درمان لکنت زبان با طب سنتی

  چهارشنبه، 21 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان لکنت زبان با طب سنتی
لکنت زبان از مشکلاتی می باشد که در برخی از افراد وجود دارد و باید راه درمان آن را در پیش رو گرفت. اهمیت درمان این مشکل بسیار زیاد است و نباید آن را کوچک شمرد. درمان لکنت زبان کودکان با داروهای گیاهی در طب سنتی یکی از روش های کاربردی به شمار می رود.

اختلالات و ناهنجاریهای گفتاری یکی از مشکلات خاص دوران کودکی است. که از شایعترین انها می توان لکنت زبان را نام برد. این بیماری نوعی آشفتگی و اختلال روانی در گفتار است.

با توجه به اینکه هیچ دو کودکی شبیه به هم نیست لکنت نیز در کودکان به یک شکل وجود ندارد و متفاوت است. البته لکنت در بین کودکان خردسال حالتی ناپایدار و گذرا دارد و می تواند در موقعیت های متفاوت تغییر کند. در بعضی از کودکان لکنت همراه با فشارهای عصبی، تیک جسمانی، گریه، اضطراب و تغییر حالات چهره است و در برخی دیگر لکنت منجر به ناتوانی شدید در برقرای ارتباط می شود.

ممکن است کودکی به تدریج به لکنت زبان گرفتار شود و این اختلال تا مدت ها در او ماندگار شود. در حالی که در برخی دیگر از کودکان ممکن است بصورت ناگهانی شروع شده و به یک باره از بین برود. عواملی مانند خستگی، نگرانی، حالات روحی و روانی علت اینگونه تغییرات است.

در برخی موارد ممکن است لکنت و اختال های گفتاری بصورت ثابت و پایدار باشند و با افزایش سن درمان نشوند و مشکلات زیادی را برای کودک بوجود اورند.

روز جهانی لکنت زبان

عواملی که در بروز لکنت زبان موثرند

1 تا 3 درصد کودکان ممکن است دچار این اختلال باشند. پسرها در حدود چهار برابر دخترها به این اختلال مبتلا می شوند. این اختلال در خانواده هایی که سابقه چنین اختلالی را دارند، بیش از خانواده های دیگر به چشم می خورد. عوامل مختلفی در بروز اختلال لکنت زبان موثرند از جمله این عوامل میتوان موارد زیر را نام برد:

عوامل ژنتیکی و عصب شناسی: براساس پژوهشهای انجام گرفته ثابت شده است که سابقه خانوادگی در مبتلا شدن به لکنت زبان موثر است و فرد مبتلا به لکنت زبان از نظر ژنتیکی با شخص سلام فرق می کند.

عوامل بیولوژیک: با توجه به اهمیت ویژه مغز در گفتار، هرگونه فشار و آسیب به مغز می تواند عوارض متعددی داشته باشد و در سیستم گویایی مغز باعث ایجاد اختلال شده و منجربه بروز لکنت زبان در کودک شود.

عوامل روان شناختی: عواملی مانند هیجانات، ضربه های عاطفی ، تنش ها و سایر عوامل روان شناختی می تواند باعث تاثیر منفی بر کلام و گویش کودک شود.

عوامل محیطی: در مواقعی خود والدین و مربیان کارهایی را انجام می دهند که مانع سخن گفتن عادی کودک می شوند و کودک را وادار می کنند که عجولانه و اشتباه حرف بزند.

مواردی مانند: انتقاد زیاد از صحبت های کودک، قطع نابه جای کلام، فشار انضباطی شدید، توقعات بیش از حد و … از عوامل محیطی موثر در لکنت زبان کودک هستند.

درمان لکنت زبان

شناخت علت لکنت و همچنین درمان آن همیشه برای بشر مورد توجه بوده و تاکنون روش ها و داروهای زیادی برای درمان لکنت زبان معرفی شده است. داروی لکنت زبان و داروهای گیاهی لکنت زبانی زیادی معرفی شده است.

ما در ادامه این مقاله روش های طب سنتی را معرفی می کنیم. ابتدا بگذارید همین ابتدا بگویم که تاکنون هیچ دارویی ، تاثیری اساسی بر درمان لکنت زبان نداشته است.

علت بی تأثیر بودن دارو در درمان لکنت زبان به دلایل اصلی لکنت زبان برمی گردد؛ چرا که ریشه لکنت در ذهن است و فقط با درمان ذهن (mental) می توان به گفتاری روان رسید. در درمان لکنت زبان با روش شبیه سازی ذهن و متد روانشناختی، ذهن فرد دارای لکنت زبان درمان می شود نه زبان فرد.

گفتار درمانی

دیدگاه طب سنتی بر لکنت زبان

لکنت زبان یا ناشی از گرمی زیاده از حد مغز است .یا مربوط به سردی بیش از حد عضله زبان .که با استرس و اضطراب و ترس و دلهره تشدید میشود .

اگر لکنت زبان مربوط به گرمی مغز باشد بیمار باید از خوردن گرمیجات خصوصا گردو ، خرما و کنجد پرهیز کند.

اگر لکنت زبان ناشی از سردی عضله زبان باشد ، بیمار باید از خوردن پنیر ، بستنی و ترشیجات پرهیز کند.

طب سنتی متعقد است سردی می تواند باعث سستی و شل شدن عضلات شده و لکنت زبان در افراد مخصوصا کودکان را تشدید می کند درمان لکنت زبان کودکان با داروهای گیاهی یکی از روش های سودمند و بدون عارضه شناخته می شود.
و والدین حق انتخاب خود را بیشتر از این بابت استفاده می کنند. که در این بخش ان ها را معرفی می کنیم.

درمان لکنت زبان با انار

در طب سنتی، میوه انار بسیار سفارش شده است، این میوه آنتی اکسیدان قوی می باشد.

در طب سنتی اکیدا توصیه شده است که به کودکانی که لکنت زبان دارند تا قبل از دو سالگی روزانه یک قاشق آب انار داده شود همچنین، خوردن روزانه یک لیوان آب انار برای افراد بزرگسالی که دچار لکنت زبان هستند، مفید است. سعی شود رب انار یا آب انارزیاد بخورد.

استفاده از گیاه عاقرقرها

عاقرقرها گیاهی است علفی و چند ساله شبیه بابونه است. منشاء اصلی عاقرقرها، الجزیره و آفریقای شمالی بوده و از آنجا به نقاط گرم و معتدل زمین مانند آسیا و آفریقا راه یافته است.

ریشه عاقرقرها راست به طول ۲۵–۲۰ سانتی متر و به ضخامت یک انگشت و با انشعابات زیادی است.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که به صورت قطعاتی به اندازه ۱۰–۸ سانتی متر و قطر ۵/. سانتی متر به بازار عرضه می شد.

بوی آن معطر و محرک مخاط بینی و طعم آن تند، سوزنده و ناپسند است.

در بعضی منابع، بخاطر خواص بسیار نزدیک این گیاه با ریشه طرخون کوهی، این گیاه را به اشتباه با آن یکی دانسته اند.

برای این منظور ۱۰۰ گرم نبات با ۲۵ گرم عاقرقرها بصورت کامل بسابید. ماده بدست آمده را بصورت کامل دم کنید و دم کرده مربوطه را در یخچال نگه داری کنید و هر روز یک قاشق چایخوری از آن را به کودک دارای اختلال لکنت بدهید.

مصرف گیاه زبان گنجشک

۲۵ گرم دانه برگ زبان گنجشک را با مقداری نبات نیم کوب کنید و به مدت یک ساعت دم نمائید. دم کرده مربوطه را نگه دارید و در هر وعده غذایی یک قاشق چایخوری از این دمنوش را میل نمائید.

گرم کردن مغز و گلو

  • زیر گلویش را همیشه روعن بادام شیرین یا روغن زیتون
  • دمنوش اسطوخدوس با گل گاوزبان با بادرنجبویه روزی یک لیوان میل کند
  • تغذیه سرد مثل دوع و ماست و بادمجان ممنوع
  • اسفند دودش درفضای خانه استشمام شود
  • به احتمال قوی غده هیپوفیزاین بچه آسیب دیده پس سراورا با یکی از روعنهای سیاهدانه و کنجد و نارگیل یک ساعت قبل حمام چرب و یکساعت بعد بشورید حداقل ۲۱ بار

تاکید طب سنتی بر تاثیر منفی موز بر لکنت زبان

طب سنتی میوه موز را عامل اصلی یبوست و لکنت زبان قبل از دوسالگی می داند. البته در مقالات بسیاری بر استفاده از موز در کودکان تائید شده است اما باز می توان گفت که تاثیر موز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. تکامل آنزیم های گوارشی در کودکان کمتر از ۲ سال می تواند یکی از عامل های تعیین کننده بر تاثیر موز بر لکنت زبان کودکان است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان