است، مثلا در رفته است، دیده اند.

جا اندازی فک

بعد از جااندازی فک لازم است که مدتی یک رژیم غذایی با مواد نرم داشته باشید تا فک در رفته یا شکسته به تدریج به وضعیت عادی خود برگردد از غذاهایی که نیاز به گاز زدن دارند ایا جویدن شدید لازم دارند غذاهایی که خیلی سفت یا ترک هستند پرهیز کنید غذا های مثل گوشت یا مواد فرآوری شده اسنکهای سفت همه این ها باعث درد شدید برای شما می شوند یک رژیم غذایی با مایعات و سوپ و مواد نرم برای شما کمک کننده خواهد بود. پاستای کاملا پخته شده برنج کاملا پخته شده سوپ کمپوت موادی هستند که برای درمان شما مناسب است.

این روزها شاهدیم بسیاری از افراد برای زیباترشدن، اقدام به جراحی فک می کنند. در این باره چه نظری دارید؟

جراحی زیبایی فک برای افرادی که چانه بلند یا خیلی متمایل به جلو یا فک های برجسته ای دارند یا در برخی افراد که فک بالایشان خیلی بزرگ و فک پایینشان کوچک است یا برعکس، انجام می شود.مهم ترین معیار جراح برای انجام جراحی فک، توازن وضعیت دندانی دو فک بالا و پایین بیمار است. تمام این مشکلات در عکس های دندان و معاینه های بالینی مشخص است و در صورت لزوم، جراح می تواند با توجه به وضعیت فک بالا یا پایین با عقب یا جلو بردن فک ها، توازن لازم را در ردیف های دندانی ایجاد کند، اما افرادی که چنین مشکلاتی ندارند، نباید فقط به دلیل اینکه می خواهند بیشتر جلب توجه کنند، اصرار به انجام این جراحی داشته باشند.

آیا بیماری که تحت جراحی فک قرار گرفته، می تواند بعد از جراحی راحت غذا بخورد؟

بیمارانی که جراحی فک داشته اند، مدتی فقط باید مایعات و انواع سوپ های صاف و نرم شده بخورند. پس از چند روز غذاهای نرم مانند پلو، تخم مرغ و دیگر موادغذایی ای که چندان نیاز به جویدن ندارند در اختیار بیمار قرار می گیرد و در مرحله بعد، مواد غذایی گوشتی له شده می تواند بخورد. در نهایت طی دو ماه بیمار می تواند مانند یک فرد عادی، غذا بخورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (325 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (94 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (64 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (52 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر)
تیتر امروز   
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندانشان چیست؟
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!