درمان کبد چرب با سرکه سیب

  چهارشنبه، 13 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان کبد چرب با سرکه سیب
زمانی که چربی موجود در کبد بیش از حد مجاز باشد و لایه های چربی بر روی هم انباشته شود، اصطلاحا فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است. علت ابتلا به چربی کبد یا مصرف غذاهای چرب است یا اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد آن.

بیماری کبد چرب به دلیل انباشته شدن چربی در سلول های کبد به وجود می آید. وجود چربی کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می شود و باید به فکر درمان کبد چرب باشید. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب ها، آسیب پذیرتر می کند.

كبد چرب چگونه در بدن ایجاد می شود؟

كبد چرب به دلیل كم تحركی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پركالری، كم فیبر و غذاهای آماده با سس فراوان ایجاد می شود. همچنین داشتن حداقل فعالیت فیزیكی و اضافه وزن متاسفانه سبب افزایش این بیماری شده است. در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد بیمارانی كه به متخصصان مراجعه می كنند به نحوی كبد چرب در آنها دیده می شود. درگیری كبدی از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیكی با گسترش زندگی ماشینی امروز است و با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد. از مهمترین دلایل کبد چرب مصرف مشروبات الکلی است. از دیگر موارد مهمی که می توان به آن اشاره کرد، اضافه وزن است. عوامل خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی عبارتند از: افراد مبتلا به بیماری دیابت افراد چاق افراد با چربی و فشارخون بالا افراد دارای چربی شکم اضافی

چگونه می توان کبد چرب را تشخیص داد؟

کبد چرب بدون علامت است، ولی در بررسی های آزمایش خون و آنزیم های کبدی مشخص می شود. اگر مورد غیر معمولی مشاهده شود با استفاده از سونوگرافی و ام آر آی چک می کنند تا اگر آسیبی وجود داشته بررسی شود. علاوه بر آن با سونوگرافی، دستگاه های فیبر و اسکن نیز قابل تشخیص است. اما نمونه برداری از كبد بهترین راه برای تشخیص دقیق این بیماری توسط تیم متخصصین خواهد بود.

درمان کبد چرب با سرکه سیب

بیماری کبد چرب به دلیل انباشته شدن چربی در سلول های کبد به وجود می آید. وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می شود. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب ها، آسیب پذیرتر می کند. سرکه سیب از خیلی وقت پیش در درمان های خانگی برای پاکسازی کبد و تصفیه خون مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده ی غذایی به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می کند. نحوه مصرف: دو قاشق غذاخوری سرکه ی سیب خام و تصفیه نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. به طور متناوب، می توانید صبح که از خواب بیدار شدید با معده خالی ۱ و یا ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان پر از آب ولرم بریزید(میتوانید عسل هم اضافه کنید) و بنوشید.

چند روش خانگی درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از عارضه های شایع است که درمان دارویی ندارد، اما با برخی درمان های خانگی می توان آن را برطرف کرد. کبد بزرگترین عضو بدن انسان و عملکرد اساسی آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قند خون و میزان کلسترول، پایش سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت هاست. بیماری کبد چرب به معنی انباشت چربی در سلول های کبد بوده البته طبیعی است که چربی در کبد داشته باشید، اما وقتی که چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد در کبد وجود داشته باشد، در این صورت فرد به بیماری کبد چرب مبتلاست. کبد چرب در نتیجه مصرف مواد غذایی غنی از چربی و تجمع آن در این عضو به وجود می آورد و می تواند به سلامت افراد آسیب وارد کند. ۲ نوع بیماری کبدی چرب وجود دارد: الکل و غیر الکل. عامل اصلی کبد چرب ناشی از الکل، مصرف الکل بیش از حد است و درصورت مصرف الکل سلول های کبد می میرند.

علل و علائم کبد چرب

کبد چرب غیر الکلی به دلایل غیر مرتبط با الکل ایجاد می شود و افزیش وزن بیش از حد، مصرف دارو، دیابت، فشار خون بالا، اختلالات متابولیکی، کاهش وزن سریع، سطح بالای چربی در خون، سموم اضافی، عفونت های خاص مانند هپاتیت C یا اختلالات ژنتیکی از جمله علل کبد چرب محسوب می شوند. به طور کلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارند و در برخی افراد ممکن است علائمی چون درد شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها و ناخوشی، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا، درد معده، احساس خواب آلودگی یا سردرگمی، استفراغ خونی و مدفوع خونی وجود داشته باشند و به همین دلیل تشخیص مناسب قبل از شروع درمان ضروری است. در حال حاضر درمان مؤثر دارویی برای بیماری کبد چرب در دسترس نیست.

درمان کبد چرب با سرکه سیب

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ قدرت بالقوه سرکه سیب سیب را در کاهش چربی ها مانند کلسترول و تری گلیسیرید در موش هایی که رژیم غذایی با کلسترول بالا تغذیه کرده بودند، مورد بررسی قرار داد و نتیجه گیری شد که سرکه سیب سبب محافظت از گلبول های قرمز، کلیه و کبد از اکسیداسیون و همچنین کاهش میزان چربی خون می شود؛ همچنین سطح آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد. علاوه بر این، سرکه سیب عملکرد کبد سالم را تقویت می کند و التهاب کبدی را کاهش می دهد.

آیا درمان کبد چرب ممکن است؟ اگر كبد چرب در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است. كاهش وزن، فعالیت فیزیكی و ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و دوری از غذاهای چرب و پركالری از روش هایی هستند كه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری كمک می كنند. از آنجایی كه این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است، بنابراین داشتن الگوی غذایی سالم، ورزش و رسیدن به وزنی متعادل و به طور كلی تغییر شیوه زندگی پیشنهاد می شود. توجه داشته باشید اگر كبد چرب به سیروز تبدیل شود بافت كبد تخریب می شود. در این صورت كار درمان کبد چرب هم سخت تر خواهد شد. تا به امروز دارویی برای این بیماری خاموش کشف نشده و مهم ترین روش درمان این بیماری، برطرف کردن عوامل بروز آن است. افرادی که در اثر مصرف زیاد الکل مبتلا به کبد چرب شده اند، باید مصرف الکل خود را کاملا قطع کنند. افراد دارای اضافه وزن باید با تغییر در برنامه غذایی و رعایت رژیم غذایی اصولی توسط تیم حرفه ای و انجام ورزش هایی روزانه وزن خود را کاهش دهند. کاهش ۱۰ درصدی وزن، مهمترین کلید رفع مشکل کبد چرب است. مبتلایان به دیابت یا چربی خون باید با کنترل قند و چربی به کمک پزشک متخصص در جهت درمان این بیماری قدم بردارند. همچنین مصرف روزانه یک گرم کپسول ماهی به این بیماری کمک خواهد کرد. یادتان باشد از مهمترین راه های درمان این بیماری تغییر در سبک زندگی یعنی تغییر در رژیم غذایی، فعالیت های جسمانی، پیاده روی و تحرک بدنی است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...