درمان دست های ترک خورده به روش کلینیکی

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان دست های ترک خورده به روش کلینیکی
پوست ظریف دست هر روز در معرض آسیب است. کارهایی که هر کس به طور روزانه انجام می دهد مانند باغبانی، شستن ظروف، شستن لباس، پخت و پز، تمیز کردن خانه، حمام کردن حیوانات خانگی، همه و همه دست های شما را به موادی آغشته می کنند که می توانند به پوست دست صدمه وارد کنند. بدین شکل پوست دست حالت لطیفش را از دست داده و خشن و زبر می شود.

پوست ظریف دست هر روز در معرض آسیب است. کارهایی که هر کس به طور روزانه انجام می دهد مانند باغبانی، شستن ظروف، شستن لباس، پخت و پز، تمیز کردن خانه، حمام کردن حیوانات خانگی، همه و همه دست های شما را به موادی آغشته می کنند که می توانند به پوست دست صدمه وارد کنند. بدین شکل پوست دست حالت لطیفش را از دست داده و خشن و زبر می شود. بدین ترتیب ممکن است دستان شما از سن و سال واقعی تان پیرتر به نظر برسد.

سه لایه پوست روی بدن انسان وجود دارد که لایه بیرونی یا اپیدرم از پوست در برابر نور UV محافظت می کند و اجازه ورود مواد شیمیایی و دیگر آلاینده ها را به بدن نمی دهد. وقتی دست ها خشک شده و دچار ترک های عمیق می شوند، یعنی این لایه بیرونی آسیب دیده است. اپیدرم در واقع برای حفظ رطوبت پوست است و قرار گرفتن در معرض عناصر زیر می تواند به آن آسیب برساند:

  1. آب: اگر به طور مداوم دستانتان را با آب شستشو می دهید رطوبت شان را از دست می دهند. تماس مداوم با آب می تواند چربی طبیعی را از بین ببرد.
  2. هوای خشک: اگرچه چروک روی پوست دست به خاطر کهولت سن روی می دهد اما زمستان و آب و هوای خشک و سرد هم می تواند رطوبت اپیدرم را از بین ببرد.
  3. صابون: صابون هم ترکیباتی دارد که باعث از بین بردن چربی پوست می شود. صابون می تواند پوست را بسیار خشک کند.
  4. محصولات شیمیایی: به طور معمول قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آن هم به طور روزانه به خصوص مواد شوینده خانگی می تواند به سرعت رطوبت پوست را کاهش دهد. هر بار که پوست تان رطوبتش را از دست می دهد، وقتی مجددا در معرض آب و هوای خشک و چیزهای دیگر قرار می گیرد صدماتش بیشتر می شود.

علت ترک دست چیست؟

با افزایش سن، به صورت طبیعی پوست نازک تر و خشک تر می شود. فرد در همه ی سال های زندگی پوست خود را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب، باد و دیگر عوامل قرار داده است، این عوامل باعث تغییر حالت طبیعی و سالم پوست می شود. پوست برخی از افراد به صورت طبیعی چربی کمتری تولید می کند و برخی دیگر از افراد نسبت به برخی از مواد شیمیایی حساس تر هستند، این افراد بیش تر از دیگران در معرض خطر خشکی پوست شدید قرار دارند. اگر فرد در معرض ابتلا به اگزما و یا آلرژی باشد، پوست حساس تری داشته و به همین دلیل واکنش شدیدتری به برخی مواد شیمیایی نشان می دهد. بنابراین به محض قرار گرفتن در معرض این مواد خشکی پوست و دانه های پوستی در او ظاهر می شود.

از طرفی دیگر افراد مبتلا به پسوریازیس هم در معرض خشکی پوست شدید قرار دارند. شغل و کاری که فرد به آن مشغول است هم در گذر زمان باعث خشکی پوست دست خواهد شد. پرستاران و افرادی که مجبور به شستن مداوم دست های خود هستند هم به خشکی پوست دچار می شوند.

علائم ترک دست چیست؟

علامت رایج خشکی پوست شدید شامل پوست زبر و پوسته پوسته شده است. همچنین پوست خشک، قرمز به نظر می رسد، اگر فرد دارای پوست تیره تری باشد، خشکی پوست خود را به رنگ خاکستری نشان می دهد. علاوه بر این خارش پوست هم یکی دیگر از علائم بارز این عارضه است. اگر خشکی پوست بسیار شدید باشد، ترک های پوستی شروع به خونریزی کرده و درد بسیار زیادی را ایجاد می کند. همانگونه که گفته شد، ترک های نزدیک ناخن های دست، کوچک بوده ولی گاهی این ترک ها چنان دردناک می شوند که فرد را از خواب بیدار می کند. از طرفی دیگر اگر باکتری ها از طریق این ترک خوردگی ها وارد پوست شوند، ایجاد عفونت می کنند.

درمان ترک پوست دست

درمان خشکی و ترک پوست به علت و محدوده بروز ترک بستگی دارد. برای ترک هایی که در هوای سرد بروز می کنند یا نتیجه شستشوی مکرر دست هستند، AAD سیراب نگه داشتن پوست را توصیه می کند. شخص می تواند این کار را با استفاده از کرم ها یا پمادهای غیر معطر و فاقد رنگ بلافاصله پس از شستشوی دست انجام دهد. در زمان انتخاب مرطوب کننده برای ترک پوست مردم باید در پی محصولاتی دارای ترکیبات مفید زیر باشند:

  • روغن زیتون
  • روغن جوجوبا
  • کره شیا
  • اسید لاکتیک
  • اوره
  • هیالورونیک اسید
  • دایمتیکون
  • گلیسیرین
  • لانولین
  • روغن معدنی

محلول های نظافت دست دارای پایه الکلی نیز می توانند سبب خشکی دست شوند بنابراین متخصصان پوست استفاده از مرطوب کننده را به دنبال استفاده از این مواد توصیه می کنند.مردم دچار اگزما و پسوریازیس نیز از کاربرد مرطوب کننده برای پیشگیری از عود مشکلات مزبور و محافظت پوست سود می برند. در هر حال، آنان ممکن است به درمان اضافی شامل موارد زیر برای کنترل عود بیماری نیاز داشته باشند:

  • کرم های کورتیکوستروئیدی
  • مهار کننده های کلسینورین
  • دارو
  • درمان با نور ماوراء بنفش

اگر پوست عفونی شده باشد ممکن است پزشک پماد یا قرص آنتی بیوتیک هم تجویز کند.بر مبنای یک مقاله، افراد دچار پای ورزشکار ممکن است به تغییر کفش یا استفاده از تالک برای پیشگیری از تعریق پا نیاز داشته باشند. آنها همچنین ممکن است به کاربرد محصولات ضد قارچ برای درمان کرم حلقوی نیاز پیدا کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان